imax b6 mini

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Castartifact, 4 apr 2019.

  1. Castartifact

    Castartifact

    Lid geworden:
    12 sep 2018
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Almere
    Okee top,

    En is dit een indicatie dat het einde oefening is voor deze accu?
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Gebruik al jaren dit accutype niet meer. Heb de inwendige weerstand ook nooit gemeten. Valt voor mij onder meetwaarden waar je geen invloed op kunt uitoefenen. Maar 40 milliohm lijkt me niet verkeerd.

    Je lader ken ik als een weliswaar goedkope, maar best betrouwbare lader. Gebruik die alleen om te laden en eventueel te ontladen. Je bent nu bezig met zaken waar je nog te weinig vanaf weet. Dat leidt alleen maar tot meer vragen.

    Naar mijn idee (als modelvlieger) is ontladen van accu's een volkomen overbodige bezigheid. Maar autorijders denken daar heel anders over.
     
    Laatst bewerkt: 12 apr 2019
  3. Castartifact

    Castartifact

    Lid geworden:
    12 sep 2018
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Almere
    Al doende leert me, Sterker nog. Je bent nooit te oud om te leren:yes:

    Ik heb zelf ook gevlogen, met een cessna dan wel.

    Het ging goed tot de accu het begaf ( was toen een jochie van pak hem beet 12 )

    En storten zo het meer in.

    Daarna een tijdje nitro gereden en iedere keer na het rijden ging die aan de lader ( wel een standaard lader waar de honden nog geen brood van lusten ) en die accu heeft het best een tijdje volgehouden. Moet er wel bijzeggen dat ik maar 10 tot 20min aan het rijden was.

    Deze Baja gaat met gemak 30 tot 45min mee op een tank als het niet meer is.
    :thumbsup:
     
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    NiMH accu's mag je zoals al eerder hier is gesteld niet te diep ontladen, in ieder geval zal je moeten voorkomen dat een of meer van de cellen wordt omgepoold, zie hiiervoor post #14 van Ernst.
    Je kan dir voorkomen door bij een redelijk accupak de ontlaadspanning niet lager in te stellen dan 1.1 volt maal het aantal cellen min 1.
    Dus bij een 5 cellen pak 1.1x(5-1)= 4.4 volt. Als het pak vrij ver ontladen is zal de celspanning nooit meer zijn dan 1,1 volt en zal er dus altijd maximaal 4.4 V op het pack staan wanneer er een cel zou ompolen.
    In tegenstelling tot NiCd moet je de NiMH cellen niet lang met een onderspanning bewaren. (NiCd's werden in de (vlieg)racewereld vaak op nul volt, met een weerstand erover bewaard).

    Wat betreft de inwendige weerstand is het bij beide Nikkel accu's zo dat door het snelladen de inwendige weerstand afneemt. Als je snel wilt ontladen moet je ook snel laden.
    Dus slechts zo nu en dan een langzame lading van 0.1C om de cellen in balans te houden, nooit ontladen beneden de 4.4 Volt voor 5S en voor normaal gebruik in een auto of vliegtuig aandrijving snel laden met 0.5 tot 2C.
    Wanneer je accu bijna leeg was en bij het laden te vroeg afslaat moet je gewoon het laden nog een keer starten. Eerst even onthouden hoeveel er de eerste lading in ging zodat je aan het einde weet wat er totaal aan lading in is gegaan.
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Je zal merken dat de accu beter gaat presteren naarmate je hem meer gaat gebruiken. Ontladen is zinloos, en op de plank liggen vinden ze ook niet fijn. Na een jaar op de plank zal de lader ook vroegtijdig afslaan, geeft niks gewoon leegrijden en opnieuw laden. Hij gaat het gewoon weer doen.
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    In dit geval is het ontladen niet zinloos omdat het de bedoeling is de accu weer aan het werk te krijgen. Of dat zal lukken is niet te voorspellen maar je kan het wel proberen.
    Als de accu weer bruikbaar wordt is het inderdaad echt niet nodig de accu te ontladen voordat je hem weer gaat laden. Ook is laden met een giotere stroom (ongeveer 0,5C) dan een heel goed idee. Misschien is zelfs laden met 1C wel goed maar weest daar wel voorzichtig mee. Met zo'n, voor NiMH accu's, hoge stroom kan je de accu ook "pijn" doen.
    Een inwendige weerstand van 68mΩ (68 milliOhm) is voor NiMH geen slecht waarde. Een goed geladen volle accu zal wel minder zijn, dan kan 40mΩ best kloppen. Het ziet er wel naar uit dat dit een accu is die niet bedoeld (meer) is voor erg hoge stromen. Volgens mij zal het bij 10C (±50A) wel ophouden. Als je meer stroom gaat trekken zakt de accu spanning erg veel in en het doet de accu geen goed.
     
  7. Castartifact

    Castartifact

    Lid geworden:
    12 sep 2018
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Almere

    Dit zijn echt zeeeer bruikbare tips.

    Heb hem in de cycle gezet met 0.1A laden en ontladen.. en dat 2x gaat wel een poosje duren, Echter als ik jullie zeer goeie reacties lees is dit de weg die bewandeld moet worden om zonder al te veel kleer scheuren door het bos te komen...
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. Castartifact

    Castartifact

    Lid geworden:
    12 sep 2018
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Almere
    Wel eerst op ontladen gezet natuurlijk want hij was voll
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Dan heb je nu tijd genoeg om een milf te hunten :D
     
    Castartifact vindt dit leuk.
  10. Castartifact

    Castartifact

    Lid geworden:
    12 sep 2018
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Almere
    HAHAHA :worship::rofl::rofl:
     
  11. Castartifact

    Castartifact

    Lid geworden:
    12 sep 2018
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Almere
    Heb er een cycle op zitten en dit is het resultaat
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Als je er maar zo weinig uit kunt halen is volgens mij de accu compleet op. Je hebt zo te zien nog geen 20% van de capaciteit over.
     
  13. Castartifact

    Castartifact

    Lid geworden:
    12 sep 2018
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Almere
    Zo Nieuwe accu gekocht wederom een 6volt 5cell 4600mah.

    Dit keer van het merk vapex bij tps gekocht.
    Meteen even met behulp van de lader gekeken hoeveel volt erin zit.

    Dit was 6.03

    Net wezen rijden en na 5min greep de killswitch in.

    Eenmaal thuis aangekomen meteen maar eens wezen meten.

    De volgende data kwam eruit.

    5,10 volt als de auto uit staat en 3.88 volt als die aan staat. Moet er wel bijzeggen dat er buiten de standaard gebruikers ( stuur. Gas / rem servo en killswitch) ook 2 led lampjes zijn gemonteerd. deze zijn aangesloten op het vierde kanaal

    Hoop dat er iemand is die mij kan helpen

    Groetjes

    Michiel
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Voor je een nieuwe accu gaat gebruiken moet je hem altijd eerst goed opladen.
    Heb je de Modelbouw FAQ al doorgelezen. Waarschijnlijk niet want dan zou je geweten hebben dat de spanning die je meet maar heel weinig zegt over hoe "vol" de accu is. Dat je bij de nieuwe accu iets meer dan 6V meet zegt helemaal niet dat die accu dan ook echt vol is. Hij bleek dus al vrijwel leeg te zijn, je kon maar net 5min rijden. Onbelast is de accu nu iets meer dan 5V maar als je de accu een nachtje over laat liggen zal de spanning weer heel dicht bij de 6V gaan komen ondanks dat hij leeg is!
    Laad de accu dus eerst rustig op, ik raad je aan om dat met niet meer dan 0,5C te doen. Als de accu na ergens tussen de 2u en 2u30min weer vol is ga je er lekker mee rijden. Dit herhaal je een paar keer en je zal zien dat je steeds langer kan rijden met een volle accu.
    Wanneer de rijtijd niet meer langer wordt is de accu "klaar voor gebruik". Nu kan je hem sneller gaan laden maar mijn advies is om niet sneller dan 1C te laden. Als je voor die dag klaar bent met rijden laad de accu dan langzaam op, met iets van 0,2C of daar in de buurt. Als je de volgende dag weer gaat rijden laad de accu vlak voor je gaat rijden nog even snel op dan zit er de meeste energie in en kan je er lekker vlot mee optrekken en het langst mee rijden. Dat "na laden" zal meestal maar kort duren, je kan stellen hoe korter het duurt des te beter houdt de accu zijn energie vast dus is hij in goede conditie.
    Succes.
     
