Brandstof motoren

90dB op 3 meter.
Ja, motorzaag heb ik ook, incl. Aspen benzine.
Maar goed, laten we on-topic blijven.

Als iemand oren heeft naar een motor...........
 
Gister weer bewezen dat mijn brandstofcalmato stiller is dan menig elektrokistje...
NL norm van 79 db??... iets meer afstand gemeten op een opstelling... was het niet?

Uiteraard knalden oorverdovende motoren de Achterweg over en veld voorbij... en maakt de snelweg ook veel herrie als de wind fout staat... maar dat mag de pret niet drukken.
Zijn het de pennenlikkers die het allemaal met het grootste genot verzinnen en bijeen vergaderen/feesten. Haha...
 
Laatst bewerkt:
NL norm van 79 db??... iets meer afstand gemeten op een opstelling... was het niet?
Voor zover ik weet is er in NL niet echt een norm, al wordt voor zover ik weet vaak "80 dB, op 1,2 meter boven het maaiveld, logaritmisch gemiddelde van 8 metingen gelijkelijk verdeeld over een cirkel radius 7 meter, te beginnen in lijn met de uitlaatpijp" gehanteerd.
Maar de feitelijke "norm" is lokaal bepaald en hangt af van de geluidsrapportage, waarin de toegestane geluidsdruk voor omwonenden of andere belanghebbenden (of natuurgebied) vermeld is.
Wij mogen met de vliegschool bijvoorbeeld maximaal 81 dB maken, gemeten als bovenstaand, en dat is vrij goed haalbaar, maar we hebben wel vrij strikte beperkingen in vlieghoogte en afstand. Maar mijn vorige club (Steenwijk) had bij mijn weten geen enkele geluidsbeperking.

Voor zover ik weet is de enige echt vaststaande norm, dat er in NL niks aan apparaten (kettingzagen, bosmaaiers, modelmotoren enz.) verkocht mag worden wat boven de 100 dB op 1 meter afstand komt, uitgezonderd geluidssignalerings apparatuur (sirenes en dergelijke). Daarom hebben een jaar of 20~25 geleden bijvoorbeeld alle OS motoren zo'n mooi aluminium tussenstukje in hun uitlaatdemper gekregen...
 
Deze keer een viertakt.
Toevallig het zelfde type als dat Brutus net naar benzine heeft omgebouwd.
De OS Max FS 120.


Het blijft een bijzondere mooie oude OS met die 2 kleppendeksels.
Had hem voor 55 Euro op Marktplaats gekocht.
De vorige eigenaar had de lagers vervangen maar hij liep niet lekker meer.
Bij controle bleek dat de nokkenas een tandje verkeerd stond.
Motor zag er verder keurig uit van binnen.
Gelijk ultrasoon gereinigd en weer correct gemonteerd.
En hij loopt ook weer. Zonder vonken en zonder nitro.
Wel typisch een motor om een vonken doosje op te zetten.


Jan
 
Het blijft een bijzondere mooie oude OS met die 2 kleppendeksels.
Vond dat, om eerlijk te zijn, wel mooi om te zien, maar een heel lastige constructie om aan te sleutelen.
Eerst de klepdeksels weg, dan de tuimelaars verwijderen, voordat de tuimelaar-behuizing er af kan, daarna pas de kop er af....
Heel veel boutjes voor je ergens bij kunt....

Maar ze lopen wel heel mooi, dat wel. Niet erg krachtig, maar wel mooi soepel.
 
Ik had inderdaad de lagers allemaal er uit gehaald. Het waren nieuwe lagers dus beter dan heeft het zeker geen zin om ze in de ultrasoon te leggen.
Ik heb het overigens wel eens gedaan met lagers en merkte er weinig aan maar dat zegt niet alles natuurlijk.

Jan
 
De OS heeft wel een mooie sound... lijkt dieper... dan de modernere versies.
Is ook zo... de kleptiming en dergelijke, die nodig is om er meer vermogen uit te halen, maakt de boel "blafferig".
Die Surpass E van 3 weken geleden klonk véél scherper en luider mét demper, dan die 120 van twee weken terug zonder demper....
 
Tijdje stil geweest maar de vakantie tijd gaat weer een beetje over dus tijd voor wat actie.
dit keer een Webra 1.7 Sport-Glo uit 1957.
Toch al weer ruim 60 jaar oud....

Het eerste wat opvalt is dat de uitlaat aan de andere kant zit dan we gewent zijn. Geen idee waarom....

