Stoompomp
In Memoriam
In mijn vorig bericht heb ik de tekening van de heer L.H. Held getoond. Met deze tekening heeft hij een model gebouwd, dat staat in het Museumschip de Buffel te Hellevoetsluis. Na uitvoerig lezen van de tekening, moet ik mijn respect uitspreken voor de wijze, waarop hij een onderstoom werkende V-Triple heeft omgebouwd naar een V-Triple voor perslucht aandrijving.
- De tekening, die ontvangen is door Maritiem Museum, is niet de machine, die op de foto staat.
De tekening is aangepast voor het gebruik op perslucht. Overigens heel mooi gemodificeerd!
Waarom? De oorspronkelijke machine, zie de foto heeft "bakschuiven" in de verdere tekst "stoomschuiven".
Aanvulling informatie:
Bestand Triple 1, Blz. 14 uit Zuigerstoomwerktuigen J.P.P. Morré, deel I, uitgave 1947, Algemene inrichting met op blz. 14 de stoomschuif, ofwel bakschuif.
Bestand Triple 2, Blz. 104 uit zelfde boek, de machine met de verschillende diameters van de cilinders.
Bestand Triple 3, Blz. 20 en 21, uit Zuigerstoomwerktuigen J.P.P Moré - W. Morée, uitgave 1960, de verhouding tussen de onderlinge cilinders.
Bestand Triple 4, Blz. 39, Afb. 2-8L en Afb. 2-8N uit Model Stoommachines Rob van Dort en Joep Oegema, instellingen van de stoomschuiven.
De ontwerper van de tekeningen heeft de machine geschikt gemaakt voor draaien op perslucht.
Persoonlijk vind ik het mooiste, dat hij, zonder de schuivenverstelling aan te passen, de bakschuif vervangen heeft door een Bosschuif met buitenlading, zie de doorgaande gaten door de schuif.
Met de oorspronkelijke stoomschuiven, bakschuiven welke door de stoomdruk op de spiegelplaat worden gedrukt, had dit bij perslucht nooit gelukt.
Zeker niet met de verhoudingen van de volumes van de cilinders onderling.
Nogmaals, waarschijnlijk postum, maar wel een doordacht ontwerp.
- De tekening, die ontvangen is door Maritiem Museum, is niet de machine, die op de foto staat.
De tekening is aangepast voor het gebruik op perslucht. Overigens heel mooi gemodificeerd!
Waarom? De oorspronkelijke machine, zie de foto heeft "bakschuiven" in de verdere tekst "stoomschuiven".
Aanvulling informatie:
Bestand Triple 1, Blz. 14 uit Zuigerstoomwerktuigen J.P.P. Morré, deel I, uitgave 1947, Algemene inrichting met op blz. 14 de stoomschuif, ofwel bakschuif.
Bestand Triple 2, Blz. 104 uit zelfde boek, de machine met de verschillende diameters van de cilinders.
Bestand Triple 3, Blz. 20 en 21, uit Zuigerstoomwerktuigen J.P.P Moré - W. Morée, uitgave 1960, de verhouding tussen de onderlinge cilinders.
Bestand Triple 4, Blz. 39, Afb. 2-8L en Afb. 2-8N uit Model Stoommachines Rob van Dort en Joep Oegema, instellingen van de stoomschuiven.
De ontwerper van de tekeningen heeft de machine geschikt gemaakt voor draaien op perslucht.
Persoonlijk vind ik het mooiste, dat hij, zonder de schuivenverstelling aan te passen, de bakschuif vervangen heeft door een Bosschuif met buitenlading, zie de doorgaande gaten door de schuif.
Met de oorspronkelijke stoomschuiven, bakschuiven welke door de stoomdruk op de spiegelplaat worden gedrukt, had dit bij perslucht nooit gelukt.
Zeker niet met de verhoudingen van de volumes van de cilinders onderling.
Nogmaals, waarschijnlijk postum, maar wel een doordacht ontwerp.