Brandstof motoren

Vandaag mijn zelfbouwmotor nog eens gestart , ditmaal op 80% methanol en 20% casterolie , omdat ik mijn laatste druppel blauwe Aspen erdoor gedraaid had op het grasmachien :mad:
Dit ging moeilijk , hij had ontsteking en plofte bijna elke keer ik hem aansloeg maar wilde niet doorstarten ,
dan ten einde raad met een lamme arm en zeer vingers , tot mijn schande :oops: de starmotor erbij genomen , toen liep hij wel maar niet zo zuiver vond ik :confused::(
Volgende test toch maar weer eens proberen met Aspen
Hier een filmke

Groeten Jef
 
Verbaast me niks.... Als de motor afgesteld is op Aspen, staat de ontsteking plm 6 graden te laat, en dat is voldoende om de motor slecht te laten lopen.
 
Verbaast me niks.... Als de motor afgesteld is op Aspen, staat de ontsteking plm 6 graden te laat, en dat is voldoende om de motor slecht te laten lopen.

Bedankt voor 't advies Bert , had ik ook aan gedacht maar wist niet dat ik vroeger of later moest zetten , staat nu op 28° graden voorontsteking
Toch eerst maar eens nieuwe Aspen gaan kopen en nog eens testen .

Groeten Jef
 
Voor benzine (of Aspen) is 28 graden min of meer optimaal, voor methanol moet je richting de 34 graden.
Je kunt het herkennen aan dat hij een beetje loopt als een diesel met te lage compressie. Te vroeg gaat hij klinken als een diesel met te hoge compressie. Maar het heeft niks met de compressie zelf te maken (bij een modeldiesel is het verstellen van de compressie niks meer of minder dan het vervroegen of verlaten van het ontstekingstijdstip).

Als ik bij mijn vonkgestuurde methanolmotoren de ontsteking op 25 graden zet, willen ze al niet meer op toeren komen.
 
Vandaag pakske toegekomen :D:D:D
Welk "oldtimerke" zal ik daar voor bouwen :rolleyes::rolleyes::rolleyes:
01.JPG


Groeten Jef
 
Voor de verandering weer eens een motortje op de kop getikt.
Een K&B 20 Sportster van midden jaren tachtig.


Wel weer een apart motortje.
De carburateur is een soort Perry carburateur met zo'n verstelbare schijf aan de zijkant maar in dit geval kan je deze verstellen door een klein excentrisch schroefje. Best mooi gedaan!


Met serie nummer en ook zichtbaar dat het een losse cilinder is. De vier kopboutjes lopen helemaal door tot in het carter.


Deze even van internet geleend want daarin zie je mooi de losse cilinder en de spoelpoorten.
En hij loopt ook nog.


En niet te veel geluid want in de uitlaat zitten diverse schotjes geplaatst.
Al met al weer een apart motortje.

Jan
 
Loopt netjes hoor!

Waar haal je al die aparte machientjes toch vandaan?
 
Op Marktplaats is heel veel te vinden als je maar wat zoekt en soms een beetje geluk.
In dit geval viel mijn oog op een dieseltje en deze zat er bij en toen ik het opgehaald had kwam ik er pas achter wat het daadwerkelijk was.

Jan
 
Anderhalve week geleden weer een keer met mijn club 20 pylon racer gevlogen. Het model (ontwerp) en de motor stammen uit de begin jaren 80.


Er zit een OS max 21 FSR ABC (ok ABN) op met een 7x6 prop.
Aangezien de 21 FSR alleen als boot of auto motor te koop was heb ik een cilinderkop van een 25 FSR gebruikt. Omdat de boring van de 21 iets kleiner was moest daar natuurlijk wat materiaal af.
Om het compleet te maken heb ik er een carburateur op gezet van een 40 FSR en een Graupner reso pijp.
Ik heb ooit een keer 18.000 toeren gemeten op de grond.


Blijft leuk spul!

Jan
 
Lijkt erg op een cotswold tracer?
Heb er in de jaren 80 veel mee gevlogen, met een webra 20Speed, met graupner resopijp.
Ging als de brandweer met een 8X6.
Heb nog steeds een onafgebouwde liggen met een nieuwe OPS.20, maar met de huidige geluidseisen gaat het hem niet meer worden denk ik...
full

full
 
Inderdaad een Tracer.
Volgens mij is het inderdaad exact dezelfde.
Later kwamen ze met de uitlaat aan de onderzijde in een kap.
Eerst werden ze met een Veco 19 gevlogen.
Later was het vooral de HP 20. die had een hele grote uitlaat (goed voor het vermogen bleek) en er mocht alleen met de originele uitlaat gevlogen worden.
Later was vooral de OPS de motor om te hebben met een magic muffler.
Ik vind het lawaai overigens erg meevallen tijdens het vliegen maar of het aan de eisen zal voldoen is weer wat anders.

