Het niet weten dat het niet mag is naar mijn mening het probleem, dat kan je de dronevlieger niet direct verwijten.
Die dingen zijn gewoon te koop in de winkel en de winkelier heeft er geen belang bij om de klant daarop te wijzen. Dat is ook niet zijn taak denk ik.
Goede fabrikanten van drones zoals DJI stoppen geofencing in de software waardoor ze in ieder geval niet vliegen in no-fly gebieden.
En, ja dat kan je uitzetten.... maar dan is de drone vlieger zich er bewust van dat hij wat doet wat niet mag.
Zelf ben ik een groot voorstander van een bewijs van kennis van de regels of een stapje verder een brevet om te mogen vliegen.
Of dat nu met een drone is voor een modelvliegtuig is om het even.
Als ik op een modelvliegclub wil vliegen moet ik een brevet hebben. Ga ik ernaast vliegen dan is er niemand die een brevet eist.
Beetje vreemd toch ? De clubs eisen niet voor niets een brevet.
Eigenlijk een omgekeerde wereld als je het met autorijden vergelijkt.
Max Verstappen mocht op een circuit zonder rijbewijs rijden en op de openbare weg niet.
Bij ons is het net andersom....
Voor wat de toekomst betreft weet ik zeker dat er een eis voor een brevet komt.
De lucht wordt voller met commerciële drones en nog wat meer dingen die vliegen.
Het gevolg zal zijn dat er niet zonder brevet gevlogen zal mogen worden.
Net als bij de auto, brommer, tractor die waren vroeger zonder rijbewijs te besturen nu niet meer.
Zelf vliegtuigen kon je heeeel vroeger vliegen zonder brevet.