VV modellen van de JWRoest site voor Lijnstart

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door Ton van Munsteren, 6 mrt 2018.

  1. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
  2. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Das behoorlijk. Ik zou er gewoon tissue opplakken of icarex, is net wat steviger en niet zo zwaar.
     
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Nog wat meer plaatjes.
    Musch (28).JPG

    Staartje kompleet ziet er wel grappig uit zo

    Musch (29).JPG

    Musch (35).JPG

    Vleugel passen op de romp

    Musch (36).JPG

    De instelhoek doormiddel van een 3mm plaatje

    Musch (39).JPG

    Sleufje met plaatje er door en de vleugel zit vast, werkt super.

    Musch (42).JPG

    Nog een beetje schuren en klaar is de Musch voor bespannen

    Musch (43).JPG

    Ton
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  4. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    De Musch is toch ook wel een lief modelleke.
    Staartje is erg leuk.
    Komt er nog en versteviging in het midden van de vleugel?
    Ziet er nu best kwetsbaar uit.
     
  5. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    De HK folie is ook vrij zwaar, eerst even wegen.
     
  6. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Frans, Nee verder geen versteviging althans zie verder niets daarvan op tekening.
    En kwetsbaar ja dat moet blijken met het vliegen en denk eerder met landen als het hopelijk landingen zijn natuurlijk:D.

    Max, Ja is misschien zwaar maar hopelijk wel een beetje duurzaam.
    En gebruik transparant en dat is weer wat lichter.

    Ton
     
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Nog wat laatste details en klaar voor het echte werk

    Suls  (43).JPG

    Suls  (45).JPG

    Suls  (44).JPG

    Suls  (47).JPG

    Suls  (46).JPG

    Suls  (48).JPG

    Ton
     
    eric_laermans en bobt vinden dit leuk.
  8. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    :yes:Mooi paars is niet lelijk!!!
    Dat ziet er goed uit.
    Zo te zien was er een beetje trimlood nodig in de neus.
    Wat wegen Het bijtje en Muschje nu?
     
  9. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Wel een beetje verdraaiing in de vleugels hoop ik???
     
  10. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Frans, Ja moet bekennen dat het paars er wel bij past.
    Klopt, zit wat lood op de Suls nu is het CG volgens tekening.
    Voor de Musch staat niets op tekening en die zit ongeveer op 30%.

    BB, Ja zit zeker verdraaiing in en dat was helemaal geen probleem.
    Het grote probleem was het spul een beetje recht te krijgen met de folie.
    Man wat is dat een drama om die vleugeltjes een beetje fatsoenlijk te krijgen.


    Donderdagavond even wat vliegpogingen gedaan niet volledig windstil maar rustig genoeg.
    Had ook geen geduld om langer te wachten moest echt effe proberen.

    Eerst met de Musch en bleek al direct neuslastig dus wat schuiven met de vleugel.
    Ging al wat beter maar ging niet netjes rechtuit dus lastig trimmen.
    Wat lood eraf en nog weer wat schuiven met de vleugel, trouwens leuk te zien wet er gebeurt.
    Lastig was dat de Musch vleugel mogelijk een zijde te zwaar is of nog teveel verdraaiing (krom) heeft.
    Ging met de handstart best al aardig moet alleen even afleren om te lanceren.
    Dit soort modellen zijn dus heel wat anders dan een Chuck, want een flinke worp betekend flink klimmen, gevolg door stol en een flinke botsing met moeder aarde.
    Met veel werpen, lopen, spelen met de locatie van de vleugel was er best een leuke glijvlucht te zien.

    Toen de Suls geprobeerd deze is duidelijk lichter en vloog direct stabieler, prachtig dat verschil.
    Ook hier lood eraf en spelen met de locatie van de vleugel.
    Was de Suls mooi in glijvlucht dacht ik zo nu een flinke zwieper maar nee niet doen.
    Resultaat recht omhoog gevolgd door een nog steilere duik en een klapper op moeder aarde.
    Geen probleem de metalen draadjes deden hun werk prima vleugel en stabilo eraf maar ook alle instellingen weg.

    Toch even leuk kunnen spelen en vraagt naar meer, al was het alleen al voor de beweging die je dan hebt.
    Want koud had ik het zeker niet , wel werd ik voor :hammer:verklaard met dat gegooi en geloop.

    Ben benieuwd wat de modellen aan een lijntje doen en eerdaags een keer een kort lijntje proberen.
    Vraag me af of een elastiek ook zal werken.

    Gewicht van de Musch is nu 100 gram en de Suls is 75 gram.

    Ton:banana:
     
    Frans Bal vindt dit leuk.
  11. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Klinkt goed....

    Rustig elastiek startje moet kunnen op den duur. Kan wel een paar oude wakefieldmotoren, bewaren en wassen en je geven. Ik gooi ze toch weg. En prima bruikbaar daarvoor.

    Gr.

    Bernard
     
  12. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Oja dat lijkt me wel leuk om te proberen, dacht ook aan wat oude post elastieken aan elkaar te knopen.
    Kan op club niet te hoog heb niet veel ruimte maar wil wel proberen.

    Ton
     
  13. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Post elastieken kan ook. Zo'n wakefield rubber is 3 mm breed en zo'n 7 tot 8 meter in lengte. Wellicht moeten er her en der wat knoopjes extra in :thumbsup:

    Ik zal s wat bewaren voor de liefhebbers..
     
  14. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Man mooi hoor paars met houtkleur, hoop dit moois echt te kunnen zien op de meeting in Garderen, mits je daar bent.
    Gefeliciteerd met het resultaat ik vind ze heel mooi.
    Gr Gerjan
     
  15. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Dank je Gerjan en ja ga je daar zeker zien deze modellen.

    Ton
     
    gerjanmonohull74 vindt dit leuk.
  16. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Met een startlijn en elastiek is geen succes, snel omhoog maar nog sneller naar beneden man wat een klap.
    Heb nu ook weer een beetje te plakken.

    Ton
     
  17. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    Oei. Wat ging er mis. Snel en redelijk stijl omhoog, bovenin van de lijn met de neus omhoog gevolgd door een overtrek. Neus naar beneden en als een speer de grond in?
    Misschien haak naar voor zetten en het model meer in een flauwe hoek wegschieten. Anders wordt het toch echt een lijntje en rennen :jan:
     
  18. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja klopt klim overtrek, duik en klap:hammer:.
    Was wel jammer want had de Musch vleugel nu goed recht en was de glijvlucht nu heel leuk.
    Wegschieten dus niet meer doen en wordt dus rennen.
    De Musch direct geplakt we zijn weer klaar voor de volgende poging.:thumbsup:

    Ton
     
  19. P.R.O. Peller

    P.R.O. Peller

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    42
    Het Debutantje van Van Leeuwen was mijn eerste model. Ik kocht het, 11 jaar oud, in 1957 bij Warnaar. Tekeninglezen kon ik nog niet. De voorlijst bleef vierkant en de achterlijst rechthoekig. Alles zat (een beetje) scheef maar het vloog. Mijn Oma had inwoning van een medewerker van Avio Diepen. Die heeft samen met mij het model opnieuw gebouwd en mij de eerste kneepjes van het vak geleerd.
    Ik heb altijd gedacht dat het een Mentor van Van Hattum was. Pas in deze site vond ik hem terug als het Debutantje van Van Leeuwen. Nooit te oud om te leren dus.
     
  20. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Prachtig dank voor het vertellen leuk om dat te lezen, de vintage modellen maken toch wel wat los.

    Heb de Suls en Musch wel heel even geprobeerd op de meeting , maar had niet helemaal het lef om aan de lijn te gaan.
    Suls en Musch.jpg

    Hebben eerder op ons clubveld wat lopen rennen om te proberen en dat ging best aardig, maar was windstil en dan moet je echt heel hard rennen.:rofl:



    Oeps bonk tegen het hek maar hij vliegt, meer verdraaiing in de vleugel nodig en dat zit er nu ook in.
    Met de wind van dinsdag avond weer proberen te vliegen en ja hoor de Musch een hele mooie vlucht.
    Echt prachtig om te zien hoe met die best harde wind de Musch zijn rondje draait.
    Meeting was daarbij erg leerzaam te zien, hoe wind in je voordeel kan zijn met vliegeren.

    Ton
     

Deel Deze Pagina