Pokkeboot....

Nu ben ik een hopeloos slechte plaatwerker (ik heb het ook nooit echt geleerd op school), maar als je het niet probeert, zal er ook nooit wat van terecht komen.

Dus maar alvast begonnen aan de uitlaat-collector:

Een cylinder rollen en solderen is niet supermoeilijk, al is het ding helaas ook niet helemaal zuiver rond.
IMG_20171001_114313.jpg


Een bodem uitknippen is ook niet zo moeilijk, maar de opstaande rand om te solderen, da's andere koek.... en ook niet zo heel mooi gelukt, maar in elk geval wel bruikbaar....
IMG_20171001_114334.jpg

(foto is halverwege, maar het eindproduct was niet heel veel beter)

En ondanks dat de passing niet optimaal was (véél tin is de oplossing :D ) is het ding toch waterdicht....
IMG_20171001_122045.jpg


EDIT: afmaken ging vlotter dan verwacht. Dit is het complete geheel:

IMG_20171001_134944_1CS.jpg


En zo komt het in de boot:

IMG_20171001_135407.jpg

Nogal wiedus, maar het zal duidelijk zijn dat de dikke pijp in verbinding komt te staan met de schoorsteen.
Het dunne verticale pijpje moet afgedopt, en dient om na het varen het olie/water residue te verwijderen.
Als het goed is, moet dit ding ruimschoots de bagger van 4 uur varen kunnen binnen houden.

PS: voor diegenen die zich afvragen of dit wel tegen de temperaturen kan: het plastic flesje wat tot nog toe als collector dienst deed, vervórmde niet eens.... de temperaturen zijn tamelijk laag, 15 cm vanaf de cylinderkop.... Mischien een graad of 50 a 60, ik brandde mijn vingers in elk geval niet.
 
Laatst bewerkt:
Een bodem uitknippen is ook niet zo moeilijk, maar de opstaande rand om te solderen, da's andere koek.... en ook niet zo heel mooi gelukt, maar in elk geval wel bruikbaar....
Men neme een stuk stevig multiplex en draaien 2 schijfjes hier uit iets kleiner dan de diameter van de ketel. Vervolgens drukken we dit met het messing er tussen tegen de klauwplaat met een meelopend center.Vervolgens neme men een staafje ijzer, vierkant en schroeven daar met een stevige bout een kogellager tegen aan. Dit plaatsen we op de plaats van de beitel en laten dit rustig tegen de ruw omgeslagen kant lopen, zie daar een prima deksel en nog zuiver rond ook. Is het iets te groot, dan kan door iets meer druk er op uit te oefenen de diameter ook nog precies op maat gemaakt worden, Materiaal wel eerst uitgloeien. Het is maar een tip.(voorzien van een kunstpik en een s....lip)
 
Laatst bewerkt:
Tsja.... dat zou de methode zijn geweest, als ik hard genoeg Multiplex, een meelopend center, een stuk ijzer vierkant en een kogellager had gehad, en vooral: geduld.... :D

Maar het is zondag, en de geduldswinkel is gesloten :D :D :D :D

Maar het is wel een methode die nu op mijn harde schijf staat.... ;)
 
Brutus zei:
Ik heb een speling van 1 mm rondom aangehouden, wat nét te krap is, bij bepaalde roer/pitch combinaties loopt het nog wat aan. Maar in zijn algemeenheid genomen, als ik jullie commentaren lees, zit ik er helemaal niet ver vanaf, wat redelijk is voor een bootje als dit, dus....
Inderdaad... Heel netjes!
Overigens: Vanmiddag even wezen varen met de Smit Salland (nog steeds in aanbouw): paaltrek was 891 gram.
Verbruik na een uur varen: 979 mAh op 12V met twee van deze Bühler motoren:
https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000271&aid=69112&lang=nl
:D
 
Overigens: Vanmiddag even wezen varen met de Smit Salland (nog steeds in aanbouw): paaltrek was 891 gram.
Verbruik na een uur varen: 979 mAh op 12V met twee van deze Bühler motoren:

Voor mij interessanter zijn: schroefdiameter, en amperage bij de paaltrek test..... ;) (daar kan ik tenminste aan rekenen....)
 
Had gedacht dat Roel zijn Smit meer trek opleverde. Dat baseerde ik op de foto's en film van zijn varende boot. Die lijkt veel "wilder" dan mijn Smit Finland. Beide Smits hebben 2x 60 mm schroeven in een straalbuis. Ook dezelfde motoren. Full speed trekken die bij mij per motor 1 Ampere. De paaltrek van de Pokkeboot had ik, gezien de snelle reacties, hoger ingeschat en niet berekend. Het rollen van de Pokkeboot zou dat kunnen komen tijdens spoedverandering met het roer aan boord? Gr. Klaas.
 
Ben benieuwd wat collector met geluid doet. 'Bollere' pok? Of juist niet?

Ik weet het niet... Ik heb er nog niet mee kunnen draaien, omdat er lijm aan het drogen is in de boot (ben bezig met een wat permanentere arrangering van het electronische gebeuren....)

Dat baseerde ik op de foto's en film van zijn varende boot. Die lijkt veel "wilder" dan mijn Smit Finland.

Dat vertekent heel erg: in de vijver had ik de vertragingen op nul staan, en aangezien de bladen dan reeds volle omwentelingen en dus goede omstroming hebben, heb je dan met die verstelbare schroef letterlijk in 0,1 sec de volle mep te pakken, waar een vaste schroef eerst moet optoeren, en tijdens dat optoeren vanwege gebrek aan omstroming van de bladen, veel minder doet. Het is dus meer "uiterlijk vertoon".

Vergelijk het maar eens met de "eerste test open water" (paar pagina's terug) waar ik precies hetzelfde vermogen en stuwkracht ter beschikking heb, het duurt daar alleen 1,5 a 2 sec om het op te bouwen vanwege de vertraging....

Ook dezelfde motoren. Full speed trekken die bij mij per motor 1 Ampere

Is dat bij 12 V? Want dan kan ik ongeveer uitgaan van ruwweg 2,5 W (ofwel plm 2 W asvermogen) per N trekkracht.
Want ik heb namelijk aan de hand van het onbelastte brandstofverbruik al min of meer uitgevogeld dat de "onbelast" lopende motor (dus met de weerstand van de asleiding, en de bladen in de nulstand) ongeveer 5W nodig heeft om zichzelf aan de gang te houden, en die waardes lijken redelijk overeen te komen met de vuistregels voor de weg te koelen warmte. Ik probeer daarmee ongeveer een inschatting te maken van de warmtebelasting van de uitlaatleiding, en een verwachting voor de MK ventilatie....

Ik zou dan uit mogen gaan van ongeveer 10~12W asvermogen bij volle belasting en dus ongeveer 30W aan warmtebelasting in de boot, waarvan minstens de helft van de uitlaat....
 
Bert, Ben al blij dat ik uit kan rekenen dat er per motor 12(Volt)×1(Amp)=12Watt vermogen uit de accu wordt getrokken. Hoe groot het verlies op de aandrijflijn is zou ik onbelast kunnen meten. Neem voor het gemak eens 2 Watt per motor dan zou op beide schroeven samen 20 Watt worden afgegeven. Mag jij even verder rekenen wat dat theoretisch aan stuwkracht zou moeten kunnen afgeven. Gr. Klaas.
 
Hoe groot het verlies op de aandrijflijn is zou ik onbelast kunnen meten.

Dan moet je het verschil in stroomverbruik meten tussen los draaiende motor, en motor plus schroefas (schroef uit het water).

Neem voor het gemak eens 2 Watt per motor dan zou op beide schroeven samen 20 Watt worden afgegeven. Mag jij even verder rekenen wat dat theoretisch aan stuwkracht zou moeten kunnen afgeven.

Tsja, wat ik al zei: ruwweg 2W asvermogen per N stuwkracht. dus om en nabij de 10N (plm 980 gram), en daar zit je al vrij dicht in de buurt.... :D

Maar dat komt omdat die 2W per N afkomstig is van uitsluitend jouw opgave dat je 900 gram stuwkracht had, bij 1A per motor en 12V boordspanning :D....
 
