VV modellen van de JWRoest site voor Lijnstart

Ton van Munsteren

Forum veteraan
PH-SAM
Heb voor en eigenlijk door VRIJE VLUCHT en Vintage R Assist MEETING 2018 zitten snuffelen op de WJRoest site.
Daar staat een aardig stukje VV historie en heb je een aardige keuze uit de verschillende modellen.

Een keuze maken is niet mijn sterkste punt want vind alle modellen :koud:.
Heb de keuze toch kunnen beperken tot 8 modellen:yes:.
Ga ze niet allemaal tegelijk bouwen maar verwacht wel dat ze allemaal een keer gaan vliegen.

1 Suls 1942.jpg


2 Musch 1941.jpg


3 Arbeid Libel.jpg


4 Vink 1941.jpg


5 Bromvlieg 1942.jpg


6 Spin 1945.jpg


7 Debutantje 1945.jpg


8 Wielewaal 1943.jpg


Grappig om de verschillen te zien tussen de modellen ben ook benieuwd naar de verschillen in vliegen.

Ton
 
  • Like
Reactions: DHZ
Was in eerste instantie begonnen met tekenen aan de Arbeid Libel.
Maar dat gaf wat onduidelijkheid en wil eerst de tekst proberen door te nemen.

De Suls leek wat duidelijker en ben daarmee gestart om die in cad te zetten.
Zet het liefst alles in Cad zodat RBCkits een setje voor mij kan frezen en ik alleen maar hoef te plakken.
Mooie is dat je tijdens het omzetten naar cad, de tekeningen en constructie wat zou kunnen aanpassen.
Maar die vooral gaat begrijpen en het ontwerp gaat waarderen zeker gezien het jaartal 1942 van het ontwerp.

Goed wat ben ik zoal tegen gekomen;.
Suls 1942 1.jpg


De tekening in cad en klaar om de onderdelen eruit te halen voor het frezen.

Suls 1942 2.jpg


Maar dan kom je dit tegen het stabilo uit de midden, is dat een tekenfout of speciaal gedaan voor een bocht te maken in de vrijevlucht.
Heb geen idee misschien wordt dit vaker gedaan of is dit echt een fout.
Wie kan me daar iets over vertellen.

Suls 1942 3.jpg


Nog zoiets uit ervaring heb ik ribben getekend in de vleugel bovenop het romp deel.
Wel verbaasd dat dit miste, dus ook de andere tekeningen bekeken.
En ja hoor daar horen geen ribben het middenstuk van de vleugel is plat.
Grappig want zo gaat het model ook worden.

Verder nog tegen gekomen dat het basis materiaal op sommige plekken karton blijkt te zijn.
Maar ben eerlijk gezegd van plan dit aan te passen naar 3mm balsa.

Ton
 
Ik zie dat je kielvlak aan het stabilo komt. Dan komt t wel s voor dat ze spelen met de positie van het stabilo inderdaad. Immers het opp is groter aan de ene kant dan de andere kant dus bocht moet dan gebeuren.

Ander voorbeeld is bij indoor duurklasse dat men dan de achterlijst op de hartlijn zet en de voorlijst een aantal mm uit t midden. Ziet er niet uit maar werkt wel. Net als vleugels uit t midden zetten om de zelfde reden.

Het is geen rc dus elke verdraaiing, bocht en tilt die je er meteen goed inbouwt scheelt weer afstellen. Zie dat vooral aan mijn HLG modellen. Hoe netter alles gebouwd hoe sneller t van de plank vliegt.

Succes ermee en zal dit volgen. Zal tevens de heer Roest een mail sturen dat zijn site een inspiratie is voor velen.. Zal die leuk vinden.
 
Ja dacht al zoiets maar goed om te weten dat dit met opzet is gedaan, dan ga ik dat ook zo doen:thumbsup:.

De opzet van de indoor duurklasse is mij niet helemaal duidelijk, bedoel je daarmee dat de ribben schuin op de vliegrichting komen te staan.

Maar eens kijken of alles recht blijft en hoe dat dan gaat vliegen.

Leuk dat je gaat mee kijken en bedank de heer Roest voor het opzetten van de site.

Hoorde vandaag dat er nog iemand bezig is met een ontwerp van de site en hopelijk volgen er meer.

Ton
 
Stel je een rechthoek voor met in het midden een rechte lijn parallel aan de eindribben. Normaal zou je dan zeggen de middenlijn komt op de hartlijn van de romp.

Wat doen ze nou. Ze pakken de hartlijn van de romp en zetten middenlijn bij achterlijst goed dus hart op hart. De voorkant/lijst van die middenlijn krijgt dan een offset naar links of rechts. Andersom kan natuurlijk ook. Met het langzame vliegen en veelal de "oren" aan het stabilo geven dan een bocht. Als het onduidelijk is teken ik t wel s uit.

Moet ik er wel even bijzeggen dit zijn high performance modellen. Dus die zijn helemaal ontwikkeld/ontworpen voor hoge prestaties. Lijken vaak ook niet echt meer op een vliegtuig in de conventionele zin. Maar vaak valt er van vrije vlucht zoveel te leren voor RC en andersom.

Gr.

Bernard
 
Ik denk dat ik het begrijp dank voor de uitleg.

Ja er valt zeker heel veel te leren van vrijevlucht, ben ook heel benieuwd welke vliegduur ik eruit kan halen.
Zat te lezen dat met deze modellen vliegtijden van 2min haalbaar zijn.
Weet niet of ik dat wil, want dat is een heel eind rennen achter je model.

Ton
 
Ja dat is waar ook, grappig op die VV youtube vids is dat goed te zien, het omklappen van het stabilo.
En dan gevolgd door een verticale landing.
Ton
 
Goed ben weer een stap (model) verder.
Heb nu de Musch 1941 in cad staan, beide files van de week naar RBC sturen kan ik volgend weekend beginnen met plakken
1 Suls 1942.jpg
Suls 1942 1.jpg

2 Musch 1941.jpg
Musch 1941.jpg


Wat me opvalt is de montage van de vleugel op de romp, want dat is toch wel heel praktisch gedaan.

Ton
 
Hoi Ton,
Mooi hé...al die modellen.
Heb vandaag ook mijn tekeningen doorgespit......
Ga weer bouwen,een leuk model van J van Hattum,of van Van Melick of Warnaar.....
Keuzes keuzes......
Gaat goed komen...

grt,Paul.
 
Hoi Paul,
Leuk om te horen en zou zeggen laat maar komen dat bouwverslag.
Ga hier lekker door en denk dat de volgende de Vink van J van Hattum gaat worden.
Maar eerst even de Pulstar van Vic Smeed aftekenen, want wil ook nog wat modellen bouwen van Vic Smeed.
Want daar zit ook nog zoveel leuk spul tussen :koud:

Ton
 
Het Debutantje van Warnaar (Mentor IV van J. van Hattum?) was mijn eerste model. Ik kocht het, als elf jaar oud knulletje, in 1956/57 bij Warnaar. Als elf jaar oud knulletje kon ik nauwelijks tekening lezen. Voor en achterlijsten bleven vierkant en alles zat schots en scheef. Het vloog.
Hoe kan ik aan die tekening komen? Het lijkt mij leuk het model weer een keer te bouwen.
Nu ben ik begonnen aan de Warnaar WB-27 / Willem Backer zwever. Ik hoop hem op het "Vintage R assist 2018" vliegend te hebben.
 
Peller,

Leuk heb de Debutantje hierboven ook staan om ooit te bouwen.
Ga je nog een verslagje hier maken van de WB-27, wat plaatjes is altijd leuk.

Ton
 
Hoi Max,
Heb al een beginnetje met de Vink dus die komt vanzelf een keer bij Rob als file.
Lijkt me wel leuk als we een aantal van deze modellen vliegend krijgen.
Hoop dat er meer van deze modellen gaan bouwen, al was het alleen voor de fun en een stukje historie.
Ton
 
Leuk bezig Ton!
Het eerste toestel wat ik bouwde was een rubber aangedreven VV modelletje. Die had niet alleen een asymmetrische staart, maar ook een asymmetrische vleugel. Ik moet zeggen dat ik wel een paar keer de tekening heb gecheckt toen ik de vleugelhelften op elkaar legde en een verschil ontdekte :)
 
Back
Top