  15. Castartifact

    Castartifact

    Lid geworden:
    12 sep 2018
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Almere
    Hoi Ernest,

    Bedankt voor je snelle reactie!

    Als ik het goed begrijp is het verstandig om de accu op te laden met 0,5C daarna benzine in de wagen en gaan met die banaan.

    Eenmaal terug weer aan de lader op 0,5C ( op mijn lader staat A bij het laadscherm voor de Nimh.. denk dat het wel goed gaat )

    Dit een paar keer doen en het feest kan beginnen

    Ik zie op de lader ook het volgende staan bij de instellingen: Nimh sensitivity D.peak 6mV/cell. Staat die zo goed of is er een betere optie om de accu optimaal te beschermen. Verder staat de capacity cut-off ingesteld op 4600mAh moet deze hoger worden in gesteld of zie ik het verkeerd ??


    Groetjes


    Michiel
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Wacht even, dit is niet de aandrijfaccu van je auto? Waar is die accu dan voor? Voor de ontvanger en de servo?
    Waar heb je dan in vredesnaam 4600mAh voor nodig? Met een goede 2200mAh kan je al een hele middag rijden, je hebt nu extra ruimte nodig en extra gewicht in je auto.
    ook heb je echt geen 5 cellen nodig, 4 is ruim voldoende en je servo vindt dat ook veel fijner. Vraag maar eens aan de service dienst hoeveel opgeblazen servo's daar al zijn binnen gekomen. Heel veel auto rijders gaan voor 5 cellen en voor een wedstrijdrijder kan ik me daar nog iets bij indenken maar voor de recreatie rijders is dat totaal overkill. In een auto de belastingspieken van de stuur servo behoorlijk zwaar. Tijdens die pieken loopt er dan ook een flinke piekstroom die door die ene cel extra wel een kwart hoger zullen worden. Zo zijn al heel wat stuur servo's opgeblazen in de loop van de tijd. Vraag maar eens aan de service dienst hoeveel opgeblazen servo's daar al zijn binnen gekomen.

    Voor een ontvanger accu gelden eigenlijk andere laadregels maar je kan ze ook laden als een aandrijfaccu. Ze verouderen dan wat sneller maar daar zal je hoogstwaarschijnlijk niets van merken.
    Laden met 0,5C kan dus gerust en dat is in jouw geval 0,5 x 4600mA = 2300mA of te wel 2,3A.
    De Delta piek stat nu op 6mV/cel. Als je met 0,5C tot 1C laad is dat een goed waarde om van uit te gaan. Als je langzamer gaat laden moet je die waarde mogelijk verlagen maar doe dat nu niet. Pas als de lader niet stopt wanneer de accu vol is zou je die waarde iets kunnen verlagen. De waarde moet je verhogen als de lader echt te vroeg stopt. Pas daar wel mee op want bij een te hoge waarde stopt de lader niet en kan je de accu overladen en uiteindelijk opblazen.
    Wanneer je een nieuwe accu of een accu die een poos heeft gelegen voor het eerst weer oplaad kunnen er valse deltapieken optreden. Hierdoor kan de lader (veel) te vroeg stoppen. Druk dan gewoon weer op start en de lader zal verder gaan met laden. Na een paar keer laden en ontladen zullen die valse pieken zo goed als verdwijnen en heb je dit probleem niet meer. Ook zullen de meeste laders de eerste paar minuten niet naar een delta piek kijken juist om dit soort problemen te voorkomen.
     
