Na de Coxy en Blue Pants ga ik , om de Svenson reeks te vervolledigen , de Flappy bouwen http://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=8959, met dank aan Jan O voor een copie van het plan en Dirk (Gea) heeft het op outerzone gezet . De vleugelribben zijn dezelfde als voor de Blue Pants , en ook met een asymmetrische vleugel, nu vraag ik me af of dit beter is of niet , dus asymmetrisch of symmetrisch bouwen , wat is jullie mening hierover ? Groeten Jef
Leuk, een flappy! Was het eerste modelvliegtuig dat mijn destijds zwager heeft gebouwd, heeft welgeteld één rondje gevlogen..... Is indirect wel de oorzaak geweest dat ik met het modelvliegvirus besmet ben geraakt Kwam hij thuis met een foldertje van Svenson (heb het nog), van "speelgoed van Ulzen, Enschede" met daarin een vliegtuig, waarvan ik zei, "die wil ik ooit", de Fly-boy De flappy kostte toen overgens, staat in het foldertje geschreven, 65.75 gulden, haha, de Westerly, 105.00 gulden...
Hallo Jef, Ik zou hem gewoon volgens tekening bouwen. De asymmetrie werd indertijd gebruikt omdat de buitenvleugel sneller vliegt dan de binnenvleugel, en dus meer lift zou geven. Inmiddels zijn we bij kunstvlucht tot de conclusie gekomen dat dit niet geheel waar is, omdat het deel van de buitenvleugel naast de romp in de luwte van de romp vliegt, en dus geen lift geeft. Wel een voordeel van een symmetrische vleugel is dat je meer tiplood mee kunt nemen, waardoor de lijntrek vergroot wordt. Maar, een klassiek model wordt niet zo aan de grens van z'n kunnen gevlogen als een moderne stunter, en verdient een klassieke layout!
Bouwplank opgeruimd , we kunnen er aan beginnen en ik bouw hem volgens tekening , dus met asymmetrische vleugels De ribben zijn dezelfde als de Blue Pants , alleen komen hier nog flappen achter , dus hoef ik geen nieuwe mal te maken Groeten Jef
Hallo Henk, Misschien dat je je mij nog herinnert, lang geleden al weer. Je opmerking intrigeert me. Heb je misschien wat verwijzingen naar onderbouwing? Verdiep me de laatste jaren wat in aerodynamica, reken wat aan modelvliegtuigen, specifiek stunters, vandaar.
De ribbekes heb ik ondertussen uitgesneden en gelijk geschuurd . Onderstel geplooid , i.p.v. 2 afzonderlijke balkjes , waar het onderstel op gemonteerd word heb ik er 1 van gemaakt , zo blijft alles mooi op één lijn , en het voordeel van een freesbankje te hebben is dat je makkelijk gleufjes van 3 breed en 2,9 diep kan maken Groeten Jef
He Kees, jij hebt toch nog wat gedaan met Tom van Mourik? Weet niet meer of het combat of teamrace was. En je was vioolbouwer, toch? Max Uttien
Was vandaag weer eens eventjes te gast bij Jef. Hij is weer mooi bezig met de bouw van de Flappy, echt een heerlijke man om kennis mee te maken, heb voor een spotprijsje weer een toestel over genomen. Was iedereen maar zo, de hobby zou veel meer succes hebben, het zijn steeds meer de ouwetjes in het vak die het hem doen, kunnen we de jeugd nu maar eens er van overtuigen, het zou de ondergang van ARF kunnen betekenen. Eerst bouwen en dan vliegen. Bedankt Jef. Johan.
Hallo Max, ik heb met Tom Goodyear en teamrace gevlogen in het grijze verleden. Nog altijd in de weer met violen.
Hoi Kees, Natuurlijk herinner ik me je. Interessant dat je aan stunters rekent, mij gaat dit ver boven de alfapet. Ik heb dus geen verwijzing naar onderbouwing van wat ik eerder schreef, maar het is evident dat een LB model nooit rechtuit vliegt, maar altijd in een vlakke bocht. En dan kan het volgens mij niet anders dan dat de lucht aan de buitenzijde van de romp verstoort raakt. Maar, laten we Jef z'n bouwverhaal van de Flappy niet 'kapen' met andere discussies.
Is ook helemaal niet mijn bedoeling, maar dit interesseert me wel. Ik kan ook wel afdingen op je evidentie. Nieuwe thread?
Dankjewel Bruno. Was al geruime tijd uitsluitend passief aanwezig, maar dit specifieke aspect was te aanlokkelijk.
Maakt niet uit Henk , een beetje theorie kan nooit kwaad , maar laat het wel aan anderen over om het te verklaren , niet aan mij besteed , ik bouw liever Nog enkele foto's van de opbouw vleugel , het komt natuurlijk bijna altijd op hetzelfde neer , voor de flapscharnieren heb ik 2 stukjes "prefab" eindlijst genomen , de hoek kwam juist uit als ik er 2 tegen elkaar lijmde , maar eerst de uitsparingen voor de scharnieren eruit gevijld , en dan op de juiste plek gelijmd. Groeten Jef
I.p.v. het tot in een punt te laten doorlopen en dan te moeten afschuren , heb ik de vluchtboord plankjes wat smaller gesneden en lijm ik er tussen de scharnieren strips op Groeten Jef
De wielen eens passen en het ziet er goed uit Bij de Blue Pants was ik niet tevreden over de vleugeltippen , enkel vooraan opgevuld met harde isolatie plaat , dat schuurde al niet te best , met het Vlies erop te strijken had het ook nog last van de warmte , moest heel voorzichtig te werk gaan om geen deuken erin te maken , en de overgang van tip naar achter was ook maar zus en zo Daarom bij de Flappy de hele breedte van de vleugel de tip maar opvullen en dit keer met balsa , de basis is een plaat van 20 mm dik , beetje uitgehold , daarop onder en boven een stuk van 12 mm gelijmd Al ene kant , nog met overmaat , geschaafd en geschuurd , is makkelijker werken dan dat ze al op de vleugel gelijmd zijn Groeten Jef
Mooi gemaakt. Nu nog de lucht van modeldieselbrandstof, de lucht van ether, het boekje van de speelgoedwinkel die het moois verkocht en ik voel me letterlijk 50 jaar jonger.