Saito FG 60 r3 gas 60 cc

Ik heb voor asp methanol gekozen omdat ik hele verontrustende dingen las over scheurende cilinders op de fg60

Op RCUniverse staat een bijzonder uitgebreid draadje daar over
 
Eigenlijk raar, dat je terug moet grijpen naar een budget merk vanwege de verhalen over een merk als Saito.... Zou niet moeten kunnen, toch? Maar hoewel ik de verhalen over scheurende cylinders niet ken, toch wel genoeg "minder perfecte" dingen gelezen over de Saito radials....

Daartegenover staat dat die ene 33 cc die ik heb zien en horen lopen, toch wel super mooi liep....

EDIT: en nadat ik even de draadjes van Peet bekeken heb, ben ik er vrij zeker van, dat het zijn motor was die ik heb zien en horen lopen in Odoorn....
 
Haha.... Ik meende dat dat een 33 cc was in die Stinson....

Maar inderdaad, DIE heb ik gezien.... In het echie nóg mooier geluid dan op de video...
 
Wat een prachtgeluid ! Maar om zo`n kist op die manier voor te vliegen ???
Ik noem dat "raggen"
 
http://www.rcuniverse.com/forum/gas-engines-142/11604077-saito-fg-60r3-2.html

Huiswerk voor t weekend
Geluid fantastic
Maar als ik een motor van 1100 koop wil ik er meer dan 1 seizoen mee doen.
Risico was me te groot

De bigend en smallend zijn bronzen glijlagers in de 33 60 en 90 versie . Ik had hier liever naaldlagers gezien .in de 84 versie zitten geeneens lagers .
Dat is leuk voor erg vet smeren en niet te vaak vliegen .
de reden voor mij om naar een roto fs over te stappen .
 
De krukas is kogelgelagerd maar het bigend is een glijlager . Dat werkt goed bij de kleinere methanol motoren . Maar bij de r3 motoren is het gewicht extra groot op het zelfde bigend waardoor sneller grenssmering .
 
Maar bij de r3 motoren is het gewicht extra groot op het zelfde bigend waardoor sneller grenssmering .
Ik denk dat dat erg meevalt, want dat gewicht word wel rondom "in bedwang gehouden" door drie drijfstangen die er tegenaan staan te rammen. Effectief staan die gezamenlijk die klont metaal continue ook in hetzelfde rondje te sturen....

Daarnaast is aluminium, mists de juiste legering, een uitstekend lagermateriaal.... je wilt niet weten hoe zacht het oppervlak is van de drijfstanglagers waar ik mee werk....

En het zou me ook niet geheel verbazen als om die reden krukpen diameter ook tamelijk groot gekozen is (groter draagvlak voor het lager)
 
Toch lopen ze daar op stuk . Heb er diverse verslagen van gezien .en dat heeft mij erg aan het denken gezet . Wilde namelijk een 60 cc .ben me dus in die motor gaan verdiepen en ben geschrokken van het slachtfeest in die motor . En dat terwijl saito bekend staat om de betrouwbaarheid .
alsof het cartertemperatuur te hoog wordt lijkt het wel .
 
Tsja.... als het zo is, dan is het zo.

Heel vreemd....
 
Back
Top