Raptors in de schuur

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door AHoogendijk, 28 sep 2018.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat gaat een superdeluxe, van alle gemakken voorziene heli worden...
     
  2. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    De plannen veranderen een beetje.

    Kwam deze tegen
    [​IMG]
    Die kon ik niet laten staan
    [​IMG]

    [​IMG]

    Is ongeveer compleet, veel upgrade part (denk quick UK of zo)

    Maar heeft wel een poosje stil gestaan.
    Is na een crash weer opgebouwd, maar heeft daarna niet meer gevlogen.

    De plannen gaan dus veranderen, maar daarover later meer.

    Groeten

    Arie
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ben benieuwd
     
  4. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Het plan is niet zo ingewikkeld ;)

    Ook deze Raptor heeft een geschiedenis,

    Zag een slecht gyro draadje:
    [​IMG]

    En zo heb ik nu van alles, met verschillende zenders, servo's etc.
    oud, ouder, nieuw, verschillende setup's.

    Dus ik ga het volgende doen:

    De witte laat ik even heel, doet het met de zender die er bij hoort:
    [​IMG]

    Vervolgens ga ik alles demonteren.

    En met de beschikbare onderdelen ga ik een 30 en een 50 opbouwen, die verder zoveel mogelijk identiek zijn in opbouw.

    Natuurlijk wel met de beste onderdelen.

    Daar komt dan de nieuwe elektro setup in.

    En dan gaat de witte samen met de rest van de onderdelen in de reserve bak.

    Dan heb ik twee gelijk opgebouwde heli's, weet ik wat er in zit, en hoe het in elkaar steekt.

    Beide in de nieuwe zender, en dan weer vliegen.

    Groeten
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2019
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Aaaaahhhhhrrrrrgggghhhhhhh:confused::mad::oops:

    :offtopic::frustie::jan:
     
  6. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ontvanger, servo's, sensors, etc
    De besturing dus.

    Aandrijving blijft natuurlijk NITRO!

    Ik heb inmiddels 2 motoren voor de 30, en 4 voor de 50 geloof ik, daar gaan we geen elektro motor in stoppen.

    Deze dus!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    upload_2019-2-1_12-22-52.png

    Groeten

    Arie
     
  7. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Gelukkig. Schrok even, net als @brutus
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  8. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Voor mij is de vergelijking nitro vs elektro wel duidelijk.

    Prijs:
    Elektro is duur: ombouwset, motor, esc kosten al genoeg, regelmatig nieuwe accu's, terwijl ik motoren genoeg heb, en laatst 7 gallon recente brandstof mee kreeg.

    Veiligheid:
    Een nitro motor hoor je, dan moet je opletten, elektro kan vanuit het niets gaan draaien, en wat dacht je van overbelaste rokende en smeltende onderdelen
    en brandende accu's

    Geluid
    Een nitro motor geeft geluid, dat kan je dempen tot een mooi geluid, dat heb ik liever dan z'n snerpende elektro setup.

    Is duidelijk waar ik voor kies.

    Mijn mening in mijn situatie ;)

    Groeten

    Arie
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Een E Raptor maakt een irritant jankgeluid door de rechte vertanding. Vergelijk het met het achteruitrijden van de auto/
     
  10. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Demontage is niet zo moeilijk ;)

    Zo begin je
    [​IMG]
    En een keer met je ogen knipperen:
    [​IMG]
    Bakjes vol

    [​IMG]

    Mooie rotorbladen
    [​IMG]

    Veel metaal in de rotorkop:
    [​IMG]

    Bakje elektronica: (zal proberen het geen elektro meer te noemen Bert ;) )
    [​IMG]

    En de motor
    [​IMG]

    Die ziet er schoon uit van binnen, maar draaide niet

    Even beetje opgewarmd, en toen draaide die gelijk soepel, compressie genoeg, heeft zo te zien nog niet veel vlieguren.

    Op naar de volgende!

    Groeten

    Arie
     
  11. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Klopt niet hoor, is 1 van de stilste elektro helikopters die ik heb.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Phfew! Ik schrok al even....:thumbsup::wave
     
  13. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    das niet demonteren man

    alles eruit, alles cleanen alle lagers demonteren en controleren.

    die motor ook, helemaal uit elkaar, 2 nieuwe lagers erin en hij is als nieuw !

    kop uit elkaar, nieuwe lagers, druklagers en gaan.

    het is idd een quickuk kop
     
  14. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    en, gas erop en vooral have fun.

    ik heb er jaren plezier aan gehad, ze vliegen prima.
     
    helihenk vindt dit leuk.
  15. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Dit is het begin hé.

    Het is als het goed is allemaal nieuw, met de metalen onderdelen is nog nooit gevlogen, lagers dus ook niet.

    Eerst de andere nog eens uit elkaar, en dan kijken wat de staat van alles is, daarna ga ik langzaamaan opbouwen.
    Afhankelijk van de staat gaat het inderdaad als het moet tot het laatste schroefje los.

    Groeten

    Arie
     
  16. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    En de volgende gaat ook uit elkaar
    [​IMG]

    Kapje er af
    [​IMG]

    Kop er af
    [​IMG]

    Staartloos
    [​IMG]

    He, mist plakbandje uit de beschrijving!
    [​IMG]

    En heeft veel meer kruiskop ipv imbus:
    [​IMG]
    Dat komt door de verbindingsstukken in het frame, is hier kunsstof, bij de gele was dat metaal

    Weer een bakje spullen
    [​IMG]

    En het electronica doosje weer bijgevuld
    [​IMG]

    Motor los
    [​IMG]
    En voorlopig ver genoeg uit elkaar

    Groeten

    Arie
     
  17. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    De manuals liggen klaar:

    [​IMG]

    En de 3D printer alvast aangezet
    [​IMG]

    Groeten

    Arie
     
  18. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Er druppelen nog wat spulletjes binnen, o.a. de accu

    [​IMG]
    Het grappige is dat ik zelf al van plan was om naar XT30 over te gaan, houdt de stekker en klem wat kleiner.
    Hobbyking heeft inmiddels zelf ook de connector al veranderd. Twee dezelfde accu's, oudere met XT60, en de niewe met XT30

    Ook de BEC is aangepast.
    Nu zullen er niet veel amperes doorheen gaan, maar ik vond het raar dat het uitgangsdraadje zoveel dunner was als die van de input.
    [​IMG]
    Dat is blijkbaar bij andere ook opgevallen.
    De onderste is de nieuwste, en die heeft aan beide kanten dezelfde draad dikte.

    En uit de 3D printer het bakje om de ontvanger mee vast te zetten.
    [​IMG]
    Ik denk dat het de smalle wordt, met de smalle kant van de ontvanger tegen het middenschot.

    Zodat de ontvanger horizontaal ligt, maar ik heb ze beide, dus het kan nog veranderen.

    Groeten

    Arie
     
  19. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Even wat onderdelen gepast.

    Het is de bedoeling dat de voedingsdelen aan de ene kant van de midden plaat komen, en de besturing aan de andere kant

    [​IMG]
    Het karton geeft de ruimte onder de kap weer, dus dat moet lukken
    De stekker houder heeft een gaatje voor een ledje, dan kan je zien of de connector aangesloten is, doe ik er misschien wel in.

    Ik wil de gloeier direct uit de accu voeden, geeft niet als daar gelijk de spanning op staat.

    EN dan via de BEC de overige componenten voeden.

    Zo ziet het er dan uit voor de servohouder:
    [​IMG]

    Let niet op de kabeltjes, dat komt later.

    De ander kant komt de ontvanger en de sensors, dat zou zo ongeveer moeten passen:

    [​IMG]
    Met de GPS sensor bovenin, en dan nog kijken hoe de antennes gaan passen.

    En nog een keer met de servohouder er bij
    [​IMG]
    Ik denk dat ik de midden plaat ga maken van een stukje plexiglas. Het is niet groot, dus zal het gewicht wel meevallen.

    Ik ben wel benieuwd of ik daar draad in kan tappen, en zo diverse onderdelen vast kan zetten.

    Groeten

    Arie
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je voorzichtig bent wel.... en anders is een moertje aan de andere kant toch ook geen probleem?
    Mooiste zou zijn om je houdertjes zodanig te printen dat ze dezelfde "footprint" hebben, zodat je met doorgaande boutjes aan beide kanten van de plaat iets vast kan zetten...
     

Deel Deze Pagina