Met de carburatie kwam ik gisteren en vandaag niet veel verder.... Mischien wil ik ook wel te veel, maar er is ook nog een andere mogelijkheid.... Namelijk dat de governor en de carburatie niet lekker samenwerken. Met de vliegtuigmotor-conversies had ik al gemerkt dat de snelheid waarmee het gas open gedraaid word, flink invloed heeft.
De governor was, als je de filmpjes nader bekijkt, tamelijk onrustig, en dat helpt natuurlijk niet echt mee als de carburatie al niet helemaal jofel is.
Zoals gezegd, met de carburatie kwam ik niet veel verder, maar met de governor ben ik een hoop opgeschoten.
Om heel eerlijk te zijn: ik weet maar half wat ik nu eigenlijk gedaan heb, grotendeels omdat er geen echte handleiding is voor de parameters in het "hidden menu".
Sommige parameters zijn tamelijk zelf-wijzend, zoals I-gain en D-gain, en dat zijn in de meet en regel de meest gebruikte parameters.
Gek genoeg kwam ik daar niet heel veel verder mee.
Parameters die je NIET heel veel tegen komt, zijn P-histeresis, en I-histeresis, maar in elk geval weet ik daarvan nog wat het is.
TAdl, en TAdh zeggen mij weinig, evenals LMhv en GLmt.
Er word gezegd dat LMhv iets te maken heeft met gas terug nemen boven bepaalde waardes, en een factor is in het voorkomen van overspeeds.
Of dat waar is weet ik niet, maar verlagen van deze waarde gaf al de eerste verbetering, zonder dat wilde het geheel niet eens werken, een paar dagen geleden.
GLmt, geen idee wat die doet, ik kon geen verschil merken, en die heb ik dus maar laten staan.
TAdl en TAdh, ik weet niet wat ze doen precies, maar gezien het "l" en "h" op het eind, dacht ik dat het iets met opregelen en terugregelen te maken had, en TAdl stond op 30, TAdh stond op 95. Die heb ik eerst maar eens naar 50 en 50 gezet, en dat ging al beter.
De grootste verbetering kreeg ik echter met de histeresissen:
Door de P-histeresis op maximaal te zetten (slechts 2,5%) en de I-histeresis op minimaal (0,1%, want met 0% hield de hele boel van het ene moment op het andere op met werken), kreeg ik opeens een regelgedrag wat alle overshoot, oscilleren en rusteloos bewegen van de gasklep er uit haalde.
Als hij reageren MOET, doet hij dat, en verder is vrijwel alle onnodige beweging weg. Het beetje onrust wat er onder belasting nog is, is hoogstwaarschijnlijk het klotsen van het water in de bak.
Uiteraard had ik stille hoop dat dit ook het probleem van het toerenbereik op zou lossen, maar helaas, dat mocht niet zo zijn. Het werd wel iets beter, maar niet goed genoeg om mee te gaan varen denk ik. (EDIT: na nog eens goed kijken, lijkt het toerengebied van 1300 tot 2100 bruikbaar te zijn, zolang ik bij 1300 toeren de max pitch wat limiteer, en bij 2100 toeren loopt hij wat erg vet....)
Dus ik blijf nog steeds op 1500 toeren draaien.
Wat wel opvallend is, is dat met een rustig gashendel, de motortemperatuur duidelijk lager blijft dan wanneer de boel continue staat te pompen.
Wat ook opvallend is, is dat het verhogen van het brandstofniveau in de "tank" ook niet meer tot vergrootte onrust van de governor leidt....