Brandstof motoren

Weer eens tijd voor een gouwe ouwe.

Een HB 61.
Ik heb begrepen dat die met de rode kop de eerste versie is.
En met serie nummer.


De carburateur die er bij zat was een stukje afgebroken maar op de Tacu beurs een nette andere Perry carburateur gevonden.

En makkelijk starten en netjes lopen.


Op naar de volgende:):)

Jan
 
Mooi man! Heb zelf ooit maar een paar HB motoren gehad (3 of vier, weet niet precies meer) maar ik was in zoverre van die dingen onder de indruk, dat ik als beginnertje van 14 jaar, die HB25 gewoon in een paar slagen met de hand gestart kreeg, en dat hij superbetrouwbaar liep...

Iedere keer dat ik een .25 voorbij zie komen in de advertenties, heb ik de neiging hem te kopen :D :D :D
 
De motor die mijn naam eer aan deed HB. :D
Rode knar? Was dat niet de Stamo?
Twee standard 61... en nog een mooie PDP... alle ongelopen. Kopjes zijn kleurloos.
uiteraard kamzuigermotortjes....
Motoren hebben de naam zeer duurzaam te zijn, en hondsbetrouwbaar. Draaien 11 x 7 was het niet?
 
De Stamo heeft geforceerde koeling en is een heli motor. Het waren idd. top motoren en niet goedkoop.
 
Motoren hebben de naam zeer duurzaam te zijn, en hondsbetrouwbaar. Draaien 11 x 7 was het niet?

kan ik niet beamen...
Ik heb "vrougah" een flyboy van svenson gehad met een .40 HB, tot twee keer toe een gebroken krukas gehad
eerte brak bij het inlaatkanaal, tweede net vóór de krukwang.( in anderhalf jaar tijd)
Had het helemaal gehad met HB, en overgestapt naar Webra Speed, nooit spijt van gehad....
 
Mooi man! Heb zelf ooit maar een paar HB motoren gehad (3 of vier, weet niet precies meer) maar ik was in zoverre van die dingen onder de indruk, dat ik als beginnertje van 14 jaar, die HB25 gewoon in een paar slagen met de hand gestart kreeg, en dat hij superbetrouwbaar liep...

keer dat ik een .25 voorbij zie komen in de advertenties, heb ik de neiging hem te kopen :D :D :D

Heb er hier nog eentje liggen :banana::banana::banana:

D15F4726-980D-4E59-B453-57228DD0BDDE.jpeg


Groeten Jef
 
Blijft altijd leuk dat dit soort oude motoren elke keer weer herinneringen oproepen:):):)

Jan
 
Gebroken krukassen... das niet best!
Overtoeren vinden ze dan vast niet fijn... Heb ook zo een 40 liggen. Op koppel te zetten dus.
Moet nieuwe lagers in. Doos vol waar nieuwe lagers in moeten... mehhhh.... zoveel te doen...

Overigens op zoek naar onderdelen voor OPS 10cc. Kop, koelelement en carb nodig.
 
Heb ook m'n "verzameling" op de plaat vastgelegd.
DSC02858.JPG

2x HB.50, 1x gebruikt op een Puma 2 en de andere is nooit gebruikt

DSC02862.JPG

Een CS uit Shanghai China, geen idee hoe ik er aan gekomen ben......... heeft maar heel even gedraaid, is volgens mij nooit echt gebruikt
DSC02863.JPG


DSC02864.JPG

New Old Stock, heb hem al decenia in bezit, maar nooit gebruikt. Collectersitem heet dat geloof ik.

DSC02865.JPG
DSC02866.JPG


DSC02867.JPG

En nog een Webra, geliefde motor onder de brandstofpilot
 

Bijlagen

  • DSC02859.JPG
    DSC02859.JPG
    99,4 KB · Weergaven: 177
  • DSC02860.JPG
    DSC02860.JPG
    104,3 KB · Weergaven: 190
  • DSC02861.JPG
    DSC02861.JPG
    123,2 KB · Weergaven: 183
Zit er aan te denken om het brandstof vliegen vaarwel te zeggen en mijn motoren in de verkoop te doen, brandstof en aanverwanten is hier lastig verkrijgbaar en moet er een uur voor rijden en dan moet je nog maar afwachten of ze het voorradig hebben.
Dat is in NL een stuk makkelijker.
Dus naar Noorse traditie ook hier elektrificeren. :D

(Ben vanaf 14 juli in NL................)
 
Laatst bewerkt:
Noorwegen is geen europa, post icm gevaarlijke stoffen is kostbaar en Noorwegen is een groot land met weinig inwoners en een hele kleine markt.
Kan er ook niets aan veranderen.
 
Er zijn al redelijk wat kleine benzinemotoren te koop, zoals de NGH9 Pro, de EVO 10, de RCGF 10 en de Saito FG11, 14 en 21.

Ben er vrij zeker van dat in Noorwegen benzine net zo makkelijk te krijgen is als in NL....

Een probaat middel tegen "afwachten of ze het op voorraad hebben" is een telefoon, volgens mij hebben ze die in Noorwegen ook al wel... :D

En volgens mij is Noorwegen wel degelijk Europa, geen EU, het is geen Eurozone land, maar het maakt wel deel uit van de Europese Economische ruimte, wat volgens mij betekent dat die brandstof hoogstwaarschijnlijk gewoon bezorgd word...
 
Laatst bewerkt:
Als je iets via internet hier iets koopt komen er douane kosten en btw bij als het produkt + verzending boven de ongeveer 35 euro komt.
Totaal niet interessant dus.

Benzine is inderdaad prima te verkrijgen, is een optie.
Alleen de stank van benzine zou mij daar van weerhouden.
Niet alleen de brandstof is een restrictie, ook geluid is een beperkende factor, op zondag is dat hier al niet toegestaan (max 90db), elektrisch heeft die restricties nagenoeg niet.
Dan is het vliegweekend wel erg beperkt.
 
He??? Lukt het niet om onder de 90 dB te blijven? Da's een hele hoop kabaal hoor... daar moet je met een beetje goed gebouwde kist en een fatsoenlijke demper toch wel onder kunnen blijven.
Zeker met een van de Saito viertakten moet dat moeiteloos lukken.

De stank kun je omzeilen met Aspen, of Stihlmix.
Aspen komt oorspronkelijk uit Scandinavië, dus zou goed verkrijgbaar moeten zijn.
 
Back
Top