Austria 'Elefant' II

De remkleppen zijn van Pichler.
Bewegen die dingen ± net zo snel als een servo-bestuurde remklep kan?
In deze post staat een filmpje van de remklep van de andere vleugel. Daar kun je zien hoe snel ze bewegen. Niet supersnel, maar zeker vlot genoeg voor een remklep.
Ik heb de remkleppen met 3 kleine dotjes epoxy per kant verlijmd. Bij vervanging komt wel wat breekwerk kijken, maar ik hoef niet alles kapot te trekken. Ik zag geen noodzaak om het over de hele lengte te verlijmen, ding kan toch niet echt uit de vleugel komen, en meer lijm geeft alleen maar meer gewicht.
 
  • Like
Reactions: J.B
Slim! Goede tip.

Bewegen die dingen ± net zo snel als een servo-bestuurde remklep kan?
gewoon proportioneel , op een stick of schuif.
Dus kan net zover omhoog als je zelf wilt
Heb een filmpje maar lukt me nog niet om die hier te plaatsen ........
Zal eens kijken of het me later lukt...


Denk dat het gelukt is
 
Laatst bewerkt:
ik heb ze in mijn Twin en vind ze heel erg prettig werken!
Vooral het 'maar een klein beetje'openen is heel erg mooi synchroon af te stellen. De enige ervaring die ik heb met servo-gestuurde zijn de spoiliers in de Pikant en daar gaan ze een stuk minder mooi tegelijk open en dicht. (maar merk daar overigens verder niets van tijdens de landing)
 
Die inspiratie is weer aan het terugkeren. Ik ben deze zomer te druk aan het werk geweest om in mijn vrije dagen zin te hebben om te bouwen. Hopelijk wordt het na de herfstvakantie weer wat rustiger. Als ik in mijn garage ben liggen de Elefant vleugel en romp me wel aan te staren.

Dit kist die te koop staat heeft overigens wel een 'interessante' (lees: lelijk! :confused:) kleurstelling met die rode kielvlakken.
 
  • Like
Reactions: J.B
Hallo Raymond,

Kun je mij toelichten van welke werktekening
je vertrokken bent bij de bouw van je eerste Elefant.
Ook de afmetingen wil ik kennen.
Graag antwoord indien mogelijk.

Mvg,
Aurectar.
 
De tekening is uit een FMT uit 1986. Hij is nog steeds te bestellen bij VTH: http://shop.vth.de/austria-elefant.html. De spanwijdte van de Austria is 5 meter, schaal 1:6, gewicht volgens tekening was 4,2kg maar ik kwam bij de vorige op ca 5 kg uit waarmee hij uitstekend vloog, zeker niet te snel.

Het project heeft al weer lange tijd (veel te lang) stil gelegen door een erg druk seizoen op het werk en wat projecten die er tussendoor kwamen (Introduction F5J en een dikke elektro sleepkist). Ik heb momenteel geen andere projecten meer staan, dus de Elefant kan weer op de plank. Maar ik heb ook nog 2 vakanties op korte termijn en daar tussendoor nog best veel werken, dus even kijken of het er ook daadwerkelijk van komt :rolleyes:.
 
  • Like
Reactions: J.B
De tekening is uit een FMT uit 1986. Hij is nog steeds te bestellen bij VTH: http://shop.vth.de/austria-elefant.html. De spanwijdte van de Austria is 5 meter, schaal 1:6, gewicht volgens tekening was 4,2kg maar ik kwam bij de vorige op ca 5 kg uit waarmee hij uitstekend vloog, zeker niet te snel.

Het project heeft al weer lange tijd (veel te lang) stil gelegen door een erg druk seizoen op het werk en wat projecten die er tussendoor kwamen (Introduction F5J en een dikke elektro sleepkist). Ik heb momenteel geen andere projecten meer staan, dus de Elefant kan weer op de plank. Maar ik heb ook nog 2 vakanties op korte termijn en daar tussendoor nog best veel werken, dus even kijken of het er ook daadwerkelijk van komt :rolleyes:.

We kijken er naar uit.
Wat ik van plan ben is deze vleugel bouwen met daaraan een eenvoudige romp.
Met eenvoudige romp bedoel ik iets in de aard van de Monterey.
Die romp is redelijk licht te bouwen.

upload_2018-10-15_10-22-39.jpeg


Bij deze zou ik de geometrie van de A-E implementeren in zo'n romp.
Zelfde spanwijdte, koorden vleugel, profiel, oppervlakte stab en lengte staartboom.
Vleugel in 4 delen voor transport.
V stelling zoals hierboven.
 
Laatst bewerkt:
Waarom zou je zo'n vleugel na willen bouwen met een andere romp? Het is een lastig ontwerp met een hele kleine tipkoorde en grote slankheid. Niet het eenvoudigste ontwerp om te bouwen en aerodynamisch denk ik ook niet het meest optimale ontwerp. De enige reden die ik zie om zo'n vleugel te bouwen is omdat het schaal is, met die idiote maar o zo mooie romp erbij. Waarom een andere romp maar wel die rare vleugel??

Maten ga binnenkort even opzoeken, ik moet nu richting werk.
 
Waarom zou je zo'n vleugel na willen bouwen met een andere romp? Het is een lastig ontwerp met een hele kleine tipkoorde en grote slankheid. Niet het eenvoudigste ontwerp om te bouwen en aerodynamisch denk ik ook niet het meest optimale ontwerp. De enige reden die ik zie om zo'n vleugel te bouwen is omdat het schaal is, met die idiote maar o zo mooie romp erbij. Waarom een andere romp maar wel die rare vleugel??

Maten ga binnenkort even opzoeken, ik moet nu richting werk.

Dit zijn voorlopig nog maar hersensspinsels.
De bedoeling is van een eenvoudige 5 m kist te bouwen.
Ik herinner me nog goed het vliegbeeld van jouw A.E in Bigs.
Dit is blijven hangen.
Die kist vloog prima.
Zal te maken hebben met het concept van de vleugel.
Profiel N 60.
Vleugel bouwen kan (en mag) geen probleem zijn.
Wat meer v stelling en gecombineerd met een stevige eenvoudige romp opent perspectieven.
Daarom mijn keuze van een Monterey romp.
Is vlug te bouwen en oogt nu ook niet mis.
Kort samengevat, een eenvoudige 5m zwever die mooi oogt.

Er zijn natuurlijk prachtige schaalzwevers werktekeningen.
Maar die ingewikkelde rompen vergen veel tijd en zijn door hun constructie nog al zwaar.
Heb ik op zich zelf niks tegen maar daarnaast bestaan er nog tal van andere invalshoeken.
Net zoals in het motorvliegen heb je ook schaal toestanden en eenvoudigere benaderingen.
Het is dit laatste dat ik eens wil toetsen voor een 5 m zwever.
Het wordt (indien gerealiseerd) een Monterey maal twee, geent op de A.E vleugel.
Een soort kruising, als je begrijpt wat ik bedoel.
Iets eventueel voor de toekomst want nu ga ik eerst mijn Kranich 3 afwerken.
Men mag dromen maar geen twee zaken ter zelfde tijd.

Mvg,
Aurectar.
 
Kun je mij de tip en wortelkoorde van de A-E eens doorgeven.
Evenals de opp stab.
Hoofdvleugel spanwijdte 5 meter. Wortelkoorde 32 cm, tipkoorde 9 cm. De voorlijst loopt over de halve spanwijdte 7,3 cm naar achteren, voorlijst en achterlijst zijn recht.
Stabilo spanwijdte 66 cm, tipkoorde 14 cm, koorde in het midden 18 cm. Achterlijst is recht.
 
Hoe zie dat er eigenlijk uit, dat N60 (niet in termen van grafieken, maar qua uiterlijk).

Niet dat je daar veel aan kunt zien, maar toch . . .


jan.
 
Zoiets:
Devwing01.jpg


Devwing02.jpg

De stippellijn is de buitenzijde van het profiel, dat is de beplanking die nog op de rib wordt geplaatst.Bij de voor- en achterlijst is dat grafisch niet helemaal correct weergegeven, maar de buitencontour van het profiel zal wel kloppen in dit plaatje.
 
Back
Top