Modelstoomsleepboot Dockyard V

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stoompomp, 11 aug 2017.

Tags:
  1. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Een snelle zoektocht op internet zegt me dat diverse servo's prima direct op de 7.4V aangesloten kunnen worden - echter geen idee of de in de Dockyard ingebouwde servo's daar tegen bestand zijn. Dat zul je dus even moeten uitzoeken.
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2019
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    standaard
    Sorry voor mijn onvolledige vraag.
    De schepen waarmee ik vaar van de Modelbouw Vereniging Voorne in Den Brielle, hebben een 2 LIPO met 5V DEC en servo's.
    In deze schepen kan de 7,2V servo een uitkomst zijn.

    De Dockyard V vaart met 3 LIPO, 11,1V, dus 7,4V servo's is geen oplossing.
    Door vereenvoudigen van de besturing heb ik maar 3 servo's:
    - Stoomfluit, mini servo.
    - Stoommachine besturing, snelheid en richting, standaard servo.
    - Besturing straalbuis/roer, servo met metalen tandwielen.
    In de Dockyard V heb ik geen vaar- of snelheidsregeling met BEC, alleen een spanningsregeling van 3Lipo naar 5,3V.
    De laatste heb ik volgens mijn wensen aangepast.

    Bedankt voor je reactie, ik zal dit zeker toepassen op de elektra schepen van de club.
     
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Weinig tekst in de posting hierboven Henk! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2019
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De afgelopen twee dagen weer kunnen werken aan de keteldruk gestuurde vlamregeling.
    Op de onderstaande foto alle uitwendige delen van de regeling.
    Goed te zien, de bronzen meetkamers voor de stoomdruk.

    SAM_2357.JPG
    Rest nog het maken van de meetmembranen.
    Het getoonde membraan heb ik gekregen van Herry II, bouwer van de stoomveerpont Dordrecht.
    Fabricaat Freudenberg, materiaal NBR, inlage polyamide, dikte 0.25mm, max. temp. 80gr.C.
     
    newbie, Jan Walpot en Marc w vinden dit leuk.
  7. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag weer tijd gehad om verder te bouwen aan de Keteldruk gestuurde gasregeling,
    Op de onderstaande foto zijn de nieuwe onderdelen te zien,
    Daar ik ,toch een nieuwe afstandshouder voor de nieuwe keteldruk gestuurde vlamafschakeling, moest maken, heb ik voor beide stoommeetkamers de afstandshouder gemaakt in brons.

    SAM_2359 bewerkt.jpg
     
    KNO3, Broeckx Ronny, Marc w en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Gisteren de nieuwe keteldruk gestuurde regeling met vlam afschakeling bij lage keteldruk in elkaar gezet.
    Op mijn eerdere foto, staat de houder, i.v.m. foto technisch, 180gr verkeerd.
    De houder voor het afschakelen van de brander bij een keteldruk < 0,5 bar is hier een afgeleide van.
    Op de onderstaande foto de plaatsing van de nieuwe regeling in het schip.

    SAM_2365.JPG

    Uit het schip weggehaald, de thermokoppel vlambewaking.
    SAM_2367.JPG
     
    Broeckx Ronny, Marc w en Jan Walpot vinden dit leuk.
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Vandaag in Veldhoven alles 2x goed bekeken en meer dan goed bevonden, het ziet er allemaal zeer netjes uit. Helaas heb ik je niet kunen aanspreken. De eerste x was je druk bezig met uitleg geven en de 2x was je waarschijnlijk zelf de zaal aan het afschuimen.
     
  10. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Jammer, dat ik je niet heb kunnen spreken. Soms moet je een sanitaire stop inlassen.
     
  11. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Afgelopen week weer bezig geweest met de nieuwe keteldruk gestuurde branderregeling.
    Mijn compressor heeft maar één druk reduceer. Voor het simulieren van de keteldruk had ik een tweede reduceer nodig.
    Hiervoor heb ik de keteldruk gestuurde regeling 2.0 omgebouwd naar een drukreduceer met groter instelbereik.
    Op de onderstaande afbeelding is de oorspronkelijke regeleenheid te zien.

    SAM_1429.JPG

    Op de onderstaande foto is te zien, dat ik het gehele rechterdeel, keteldruk sturing heb verwijderd.

    SAM_2376.JPG

    Op onderstaande de nieuwe opstelling voor het testen en afstellen van de branderdruk en keteldruk gestuurde vlamregeling.

    SAM_2380.JPG
    Te zien, aan de bovenkant de manometers voor het controleren van Links naar rechts,
    Gasdruk, gasdruk voor waak- en hoofdbrander, druk op hoofdbrander en de meest rechtse de gesimuleerde keteldruk.
    Aan de rechterkant, de gemodificeerde oorspronkelijke keteldruk regeling met de branders van de Dockyard.
    Morgen verder met testen.
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2019
  12. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag begonnen met de test van de nieuwe keteldruk regeling.
    Bij aanvang van de test heb ik de functie van de tweede en derde manometer omgewisseld.
    Op de onderstaande foto is de uitleg van de onderdelen gegeven.
    De foto is gemaakt bij de eerste test:
    - Gasdruk aanwezig, 4 bar.
    - Keteldruk geen, 0 bar.
    Resultaat:
    - Gasdruk hoofdbrander = 0 bar.
    - Gasdruk waakvlam = 0 bar.
    Dus geen gastoevoer naar de branders.

    SAM_2383 manometers, bewerkt.jpg

    Op de onderstaande foto de 2e test, de keteldruk, waarbij er gasdruk op de branders, waak- en hoofdbrander komt.
    Te zien, dat bij 1 bar er gasdruk op de branders staat.
    SAM_2385.JPG

    Op de onderstaande foto, de derde test, keteldruk 2,5 bar, de gasdruk naar de hoofdbrander wordt minder, gasdruk op waakvlam is onveranderd.

    SAM_2387.JPG

    En als laatste afbeelding, test nummer 4, de gasdruk naar de hoofdbrander bij een keteldruk van 3 bar.
    De gasdruk naar de hoofdbrander is nagenoeg 0 bar, vlam uit.
    Op de manometer van de waakvlam is nog steeds druk te zien.
    De waakvlam blijft branden, zodat bij een lagere keteldruk de hoofdbrander ontstoken wordt.

    SAM_2389.JPG

    Het enige probleem, dat ik had met het goed afstellen van de drukken, kwam omdat ik enkele meetmembranen verkeerd, te weinig bewegingsruimte, had vastgezet.
     
    Erwin van Leeuwen vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heb je de mogelijkheid om een drukverlies te simuleren, danwel te bewerkstelligen, zodat je zeker bent dat bij bijvoorbeeld een peilglasbreuk beide branders uit gaan?

    Verder hardstikke mooi, zo....
     
  14. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bij een peilglasbreuk, spuit het water uit de ketel. Geen water geeft geen stoomdruk.
    Daarom heb ik, op de foto slecht te zien, achter de manometer van de keteldruk een afsluiter gemonteerd, die ik op elk gewenst moment kan openzetten, zodat de keteldruk afgeblazen wordt.
    Bij en keteldruk < 0,5 bar wordt de gastoevoer naar de waakvlam en hoofd brander afgesloten.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zoiets bedoelde ik dus... dat je kan testen dat het ding ook daadwerkelijk doet wat hij moet doen, op de manier waarop het bedoeld is.

    Mijn advies zou zijn om die afsluiter mee te nemen in de uiteindelijke installatie, want een ontestbare veiligheid is geen veiligheid, maar slechts een versiering, zei een ouwe baas van mij altijd...
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Lijkt me niet zinvol, omdat wanneer je begint er geen druk is en je een bypass handeling zal moeten verrichten om wel gasdoorlaat te krijgen.
    Heb je geen gas , dan weet je toch dat het al werkt, hoef je niet te testen.

    Je moet alleen wel VOOR het varen gaan de bypass neutraal zetten anders blijft de bewaking overbrugd.
     
  17. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik had ooit een voor mij irritante leiding gevende die, altijd vroeg naar het "principe" werktuigbouwkundig correct uitgelegd van het ontworpen onderdeel.
    Wat heb ik veel geleerd van deze persoon.
    Mijn regeling, zeker, het door keteldruk afschakeldeel van de gasdruk is eenvoudig.
    Voor de berekening van de door de keteldruk afsluiten van de gastoevoer naar de branders, zie:

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-17#post-3936276

    Let voor al op het bijgesloten .pdf bestand.
     
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Mijn ontwerp is in principe heel simpel en heeft maar drie regeleenheden:
    - 1 Gasdruk reduceer.
    - 2 Keteldruk gestuurde gasafsluiter.
    - 3 Keteldruk gestuurde vlamregeling.

    Jouw opmerking kan betreffing hebben op regeleenheid 2, Keteldruk gestuurde gasafsluiter.
    Mijn nieuwe ontwerp heeft als voordeel, dat alleen de knop, aan de bovenzijde van deel 2, ingedrukt gehouden moet worden tot de vereiste keteldruk is bereikt om de vlam aan te houden. Daarna nemen de in de regeleenheid geplaatste membranen de functie van het indrukken van de knop over. Nadat de minimaal benodigde keteldruk >0,5 bar is bereikt, blijft het ventiel in de stand: "open".
    Mijn nieuwe ontwerp is dus geheel autonoom en zorgt voor:
    - Verzorgen van de gasstroom naar de waak- en hoofdbrander bij een keteldruk >0,5bar.
    - Keteldruk regeling tussen 2,5 en 3 bar.
    - Bij een keteldruk < 0,5 bar wordt automatisch de gastoevoer naar de branders afgeschakeld.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet helemaal zeker hoe je dat bedoelt, maar wat ik bedoel is dat je dergelijke beveiligingen gewoon regelmatig wilt kunnen testen, dus zou ik persoonlijk die afblaas-afsluiter ook plaatsen in de uiteindelijke installatie in het model. Je wilt bijvoorbeeld graag weten of bijvoorbeeld die drukknop niet blijft hangen en de gaskraan open houdt...

    Hoe het werkt weet ik... Ik was een van de mensen die je het idee aan de hand gedaan heeft, met name de drukknop (handmatige override)...
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2019
  20. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Antwoord op je eerste deel van de vraag:

    In de eerdere vlambesturing had ik een thermokoppel waakvlam bewaking.
    Deze moest ik ook ingedrukt houden, tot de waak-, hoofdbrander aanbleef.
    Nadeel: bij lege ketel - geen gasdruk ging de brander naar maximaal, aanmaken van stoomdruk.
    Daarom mijn nieuwe ontwerp.
     

Deel Deze Pagina