Brandstof motoren

jef

PH-SAM
De bedoeling is om te laten zien wat voor motoren je gebruikt of nog op het schap hebt liggen stof te vreten , in verschillende draadjes wordt er al eens meer of minder :offtopic: afgeweken van het eigenlijke onderwerp en daarom wil ik dit draadje starten .
Alle motoren komen in aanmerking om hier geplaatst te worden , of het nu glow , ignition of diesels zijn , oud , nieuw , nostalgie , uit vervlogen tijden , het maakt niet uit .
Eentje om te beginnen , de kleinste Cox NIB
002.JPG

001.JPG

Groeten Jef

Oh, jeetje.... Dat zijn er momenteel minstens 8 a 10 die regelmatig gebruikt worden....

De leukste (vind ik zelf):

ASP .30 langzaamloper
IMG_20170921_181412.jpg

Leuk idee Jef!!
Ik heb nog wel wat maar niet alles tegelijk.
Onderstaand een diesel waarvan ik eigenlijk niet zo veel van af weet....

Jan

Onderstaand een diesel waarvan ik eigenlijk niet zo veel van af weet....

Da's een Rus.... Ik heb er ook zo een, maar in zwaar mishandelde toestand (gekregen van een Oekraïnse collega). Iets anders, bij mij is de inlaat een roterende drumvalve, en helaas mist de venturi/spraybar bij mij.

Zo te zien is de jouwe gezandstraald of zoiets, want normaal zit er een gladde coating op de cylinder, tenminste de mijne wel.
Dat het een 2,5 cc is weet je al (staat er op), ik heb begrepen van de collega waar ik hem van kreeg, dat die dingen opgegeven waren voor bijna een halve PK, en dat het echte racemonsters zouden zijn.

Of dat waar is weet ik niet, de mijne is dusdanig slecht dat hij niet meer loopt.

Dat is inderdaad een Rus zoals Brutus aangaf , een KMD 2,5 cc diesel ''racing engine'' boring 15 mm , slag 14,5 mm

Groeten Jef

Bedankt! Nu weet ik het merk en kan er makkelijk wat over vinden.
Blijkbaar veel van deze motoren gemaakt gezien het serienummer.

Jan

Dat is inderdaad een Rus zoals Brutus aangaf , een KMD 2,5 cc diesel ''racing engine'' boring 15 mm , slag 14,5 mm

Groeten Jef

Dat loopt indrukwekkend, een 2,5 cc met een MA 10 x 6.....:eek::worship:

Nog een motortje waarvan ik niet zo veel af weet.
Op internet gekeken en toen kwam ik auto's tegen die aan een lijn rijden....
Ook een aparte plug zoals Cox maar dan op een andere manier.

Jan

De bovenste is een MK-17, zoals ook al op het doosje staat. Een 1,5 cc Russisch dieseltje wat in de jaren '80 op de markt was. Best een goed ding.
Het 2e stel foto's is erg wazig, en ik herken het motortje niet goed.
De 3e is een Taifun Blizzard, een 2,5cc Duits dieseltje uit de jaren '60. Ziet er wat vies uit, maar lijkt nog in goede staat te zijn.
De 4e is een Fox 35 glow, 6cc, de beroemdste lijnbesturings stuntmotor uit de jaren 60 en 70. Van alle drie zijn er veel tot vrij veel van gemaakt.
Een waarschuwing: als de motoren lang niet hebben gelopen zullen ze waarschijnlijk vast zitten van de opgedroogde wonderolie. Nooit er een prop op zetten en met geweld door proberen te draaien want dat kost je geheid een drijfstang. Als ze los moeten, een paar dagen in een pot met thinner zetten. Als het dan nog niet gemakkelijk gaat, in een oven leggen met 80 graden en heet laten worden. Als het dan nog niet gemakkelijk gaat, voorzichtig demonteren!

Ik heb bijzonder goede herinneringen aan de Fox 35. Ik heb er mee stunt leren vliegen, en mijn eerste wedstrijdseizoen mee gevlogen. We hebben het dan over 1979/80! Ik heb zowel een Fox met een glimmend gepolijst carter in mijn collectie (zoals die van Jef op de linksboven foto), nieuw gekocht in 1976 voor 75 gulden, als een nog vroegere met een dof alu carter (2e hands gekocht bij Henry J Nichols in Londen voor 7 pond in 1978, mijn beste ooit!) als een latere 40 jaars Anniversary versie. Voor een licht gebouwde Nobler of zo iets (we hebben het over hooguit 1100 gram vliegklaar) is de Fox nog steeds de beste motor voor stunt. Vijf % nitro en 28% wonderolie, en vliegen maar!

'n Russische diesel zag ik langskomen. Zoiets heb ik ook nog liggen. Nog niet zo lang geleden via het forum verkregen.
9c21d4e879bfcba4ac3a419f23e505a9.jpg

Met een doosje en handleiding

6d041666674962fd4e327a80151297e8.jpg

Weet er niet zo veel over te vertellen, vooral leuk omdat er een Nederlandse handgeschreven vertaling bij zit.
2bd02c5a49c8fb1b0f01ad8da5b66dd3.jpg

Moet toegeven dat deze samen met een ED-tje een beetje vreemde is in mijn verzameling van vooral methanol motoren.

Back