Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    De bedoeling is om te laten zien wat voor motoren je gebruikt of nog op het schap hebt liggen stof te vreten , in verschillende draadjes wordt er al eens meer of minder :offtopic: afgeweken van het eigenlijke onderwerp en daarom wil ik dit draadje starten .
    Alle motoren komen in aanmerking om hier geplaatst te worden , of het nu glow , ignition of diesels zijn , oud , nieuw , nostalgie , uit vervlogen tijden , het maakt niet uit .
    Eentje om te beginnen , de kleinste Cox NIB
    002.JPG
    001.JPG
    Groeten Jef
     
    beemstra, Demaic en Beton vinden dit leuk.
  2. Theo P

    Theo P PH-SAM

    Lid geworden:
    6 dec 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Borne
  3. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    OS .46 SF met zelfgemaakte dieselkop
    007.JPG

    Groeten Jef
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, jeetje.... Dat zijn er momenteel minstens 8 a 10 die regelmatig gebruikt worden....

    De leukste (vind ik zelf):

    ASP .30 langzaamloper
    IMG_20170921_181412.jpg
     
    Beton en jef vinden dit leuk.
  5. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Leuk idee Jef!!
    Ik heb nog wel wat maar niet alles tegelijk.
    Onderstaand een diesel waarvan ik eigenlijk niet zo veel van af weet....





    Jan
     
    MicropropSport en jef vinden dit leuk.
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Eventuele (ver)bouw- of gebruiks-forumlinkjes bij de motoren plaatsen?
     
  7. rijoli

    rijoli

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Terneuzen
    Kan de plaatjes van Beton niet zien..
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Da's een Rus.... Ik heb er ook zo een, maar in zwaar mishandelde toestand (gekregen van een Oekraïnse collega). Iets anders, bij mij is de inlaat een roterende drumvalve, en helaas mist de venturi/spraybar bij mij.

    Zo te zien is de jouwe gezandstraald of zoiets, want normaal zit er een gladde coating op de cylinder, tenminste de mijne wel.
    Dat het een 2,5 cc is weet je al (staat er op), ik heb begrepen van de collega waar ik hem van kreeg, dat die dingen opgegeven waren voor bijna een halve PK, en dat het echte racemonsters zouden zijn.

    Of dat waar is weet ik niet, de mijne is dusdanig slecht dat hij niet meer loopt.
     
    Beton vindt dit leuk.
  9. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Dat is inderdaad een Rus zoals Brutus aangaf , een KMD 2,5 cc diesel ''racing engine'' boring 15 mm , slag 14,5 mm



    Groeten Jef
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2017
    MicropropSport, beemstra en Beton vinden dit leuk.
  10. Demaic

    Demaic

    Lid geworden:
    16 aug 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Linter- België
    ooit gehad_tweetakt_marine_1.jpg
    onbekend voor mij,ooit gekocht op een beurs.
     
    jef en Beton vinden dit leuk.
  11. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Bedankt! Nu weet ik het merk en kan er makkelijk wat over vinden.
    Blijkbaar veel van deze motoren gemaakt gezien het serienummer.

    Jan
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat loopt indrukwekkend, een 2,5 cc met een MA 10 x 6.....:eek::worship:
     
    Beton vindt dit leuk.
  13. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Nog een motortje waarvan ik niet zo veel af weet.
    Op internet gekeken en toen kwam ik auto's tegen die aan een lijn rijden....
    Ook een aparte plug zoals Cox maar dan op een andere manier.





    Jan
     
    Cnn, jef en beemstra vinden dit leuk.
  14. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.529
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    Ook ik heb er nog een paar.
    Gaan in modellen uit die tijd.
    Ergens uit de vorige eeuw?...?.....

    DSC02834.JPG DSC02835.JPG

    DSC02836.JPG DSC02837.JPG

    DSC02838.JPG DSC02839.JPG

    DSC02840.JPG DSC02841.JPG

    Wie kan mij er iets over vertellen?
    grt,Paul.
     
  15. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    De bovenste is een MK-17, zoals ook al op het doosje staat. Een 1,5 cc Russisch dieseltje wat in de jaren '80 op de markt was. Best een goed ding.
    Het 2e stel foto's is erg wazig, en ik herken het motortje niet goed.
    De 3e is een Taifun Blizzard, een 2,5cc Duits dieseltje uit de jaren '60. Ziet er wat vies uit, maar lijkt nog in goede staat te zijn.
    De 4e is een Fox 35 glow, 6cc, de beroemdste lijnbesturings stuntmotor uit de jaren 60 en 70. Van alle drie zijn er veel tot vrij veel van gemaakt.
    Een waarschuwing: als de motoren lang niet hebben gelopen zullen ze waarschijnlijk vast zitten van de opgedroogde wonderolie. Nooit er een prop op zetten en met geweld door proberen te draaien want dat kost je geheid een drijfstang. Als ze los moeten, een paar dagen in een pot met thinner zetten. Als het dan nog niet gemakkelijk gaat, in een oven leggen met 80 graden en heet laten worden. Als het dan nog niet gemakkelijk gaat, voorzichtig demonteren!
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  16. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  17. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
  18. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    En twee maal Fox .35
    DSCN5084.JPG
    Groeten Jef
     
    MicropropSport, Bruno van Hoek en Demaic vinden dit leuk.
  19. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik heb bijzonder goede herinneringen aan de Fox 35. Ik heb er mee stunt leren vliegen, en mijn eerste wedstrijdseizoen mee gevlogen. We hebben het dan over 1979/80! Ik heb zowel een Fox met een glimmend gepolijst carter in mijn collectie (zoals die van Jef op de linksboven foto), nieuw gekocht in 1976 voor 75 gulden, als een nog vroegere met een dof alu carter (2e hands gekocht bij Henry J Nichols in Londen voor 7 pond in 1978, mijn beste ooit!) als een latere 40 jaars Anniversary versie. Voor een licht gebouwde Nobler of zo iets (we hebben het over hooguit 1100 gram vliegklaar) is de Fox nog steeds de beste motor voor stunt. Vijf % nitro en 28% wonderolie, en vliegen maar!
     
    Cnn, Bruno van Hoek en jef vinden dit leuk.
  20. rijoli

    rijoli

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Terneuzen
    'n Russische diesel zag ik langskomen. Zoiets heb ik ook nog liggen. Nog niet zo lang geleden via het forum verkregen. [​IMG]

    Met een doosje en handleiding

    [​IMG]

    Weet er niet zo veel over te vertellen, vooral leuk omdat er een Nederlandse handgeschreven vertaling bij zit. [​IMG]

    Moet toegeven dat deze samen met een ED-tje een beetje vreemde is in mijn verzameling van vooral methanol motoren.
     
    Demaic en jef vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina