Bouwverslag Ebba Victor (Mercantic).

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Bert V, 9 sep 2017.

  1. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Marc w, het potje G4 had ik, zoals gezegd zo'n anderhalf jaar geleden gekregen, daarna gebruikt voor waar ik het toen voor nodig had en vervolgens goed afgesloten en op zijn kop (vandaar de ondersteboven tekst op het potje) in de kast neergezet.
    Bij het onlangs opnieuw gebruiken zag de lak er in het potje op het uiterlijk nog goed uit, het was dun vloeibaar, er zat geen vel o.i.d. op en heb ik - met de boodschap van destijds "kijk maar of je er iets aan hebt" in mijn achterhoofd - de gok gewaagd om het te gebruiken.

    Ik denk dat een uur na het aanbrengen de lak overal wel droog was en volgens mij - als ik er nu met mijn nagels in probeer te drukken - ook wel keihard.
    Hierbij hoop ik mijn conclusie te kunnen of mogen trekken dat het in dit geval en ondanks eerder genoemde euveltje van na het aanbrengen van de eerste laag, nog net kon met de (verouderde) G4.

    Nu het volgende;
    Als ik dit potje G4 niet gekregen had, had ik - hoewel dat het probleem niet is - een nieuwe verpakking moeten kopen.
    Volgens internet info is deze verpakking één jaar (na opening?) houdbaar en is het verbruik ca. 200 gr/m2.
    Meer als één of misschien een keer twee schepen bouw ik per jaar niet.
    De kleinste verpakking die ik zag is 1 kg, dat betekend voor mij - dat als ik kijk wat ik nu verbruikt heb - ik zeker 800 gr of meer over zou houden en na een jaar weg moet gooien, of beter nog, op tijd proberen er iemand anders nog blij mee te maken.
    Hoe doen andere dat want gelijk na aankoop / openen overgieten in kleinere potjes en porties kan dan eigenlijk ook niet?
    Zo verdwijnt er - als ik het goed begrijp - jaarlijks zo links en rechts toch nogal wat ongebruikte G4 richting de kliko / milieustraat :eek:?

    De Epoxy,het doek en nog wat benodigde spulletjes zijn inmiddels binnen en is het wachten op weer wat hogere temperaturen want dit wordt toch een klusje voor buiten of in de garage en daar is het momenteel veel te koud.
    Toch te lang gewacht met het uit willen voeren van deze klus :hammer:.
    Ik heb overigens - met het oog op het mogelijk extra werk rond de kimmen en stootlijsten - zekerheidshalve gekozen voor de langzame harder.

    Tot die tijd maar gewoon verder met andere werkjes.
    Groet, Bert
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Laat je het niet in een hoge smalle mengbeker staan?
    In een verfrolbak heeft het meer oppervlak, kan het beter zijn warmte kwijt, heb je langere verwerktijd.
     
  3. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Dank voor de waarschuwing Harm.
    Ik had deze tip al in diverse andere topics en op de site van leverancier gelezen en in mijn oren geknoopt.
    Maar beter een keer extra getipt dan later van; Oh, dat wist ik niet :oops:.
    Omdat ik hier geen ongebruikt verfrolbakje e.d. meer had staan heb ik deze maar gelijk via een starterssetje (met daarin o.a. ook een ontluchtingsrollertje, juiste handschoentjes, mengbekers enz) en een hoekrollertje mee besteld.
    Geen idee of ik dat laatste ook echt nodig zal hebben maar beter achter de hand dan op het moment van de waarheid staan prullen en de hoeken niet scherp genoeg kunnen krijgen ;).
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Mocht je gaan rollen:
    Bij bolle oppervlakken vanaf het midden van de berg naar buiten rollen. (rondspant)
    Bij holle oppervlakken NAAR het midden van de "kuil" rollen, anders trek je het los.(S spant)
    Probeer dan wel weer geen bult te veroorzaken in het dal.
    Als het goed is ontdek je dat snel genoeg met rollen.

    Niet bang zijn , gewoon beginnen. :D
     
    Bert V vindt dit leuk.
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.098
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Deze zuunege rommelaar had een zestal kwastjes gekocht en de epoxy aangemaakt in een (leeg) appelstroopblikje. In theorie heb je aan epoxy hetzelfde gewicht nodig als het doek. Keukenweegschaaltje (ingepakt in huishoudfolie) erbij. Doek op maat knippen, even wegen en pakweg 20% meer epoxy aanmaken. In wezen gaat het maar om kleine beetjes en zal er in het blikje niet meer dan 1 cm zitten. Bij mij werkte het goed door met de kwast te tamponeren. Eerst het schip ingesmeerd met epoxy, dan het doek erover en dan met de kwast aandrukken. Liever niet vegen want dan verschuift/vervormt het doek teveel. Zet het schip dermate hoog dat het doek vrij af kan hangen en niet van de romp wordt gedrukt. Kijk nog even in mijn verslag, waar zeer bruikbaar advies is gegeven. Toen ik de epoxy verwerkte was het 12 graden. Zorg dat je alles in volgorde klaar hebt liggen, dan gaat de rest (bijna) vanzelf. Althans dat was mijn ervaring. Succes verder! Gr. Klaas. http://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
     
    henk-j en Bert V vinden dit leuk.
  6. henk-j

    henk-j

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    101
    Locatie:
    De Wijk
    Ahoy Bert,
    Nog even terug komend op je stabilisatievinnen, wat is er op tegen als je het keperdoek (strak) knipt/snijd rond de stabilisatievinnen en dan aan drukt met keperdoek ipv. er over heen te plakken? Als je het doek goed aandrukt met epoxyhars verwacht ik geen lekkage en je krijgt het doek strakker zonder plooien.
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2017
    Bert V vindt dit leuk.
  7. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Inmiddels al weer even geleden dat ik hier wat gepost heb en net als bij voorgaande keren komt dat hoofdzakelijk omdat hetgeen ik in de afgelopen periode aan de Ebba Victor gedaan heb, steeds kleine onsamenhangende dingetjes waren die amper de moeite van het vertellen of vermelden waard waren.

    Bij de laatste post(en) had ik net de Epoxy en het keperdoek in huis en hoopte ik toen op nog enkele fraaie dagen waarbij de buitentemperatuur hoog genoeg zou zijn om de romp waterdicht te kunnen maken.
    Vorige week - met volgens zeggen temp. van 14 á 15 graden - had dat misschien wel net even gekund maar was ik uitgerekend op dat moment met vakantie.
    Nu maar wachten of en wanneer er weer van dat soort dagen komen. Hopelijk niet pas in mei of zo.

    In de afgelopen tijd ook nog met enige regelmaat geprobeerd om via Google wat meer verfijnde informatie over de geschiedenis en gebruik van het echte schip te vinden, maar dat valt - buiten hetgeen ik al had gevonden - nog best wel tegen.
    Ik denk dat de oorzaak ligt bij het feit dat het schip van vóór het digitale tijdperk is en het verder voor vele gewoon een soort van werkpaard was :weetnie:.

    Zeker is dat het schip destijds als vrachtvervoerder van de werf gekomen is en heeft ze in die hoedanigheid ook een redelijk aantal jaren de Oostzee, de Scandinavische kustwateren en later ook andere delen van de wereld bevaren.
    Op enig moment is zij door de Zweedse stad Härnösand aangekocht om - na diverse aanpassingen en verbouwingen - dienst te gaan doen als trainingsschip.
    Mijn bezigheden aan dit model neigde al erg naar het uiterlijk van het trainingsschip maar ik heb er nu definitief voor gekozen om alles zoveel mogelijk naar die periode en het bijbehorende uiterlijk van het schip af te bouwen.

    Bij het tot trainingschip omgebouwde origineel zijn de vroegere laadruimen omgebouwd tot instructie- en verblijfsruimte voor de trainees.
    Daarvoor zijn op het dek behalve een extra ingang naar deze benedendekse ruimtes o.a. ook een grote koekoek en een aantal extra patrijspoorten in de romp aangebracht.
    [​IMG]
    De Koekoek waar later nog luiken met patrijspoorten op komen.

    [​IMG]
    Op de voorgrond de in- / uitgang van de onderdekse instructie- en verblijfsruimtes. Links daarvan een Fire Station en verder nog een of ander kastje wat op een foto stond maar wat ik nog niet precies kan plaatsen.
    De foto vertekend een beetje maar in werkelijkheid komt het aardig overeen met de door mij gevonden foto's.

    Op het brugdek komen de 2 sloepkranen zoals deze ook op de Mercantic staan en een extra kraan om de sloep ook over de achterboeg in het water te kunnen zetten.

    [​IMG]
    Opbouw staat hier nog los maar gaat straks (uiteraard) naar voren.

    [​IMG]
    De potten waar straks de 2 andere sloepkranen in komen te staan.

    [​IMG]
    Op één van de foto's kwam ik weer een ontbrekend en extra raampje tegen.
    Dus dat ene raampje (komt alleen aan bb zijde voor) er ook nog maar even bij gemaakt.

    [​IMG]
    Tijdens het maken van de achterdekkraan was het in mijn schuurtje te koud om achter mijn draaibankje te gaan staan prutsen en heb ik één van de kabeltrommels maar gewoon op het verdeelapparaat van mijn freesmachientje gemaakt.
    Dat ging overigens prima :p.

    [​IMG]
    Op het voordek komt ook nog een kraan te staan, maar zoals ik deze nu gemaakt heb is hij verre van naar mijn zin en moet dus nog anders worden.

    [​IMG]
    De kraan op het achterdek is zo goed als klaar en met alles een (voorlopig) fris kleurtje wit begint er al wat meer zicht op e.e.a. te komen.
    Later krijgt de sloep zijn kleurtje en wordt bijv. het dek nog donker rood en de schoorsteen zacht geel met zwart.
    (kleuren worden gekozen en bepaald door de mate ik deze uit de foto's van het originele schip kan halen).
    Het motortje op de kraan is overigens een gewoon doormidden gezaagd en verder gefreubeld houten deuveltje :).

    [​IMG]

    De kraan is inclusief veiligheidshaak :D.
    Het vierkante gat vóór de kraan wordt straks een trap-opgang met daaromheen - net als voor de rest van het dek - een stukje railing.

    [​IMG]
    Nog een foto van de voorlopig wit opgefriste dekken.
    Ook hier worden straks nog wat andere kleuren toegevoegd.

    Tot zover weer even.
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2018
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  8. henk-j

    henk-j

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    101
    Locatie:
    De Wijk
    Ahoy Bert,
    Het schiet al mooi op Bert, je gaat er dus een opleidingsschip van maken zoals ze de laatste tijd heeft rond gevaren en niet als vrachtschip, ziet er goed uit en fijn dat je er zoveel foto's op zet daar kan ik ook mn voordeel mee doen:koud:
    Inmiddels heb ik de stabilisatievinnen in de romp gemonteerd (voor de stevigheid) en zitten de dekken er weer op, daarna komt er weer een dichte reling op het hoofddek ipv. een reling wat ik eerst wilde gaan doen.
    Ik zal binnenkort ook even foto's weer plaatsen.
    Mvg. Henk
     
  9. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Afgelopen dagen - nadat ze al geruime tijd klaar lagen - eindelijk de voorfronten van brug en bemanningsverblijf maar eens terug geplaatst.
    Ik had hiermee gewacht tot alles een aantal keren gelakt zou zijn en de ramen - waar ik later niet meer bij kan - geplaatst waren.
    Nu hoef ik straks alles nog maar licht op te schuren en met één of twee lagen de boel af te lakken.
    [​IMG]
    Omdat ik ten opzichte van de oude situatie iets meer bolling in de fronten wilde hebben, heb ik deze enkele mm. te breed gehouden.
    Aan de bovenzijde kwam daardoor een behoorlijke spleet die ik vervolgens met wat splinters hout en de 2 K Bison kombi power opgevuld heb.

    [​IMG]
    Nog wat schuren, plamuren en klaar is hij weer.

    [​IMG]
    Bij een ondoordachte en te snelle handeling :hammer:van "eens even kijken hoe dat past" brak een van de - eveneens maanden geleden al gemaakte - verschansingsdelen :frustie::frustie::frustie:.
    :( Dat wordt dus weer een nieuwe maken :mad:. Of misschien - tegen beter weten in - kijken of het te lijmen is :rolleyes:.
    Het geluk was bij de domme :D.
    Na het lijmen (met de Bison Kombi Power), plaatsen en afwerken weet ik nu inmiddels dat het in dit geval gelukt is, je er niets meer van ziet en ook dat ik geen nieuwe hoef te maken.
    Wel heb ik het nu eerst nat gemaakt en een nachtje op een deodorantflesje met de juiste diameter gecontroleerd gebogen en laten drogen.

    [​IMG]
    Eerst de opstaande kant gelijmd, deze goed laten drogen / uitharden en daarna voorzichtig de rest op zijn plaats gebracht / gebogen en vast gemaakt.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Tijdens het plaatsen van de (brug)verschansing kom ik een foutje van de eerste bouwer tegen.
    Boven en onder staan niet precies recht en symmetrisch op elkaar.
    Het is maar mm. werk en het was me niet eerder opgevallen maar bij het maken van de verschansing heb ik beide kanten exact hetzelfde gemaakt en zo ook de uitsparingen voor de navigatie verlichtingsbakken.
    Stuurboord is goed, maar bakboord komt te ver in de te maken bocht en is de uitsparing aan de voorzijde gezien te breed en naar achteren toe te kort.
    Daar moet dus ook nog iets aan gedaan worden om dat weer een beetje kloppend te krijgen :oops:.

    [​IMG]
    Nu het werkje waar ik al langer naar uitkijk. Het op maat maken, inkorten en afwerken van de diagonale staanders / steunen onder het brugdek.

    [​IMG]
    Ook hier kom ik weer een foutje tegen.
    De romp loopt t.o.v. de dekken naar achteren een beetje op en daardoor is de hoogte bij de achterste iets minder dan bij de voorste diagonaal .
    Het is wederom maar mm. werk en heb ik besloten het voorlopig maar even zo te laten.
    Als het straks te storend is kan ik er - zij het met wel het nodige werk - altijd nog redelijk bij.

    [​IMG]
    Al het nieuw bijgemaakte weer even in een grondverfje en het is gelijk een ander gezicht :bier:.

    [​IMG]
    De eerdere "Russische ijsbreker look" is nu gelukkig wel verdwenen :yes:.

    Tot zover weer even.
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2018
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.098
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Bedankt voor de update, maar je foto's laten een grijs inrijverbod zien. Waarschijnlijk niet openbaar? Gr. Klaas.
     
  11. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Tja Klaas, dat is weer het blijkbaar eens in de zoveel tijd terugkomende ongemakje tussen Google en mij :weetnie:.
    Foto's staan op openbaar en na ze toch maar opnieuw geplaatst en verder niets veranderd te hebben zijn en blijven ze nu hopelijk wel gewoon zichtbaar :rolleyes:.
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.098
    Locatie:
    Oostvoorne
    Alles is nu goed zichtbaar Bert! En complimenten voor de vaklui, daar op de werf in Steenbergen. Gr. Klaas.
     
    Bert V vindt dit leuk.
  13. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Volgens de weersvoorspellers gaan we geleidelijk aan weer een beetje richting de hogere temperaturen.
    Hopelijk worden dat binnenkort ook de temperaturen waarbij ik eindelijk (buiten op de tuintafel of op een Workmate) het rompje in de epoxy en een matje kan zetten.
    De mengverhoudingen, de veiligheid met betrekking tot handschoenen e.d. zijn mij volledig duidelijk, maar waar ik bij mijn voorbereidingen nu nog (zie onderstaande foto's) naar zit te kijken is het volgende:

    Wat is handig, praktisch of verstandig?
    1. Het (80 gr.) doek over de romp heen draperen
      en dan vervolgens waar nodig insnijden, de overtollige hoeken en punten eraf knippen tot het overal een beetje - met overlapping(?) - op elkaar aan gaat sluiten en passen?
    2. Van het doek in repen knippen / snijden en dit als een soort lappendeken - met overlapping(?) - om de romp heen te plakken?
    3. ..................??????
    Op dit moment denk ik - ter aanvulling - zelf aan het aanbrengen van één of maximaal twee lagen keperdoek en epoxy :rolleyes:.

    Ik heb inmiddels al verschillende bouwverslagen van andere hier op het forum terug zitten lezen, maar - tenzij ik precies de verkeerde eruit gepikt heb - heb ik daar (nog) niet veel over kunnen vinden of heb ik er toch gewoon overheen gekeken :oops:.

    Wat zou wijsheid kunnen zijn?

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groet en alvast bedankt voor het meedenken, Bert
     
  14. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.590
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Als bouwer in metaal, heb ik een hekel aan "hout".
    Maar deze romp is zo mooi, dat het een zonde is om deze door doeklagen te verbergen.
     
    Bert V vindt dit leuk.
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.098
    Locatie:
    Oostvoorne
    Maar dat doek zie je dan niet meer Henk. Wordt verzadigd met epoxy zo helder als glas. Met het bekleden van mijn plug heb ik tussentijds geen foto's genomen, maar het wel zo goed mogelijk beschreven. Heb één lap gebruikt en de loze randen eraf geknipt.Ter hoogte van de scheg een snee erin en daar later een lapje overheen. De kop kreeg ik de eerste keer niet glad en heb ik een snee in gemaakt recht voor de steven. Daarna de lappen over elkaar gelegd. Vergeet te vermelden dat ik nadat het weefsel in model was geknipt de plug in de epoxy heb gezet. En ook nog niet vermeld dat ik de romp zo hoog op de spanten had staan dat het doek vrij kon afhangen. Bouwplank ook bekleed met tape. Het weefsel met de kwast in de epoxy getamponeerd en waar het oppervlak niet glad werd een beetje epoxy toegevoegd. Ga niet strijken met de kwast, hooguit het doek een beetje te plek duwen. Bij de tweede en derde laag lukte het wel om de kop in een keer te bedekken. Lees het verslag nog maar eens door Bert.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
    Aangezien je op de flanken wat halfronden en kimkielen hebt zou ik het in 3 fasen doen. Eerst de zijden en dan de bodem. Kost je meer tijd, maar om het doek goed aan te kunnen duwen lijkt me onderhands werken het gemakkelijkst. De overlappingen zie je nauwelijks. Vond het hele proces wel spannend, maar door een goede voorbereiding was het niet moeilijk. Wel ging er iets mis, maar dat staat ook in het verslag. Maar het gaat je best wel lukken Bert!. Gr. Klaas.
     
  16. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Henk,
    Bedankt voor je reactie en ik zie dit als een compliment voor het rompje.
    Het bijv. blank aflakken zou helemaal niet passen bij een werkscheepje uit deze klasse en tijdsperk.
    Daarbij is - om hem straks varende en ook nog goed waterdicht te kunnen maken - een laagje epoxy met keperdoek bijna niet te voorkomen.

    Klaas,
    Ik had gisteren en vandaag jouw verslag en nog wat andere - via de zoekterm "Epoxy' gevonden - verslagen op het MBF doorgespit maar kwam - tenzij ik er overheen keek - nog niet zo snel het advies van zo of zo te werken tegen.
    Vandaar dat ik het voor de zekerheid nog even vroeg en misschien is het gewoon ieders zijn persoonlijke voorkeur en afhankelijk van de rompvorm of je voor mijn genoemde optie 1, 2 of 3? kiest.

    Tot op heden strekt mijn eigen ervaring bij deze in het in vroegere tijden repareren van de (jeugd)zeilboten van mijn kinderen als er weer eens iets onfortuinlijks mee gebeurt was.
    Dat was destijds het gewone en simpele plakwerk met een glasmatje, wat polyester en een dot plamuur. Daarna even schuren, beetje lak er op en ze konden weer vooruit.

    Bij de aanschaf van de epoxy heb ik voor de zekerheid maar gekozen voor de trage versie waardoor ik meer tijd heb om te prutsen en de boel tijdens het werk goed en zonder al teveel haast te kunnen bekijken.

    Ik denk - tenzij er nog iemand reageert met een ander advies - dat ik voor werkwijze 1 met het draperen, knippen en insnijden ga kiezen.

    Hopelijk kan het binnenkort :rolleyes:.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2018
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.098
    Locatie:
    Oostvoorne
    Harm gaf ook nog een goed advies, nog niet zo lang geleden m.b.t. het bekleden van bolle en holle vlakken. Het kwam er op neer dat het keperweefsel niet rekt en je dus op het bolle en in het holle gedeelte moet beginnen. Zal te pas komen bij je halfronden en je kimkielen. En oppassen dat je bij het verder gaan aan de andere kant van het halfrond en kimkiel je de andere kant niet lostrekt. Zullen best wel professionelere kreten voor zijn, maar je snapt denk ik wel wat er wordt bedoeld. En zorg dat je een reservekwastje achter de hand hebt. Had van die goedkope dingen van de Act... en bij eentje viel het polletje haar er uit. Niet erg op financieel gebied, maar je zult zo gauw geen andere kunnen pakken en doorgaan. Ik werkte bij een graadje of 12 en dat ging perfect. Thermometer op de achtergrond.
    Gr. Klaas.
    20151018_142935 Epoxy 2.jpg
     
  18. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Na het nogmaals opnieuw doorlezen van eerdere tips en bouwverslagen en er nog eens een nachtje over geslapen te hebben (maar gelukkig niet van wakker gelegen :D) heb ik bedacht om het bekleden van de romp toch maar in 3 stappen te gaan doen.
    Dit omdat ik bij mijn eerdere gedachten van alles in één keer, de romp op zijn kop en - voor de overhang van het keperdoek - vrij van de tafel moet zien te plaatsen.
    Bij gebrek aan een - nog aanwezige - bouwplank wordt alles dan toch een beetje te instabiele bedoening en zal ik vrijwel zeker handen tekort gaan komen :(.
    Beter lijkt het mij nu om eerst één zijkant, vervolgens de andere zijkant en tot slot de onderkant te doen.
    Bij één kant tegelijk kan ik de romp plat leggen, eventueel via de andere zijde de boel met een lijmklem op de Workmate fixeren en zo (onderhands) het doek en epoxy aanbrengen.
    Hierbij heb ik als het goed is prima de tijd en zicht om alles rond de kim(men), het berghout en de ronding van voor- en achterschip zo optimaal mogelijk en zonder luchtbellen aan te brengen. (had met de aanschaf van de epoxy ook maar gelijk een hoek- en ontluchtingsroller aangeschaft).
    Daarna laten drogen en vervolgens de andere kant aanbrengen.
    Als beide kanten droog (en voldoende uitgehard) zijn kan ik de onderkant doen waarbij de romp gewoon op zijn kop op de tafel of Workmate kan liggen.
    De tip (van Harm) over het hol en bol rollen had ik al of nog in mijn hoofd ;).
    Uit eerdere opmerkingen maak ik op dat de verdikkingen door het overlappen wel meevallen en gemakkelijk weg te schuren of te plamuren zijn, dus dat zal ook wel goedkomen.
    Ik geloof dat ik eruit ben :banana:.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2018
  19. henk-j

    henk-j

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    101
    Locatie:
    De Wijk
    Ahoy Bert,
    Veel succes!
    Ik heb besloten dat mijn Mercantic op het droge blijft, hij staat op dit moment in de plamuur, heb er nieuwe dekken op gemaakt en wacht nog even dat het goed weer is om buiten de romp te schuren.
    Inmiddels begonnen met de opbouw.
    Groetj Henk
     
    Bert V vindt dit leuk.
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.098
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Als je het weet kun je op mijn foto net de verdikking zien, onder naast de scheg. Komt ook omdat daar een beetje magertjes epoxy is opgebracht. Laal wel een beetje de scherpe hoekjes en randjes van je berghouten en kimkielen. Als je 2 cm over de kimkielen eindigt dan komt het weefsel niet meer los. Achter bij mijn scheg zie je wat puntjes. Was te kort om door de bocht te blijven plakken. Gaat best wel wat worden op jouw manier. Gr. Klaas.
     
    Bert V vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina