ron van sommeren
Forum veteraan
Kv , vitesse Konstant, zegt niets over toerental of vermogen&stroom dat motor aan kan. Zowel een 100watt motortje als een 1000kilowatt motor, denk 1:1 trein, kunnen dezelfde Kv hebben.ijn foutje dacht is 2200 t/min
Accuspanning en gewenst (onbelast) toerental bepalen samen de Kv motorconstante.
Motor Kv (in toeren per minut, per volt) betreft willen, motorvermogen (in watt) en -stroom (in ampère) betreft kunnen ...
- Kv en spanning samen bepalen op welk toerental de motor onbelast zou willen draaien.
rpm_onbelast = spanning × Kv.
- Dat toerental en prop-grootte samen bepalen het benodigde koppel, en daarmee de stroom die zal gaan lopen.
stroom = koppel × Kv
- De max.motorstroom specificatie, en in mindere mate max.vermogen, bepalen of de motor zo snel als onder 1 kan draaien zonder in vlammen op te gaan.
- Uit stroom en looptijd volgens accu-capaciteit.
capaciteit (Ah) = stroom (A) × tijd (hour)
Brandstofmotoren proberen een vast koppel te handhaven, elektromotoren een vast toerental.
Elektromotoren willen hun baasje graag plezieren, ook al zou het tot een vurige dood leiden.
Laatst bewerkt: