Modelstoomsleepboot Dockyard V

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stoompomp, 11 aug 2017.

Tags:
  1. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.200
    Locatie:
    Giessenburg
    Even snel wordt vaak afgestraft, succes met de volgende.
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zie onder je plaatje dat je de oplossing al had gevonden. Het zijn inderdaad spiegelbeelden van elkaar. Al tekenend heb je dat niet zo gauw in de gaten. Die tandwielen in onze bovenkamer draaien soms vreemd in elkaar. Overkomt gelukkig alleen maar mensen die iets maken, of doen, moet je maar denken. Gr. Klaas.
     
  3. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.200
    Locatie:
    Giessenburg
    Ooit las ik een spreuk waar ik aan terug denk als ik iets fout heb gedaan.
    "Iemand die niet in staat is fouten te maken is tot helemaal niets in staat"
     
    Fuel Monkey vindt dit leuk.
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Mensen die werken maken fouten. Mensen die veel werken maken veel fouten. Ik ken mensen die maken geen fouten. :rolleyes::rolleyes:
     
    Broeckx Ronny vindt dit leuk.
  5. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De afgelopen dagen heb ik weinig aan modelbouw kunnen doen.
    Mijn kleinzoon heeft in de afgelopen dagen, voor zijn schoolproject, beslag gelegd op de draai- en freesbank.
    Het is mij wel gelukt om de fout te herstellen, zie bericht:

    Modelstoomsleepboot Dockyard V

    Op de onderstaande foto de stuurboord zijde met de nieuw in spiegelbeeld gemaakte opstap:
    Opm. de vlekken zijn niet verwijderd koperpoets.

    SAM_2215.JPG

    Daar het verschil in richting van de tranen van de opstap t.o.v. de dekplaten niet goed te zien is, heb ik de eerder gebruikte zwarte magneten onder de opstap geplaatst.

    SAM_2218.JPG

    Op de onderstaande foto de BB. opstap naar de bovenbouw te zien.

    SAM_2219.JPG

    Door het gebruik van een Macro Objectief is het net alsof de opstap schuin staat.
    Op de onderstaande foto staat de zwarte magneet los loodrecht op de messing opstap.

    SAM_2227.JPG

    Aanvullend een toto van het werkstuk van mijn kleinzoon.
    In de onafhankelijke vierklauw een kunststof tandwiel ingespannen met een Al. ring gemaakt uit een reststuk van de buitenpijp van de Dockyard, open gezaagd en als bescherming gebruikt op de koppen van de tanden voor de klemkracht van de vierklauw.

    SAM_2213.JPG
     
    Broeckx Ronny, Bert V en Jan Walpot vinden dit leuk.
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Nu mijn kleinzoon zijn project heeft kunnen afronden, heb ik weer de mogelijkheid om mijn vorderingen te kunnen plaatsen.
    Een van de laatste soldeer problemen was het aanbrengen van de uitwendige stuurconsoles aan de voorkant van het stuurhuis van de Dockyard.
    Voor het werkelijke uitvoering, zie:
    SAM_1893.JPG
    De huidige opstelling van de uitwendige stuurconsoles.
    SAM_2263.JPG

    De aanbrenging van deze consoles is misschien de laatste stap van de mechanische/soldeer bewerking van de Dockyard V.
    Dat de opening in breedte richting van de ramen niet schaal correct is, klopt
    De raamspijl naast de schoorsteen is breder, dan schaal technisch correct.
    De reden is, dat hierachter een hoekstrip zit, om met schroeven de AL schoorsteenpijp te bevestigen.

    Het maken van een onderstoom varend schip, onder gebruikmaking van werf tekeningen, is een aaneenschakeling van aanpassingen en concessies.
    Er is geen handleiding en/of bouwplan. Je moet alles zelf uitdenken, herontwerpen, aanpassen en bouwen.

    Het volgende is, alles mooi polijsten/oppoetsen en in 2 componenten zijde glans heldere lak spuiten.
     
  7. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.200
    Locatie:
    Giessenburg
    Het is een mooie en technisch indrukwekkende sleepboot geworden.
    Omdat je hem blank laat vind ik het jammer dat je de schoorsteen niet van messing hebt gemaakt.
     
  8. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Eerlijk antwoord.
    Ik kreeg van een stoombouwer een mooie Al pijp, die bijna binnen de schaalgrootte paste. Volgens schaal, 46 mm, huidige pijp 44mm.
    Daar ik het mooi vond om in mijn schip sommige delen een accent te geven, besloot ik om de overzetschoorsteen te maken in de verkregen Al pijp.
    Overigens, de bolders en betting zijn in koper en de rails boven de machinekamer in RVS.
    In de Dockyard zijn diverse materialen/kleuren, afhankelijk van de toepassing, toegepast.
    Het enige jammere vind ik nog steeds, dat ik voor de sleepboog geen mooi halfrond rvs kon vinden.
    Ik zal hiermee moeten leven, omdat het lossolderen van de huidige messing sleepboog met aansluiting op de boeiing alleen tot schade kan leiden.
    Rest nog, als kers op de taart, het aanbrengen van de zwart/witte banen op de schoorsteen.
    Dit is het enige, dat ik met verf wil aanbrengen.
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Onder mijn draaibank zit een Zwart Gat.
    Niet alleen vandaag maar ook eerdere keren. Als ik iets afsteek hoor ik het vallen, maar het is nooit meer terug te vinden.
    Vandaag wilde ik een steunflens maken voor de houder van de vlag aan de achterzijde van het schip. Dus maar zonder steunflens, koper pijp op de dekplaat gesoldeerd.

    SAM_2269.JPG
     
    Broeckx Ronny, Jan Walpot en Zeiler vinden dit leuk.
  10. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.200
    Locatie:
    Giessenburg
    Soms maak je sneller iets opnieuw dan ernaar te zoeken. Maar de vlaggenstok staat :banana:
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  11. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Door de discussie over de verschillend branders, heb ik nagedacht over mijn gasregeling.
    Tijdens het laatste "snert varen" bij de AMVZ brak mijn peilglas en de ketel stroomde leeg.
    Oorspronkelijk was mijn ontwerp van de gasinstallatie gericht op het afsluiten van de brander, als de waakvlam uitging.
    Destijds had ik nog niet de mogelijkheid om de keteldruk op de handzender terug gemeld te krijgen.
    Ondertussen heb ik dit ook gerealiseerd.
    Op de onderstaande foto staan de onderdelen van de gasinstallatie met hun werking.

    SAM_1961 gasregeling bewerkt.jpg
    Tijdens het varen bij de ABVZ, snertvaren 2018, zoals eerder vermeld, brak het peilglas, gevolg, de ketel liep leeg en de keteldruk viel weg.
    Door het wegvallen van de keteldruk ging de keteldrukgeregelde gasregeling naar VOL OPEN, MAX vlam bij een lege ketel.
    Daarom ga ik mijn gascircuit aanpassen.
    Ik denk voorlopig om de thermokoppelbeveiliging te vervangen door de RC Steuerbare Gashahn van Regner.
    Ik kan nu op de handzender de keteldruk aflezen en kan dan bij wegvallen van de keteldruk de gastoevoer afsluiten.
    Rest nog kijken hoe ik deze in het gascircuit kan inpassen.
    Indien een mede forumlid een beter alternatief heeft, dan hoor ik dit gaarne.
     
  12. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.200
    Locatie:
    Giessenburg
    Henk, ik kan zo snel niet vinden wat de lage druk is in de ketel waarbij de brander opgestuurd wordt.
    Je zou in de gastoevoer een membraan afsluiter kunnen maken die door de keteldruk geopend wordt.
    Dat openen moet dan gebeuren bij de laagste keteldruk tijdens bedrijf.
    Om op te starten heb je dan een bypass leiding met handafsluiter nodig.
    Ik wil dit zeker geen beter alternatief noemen maar het is een mogelijkheid die automatisch werkt.
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2019
  13. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Jan,
    Ik heb enige tijd zitten nadenken over je opmerking.
    In mijn gasregelaar heb ik twee elementen, gasdruk reduceer en keteldrukregeling. Deze laatste sluit door de verhouding van de membranen in de meetkamer, bij 3 bar keteldruk de gastoevoer naar de brander af.
    Indien er een drukelement tussen de beide elementen wordt geplaatst, die bij wegvallende ketel druk de gastoevoer afsluit, dan heb ik een gasregeleenheid, die zonder stroom geheel automatisch/zelfstandig werkt.
    Alleen voor deze afsluiter de verhouding van de membramen berekenen en een drukknop bedenken om deze tot de minimale keteldruk is bereikt open te houden.
    Ik moet wel een totaal nieuwe basis maken voor de nu drie stuks afsluiters.
    Maar het is niet het eerste component, dat ik opnieuw maak.
    Voorlopig voordeel, het benodigde autobandventiel heb ik nog in mijn naaimandje.
    In de loop van de volgende dagen verder uitrekenen en tekenen.
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  14. kaapstander

    kaapstander

    Lid geworden:
    7 jan 2008
    Berichten:
    74
    Is het misschien een idee om met bijv een Arduino de druk te monitoren en bij een te grote drukval per tijd de brander uit te schakelen. Voorwaarde is dan wel een elektronische druksensor
     
  15. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Bij ons in de club heeft een lid gewoon een servo gestuurde gaskraan er tussen gemonteerd, hij kan deze manueel sluiten maar ze sluit ook mocht de zender verbinding wegvallen.
    Werkt wel niet automatisch maar is zeer bedrijfszeker in geval van panne of nood.
     
  16. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De druksensor is reeds aanwezig en de uitgangsspanning wordt gebruikt om telemetrisch de druk op de handzender uit te lezen.
    In principe is het heel eenvoudig om een schakelpunt te maken bij een bepaalde druk.
    Het probleem is, dat je een elektrisch gestuurde gasklep nodig hebt en deze zijn over het algemeen niet "stroom vriendelijk".
     
  17. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dat was in eerste instantie ook mijn oplossing, lees

    Dat het zendersignaal met een bereik van 500m wegvalt bij een stoomsleepboot, die misschien op (heel ver) 50m vaart is onwaarschijnlijk.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat lijkt me niet zo heel erg moeilijk: je hebt reeds een keteldrukgestuurde gasklep, die (ik noem maar wat) bij drie bar waakvlam geeft, en bij 2,5 bar volle vlam. Dat zou je keteldruk tussen de 2,5 en 3 bar moeten houden. (getallen zijn fictief, maar ik neem aan dat ze in de buurt van de werkelijkheid liggen).
    Zet vóór die regelkraan NOG een keteldruk bediende afsluiter, maar dan eentje die bij (bijvoorbeeld) 0,5 bar begint te openen, en bij 1 bar vol open staat. Deze afsluiter dient een handmatige oversturing te hebben.
    Je kunt nu bij koud bedrijf handmatig de vlam aan de gang houden tot je plm 0,5 bar hebt, daarna blijft de afsluiter uit zichzelf open, en de ketel stookt op tot hij in de drukregeling valt.
    Bij peilglasbreuk valt de stoomdruk weg, en onder de halve bar zal de vlam geheel doven.

    Volledig zonder hulpenergie, dus niet afhankelijk van externe bronnen en aansturingen: Stel dat de waterlekkage je electronica vernaggelt en je besturing uitvalt, dan zal nog steeds je ketel beveiligd zijn.

    EDIT: sorry, ik zie nu pas dat Jan Walpot al de exact zelfde mogelijkheid ook geopperd heeft.
     
  19. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bedankt voor je opmerking, ik zal dit zeker meenemen naar mijn nieuwe ontwerp voor de keteldruk gestuurde gasregeling.
    Zeker jouw opmerking over "koud bedrijf".
     
  20. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Op het draadje van de Elisabeth Goedkoop geef ik een berekening voor een modelschip.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/elizabeth-goedkoop.263408/#post-3933381
    Geloven is goed, controleren beter.
    In de in de link berekende drijfvermogen van de Dockyard was 15,8kg.
    Het schip, bijna gereed, de voor mast in hout ontbreekt, weegt 14,8kg.
    Op de onderstaande foto de drijftest.
    SAM_2274.JPG
    Duidelijk is te zien, dat de kop veel te hoog ligt. Op de onderstaande foto heb ik een frisdrankfles van 1 ltr op het voorschip gelegd.
    SAM_2276.JPG
    Het schip ligt nu mooi op diepte.
    Rest nog mijn probleem om 1 kg lood in, het door de ketelwatervoorraadtank en de condensaat opvangtank, volle voorschip te plaatsen.
    Opm. voor de kleur van het water, heb ik het grijs shampoo van mijn vrouw gebruikt.
     

Deel Deze Pagina