Bert, Ben al blij dat ik uit kan rekenen dat er per motor 12(Volt)×1(Amp)=12Watt vermogen uit de accu wordt getrokken

Zo ingewikkeld is het allemaal niet hoor.... Alle berekeningen aan een schip, zolang ze geen stromingsgedrag en dergelijke inhouden, zijn redelijk straightforward en gebaseerd op vuistregels en empirisch bepaalde rendementen. Zolang je maar weet wat je waarmee moet vermenigvuldigen of delen, kom je met je boerenverstand een heel eind en soms verrassend nauwkeurig....

Een van de dingen die ik nog niet kan inschatten is het verschil in vermogensopname tussen vol pitch stilliggend, en vol pitch vrijvarend.
Daarna zou ik vermoedelijk het brandstofverbruik van pokkebootje nauwkeuriger kunnen berekenen dan dat ik het zou kunnen meten....
 
Ben benieuwd hoe lang die siliconenslang houdt, normaliter is dat niet benzine bestendig. Eventueel een koperpijpje met siliconen als verbindingsstukjes?
 
normaliter is dat niet benzine bestendig

In de uitlaatgassen is geen benzine aanwezig... Ik gebruik al ruim een jaar tankdrukslangen van siliconen, gaat probleemloos.

maar euuuu als ge ooit een koperen stoomketel moest lassen met zilver .....:D:D
Gelukkig had ik geen plannen om een ketel te maken.... Maar om je gerust te stellen: ik kan zilver solderen, en ik heb zat hoge druk verbindingen hardgesoldeerd (testdruk 22 bar, koel en vries installaties).
Dat dit zo lelijk is, ligt aan de passing van de delen: ik kan wel solderen maar niet plaatwerken :D
 
En... alweer een stapje verder....

Wat me nog(al) dwars zat was het wat hikkerige loopgedrag van de motor, wat ook nogal versterkt werd door de actie van de toerenregeling: iedere keer dat de motor hikt, reageert de toerenregeling en de er op volgende paar krachtige omwentelingen deden de boot nog even wat extra schommelen.
Pogingen dit middels het mengsel op te losse bleven volledig vruchteloos.
Uiteraard draait het vliegwiel redelijk constant door (het weegt per slot van rekening ruim 1 kilo), dus het slingeren van de boot (waarmee dus de sensor van de toerenregeling mee slingert) doen daar nog weer een schepje bovenop: de governor was duidelijk rustiger met de boot op het droge, dan met de boot in het water.

De brainwave die ik vanmiddag had, leek vruchten af te werpen: zou het tijdstip wel daadwerkelijk zo gunstig zijn voor deze lage toerentallen? Per slot van rekening heb ik de timing op 28 graden staan (boven de 4000 toeren, maar dat toerental draai ik nooit) en laat ik het werkelijke tijdstip over aan de electronische vervroeger....

Dus heb ik de ontsteking eens wat later gezet (om eerlijk te zijn, geen idee hoeveel, gewoon draaiend verschoven tot de motor rustiger werd) en verdomd als het niet waar is: het hikken lijkt volledig verdwenen.... Lijkt, want toen ik de camera pakte om dit met jullie te delen, alsof de duvel er mee speelt: precies middenin de video één hik.... de enige in 10 minuten..... Wel véél minder heftig dan voorheen.

Uiteraard, elluk foordeel hep se nadeel: De wetten van de thermodynamica laten zich niet overtreden en de motortemperatuur loopt wat op door het verminderde thermische rendement.

Jammer dan: een minuut of 3 volle kracht met tegengehouden boot leverde nog steeds "maar" 98 graden op, en ook de uitlaat werd niet gevaarlijk warm. Zolang het onder de 130 graden blijft, is er niks aan de hand....

Ik ben weer een beetje gelukkiger!


De boot drijft hier uitsluitend, schroef neutraal, ik doe verder niks behalve filmen.​
 
Waarom? Die kun je leeghalen, uitschrobben, vullen met schoon water en een week later is ie weer precies zo groen....

Koi's zijn klotebeesten....
 
Back
Top