Vreemde spoelpoort.


Hier is meer te vinden:
http://sceptreflight.net/Model Engine Tests/Webra 1.7.html
http://sceptreflight.net/Model Engine Tests/Webra Sport & Piccolo Glow.html

Hier vinden ze het ook een vreemde eend in de bijt.

Als je goed kijkt in de uitlaat poort zie ook dat maar een helft gebruikt wordt.


Ik heb hem nog niet open gemaakt. Misschien wordt het dan duidelijker.
Lopen doet hij ook:yes:


Nog wat rijk maar wilde niet het onderste uit de kan halen.
Starten ging eigenlijk erg makkelijk.

Jan
 
Ah... mijn favoriete draadje...

Het eerste wat opvalt is dat de uitlaat aan de andere kant zit dan we gewent zijn. Geen idee waarom....
Ik denk dat dat was omdat bij lijnbesturing de motor vaak ook naar rechts gekanteld was, en het dan makkelijker was om een drupje brandstof in de uitlaat poort te spuiten.

Is maar een gokje, Bruno, of Jef kunnen daar ongetwijfeld meed van zeggen....
 
Nou, ik denk niet dat de uitlaat links zit vanwege lijnbesturing. Als je een motor zijdelings inbouwt, is het juist ongunstig dat de uitlaat omhoog steekt, omdat een eventueel teveel aan prime er dan niet meer uitloopt. En die uitlaat die in je gezicht staat te knetteren is ook geen pluspunt.
 
Tsja, anders zou ik het ook niet weten, want voor de prestaties doet het geen goed (transfer poorten zitten aan de verkeerde kant van de motor t.o.v. de draairichting van de krukas).
 
Of het een negatieve invloed heeft op het vermogen weet ik niet :oops:
Bij een 50 cc brommer-racemotor hebben we ooit de cilinder "omgedraaid" met de uitlaat naar achter (is makkelijker om er een expansie uitlaat op te maken , geen bocht maken zie je)
en dit had volgens mij geen invloed op het vermogen , we hadden toen geen beschikking over een testbank maar de rondetijden waren hetzelfde .

Verschillende van de "oudere" motoren hebben de uitlaat aan de "verkeerde" kant :rolleyes: waarom weet ik ook niet :oops:

bv. zoals de Forster .31
027.JPG


O&R .60
1.JPG


AlKo
015.JPG


Groeten Jef
 
Bij een 50 cc brommer-racemotor hebben we ooit de cilinder "omgedraaid" met de uitlaat naar achter (is makkelijker om er een expansie uitlaat op te maken , geen bocht maken zie je)
en dit had volgens mij geen invloed op het vermogen , we hadden toen geen beschikking over een testbank maar de rondetijden waren hetzelfde .

Ik weet het ook niet, maar dat is wel de gangbare verklaring waarom bijvoorbleed tweetakt boxers nooit helemaal symetrisch lopen, met altijd de cylinder die "verkeerd" zit als laagst draaiende.
 
Ik weet het ook niet, maar dat is wel de gangbare verklaring waarom bijvoorbleed tweetakt boxers nooit helemaal symetrisch lopen, met altijd de cylinder die "verkeerd" zit als laagst draaiende.

Misschien zit er wel iets in , omdat de meeste "oudere" motoren een crossflow spoeling hebben en door het rechtsom of linksom draaien van de krukas de gasflow als het ware met de richting mee of tegen de richting in gaat , dit heeft voor de brommer motor waarschijnlijk weinig invloed omdat we met een loopflow (schnuerle spoeling) te maken hebben .
cyl_flows.jpg

Groeten Jef
 
Bij die door jouw getekende Schnürle-spoeling (loop flow) zal de draairichting niet veel uitmaken, want dat is de "simpele" variant, zonder boostpoort. Dan zitten er alleen transfer poorten aan de zijkant van de cylinder, en zal de draairichting van de krukas weinig uitmaken.
Die variant komt in modelmotoren echter maar weinig voor (geloof dat de laatste serie glijgelagerde OS motoren (was dat niet de LA serie?) dat had, maar verder zou ik er niet zo snel een op kunnen noemen..).
Met de verbeterde Schürle spoeling, met boostpoort, vermoed ik dat er toch een merkbaar verschil gaat komen, omdat de gassnelheid in de boostpoort merkbaar lager is.

Maar, da's allemaal leuk en aardig, het verklaart nog steeds niet waarom die oudere motoren "verkeerd om" gebouwd werden... :D
 
Back
Top