Nu ben ik een hopeloos slechte plaatwerker (ik heb het ook nooit echt geleerd op school), maar als je het niet probeert, zal er ook nooit wat van terecht komen.
Dus maar alvast begonnen aan de uitlaat-collector:
Een cylinder rollen en solderen is niet supermoeilijk, al is het ding helaas ook niet helemaal zuiver rond.
Een bodem uitknippen is ook niet zo moeilijk, maar de opstaande rand om te solderen, da's andere koek.... en ook niet zo heel mooi gelukt, maar in elk geval wel bruikbaar....
(foto is halverwege, maar het eindproduct was niet heel veel beter)
En ondanks dat de passing niet optimaal was (véél tin is de oplossing
) is het ding toch waterdicht....
EDIT: afmaken ging vlotter dan verwacht. Dit is het complete geheel:
En zo komt het in de boot:
Nogal wiedus, maar het zal duidelijk zijn dat de dikke pijp in verbinding komt te staan met de schoorsteen.
Het dunne verticale pijpje moet afgedopt, en dient om na het varen het olie/water residue te verwijderen.
Als het goed is, moet dit ding ruimschoots de bagger van 4 uur varen kunnen binnen houden.
PS: voor diegenen die zich afvragen of dit wel tegen de temperaturen kan: het plastic flesje wat tot nog toe als collector dienst deed, vervórmde niet eens.... de temperaturen zijn tamelijk laag, 15 cm vanaf de cylinderkop.... Mischien een graad of 50 a 60, ik brandde mijn vingers in elk geval niet.
Dus maar alvast begonnen aan de uitlaat-collector:
Een cylinder rollen en solderen is niet supermoeilijk, al is het ding helaas ook niet helemaal zuiver rond.
Een bodem uitknippen is ook niet zo moeilijk, maar de opstaande rand om te solderen, da's andere koek.... en ook niet zo heel mooi gelukt, maar in elk geval wel bruikbaar....
(foto is halverwege, maar het eindproduct was niet heel veel beter)
En ondanks dat de passing niet optimaal was (véél tin is de oplossing

EDIT: afmaken ging vlotter dan verwacht. Dit is het complete geheel:
En zo komt het in de boot:
Nogal wiedus, maar het zal duidelijk zijn dat de dikke pijp in verbinding komt te staan met de schoorsteen.
Het dunne verticale pijpje moet afgedopt, en dient om na het varen het olie/water residue te verwijderen.
Als het goed is, moet dit ding ruimschoots de bagger van 4 uur varen kunnen binnen houden.
PS: voor diegenen die zich afvragen of dit wel tegen de temperaturen kan: het plastic flesje wat tot nog toe als collector dienst deed, vervórmde niet eens.... de temperaturen zijn tamelijk laag, 15 cm vanaf de cylinderkop.... Mischien een graad of 50 a 60, ik brandde mijn vingers in elk geval niet.
Laatst bewerkt: