Sinds gisteren hebben mijn 4 Maxa's gezelschap gekregen van een gloednieuwe PLUS X. Destijds een aanbod voor de PLUS afgewezen omdat ik noch de duwschroef noch het omgekeerde V-stabilo zag zitten. De PLUS X heb ik wel direct besteld, in Windy-uitvoering; volgens Joe Wurts, die ook de Plus vliegt, is de PLUS X duidelijk beter. Het middendeel is wat langer geworden en de flaps zijn nu breder en afzonderlijk beweegbaar, zodat een 6- kleppen-vleugel resulteert. Ik heb er 2 nose-pods bij: in een zet ik een Tenshock Viper van 500W, in de andere een Leopard van 800W Hij is als ARF uitgevoerd, dus het afbouwen moet snel kunnen. Helaas zijn wij beiden 'in handen gevallen van medische specialisten' dus het zal zeker wel tot na de zomer duren voor deze kist op een wedstrijd te zien is. Ondertussen krijg ik mijn handen vol aan het vliegen van 5 F5J modellen. Eigenlijk te veel, dus tijd om afscheid te nemen van een of twee Maxa's, maar dat valt mij lastig...... Hierbij een paar foto's
Een erg mooie kist Jan. Denk samen met de Volo en U2 één van de meeste interessante F5J kisten van dit moment. Vladimir heeft zich zeker overtroffen.
Mooie kist Jan! Waarbij ik het persoonlijk jammer vind dat de PLUS zich mogelijk niet door zal zetten, was eens wat anders. Je overwegingen om op dezelfde kist met 2 verschillende aandrijvingen te werken snap ik niet. Het meergewicht van de 800W behoeft toch niet heel groot te zijn? En het belangrijkste: Beterschap beiden! Johnny
Dank je Johnny, Het gaat niet om het gewicht van die 800W (de neus van de romp moet daarvoor zelfs iets worden ingekort) maar vooral om de extra kracht waardoor je bij harde wind verder tegen de wind in kunt vliegen. Bovendien, en dat had ik niet vermeld, ga ik bij die motor een 4S accu gebruiken. Bij de Tenshock gebruik ik 3S. Groeten en tot ziens, Jan
Maiden De PLUS X is af; weegt inclusief back-up batterij 1357 gram. Veel tijd besteed (thuis) aan het goed inregelen van de standen en uitslagen van de 6 kleppen, is toch weer een extra dimensie. Gelukkig heeft Joe Wurts daarover gepubliceerd op RCG en bovendien heeft hij mij zijn zenderprogramma gemaild (hij gebruikt ook JR). Uiteindelijk ben ik uitgegaan van de instellingen van mijn Maxa Light, met aanpassingen voor de extra kleppen, gebaseerd op het programma van Joe. Zo kom ik het dichtste bij wat ik gewend ben. Gisteren was het hier perfect om een gloednieuwe kist in te vliegen: nauwelijks wind (0,9 m/sec gemiddeld volgen de windmeter) en volledig bewolkt. Het, zeer grote, weiland waarop ik altijd vlieg ligt vlak naast ons huis, dus alle spullen in de bolderkar, wandeling van 5 minuten, kist in elkaar zetten en vliegen maar. Twaalf vluchten gemaakt en zweven in elke fase, bochten en motorinstellingen goed doorgenomen. Natuurlijk zeggen die paar vluchten bij extreem rustige lucht nog niet veel, maar ik ben wel erg enthousiast over deze kist. Hij/zij zweeft erg goed, draait probleemloos hele scherpe bochten, maar vliegt ook mooie grote bochten. Vooral het gemak waarmee hij vliegt valt op en dat terwijl ik het zwaartepunt erg achterlijk hebt gelegd (100 mm, de uiterste grens die Vladimir aangeeft); ik verwacht dat dat bij turbulentie iets naar voren moet. Bijgaand een paar foto's; één van de speciaal voor deze kist ontwikkelde 13 * 9 prop, die erg mooi aanligt. Groeten, Jan
Hoi Jan, gefeliciteerd met de maiden! Het is een uitermate interessant model en ik ben al in contact met Darius (Mahmoudi Modellsport), misschien wordt het mijn volgend model... ben dus zeer benieuwd naar jouw ervaringen!
Intussen is ook het tweede rompvoorstuk van de PLUS X gereed. Eerst neus 54 mm in gekort, aluminium motorplaat 38 mm erin, Leopard LBP 2845 4110KV motor en YGE LVT 65 regelaar aangebracht, propeller GM 15 * 8 met 38mm spinner erop. Vervolgens nogal wat gepuzzeld met ballast etc. om het zwaartepunt op 98 mm (2 mm voorlijker dan de normale versie) goed te krijgen. Besloten om standaard 490 gram ballast zover mogelijk naar achter in de ballastkamer te plaatsen. Immers deze opzet is voor veel wind, dus er moet toch sowieso ballast in. Het totaal gewicht van het model in deze configuratie is (inclusief back-up accu) 1935 gram. Dat resulteert volgens de formule van Prof. Tennekes (“ The Simple Science of Flight”) in een vliegsnelheid van 8,12 m/sec. De standaard versie van 1357 gram vliegt 6,80 m/sec. Om te testen had ik 2 4S accu’s gekocht: een Turnigy Nano-Tech Plus van 650 Mah en een idem van 1000 Mah. Bij de test met de prop erop, maar niet vliegend, bleek de 650 Mah 60A te trekken en 840W te leveren. De 1000 Mah trok 87A en leverde meer dan 1200W: dat was zoveel geweld/trekkracht dat ik er van schrok en de motor na een seconde of 8 heb gestopt. Ik wilde noch de regelaar, noch de accu, noch de motor opblazen! Dus voor de 650 Mah gekozen en er wat van bijbesteld. De 650 Mah is min of meer vierkant en past mooi in de romp, deels onder de vleugel en dat was ook weer gunstig voor het zwaartepunt. Hij weegt 81,8 gram en heeft als bijzonderheid dat de balanceerkabel er af gehaald kan worden (stekker) wat ruimte en gewicht bespaart. Zie foto’s. Nu eerst nog maar eens flink wat vluchten in de “normale” uitvoering maken alvorens ik me aan deze motor met 4S ga wagen
Dat is nou iets wat ik niet begrijp, je doet er alles aan om veel gewicht en power te hebben en dan doe je er een klein accuutje in. Komt nog bij dat 60 ampere 30 seconden lang al 500 mA van de beschikbare 650 mAh kost. Dan hou je wel weinig meer over voor een leuke vlucht.
Hoi Karel, Ja, dat zou kunnen, moet ik testen. Maar ik denk niet dat ik ooit 30 sec lang 60A zal trekken, dan is de kist al lang uit zicht. En, er zit een back-up accu van 460 Mah in, voor het geval de motor accu het begeeft/leeg raakt. Op 460 Mah kun je gemakkelijk 10 minuten zweven. Dus nooit een probleem volgens mij. Prettige Paasdagen, Jan
Hoi Jan, Het ziet er allemaal erg mooi uit. Heb je toevallig ook een log gemaakt over een wat langere tijd van de 4S 650 mAh? Met andere woorden, hoe lang kunnen ze de 65A leveren?
Neen Pascal, Ik heb geen log, dat kan niet met de meter die ik heb. Met dezelfde accu heb ik twee keer achter elkaar een test gedaan waarbij ik in stappen 3 “gas”standen heb geprobeerd; beide keren kwam ik tot 60 (niet 65) A. In totaal heeft die accu ongeveer 20 seconden 60A geleverd. Groeten, Jan
Hoi Jan, Sorry, ik bedoelde 60A maar zat blijkbaar met 65A in mijn hoofd. Kun je ook wat zeggen over het behoud van spanning? En anders misschien eens een logje uitdraaien als je ermee gevlogen hebt? Als ik zo naar de geleverde ampères kijk, lijkt het erop dat je je spannings voordeel weer kwijt bent doordat de te leveren stroom afneemt. Mijn leraar elektriciteit op de middelbare school benoemde dit altijd treffend als de wet van behoud van ellende. Kunnen we ook privé doen aangezien we wel een beetje afdwalen van het Plus X thema.
Hoi Pascal, Ja, laten we er privé mee verder gaan. Zodra ik met deze combinatie gevlogen heb neem ik contact op; kan nog wel even duren want ik wil de kist eerst goed kennen voordat ik met die zware motor met 4s ga vliegen. Groeten, jan
Een vergelijk dagje moet aan het eind van de zomer toch mogelijk zijn? Of is dat iets te optimistisch?
Hmmm, ik hoor geluiden bij RLC-Roden om in het najaar een "zweef-dag" te organiseren. Zou een leuke gelegenheid kunnen zijn? Johnny