Brandstof motoren

Gaaf die filmpjes! Zo ontzettend jammer dat vliegen met deze machientjes vrijwel onmogelijk is geworden bij jullie....

De MVVS viel me een beetje tegen qua loopgedrag in het lagere toeren gebied....
 
Gaaf die filmpjes! Zo ontzettend jammer dat vliegen met deze machientjes vrijwel onmogelijk is geworden bij jullie....

De MVVS viel me een beetje tegen qua loopgedrag in het lagere toeren gebied....

Nou, het valt nog wel mee hoor Bert. Op onze vliegclub vliegen we met ongedempte 1.5cc diesels en .19 Parra T4's. In elk geval maakt de T4 zonder demper een pak minder geluid dan een gedempte FOX35. En alles waarvan we vinden dat het wel eens schadelijk zou kunnen zijn voor de club vliegen we op ons "trainingsveld". Daar trainen we ook F2D (96dB) en 1/2A combat omdat de ondergrond op het lijnbesturingsgedeelte op de club eigenlijk totaal ongeschikt is wegens meer kiezel en stenen dan gras.
Ja, die MVVS viel me toen ook tegen. Het was de eerste maal dat deze motor liep en de contrazuiger kleefde heel erg. Eigenlijk had ik hem toen gewoon een beetje stationair moeten laten opwarmen. Ik heb 2 van deze motoren en beiden waren gloednieuw. Deze is de enige die gelopen heeft, de andere moet ik nog uitpakken. Een collega bij SAM heeft het voor elkaar gekregen om dezelfde motor binnen de 2 seconden te mollen door er zijn elektrische starter op te drukken...

Nog even een foto van een Nederlandse motor, weliswaar in België gebouwd:

22829019_10210068796253019_3792700416600047301_o.jpg


22861651_10210068795012988_3230521199508787147_o.jpg
 
Ik heb nooit met diesel gewerkt, alleen methanol.
Waarom is de modelbouw overgestapt op gloeipluggen?

Suggestie voor @jef: aangezien we ook een draadje Zender nostalgie hebben, eveneens van jouw hand, de kreet nostalgie ook hier in de titel op laten nemen door moderatoren?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nooit met diesel gewerkt, alleen methanol.
Waarom is de modelbouw overgestapt op gloeipluggen?

Ik weet het niet Ron maar ik vermoed dat het allemaal een stuk "makkelijker" en goedkoper moet worden? Eerst de sparkies, dan de diesels, dan de glows en dan benzine/elektro... Door de introductie van de glowmotor heb je als modelvlieger weinig of geen kennis van motoren meer nodig om toch je motor te kunnen starten en er mee te vliegen... Nu ja, zo extreem is het niet maar het maakte de hobby toch net weer iets toegankelijker . En er worden nog steeds heel wat dieselmotoren ontworpen, gebouwd en verkocht.

Mvg,

Jo

Ohja, en deze past al helemaal niet in het rijtje (en eigenlijk ook niet in deze rubriek wegens geen "brandstof").
CO2.jpg
 
Laatst bewerkt:
De glowplug is in de jaren 40 van de vorige eeuw ontworpen door meneer Ray Arden in Amerika. Gedachte achter de glowplug was dat je niet meer een hele ontstekingsfabriek inclusief batterij in je (vrije vlucht) model mee hoefde te slepen. Glows waren lichter en je kon er dus kleinere modellen voor bouwen. Glowplug motoren zijn echter pas begin jaren 60 in Nederland algemeen in gebruik genomen. Voordeel van dieseltjes was dat de brandstof goedkoop was (iedereen had wel een vaatje petroleum in de schuur staan, en wonderolie en ether kon je bij de drogist kopen) en je hoefde geen dure startbatterij aan te schaffen. Nadeel van dieseltjes was, en is nog steeds, dat ze boven de 3,5cc wat onhandelbaar worden, vanwege de hogere compressie. Dus de in de jaren zestig steeds kapitaal krachtiger Europese modelvlieger ging juist de andere kant op dan de Amerikanen in de veertiger jaren: hij wilde grotere modellen met grotere motoren, en dan worden het glows....
 
Ik heb nooit met diesel gewerkt, alleen methanol.
Waarom is de modelbouw overgestapt op gloeipluggen?

Hoofdzakelijk omdat de toenmalige benzinemotoren ongeschikt waren voor de opkomende RC vanwege de radiostoring, en de dieselmotoren vanwege het toch wel hogere trillingsniveau nogal rampzalige invloed hadden op de ontvangerbuizen (was toen nog lampentechniek).

Maar diesels zijn ook nogal "ondoorzichtige" motoren. Twee afstelmogelijkheden, en je hebt met name voor het mengsel een verdomd goed oor nodig om te horen wat het ding deed. Het heeft mij in elk geval vrij lang geduurd voor ik die dingen door had.

Maar het zou me ook helemaal niet verbazen, als de invloed van moeders de vrouw ook van doorslag is geweest, want van een middagje dieselen stink je het hele weekend.... :D
 
Nou.... de definitie van "heerlijke geur" is volledig aan degene die het ruikt....
Wonderolie ruikt zo naar nog niet, maar petroleum? Nee dank je....
 
Persoonlijk vind ik de vroegere 4-takten van OS mooier met de nokkenas en stoters achter de motor , deze heb ik nog NIB
1.JPG


3.JPG


2.JPG


Groeten Jef
 
Ziet er wel een interessant zelfbouw projectje uit :D alsof ik nog niet genoeg te doen heb :rolleyes::confused:o_O

Groeten Jef

Ik kan hem opsturen of langsbrengen, Jef. Maar er zijn misschien mooiere/betere motoren om je op uit te leven? Wat dacht je van een 50% Taplin Twin? Of een HELIUM? Daar is dan wel weer veel gietwerk voor nodig.
ag_helium_c6.jpg
 
Ik kan hem opsturen of langsbrengen, Jef. Maar er zijn misschien mooiere/betere motoren om je op uit te leven? Wat dacht je van een 50% Taplin Twin? Of een HELIUM? Daar is dan wel weer veel gietwerk voor nodig.
ag_helium_c6.jpg

Dat is inderdaad een sjiek moteurke , het carter en de kop is geen probleem in zandgietwerk maar de cilinder is een ander geval o_O

Groeten Jef
 
Back
Top