Geen onwil, en geen domheid. Gewoon een manier om een standardisering aan te brengen in iets wat best moeilijk te standardiseren is.
Standaard zou moeten zijn, wat hoor je nog en op welke afstand. LB modellen hoor je niet meer op 500m, sommige RC modellen die 'op de meter' aanzienlijk minder scoren, nog prima op > 1 km.
Dat bedoel ik met meten met verschillende maten. Je meet voor de buitenwereld, niet voor het terras van de club.
Daar zit de irritatie. Je wilt niet weten wat er allemaal aan ongenuanceerde kletskoek wordt uitgekraamd.

En maar blijven hameren op die zoveel dB op zoveel meter. Terwijl dat dus aantoonbaar niet klopt.
Edit:
Laat ik me proberen zorgvuldiger uit te drukken, want zoals hierboven kan het wat lomp overkomen.
Het gaat mij er om, dat de meesten van degenen die precies dezelfde vergelijking maakten als Bert hier boven, nooit op de afstand waar het algemene publiek zich dan bevond, zelf hadden geconstateerd dat er van de LB modellen al lang niets meer te horen was. En de grote RC modellen nog steeds prima waarneembaar.
En vervolgens hun eigen beleving op het veld mooi wel als leidend nemen voor beslissingen waar zij zelf geen last van hebben, maar hun LB collega's des te meer.
Kijk, als je een F2D wedstrijd pal naast een woonwijk wil houden, dan is dat andere koek.
2x 8 uur, een weekend lang, tot binnen in je huis. Tja, dat pikt de moderne burger niet meer.
En wat mij betreft terecht (Zo zouden we veel meer zaken die deze moderne burger weer op zijn beurt zijn medeburgers aandoet, ook niet moeten pikken. Maar dat terzijde..).
Maar om LB 'midden in nergens' net zulke rigoreuze demping op te willen leggen omdat er anders scheve ogen ontstaan t.o.v. de RC vliegers op dezelfde locatie vind ik buitengewoon kortzichtig en oncollegiaal.
Voorbeeld: een demper van 75 gram i.p.v. 25 kan een goed wedstrijdmodel reduceren tot een onhandelbaar kreng. Zoiets moet je je vliegcollega's niet willen aandoen. Temeer daar het publiek er geen last van heeft.
Ja ja, het leven is lijden....