bouw binnenvaartschip armira

Geen dank hoor Rien. Naar gelang je boel vorm krijgt heb je een beter idee waar je eventuele apparatuur kwijt kan. Hieronder nog een link naar een paar RC-snoepwinkels welke je als een soort catalogus kunt gebruiken om je te oriënteren wat er zoal op de markt is. Maar de grootste uitdaging is om zoveel mogelijk onderdelen zelf te maken. Kost wel wat tijd maar de voldoening is des te groter. Veel plezier ermee en goede vaart met het echte spul. Gr. Klaas.
http://www.bauer-modelle.com/epages...Path=/Shops/Bauer_Uwe46269592/Products/716607
https://www.rc-point.nl/
 
Hallo Armira.
Wat leuk om weer een binnenvaarder te zien bouwen, en ook het eigen schip.
Heel leuk om te doen.
Alles opmeten en proberen na te bouwen.
Ik ben zelf te vinden op het forum met de bouw van het mts Titan 1-75.
Ga je zeker volgen.
Groeten, Patrick
 
afbouw (33).JPG
Even een update gaat niet zo snel maar ben inmiddels begonnen achterschip op te bouwen heb een aantal spanten on schaal nagebouwd en om alles te fixeren een langs spant erin gezet ben nu bezig de rond ijzers onderaan de tunnel te maken
WIN_20180302_22_28_06_Pro_LI.jpg

Alles staat nog los wil ook eerst de gaten voor de schroefas maken en uitlijnen
Moet nog een schroefas bestellen,welke kun je het beste gebruiken als ik hem alsnog RC wil maken
schroef en straalbuis wil ik hier https://www.modelbouwshopnederland.nl/c-204927/straalbuizen-jet-nozzles/ bestellen weet niet wat het beste is metaal of kunststof
Kunststof is lichter maar maar werkt dat ook als echt wilt varen.
 
Laatst bewerkt:
Kunststof is lichter maar maar werkt dat ook als echt wilt varen.

Eerst, vraag: Op de foto is het niet goed te zien. Is de straalbuis draaibaar, of zijn er voor de besturing de twee er achter geplaatste roeren?
Over gewicht, zeker bij hout/kunststof-bouw. Men maakt zich druk over het gewicht van de componenten en stampt er vervolgens TIG kg lood in om het schip op diepgang te trimmen.
Over de straalbuis. Zelf heb ik bij mijn Dockyard V gekozen voor aluminium, maatvast en goed tegen de door de schroef opgewekte krachten bestand.

SAM_1852.JPG
 
Men maakt zich druk over het gewicht van de componenten en stampt er vervolgens TIG kg lood in om het schip op diepgang te trimmen.

Hierop terugkomend. Ik kan het niet meer vinden, maar jaren geleden heeft een deelnemer op het Forum vuistformules gegeven voor het drijfvermogen van een modelbouw schip.
Omdat ik het drijfvermogen van de Dockyard uitgerekend heb volgens zijn formules weet ik nog:
Het drijfvermogen is: lengte schip x breedte schip x correctie factor.
Volgens de gegevens destijds(Indien ik het mij goed herinner):
- Normale rompen zeegaande schepen, factor 0,5
- Schepen met volle romp, b.v. stoomsleepschepen, factor 0,6.
- Binnenvaartschepen, met stompe boeg en vol achterschip, factor 0,7.
Zelf heb ik de Dockyard toen uitgerekend met factor 0,5, theoretisch draagvermogen 14,5 kg.
Werkelijk, door de stoomsleepboten eigen volle romp, is het drijfvermogen, 17 kg.
Klopt dus redelijk met factor 0,6.
 
Eerst, vraag: Op de foto is het niet goed te zien. Is de straalbuis draaibaar, of zijn er voor de besturing de twee er achter geplaatste roeren?
Het is een vaste straalbuis met twee roeren en een 5blad schroef van 1 meter 85 deze wilde ik ook op schaal voor het model bestellen weet echter niet of dit werkt als men echt wil varen
Hierop terugkomend. Ik kan het niet meer vinden, maar jaren geleden heeft een deelnemer op het Forum vuistformules gegeven voor het drijfvermogen van een modelbouw schip
Dank je Stoompomp had het al gevonden op het Forum


afbouw armira (213).JPG
afbouw armira (223).JPG
blad schroef van 1 meter 85
 
Lager zwaartepunt, betere stabiliteit?

Indien men een marineschip/kruiser bouwt, dan is het zaak om de hoge bovenbouw zo licht als mogelijk te bouwen.
Maakt men daarentegen een normaal handelsschip, dan ligt over het algemeen, door de relatief brede romp, het zwaartepunt reeds op of onder de waterlijn.
Om het schip op de modeldiepte te krijgen, zal er extra ballast toegevoegd moeten worden.
Praktijk, Mijn Dockyard V heeft een diepgang van ca. 10 cm, een rompbreedte van 22 cm, eigenlijk een varend ponton.(overigens geheel schaal correct).
 
Indien men een marineschip/kruiser bouwt, dan is het zaak om de hoge bovenbouw zo licht als mogelijk te bouwen.
Maakt men daarentegen een normaal handelsschip, dan ligt over het algemeen, door de relatief brede romp, het zwaartepunt reeds op of onder de waterlijn.
Om het schip op de modeldiepte te krijgen, zal er extra ballast toegevoegd moeten worden.
Praktijk, Mijn Dockyard V heeft een diepgang van ca. 10 cm, een rompbreedte van 22 cm, eigenlijk een varend ponton.(overigens geheel schaal correct).
Deze wilde ik ook geheel op schaal bouwen dus15.9 breed 5 cm diep en 1meter 52 lang
 
Het is een vaste straalbuis met twee roeren en een 5blad schroef van 1 meter 85 deze wilde ik ook op schaal voor het model bestellen weet echter niet of dit werkt als men echt wil varen

Ik kan alleen spreken uit mijn ervaring met varen met een straalbuis.
Mijn antwoord is gebaseerd op het varen in een vaarbak, of demo varen
Volgens mij, kan je met de voorgestelde configuratie, straalbuis met twee roeren(ook nog voorzien van naar buitenstaande vinnen) probleemloos vooruitvaren, manoeuvreren zal problematisch zijn. Bij achteruit varen, staat er geen schroefdruk op de roeren. Waarschijnlijk heeft het werkelijke schip een boegschroef.
 
Ik kan alleen spreken uit mijn ervaring met varen met een straalbuis.
Mijn antwoord is gebaseerd op het varen in een vaarbak, of demo varen
Volgens mij, kan je met de voorgestelde configuratie, straalbuis met twee roeren(ook nog voorzien van naar buitenstaande vinnen) probleemloos vooruitvaren, manoeuvreren zal problematisch zijn. Bij achteruit varen, staat er geen schroefdruk op de roeren. Waarschijnlijk heeft het werkelijke schip een boegschroef.
Klopt een verhaar kopschroef met 650 pk cattepilar motor de echte heeft leeg ook bijna geen achteruit
 
Hallo Rien, Kijk even in de Raboesch catalogus voor schroefas en schroef. In de 168 serie hebben ze 5 blads skew schroeven met M-4 draad. Assen hebben ze ook. Weet niet of ze rechtstreeks leveren. De catalogus kun je downloaden. Gr. Klaas.
 
Zag op het forum dat de lengte van de schroefas ook van invloed kan zijn als ik werkelijk op schaal bouw wordt de koker 50 mm en de as 80 mm heb al even gezocht maar alle assen zijn veel langer kun je ook varen met een korte as en kun je een as zover inkorten en wat voor as is hier het beste ??????
zie bouwtekening
WIN_20180303_21_54_24_Pro_LI.jpg

Toch handig als je alle tekeningen hebt deze tekeningen zijn een schaal 1:25
 
Laatst bewerkt:
Rien, De meeste kokers en assen kun je wel inkorten. Een van de lagertjes eruit tikken, koker inkorten op gewenste lengte en lager er weer in persen of kloppen met een blokje hout. Je kunt zelf ook kokers maken van messing buis. Roel van Essen heeft pas een verhaal op het Forum gezet.
Zie link en even naar beneden scrollen.
http://www.modelbouwforum.nl/threads/hulpmiddelen-voor-de-scheeps-modelbouwer.129830/page-11
Zelf heb ik een koker en een 4 mm as ingekort voor mijn laatste scheepje. Heeft ongeveer de door jou genoemde maten. Gr. Klaas.

20151106_124622 Schroefas en roerkoning.jpg
 
Kan iemand mij vertellen wat men het beste voor soort motor en regelaar kan gebruiken, en dan zo klein mogelijk qua afmeting en moet je hier nog een reductie op zetten ik wil een 5blad schroef van 25mm gebruiken met straalbuis
de echte armira maakt maar 420 toeren op de schroef
 
Voor een goed advies, moet je eerst de modelsnelheid bepalen.
Uitgaande van de berekeningen uit het "Handboek varende scheepsmodellen" van André Veenstra, blz. 99.
- Schaalsnelheid = topsnelheid van het werkelijke schip gedeeld door de wortel van de bouwschaal.
Ik vermoed maximaal 1 m/sec.
Dus je schroef moet dus minimaal een waterkolom verplaatsen van 1m/sec.
Deze verplaatsing is het product van schroefspoed en schroeftoerental.
Verder heb je te maken met het nuttige rendement van de schroef, voor een driebladige(Graupner) schroef is dit ca. 0,5.
Voorzichtigheidshave, 5 bladsschroef 0,55.
Voorzichtig samengevat: je schroef moet een afstand afleggen(gelijk spoed van schroefdraad) van : 1 m/sec = omw/sec X spoed in meters X rendement van de schroef.
Enige voordeel wat je hebt is de straalbuis, deze geeft een rendementsverbetering tussen de 3 en 5%.
Lang verhaal, eigenlijk ontbreken maar 2 eenheden:
- werkelijke snelheid van het schip.
- spoed van de scheepsschroef.

Vervolgens, kan de het benodigde voortstuwingsvermogen bereken.
Dan pas de motor en vaarregelaar.
 
Laatst bewerkt:
Voor een goed advies, moet je eerst de modelsnelheid bepalen.
Uitgaande van de berekeningen uit het "Handboek varende scheepsmodellen" van André Veenstra, blz. 99.
- Schaalsnelheid = topsnelheid van het werkelijke schip gedeeld door de wortel van de bouwschaal.
Ik vermoed maximaal 1 m/sec.
Dus je schroef moet dus minimaal een waterkolom verplaatsen van 1m/sec.
Deze verplaatsing is het product van schroefspoed en schroeftoerental.
Verder heb je te maken met het nuttige rendement van de schroef, voor een driebladige(Graupner) schroef is dit ca. 0,5.
Voorzichtigheidshave, 5 bladsschroef 0,55.
Voorzichtig samengevat: je schroef moet een afstand afleggen(gelijk spoed van schroefdraad) van : 1 m/sec = omw/sec X spoed in meters X rendement van de schroef.
Enige voordeel wat je hebt is de straalbuis, deze geeft een rendementsverbetering tussen de 3 en 5%.
Lang verhaal, eigenlijk ontbreken maar 2 eenheden:
- werkelijke snelheid van het schip.
- spoed van de scheepsschroef.

Vervolgens, kan de het benodigde voortstuwingsvermogen bereken.
Dan pas de motor en vaarregelaar.
Als ik Schaalsnelheid = topsnelheid van het werkelijke schip gedeeld door de wortel van de bouwschaal doe werkelijke schip heeft ledig een snelheid van ongeveer 25 km per uur en de schaal is 1:72 kom ik uit op 0.82
wilde zelf deze schroef bestellenhttps://www.modelbouwshopnederland....-148/rechtsdraaiend-30mm-draad-m4-rab-148-01/weet hier niet de spoed van maar lijkt het meest op de echte de bladen wil ik laten aftoppen voor de straalbuis de spoed van de echte schroef weet ik niet
 
Kan iemand mij vertellen
Ik zou kijken naar een vergelijkbaar modelschip. En dat concept overnemen.
Kijk eens naar bijvoorbeeld de STELSA.
Toerental van de echte ga je niet halen met zo'n kleine schroef, daar kan je niet voldoende spoed op kwijt om nog een beetje voortgang te maken met een beetje wind.
Je zit snel aan 2000 toeren of meer lijkt me.
 
Rien, De spoed van dat schroefje is 30,7 mm. Zij de tabel in bijgaande link.
https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000369&aid=11844&lang=nl
Rekening houdend met een slip van 20% zal de echte schroef een spoed hebben van ongeveer 1,2 meter. 420x60x1,2=30240 m/uur. Daar 80% van wordt 24,2 km/uur.
Voor zo'n klein schroefje zou ik geen vertraging achter de motor zetten. Hieronder een paar motor/regelaar combinaties die niet veel ruimte vragen. Het worden vliegtuigmotoren genoemd, maar doen het ook goed in een schip. De meeste regelaars hebben voorzieningen (BEC) om de ontvanger en servo's van stroom te voorzien.
Moet er wel bij zeggen dat de regelaar niet teveel spanning kan hebben. Zelf gebruik ik daarvoor een accuutje van 7,2 Volt. Hangt een 3 mm schroefje aan.
Is maar voor een beeldvorming. Je kunt natuurlijk ook een "ouderwetse" borstelmotor nemen. Die zijn op lage toeren iets beter te regelen. Gr. Klaas.
https://www.banggood.com/Racerstar-...8aFE75e8KNu_BRRoCohwQAvD_BwE&cur_warehouse=CN
https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy-aerodrive-sk3-2822-1090kv-brushless-outrunner-motor-1.html
https://hobbyking.com/nl_nl/hobbykingr-tm-brushless-car-esc-10a-w-reverse.html
https://hobbyking.com/nl_nl/hobbykingr-tm-programming-card-for-car-esc.html
 
Laatst bewerkt:
Back
Top