Db da70

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Sprokkel, 5 feb 2019.

  1. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
    Hi, weet iemand zo de hoeveelheid db van een da 70 op canisters? Ik weet zit veel verschil in welke prop etc maar even een punt wat makkelijk te halen moet zijn. Groet dennis
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.691
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar valt van een afstand echt helemaal niks zinnigs over te zeggen, want er zijn zo heel veel meer factoren dan alleen die canisters...
     
  3. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
    Een indicatie of een bandbreedte moet toch te zeggen zijn.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.691
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet met een nauwkeurigheid waar jij wat aan hebt.... Iedere 3 dB is een verdubbeling van het geluid.
     
  5. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
    Laat ik het anders vragen. Is 93 db op 3 meter rondom haalbaar zonder al te veel poes pas
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.927
    Locatie:
    Rotterdam
    93 is op zich vrij veel.. als ik mij niet vergis.
    beetje afhankelijk van hoe je meet, maar met normale toerentallen en een goede uitlaat zou dat goed te halen moeten zijn..

    mag ik vragen waarom je dit gegeven nodig hebt?
    in principe is dit geen motorspecifiek dingetje namelijk.. eerdere algemeen voor 70 cc motoren of groter.
     
  7. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    Bij onze club is 80 db de limit ook de 65 cc benzine motoren halen dit , wel met een 4 kamer demper en iets grotere prop om het toerental te beperken . Bij de meeste benzinemotoren is dat geen probleem.
     
    Sprokkel vindt dit leuk.
  8. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
    Ok, waarom ik dit nodig heb is omdat ik op het punt sta om 1400 euro uit te geven aan zo een motor met uitlaat. Als hij dan vervolgens niet door de geluidsmeting komt zou dat vrij Zuur zijn. Let op 93 db op 3 meter. 87 op 6 meter etc
     
  9. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    Ook trilling in de romp geeft extra geluid
    Opvullen met bobbeltjes plastic scheelt ook enorm .
    Alle beetjes helpen! Ze meten bij ons op 7 meter
    Uitlaat zijde 1 mtr boven de grond in vrije ruimte
     
  10. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.105
    Locatie:
    Ederveen
    Ik kan alleen zeggen dat met veel moeite een Zenoah 62 op 65Db kwam, op 7 meter gemeten. Uitgaande van goede kwaliteit dempers zoals Krumscheid en geen Chinese blikken doosjes, aanzuigen van romplucht met een inlaat trechter plus filter er voor (je hebt geen idee hoeveel de aanzuigkant van de motor herrie levert), rammelende delen van het model gedempt (idd schuim tussen vleugel en romp). Optioneel de motorkap van binnen bekleden met geluiddempend materiaal (moet ik zelf nog uittesten). Een ribbenvleugel gaat als trommel werken.
    Dan blijft er één grote boosdoener over en dat is de prop. Wil je maximaal power dan kom je op 7,5-8000 RPM of zelfs meer, en dan ga je je Db limiet in geen 100 jaar bereiken.
    Dus afhankelijk van je toepassing zoek je een prop die de motor nét niet af wurgt zodat de toeren rond de 6000 blijven. Hier en daar wat props proberen te lenen om te testen bespaart je miskopen.
    Vergeet 2-blads props en kijk alleen naar 3-blads. Die lopen ook rustiger.

    Je moet het zo zien: Stel: een model wat met een optimaal ingestelde motor je model vlot door alle gewenste manoeuvres brengt komt op 50cc uit. Maar maakt een schreeuwende herrie. Dus ga je geld, gewicht en moeite investeren door een zwaardere en duurdere motor van 70-80cc zodanig aan te passen zodat je vrijwel hetzelfde vermogen krijgt.
    Ja, geluidsvermindering kost serieus geld.
     
  11. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
    Bedankt voor de uitgebreide toelichting. Nu moet ik zeggen dat 65 db wel extreeeeeem stil is
     
  12. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.105
    Locatie:
    Ederveen
    Er is helaas niet een echte standaard vwb de afstanden waarop te meten. 3 of 7 meter of meer, maakt een wereld van verschil. De 65Db wordt in Oss gehanteerd. De rand van de bebouwing ligt zó dichtbij dat het nog een wonder is dat er gevlogen kan worden met brandstof.
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.927
    Locatie:
    Rotterdam
    daarnaast, meet je met het toestel op bestrating?
    of op gras?
    gras absorbeert enigszins, bestrating niet. dus op bestrating meten = moeilijk je limiet te halen..

    meet je rondom? of 1 hoek?
    meet je met het toestel en meter op dezelfde hoogte?
    toestel op de grond? 1 meter boven de grond kan al stevig schelen..
     
  14. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
    Rondom op gras niet op hoogte
     
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.512
    Locatie:
    Ede
    Oss is 80 DB En dat haal ik met 85cc viertakt. Zowat geen uitlaat demping . Lucht uit de romp . Toestel is geheel houtbouw. Prop is een 24x12 fdl tweeblad en draait op de grond 5700 RPM
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.927
    Locatie:
    Rotterdam
    ik denk persoonlijk dat het toestel op het gras, niet op hoogte, je zelfs helpt om je limiet te halen.
    93db is best veel.
    Dus zolang je een beetje normale dempers erin zet, zou het vrij makkelijk te halen moeten zijn..
    motortechnisch. altijd ff het toestel erbij checken, maar tegenwoordig zijn er zoveel dingen in de handel om je toestel stiller te krijgen...
     
    pieter M vindt dit leuk.
  17. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
    Ok dan gaan we het doen
     
  18. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
    Was ik weer.... tikkie bedroeft..
    vandaag geluidsmeting gedaan ik heb een 2 blads 25x8 mejZlik erop vilt tussen de vleugels en de romp en haal 97 db op 3 meter.. dus er moet zeg maar 4 db af.
    Nu is mijn vliegstijl 3D tenminste daar wil ik naar toe;) en ik lees overal dat je dan het beste een 2 blad kan hebben voor meer luchtstroom over de ailerons. Nu ben ik bereid veel te doen om het te halen maarja waar begin ik. Ik wil gewicht laag houden. Ik heb een mtw110 demper 2 in een bocht. Vrij stil vind ik. Bubbelplastic in de vleugels hoeveel scheelt dat? Ik hoor de vleugels wel klapperen als je er aan beide kanten tegen aan duwt is het lawaai voor het gevoel minder. Moet ik die vleugels helemaal volproppen? Welke prop zal ik kopen? Moet ik ook de hele romp volproppen?
    Aanzuiging vanuit de romp is vrij lastig te realiseren want mijn carb opening zit ongeveer 2cm van de kap af. Hou je met een 3 blad nog wel vermogen over.

    Groet dennis
     
    pieter M vindt dit leuk.
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.859
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Probeer eens een andere prop.
    Mejzlik is niet de stilste.
    Koop eens een houten Fiala, die is sowiezo stiller.
    En je moet echt je aanzuiging uit de romp proberen te halen, daar pak je ook behoorlijk wat winst mee.

    GJ
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.691
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oei... 4 dB is een hele hoop...
    Aanzuiging uit de romp is toch echt een van de eersten waar ik aan zou denken, hoe lastig dat ook mag zijn.
    Motor op rubbers wellicht? Ik weet niet of dat haalbaar is, maar het scheelt wel veel geluid.
    Ingedekte vleugels zijn stiller dan open bespannen vleugels, wellicht een haalbare optie.
    Uitlaatgassen afvoeren via lange (siliconen)slangen haalt ook wat scherpte van het geluid af, ik weet alleen niet hoeveel vermogen dat kost.
     
    Jonkje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina