Db da70

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Sprokkel, 5 feb 2019.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Haakse bocht tussen motor en carburateur? Of is er geen ruimte voor? En wat doet de extra valse ruimte met aanzuigen en mengsel?
     
  2. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
    Heb nu eerst een 22x10 mejZlik besteld 3 blad eens kijken of we er wat db af kunnen krijgen volgens berekeningen kom ik daar maar op 0.59 mach uit tip speed
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.859
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Waarom heb je weer een Mejzlik besteld?
    Propgeluid is een grote factor in geluid dus moet je een prop nemen die stil en efficient is en dat is de Mejzlik beide niet.
    En je aanzuiggeluid moet je echt uit de romp halen, of er een inlaatdemper opzetten.

    GJ
     
  4. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
    Volgens de berekeningen van Pé Reivers calculator kom ik op een tip speed uit welke geluid binnen de norm produceert. Volgens de vele draadjes die ik heb gelezen geeft die prop gelijkwaardige performance als aan een 24x10 2 blad zonder het rippen van geluid. Ik wil ook nog leuk kunnen torqen straks. Als dat niet meer kan door die geluids reductie dan staat het zo in het te koop gedeelte. Die motor is ook nog vrij nieuw met 10 vluchten en wil hem ook niet gelijk zwaar belasten. Hout zie ik sowieso niet zitten. En een 3 blads mejZlik is sowieso stiller dan een 2 blads fiala. Ik heb nog gekeken naar een 22x10x3 engel en een biela maar die zijn vrij dun die bladen dus ga ik weer hoger in toeren. Ik hoop dat De calculator van Pé reivers klopt dan zou ik goed moeten zitten. Wat betreft een 90 graden bocht.. ik zou sowieso buiten de kap komen. De afstand van carb tot kap is ongeveer 2 cm, dus die optie pak ik als laatst. Eerst de prop. Daarna rubbers.

    Ik zat te denken aan zoiets:
    https://www.engelmt.de/mtengines-un...mounts/shock-mount-set-for-combustion-engines.
    Vrij licht vermoed ik en scheelt allicht in geluid.
    Bedankt voor het mee denken in ieder geval.. deze draadjes zijn natuurlijk al vaker voorbij gekomen maar fijn dat jullie het op kunnen brengen!
    Groet,
    Dennis
     
  5. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
    Zo een 90 graden bocht zal er zo uit komen te zien. Ik zou even niet weten hoe je een slang bevestigd en deze in de romp krijgt zonder dat hij smelt IMG_4221.JPG
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.691
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, volgens mij door zelf iets te maken wat verder doordraait (meer dan 90 graden, zodat het bochtstukje vóórdat de uitlaatbochten naar elkaar toe knijpen, weer schuin omhoog gaat in die motordrager-box uitkomt. En van daar naar achteren de romp in.

    En als je iets van siliconenslang gebruikt, Of alu-buis, zal het zo snel niet smelten
     
  7. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
    3 blads erop geluid stuk minder voor gevoel. Ik heb geen exhte meter bij de hand. Nu vroeg ik me af wat kan ik doen om de vleugels minder lawaai te laten maken. Kan ik daar iets lichts instoppen om zo geluid te dempen
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het spul dat ze in luidsprekers stoppen om ongewenste trillingen te voorkomen? Of is dat te zwaar?

    Er zijn toch ook bochtjes voor tussen carburateur en cylinder?
     
  9. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.659
    Locatie:
    Onbekend
    Meet eerst eens zonder vleugels. Wat is het geluid dan ? Dan kun je zien wat voor effect de vleugels hebben.
    Als de vleugels inderdaad veel toevoegen aan het geluid en ze zijn hol kun je in de lengte over de vleugels doorzichtige plakband strips aanbrengen, scheelt in het trillen en dus in het geluid.

    Let ook op de gebruikte meter. De meeste gebruikte meters hebben een grote onnauwkeurigheid van +/- 2 dB ! (Dit staat in het manual)
    Geluid meten is een vak apart, je zult bij windstil weer moeten meten, anders krijg je ook een foutieve meetwaarde.
    Vele clubbesturen en clubleden begrijpen dit niet en denken dat digitaal nauwkeurig is, helaas is dit niet zo. Angstvallig vasthouden aan een getalletje heeft dus weinig waarde.

    De DA 70 dient volgens het manual tussen de 6000 en 6900 RPM te draaien, kom je onder de 6000 RPM dan levert de motor veel minder vermogen. Eerlijk gezegd vraag ik mij af of je de geluidslimiet zult halen zonder dat je daarvoor veel vermogen moet inleveren. Je wilt 3D en torquen, daarvoor is veel vermogen nodig.
    Overweeg of je niet bij een andere club kunt vliegen die een ruimere geluidsnorm heeft.

    Succes en Grt,

    Arnoud.
     
  10. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
    Hi bedankt voor de antwoorden. Er is een club in de buurt maar is nogal lastig om daar lid van te worden. Dus dat gaat niet zo 123 gebeuren. Volgens anderen kom ik met de da70 en de 3 blad die ik nu heb zo rond de 6800 toeren uit. Dat zou net 20 toeren te veel zijn om de prop onder de juiste mach waarde te houden. Maar met 2 procent minder gas kom je een eind denk ik dan. De motor loopt nog wat rijk daardoor klappers hij ook nog wat meer op de vleugels maar goed. Ik dacht zelf om de vleugel te vullen met of bubbel plastic of met dat polyester spul uit een Ikea kussen.
    @Ron die bochtjes zijn er maar deze carb heeft van die reed kleppen waardoor dit niet echt makkelijk Zal gaan.
    Dat spul wat ze in luidsprekers doen zou kunnen misschien. Maar zoals gezegd eerst eens zonder vleugels testen. Zal wel lekker dansen denk ik zonder het additionele gewicht.
    Dan dacht ik aan nog een ding. Wij meten natuurlijk terwijl de kist op de grond staat. Eigenlijk zou je het moeten meten als hij in de lucht hangt. Een voorbeeld als je je telefoon op trillen hebt staan en je hebt hem op tafel liggen dan hoor je dat duidelijk. Op de grond en ook de telefoon. Houd je hem in de hand of in de lucht dan hoor je dat veel minder.
    Daarmee wil ik zeggen dat de trillingen die het vliegtuig maakt en aan de grond worden gegeven ook terug resoneren in het vliegtuig. Iets waar je op de grond veel minder last van hebt. Maar goed eerst maar eens testen van de week of zaterdag op het veld. Ik merk wel dat hij met de 3 blad minder snel op toeren komt.

    Groet,
    Dennis
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.691
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Normaal meet je met het model op 1,20 boven de grond, meestal houd iemand het model vast. Ik vermoed alleen dat dat best een hachelijke onderneming gaat worden met kisten en motoren van dat formaat.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik denk dat Maarten je wel wat meer kan vertellen:
    www.modelbouwforum.nl/posts/3947280
     
    Prutsertje vindt dit leuk.
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.859
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het model hoort op een paal te staan op 120 cm hoogte met de wielen vast aan de paal (eventueel ook staartwiel vast).
    Niemand mag het model vasthouden, het moet vrij staan.
    En dan ligt het een beetje aan de club wat ze doen, een 5 of 7 punts meting.
    Schuin achter het model aan de uitlaatzijde zal je de hoogste geluidsdruk meten.
    Ik weet niet hoeveel dB(A) je hebt op 7 meter, want dat is de normale afstand waarop gemeten wordt bij KNVvL clubs.
    En de meter moet geijkt zijn anders is het heel makkelijk, als ik mijn eigen meter meeneem dan schroef ik hem zover terug dat ie zelfs naast de motor maar 85 dB(A) aangeeft.
    En ik heb het idee (maar daar weet Rob Metkemeijer meer over) dat een model dat op gras staat, dus op de grond, stiller is dan op een paal.
    Dus hou daar rekening mee.

    GJ
     
  14. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.284
    Locatie:
    Noord Brabant
    1,2 meter en dan op een afstand van 7 meter? met een max van 80dB(A)
    Dat is iets wat bij veel Nederlandse verenigingen van toepassing is.

    De draadstarter heeft het over 93dB(A) dit getal komt uit het buitenland.
    Daar kan pas iets mee gedaan worden als de omringende bepalingen, waar de 93dB(A) op gebaseerd is bekend zijn.

    In Duitsland is het allemaal weer anders.
    DMFV

    Elke meting door een vereniging geeft een pluim van goed gedrag en meer waarde heeft het niet.

    Het belangrijkste wordt altijd overgeslagen, of door onwetendheid of door het pittige prijskaartje.
    Maar voor elke meet sessie moet het instrument ff wat geluid hebben ontvangen van een referentie (sound level calibrator) en eventueel bij gesteld worden.
    En na elke meet sessie ook nog een keer om te controleren of het tijdens de meting niet is verlopen.

    Zo meet ik wel eens in het veld met een extreem low budget Chinees metertje UT353.
    Wat in aanschaf totaal niet in verhouding staat met de referentie bron.
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2019
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.927
    Locatie:
    Rotterdam
    Normaal hoor je inderdaad op 7 meter te meten..
    dat je op 3 meter VEEL te veel geluid maakt, vind ik dan niet zo raar.

    voor je allerlei gekke dingen gaat doen, vraag eerst eens of ze dat ding goed meten.
    Of is die 3 meter de clubstandaard?
    4 meter afstand scheelt nogal.. en dan ligt het er helemaal aan of ze hem op 1 punt pakken (hoogst gemeten) of op gemiddelde..
     
  16. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
    Het is op 3 meter. Een verdubbeling van de afstand zal het aantal db met 6 doen afnemen dus als ik dan op 6 meter ga staan dan moet het 87 zijn. Maar goed ik ben nu aan het kijken voor rubbermounts niet van die hydro mounts die swingen te veel maar soort starre rubbers. Engel heeft die maar ik ga die nooit kunnen monteren aangezien de ruimte die ik op de firewall heb beperkt is. Die hebben het over gaten van 16mm en dan komt er nog een ring omheen van weet ik hoeveel. Dan zit ik al lang buiten de zijkanten van de firewall.

    Groet,
    Dennis
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.691
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb dat van die paal nooit ergens kunnen vinden, en zo'n paal kan weer tot allerlei extra rammeltjes en ritseltjes leiden.
    Ken ook geen clubs die een "geluidsmeet-paal" hebben, want: hoe maak je zoiets?

    Verder weet ik dat je niet in een richting meet, maar het logaritmisch gemiddelde (niet het rekenkundig gemiddelde, dan kom je verkeerd uit) van 8 metingen gedaan op een cirkel met radius 7 meter, waarbij de metingen op onderling gelijk verdeelde punten op die cirkel gedaan moeten zijn, en 1 van die punten moet in het verlengde van de uitlaat liggen.

    Voor dat logaritmisch gemiddelde moet ik nog wel ergens een excel-sheetje hebben (acht waardes invullen en het juiste getalletje rolt er uit).
    Dat excelsheetje heb ik destijds zelf gemaakt en ter keuring en beoordeling aangeboden aan zowel de KNVvL geluidsmensen, als ook de gemeente waar wij vliegen (als onderdeel van de vergunning-aanvraag) en beide hebben dat sheet hun fiat gegeven destijds.
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.927
    Locatie:
    Rotterdam
    qua hydro mount: ik heb iemand gezien die met auto schokdempers het geslinger in toom heeft gekregen..
    was ff terug.. twee grote dubbeldekkers..
     
  19. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Ik heb geen verstand van vliegtuigen en weet niet precies waar je demping wilt gaan toepassen. In de vleugels kun je Dr Baileys toepassen. Weegt bijna niks en moet even uit elkaar geplukt worden: https://shop.speakerenco.nl/dr-baileys-longhair-streng-per-100-gram-1 Sonofil kan of een stuk Pritex (geen Gamma noppenschuim o.i.d. dat doet niks). Verwacht er geen grote wonderen van maar het kan iets helpen en misschien wel het gewenste resultaat geven. https://shop.speakerenco.nl/pritex-ff-30-50x100x28cm-1
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  20. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.284
    Locatie:
    Noord Brabant
    Wij hadden zo iets, (vluchtig getekend).
    Gemaakt van stevig materiaal wat zonder een krimp te geven ook kistjes van rond de 25kg kon dragen.
    zo maak je een bok.jpg
    De rode streepjes zijn verstelbare bakjes om de wieltjes in te zetten en vast te sjorren aan het frame.
    De hoogte opstelling is nooit voor all kisten 100% perfect te maken, maar daar kun je de hoogte opstelling van de meet microfoon op aan passen.

    Dit is altijd mooie materie om een ongelofelijke wellus nietus discussie te veroorzaken.
    Hou je vast!

    Het is niet de bedoeling om met een complexe berekening de uitkomst lager te laten lijken, dan dat het in werkelijkheid is.
    En hoezo kom je verkeerd uit? Je weet helemaal niet waar je op uit moet komen.
    De metingen vinden alleen rondom plaats en niet ook nog aan de boven en onderzijde.

    De berekening van het gemiddeld is dan ook helemaal niet zo moeilijk. gewoon de verschillende meet waarden optellen en delen door het aantal.
    Het sleutelen aan het logaritme is niet van toepassing, omdat van de verschillende metingen de afstand tot het te meten object gelijk is gebleven.

    De meting in het verlengde van de uitlaat (uitstroom opening) is een no go.
    Vergelijk het met het in het water gooien van een steen en de golven die daaruit ontstaan.
    Hoe harder de steen in het water wordt gegooid, zoveel te hoger zijn de golven.
    Het is de energie van de golven die gemeten dient te worden en niet de snelheid waarmee de steen in het water wordt gegooid.

    Dan is het doel bereikt en daar gaat het om.
     

Deel Deze Pagina