Brandstof motoren

Heeft die Cipolla ('ui') C4 cylinderkop en bus uit één geheel, zoals ooit de Nederlandse USE motoren?

Het lijkt me niet maar ik weet het niet zeker.
Ik moet hem nog uit elkaar halen om schoon te maken dan kom ik het wel tegen.
Of even op Google kijken.

Jan
 
Nee.... losse kop en losse bus... (toevallig gezien op google afbeeldingen)
 
Inderdaad een losse bus en grote spoelpoorten.


Echter de grote spoelpoorten zijn nodig omdat er geen spoelruimte in het carter is. Dat is aan de buitenkant van de motor ook te zien.
Het mengsel gaat door spoelpoorten in de zuiger naar de spoelpoorten van de cilinder.


De zuigerpen zit aan beide zijden met een ring geborgd.

Jan
 
Viel mij ook op... best wel een ingenieuze vormgeving van binnen, er is echt geprobeerd de motor zo compact mogelijk te maken.
Zou me niet verbazen dat het een relatieve lichtgewicht is....
 
Inderdaad geen bus in de drijfstang.
Wordt blijkbaar niet nodig geacht....

Jan
 
Het is weer even stil in dit draadje dus dan maar weer de volgende.
Een Enya 29-IIIB Super Typhoon model 5103.
Volgens mij van eind jaren 50.


Met doos.


En manual.
Met standaard 2 cilinder koppen. een met hoge en een met een lage compressie verhouding.
Ook 2 venturies met verschillende doorlaat diameter.


En hij loopt ook nog.


Jan
 
Methaneuze Saito's hebben een brons gelagerde in geperst :-)
Benzine draait natuurlijk op een deugdelijke smeerolie!
Zolang die film niet wordt doorbroken... geen slijtage...
Beter niet aan te 'overtuigen' met startmotor... zou je zeggen...

Stil??? Huhhhh... herriefilmjes!
Hmmmm.... de wespen zijn vroeg dit jaar! :mrgreen:
Loopt als een tierelier...
 
Methaneuze Saito's hebben een brons gelagerde in geperst :)
Van wat ik er van weet, is dat een "thing of the past"... en is de drijfstang van de FG serie bijvorbeeld identiek aan die van de huidige corresponderende "sputterontsteking" motoren.
 
Laatst bewerkt:
:D vergeleken met een vonk (exact gedefinieerd begin van ontsteking) begint een gloeiplug eerst met wat "fizzling and sputtering"....
 
Toen ik de Enya uit elkaar haalde om schoon te maken schrok ik heel even want het leek er op dat de drijfstang krom was. Dit kon natuurlijk niet waar zijn want dan loopt hij niet zo soepel en hij is dan ook recht.
Het ziet er alleen wel krom uit.....


Het is in dit geval nodig om ruimte te maken voor het balans gewicht van de krukas.


Had ik nog niet eerder op die manier gezien.

Jan
 
Enya's zijn heel mooi gebouwd. Ze waren nimmer slecht...
alleen door de uiteindelijke marketingstrategie van OS uit de markt gedrukt...
OS was wat lijkt de ASP van nu te zijn... Underdog...
Kijk ik naar wat bladen uit de jaren 70... Nergens een OS in de advertenties...
Webra, HP, HB... Enya... Zelfs in de bladen uit 79...
Super Tigre amper... was groot in de USA (en in Italië)... toen ze nog in Italië werden gefabriceerd...
 
Weer even stil in dit draadje dus maar weer de volgende.
Een OS Max 35 III R/C met een aparte carburateur van eind jaren vijftig.


Ik heb ook nog een ander 35 III R/C maar die heeft een wat "modernere"carburateur. Die is ook nog ergens te vinden in dit draadje.

Deze heeft echt een gasklep.


Helaas ontbreekt de uitlaat klep maar hij loopt desondanks best wel aardig. Echter zonder uitlaat is stationair draaien wat minder stabiel.


Jan
 
Hier nog een klein dieseltje dat ik een tijdje geleden overgenomen heb via "Enke Bleriot" , de MP Jet 0,6 cc , deze komt op een Veron Cardinal met enkel richtingroer via Futaba drukknop zendertje .
MP JET 040.jpg


Met filmke

Groeten Jef
 
Wordt hier al doof van het geknetter :) haha
Prachtig dieseltje! Mooie staat!. Tjonge!

OSje... lijkt wel een lijnbesturingsmotor, waar een extra regelschuif kon worden geplaatst.
Dat soort 'hacks' had je toen vast.
Het woord 'hack' bestond nog niet eens denk ik :)
Timing van een lijnbesturings-motor is dacht ik iets anders. Maar of dat hier het geval is?

Prachtige vondsten! Mooi mannen!
 
  • Like
Reactions: jef
Back
Top