Jan
 
dat maakt bij de geluidmeting niet uit....
Precies daarom deugt zo'n meting niet. Zegt niets over de mate van hinder bij derden.
Inderdaad, de meter meet op voorschreven afstand.
En stelt dus vast hoe het geluid is op de voorgeschreven afstand, al zegt dat op zich nog niets.
Doordat hele volksstammen bijvoorbeeld nog steeds proberen LB modellen op dezelfde manier te meten als RC modellen omdat ze nou eenmaal niet beter weten, zal dit fout blijven gaan.
De reikwijdte van geluid is rechtstreeks gerelateerd aan de hoogte boven het maaiveld.
Het gemiddelde LB model vliegt maar op 1/5 -1/8 van die van het gemiddelde RC model en wordt bij gelijk gewogen meting dus vele malen te hoog ingeschaald.
Mij is niet geheel duidelijk of dit berust op onwil om zich in de materie te verdiepen of op gewone domheid.
Of zou het eerste misschien een gevolg van het laatste zijn? :rofl:
 
Laatst bewerkt:
De reikwijdte van geluid is rechtstreeks gerelateerd aan de hoogte boven het maaiveld.
Het gemiddelde LB model vliegt maar op 1/5 -1/8 van die van het gemiddelde RC model en wordt bij gelijk gewogen meting dus vele malen te hoog ingeschaald.
Mij is niet geheel duidelijk of dit berust op onwil om zich in de materie te verdiepen of op gewone domheid.

Geen onwil, en geen domheid. Gewoon een manier om een standardisering aan te brengen in iets wat best moeilijk te standardiseren is.

Daarnaast kan het geluid van een LB model wel minder luid zijn, maar voor de toehoorder op afstand is het zéér regelmatig op en neer gaan van het geluid (Doppler-effect) uitermate irritant. Dus wat je wint aan lagere geluidswaarde, verlies je weer aan irritatiefactor.
 
Geen onwil, en geen domheid. Gewoon een manier om een standardisering aan te brengen in iets wat best moeilijk te standardiseren is.
Standaard zou moeten zijn, wat hoor je nog en op welke afstand. LB modellen hoor je niet meer op 500m, sommige RC modellen die 'op de meter' aanzienlijk minder scoren, nog prima op > 1 km.
Dat bedoel ik met meten met verschillende maten. Je meet voor de buitenwereld, niet voor het terras van de club.
Daar zit de irritatie. Je wilt niet weten wat er allemaal aan ongenuanceerde kletskoek wordt uitgekraamd.:offtopic:
En maar blijven hameren op die zoveel dB op zoveel meter. Terwijl dat dus aantoonbaar niet klopt.:(

Edit:
Laat ik me proberen zorgvuldiger uit te drukken, want zoals hierboven kan het wat lomp overkomen.
Het gaat mij er om, dat de meesten van degenen die precies dezelfde vergelijking maakten als Bert hier boven, nooit op de afstand waar het algemene publiek zich dan bevond, zelf hadden geconstateerd dat er van de LB modellen al lang niets meer te horen was. En de grote RC modellen nog steeds prima waarneembaar.
En vervolgens hun eigen beleving op het veld mooi wel als leidend nemen voor beslissingen waar zij zelf geen last van hebben, maar hun LB collega's des te meer.

Kijk, als je een F2D wedstrijd pal naast een woonwijk wil houden, dan is dat andere koek.
2x 8 uur, een weekend lang, tot binnen in je huis. Tja, dat pikt de moderne burger niet meer.
En wat mij betreft terecht (Zo zouden we veel meer zaken die deze moderne burger weer op zijn beurt zijn medeburgers aandoet, ook niet moeten pikken. Maar dat terzijde..).

Maar om LB 'midden in nergens' net zulke rigoreuze demping op te willen leggen omdat er anders scheve ogen ontstaan t.o.v. de RC vliegers op dezelfde locatie vind ik buitengewoon kortzichtig en oncollegiaal.
Voorbeeld: een demper van 75 gram i.p.v. 25 kan een goed wedstrijdmodel reduceren tot een onhandelbaar kreng. Zoiets moet je je vliegcollega's niet willen aandoen. Temeer daar het publiek er geen last van heeft.
Ja ja, het leven is lijden....;)
 
Laatst bewerkt:
Standaard zou moeten zijn, wat hoor je nog en op welke afstand.
Dat is leeftijd/festival/gehoorbescherming/gehoorbeschadiging gerelateerd, dus geen maatstaf.

LB modellen hoor je niet meer op 500m, sommige RC modellen die 'op de meter' aanzienlijk minder scoren, nog prima op > 1 km.
Bij een duwprop kun je er i.d geen fluit van op aan.
Maar in alle andere gevallen waar een RC besturing in aanwezig is, sjoemelsoftware wordt ook in de modelbouw toegepast.

Als je LB toestelletje te veel geluid produceert, het is geen enkel probleem om dat te reduceren.
Een dempertje bouw je zo met een stukje depron of balsahout.
Het stel werkelijk niks voor.
knip of snij een rondje uit ter grote van de meet microfoon. en fröbel dat in een onbewaakt moment in de plopkap.

Wordt een meting goed en correct uitgevoerd, dan moet voor en na elke meting het apparaat gecontroleerd worden op nauwkeurigheid.
Bij zo'n controle, moet de plopkap er af, de demper wordt dan mooi niet meegenomen in de kalibrering.
 
Back
Top