LE SPHINX 1829-1845 Stoomschip met zijdelingse raderen

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door newbie, 22 okt 2018.

  1. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Een dikke 2 jaar geleden heb ik de plannen gekocht van het scheepsvaartmuseum in Parijs.
    Het A0-plan is op schaal 1/100 en men krijgt nog een 5-tal foto's erbij + een beschrijving in het frans natuurlijk van de kleuren en dikte van de touwen. Om

    Na veel vallen en opstaan,bouwdips, begint de boot naar zijn einde te gaan.

    Omdat ik deze boot echt wil gaan laten varen op stoom ,en ik nog nooit heb gedaan, besloten om een topic te openen zodat ik geen vragen moet stellen in iemand anders zijn topic. Kwestie van niet aan topicvervuiling te doen. Voor voldoende plaats te maken voor de stoomketel enz is het plan vergroot met 278%.

    Een paar sfeerfoto's :

    Bijgeleverde foto van een zijaanzicht :



    Bezig met de carronade (1/50) en rechts op schaal 1/100. Vermits de schaal 1/100 is ,zijn er zeer weining details getekend op het plan.


    Dan wat ik in elkaar heb geflanst.



    Boegbeeld van de sphinx


    De zijdelings radars in messing.



    Het snijwerk in perelaar , normaal moest dit ivoor zijn maar om evidente redenen toch maar perelaar en wit geverfd.



    Sfeerfoto van het dek in opbouw


    De pompen uit messing gemaakt :



    Het kompashuis:



    De lier :

    De schoorsteen met stoompijp (alles is nog demonteerbaar gelaten)




    Voila ,zover staan we nu met de bouw van het schip.
     
    freekt, Bert V, MarcT en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Typevaudtje: in het kader van later zoeken/vinden door geïnteresseerden, het radar in de titel moet rader zijn.
    Titel kun je gedurende twee dagen wijzigen, middels klik op Topic-tools.
     
    Laatst bewerkt: 22 okt 2018
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Knap gemaakt hoor! Meervoud van rader wordt dan raderen. Gr. Klaas.
     
  4. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Dank u wel, titel is aangepast.
     
  5. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    nu snap ik waarom het zo stil was, daar heb je veel tijd en energie in gestoken.
    Hoe lang is deze dame? ik schat 1,30m zonder boegspriet.
    Succes met het vervolg
     
  6. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    zeer mooi schip heel mooi gemaakt
     
  7. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Marc, ze is 154cm zonder boegspriet. Weeral veel te groot. Na de Santisima Trinidad had ik me voorgenomen om een kleinere boot te bouwen die ik gewoon in de koffer kon gooien en dan gaan varen.

    Deze gaat nog juist in de S-max maar ik moet dan wel de stengen laten zakken. Of ik ze zeilend ga maken, denk het voorlopig niet.
     
  8. Kreeft

    Kreeft

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    Proficiat Luc. Dit wordt weer een varend pronkstuk.

    Groetjes, Jos
     
  9. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.598
    Locatie:
    limb
    Petje af Luc.
    Klasse.

    Grtjs,Marc.
     
  10. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Bedankt allemaal,

    iets waar ik heel trots op ben zijn de zijdelingse raderen.( diameter 17.4cm / as= 8mm)
    Deze zijn uit messingplaat van 1mm gefreesd en gedraaid. Vermits ik geen verdeeltafel heb moest ik het werkstuk met de hand rondraaien op een vast centerpunt.

    eindresultaat na alles in elkaar te hebben gesoken en gesoldeerd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    MarcT en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  11. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Om deze raderen aan te drijven, ga ik gebruik maken van een oscillerende machine van "Bernard Retif" met een boring van 16mm en een slag van 36mm.

    Foto van de stoomgroep terwijl ik iets aan het aanpassen was:




    Omdat dit machientje massa's stoom verbruikt , een oude stuart ketel (type 4000) gekocht:



    Vraagje tussendoor :

    Weet iemand welk engelse schroefdraad men heeft gebruikt om in de doom te tappen en in de voorkant van de ketel. Mijn engelse tappen passen niet. (Is dit een speciale maat)

    In het gat aan de voorkant van een boiler kan ik de afsluiter ook indraaien en die heeft 7.73mm als buitendiameter schroefdraad.

    In het gat aan de doom is de buitendiameter 4.52.

    Welke engelse maat moet ik gebruiken ,en welk type BSF of iets anders)







    Alvast bedankt voor de info
     
    MarcT, TIMBERWOLF, Bert V en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik weet niet waar, maar ergens heb ik je raderen van je schip gezien of over gelezen (probleem met solderen van de bladen op de wielsteunen).
    Ik heb inmiddels diverse draadtabellen opgestuurd.
    Indien niet de juiste gaarne doorgeven.
     
  13. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Stoompomp, in uw topic : vragen aan stoompomp heb je mij zeer goed doorgeholpen , waarvoor dank, anders waren de solderingen nooit zo goed gelukt.

    Ik ga eens op zoek jaar een schroefdraadmeter zodat ik exact weet welke schroefdraad erin zit
     
  14. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Inderdaad, pag. 7 van mijn antwoorden.

    [​IMG]
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  15. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Over vernieuwen van de schroefdraden.
    Aansluitingen voor stoom worden normaliter/altijd gesoldeerd met zilver hardsoldeer, smelt temperatuur > 600 gr. C.
    Door informatie en video, heb ik gezien, dat de Wilesco ketel zacht gesoldeerd zijn, waarschijnlijk tin met 2-4% zilver, temp bestendig tot 175 gr. C. Ik weet niets van Stuart ketels, maar gezien de toegepaste druk verwacht ik niet, dat deze met zilver hardgesoldeerd zijn.
    Misschien indien de draad reparatie niet lukt, een nieuwe draadbus, passend in de nieuw gesneden uitwendige schroefdraad met een kleinere inwendige metrisch fijne schroefdraad.
    In solderen van een nieuwe draadhuls is voor mij geen optie, daar je niet weet hoe de ketel is gesoldeerd.
     
  16. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    zeer mooi gemaakt
     
  17. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    In de tussentijd ,bezig geweest met het staande want.

    Een paar sfeerfoto's (nadat ik de werkbank een beetje heb opgeruimd)







    De ketel voorlopig geplaatst.

    Om dit te doen moest ik natuurlijk de grote mast juist onder het dek doorzagen. Je ziet het is allemaal mm werk tussen ketel en dekbalken.





    De gelijmde grating terug verwijderen , langs deze opening wil ik het overdrukventiel en de drukmeter naar buiten laten komen . Afwerken met een dekhutje. Niet origineel maar het gaat niet anders





    Verder merk ik dat ik vanalles aan het schip aan het maken ben om toch maar niet aan het stoomgedeelte te moeten beginnen.

    Toch eens dringend de moed verzamelen want hoe meer tuiage ik aan het maken ben ,hoe moeilijker het gaat worden om gemakkelijker in het ruim te werken.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MarcT en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ten eerste veel respect voor de huidige stand van de bouw.
    Ik ben benieuwd hoe je de stoommachine met de ketel gaat aansluiten.
    Denk er wel om, dat een stoominstallatie onderhoudsgevoelig is.
    Indien ik het goed zie, dan heeft de stoomafsluiter een wartelmoer. Ga je klemringen of soldeer ferules(met zilver gesoldeerd) toepassen op de stoomleidingen?
     
  19. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg

    Bedoeling is om ferules (met zilver gesoldeerd) te gaan toepassen.


    Ik weet niet of dit het beste is.


    Probleem is dat ik de volledige stoominstallatie niet op een plaat kan zetten en in en uit het schip kan halen als er aan gewerkt moet worden. Elk onderdeel moet van elkaar kunnen afgekoppeld worden en dit ettelijke malen.

    Wat is het beste ferules of klemringen, ik weet het niet ?


    Ik heb al ferules gekocht (stoomdagen Turnhout ) voor 3mm en 4mm koperen stoomleiding.

    Maar achter de stoomleiding met wartelmoer en ferule vertrekt de oververhitterbuis. Spijtig genoeg is deze ongeveer 5mm (engelse maat) . De ferule is erbij maar ik moet nu nog een leiding van 5 mm bestellen, want een 4mm leiding in een 5mm ferule solderen gaat misschien problemen geven en ik heb maar 1 kans.

    De aansluitingen van de gemaakte olievernevelaar en stoomdebietregelaar zijn ook gebasseed op ferules.

    Ik moet dringend eens een bochtenplooier gaan maken voor 4mm koperbuis zodat ik kan gaan beginnen aan dit onbekend gebied voor mij.
     
  20. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Hardgesoldeerde ferules zijn het meest betrouwbaar om leidingen vaak los- of vastmaken te nemen. Klemringen zijn door de vervorming minder betrouwbaar.


     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2018

Deel Deze Pagina