  17. Castartifact

    Castartifact

    Lid geworden:
    12 sep 2018
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Almere
    ik rijdt benzine jaa, gaat 750cc in en je doet er 40min mee
    heb expres voor zo'n zware accu gekozen omdat ik er in eerste instantie allerlei toeters en bellen op wilden. Na wikken en wegen heb ik er echter alleen koplampen op gemonteerd en een killswitch, heb het al meegemaakt dat die er vandoor ging en de schade deed pijn in mijn beurs.

    De standaard accu die wordt geleverd bij deze Baja is 2000mAh waar je slechts 1 tankje mee kan leeg rijden met die 4600 hen je het dubbele en kunnen de ledjes ook nog is branden.

    Hmm 0,5C ik ben even in de war. bedoel je dat mijn lader op 2,4A moet invoeren of 0,5 ?


    De verkoper heeft verteld dat ik hem met 4A moet laden omdat de accu anders lui wordt. Echter kan ik me er iets bijvoorstellen dat hij zijn schoorsteen ook wil laten roken.
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2019
  18. Castartifact

    Castartifact

    Lid geworden:
    12 sep 2018
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Almere
    Goedemiddag iederéén,

    Na een nachtje aan de oplader is dit het resultaat.

    Hopelijk is er iemand hier op het forum die dit kan beoordelen en feedback wilt geven.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Die "C" waarde is de capaciteit van de accu. Een laadstroom van 0,5C is dus de helft van de capaciteit, in jouw geval dus 2,3A. Bij veruit de meeste NIxx laders moet je zelf de laadstroom instellen. Jij moet dus 2,3A gebruiken.
    Een nieuwe accu moet je nooit direct met een hoge stroom gaan laden. Pas na een paar keer laden kan je hem sneller gaan laden.
    "Lui" wordt een accu niet van langzaam laden. Wanneer je een accu niet erg zwaar belast wordt de inwendige weerstand een beetje hoger. Als aandrijfaccu gebruikt zal je dat kunnen merken. Een paar keer met een hogere stroom ontladen en daarna weer snel laden lost dat weer op. In jouw geval zal je er hoogstwaarschijnlijk niets of maar heel weinig van merken.
    Maar nogmaals, lees het stukje bij de Modelbouw FAQ eens door, daar staat heel veel info in over het gebruik van NiMH accu's.
    De waardes op het display zien er prima uit. Je hebt met ongeveer 0,5A geladen vandaar dat hij er 10 uur over heeft gedaan. Dat kan absoluut geen kwaad maar zo langzaam laden is niet nodig. De volgende keer dus met 2,3A laden dan duurt het maar om en nabij 2 uur om een lege accu te laden.
     
    Castartifact vindt dit leuk.
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Zoals je hebt kunnen lezen gaat dit om een bigscale. Een auto van 10 tot 12kg dat een flinke stuurservo nodig heeft om fatsoenlijk te sturen. Om je een idee te geven verbruik ik met 2 standaard 10kg sterke servo's in een 1:8 auto 600mAh per half uur dus zie ik niet in hoe je een hele middag op 2200mAh kunt rijden met zo'n zware bak. En wat het gebruik op 6v betreft, ook een basher wil wat reactiesnelheid....
    Vroegah had je inderdaad servo's met 5 volt elektronica dat je op 4 cellen moest laten werken, vandaag de dag zijn zo goed als alle (krachige) servo's voor 6v (en zelfs HV - 8.4v) gespecificeerd en werken prima op een 2S LiFe pakket. Het probleem van vele kapotte stuurservo's is vaak niet de voltage op hooguit die mensen na die een 2S LiPo pakket zonder een voltage regulator gebruiken maar het zit in het gebrek van het afstellen van de endpoints, de servo's slaan verder uit dan het stuurmechanisme toestaat en worden dus geblokkeerd.

    Om terug te komen op je 4 cellen advies, ik heb hier 2 brushless servo's die nog amper fatsoenlijk willen werken op 4.8v....
     
    Castartifact vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina