Okee top,milliohm....
En is dit een indicatie dat het einde oefening is voor deze accu?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Okee top,milliohm....
Gebruik al jaren dit accutype niet meer. Heb de inwendige weerstand ook nooit gemeten. Valt voor mij onder meetwaarden waar je geen invloed op kunt uitoefenen. Maar 40 milliohm lijkt me niet verkeerd.
Je lader ken ik als geen weliswaar goedkope, maar best betrouwbare lader. Gebruik die alleen om te laden en eventueel te ontladen. Je bent nu bezig met zaken waar je nog te weinig vanaf weet. Dat leidt alleen maar tot meer vragen.
Naar mijn idee (als modelvlieger) is ontladen van accu's een volkomen overbodige bezigheid. Maar autorijders denken daar heel anders over.
In dit geval is het ontladen niet zinloos omdat het de bedoeling is de accu weer aan het werk te krijgen. Of dat zal lukken is niet te voorspellen maar je kan het wel proberen.
Als de accu weer bruikbaar wordt is het inderdaad echt niet nodig de accu te ontladen voordat je hem weer gaat laden. Ook is laden met een giotere stroom (ongeveer 0,5C) dan een heel goed idee. Misschien is zelfs laden met 1C wel goed maar weest daar wel voorzichtig mee. Met zo'n, voor NiMH accu's, hoge stroom kan je de accu ook "pijn" doen.
Een inwendige weerstand van 68mΩ (68 milliOhm) is voor NiMH geen slecht waarde. Een goed geladen volle accu zal wel minder zijn, dan kan 40mΩ best kloppen. Het ziet er wel naar uit dat dit een accu is die niet bedoeld (meer) is voor erg hoge stromen. Volgens mij zal het bij 10C (±50A) wel ophouden. Als je meer stroom gaat trekken zakt de accu spanning erg veel in en het doet de accu geen goed.
Voor je een nieuwe accu gaat gebruiken moet je hem altijd eerst goed opladen.
Heb je de Modelbouw FAQ al doorgelezen. Waarschijnlijk niet want dan zou je geweten hebben dat de spanning die je meet maar heel weinig zegt over hoe "vol" de accu is. Dat je bij de nieuwe accu iets meer dan 6V meet zegt helemaal niet dat die accu dan ook echt vol is. Hij bleek dus al vrijwel leeg te zijn, je kon maar net 5min rijden. Onbelast is de accu nu iets meer dan 5V maar als je de accu een nachtje over laat liggen zal de spanning weer heel dicht bij de 6V gaan komen ondanks dat hij leeg is!
Laad de accu dus eerst rustig op, ik raad je aan om dat met niet meer dan 0,5C te doen. Als de accu na ergens tussen de 2u en 2u30min weer vol is ga je er lekker mee rijden. Dit herhaal je een paar keer en je zal zien dat je steeds langer kan rijden met een volle accu.
Wanneer de rijtijd niet meer langer wordt is de accu "klaar voor gebruik". Nu kan je hem sneller gaan laden maar mijn advies is om niet sneller dan 1C te laden. Als je voor die dag klaar bent met rijden laad de accu dan langzaam op, met iets van 0,2C of daar in de buurt. Als je de volgende dag weer gaat rijden laad de accu vlak voor je gaat rijden nog even snel op dan zit er de meeste energie in en kan je er lekker vlot mee optrekken en het langst mee rijden. Dat "na laden" zal meestal maar kort duren, je kan stellen hoe korter het duurt des te beter houdt de accu zijn energie vast dus is hij in goede conditie.
Succes.
Wacht even, dit is niet de aandrijfaccu van je auto? Waar is die accu dan voor? Voor de ontvanger en de servo?
Waar heb je dan in vredesnaam 4600mAh voor nodig? Met een goede 2200mAh kan je al een hele middag rijden, je hebt nu extra ruimte nodig en extra gewicht in je auto.
ook heb je echt geen 5 cellen nodig, 4 is ruim voldoende en je servo vindt dat ook veel fijner. Vraag maar eens aan de service dienst hoeveel opgeblazen servo's daar al zijn binnen gekomen. Heel veel auto rijders gaan voor 5 cellen en voor een wedstrijdrijder kan ik me daar nog iets bij indenken maar voor de recreatie rijders is dat totaal overkill. In een auto de belastingspieken van de stuur servo behoorlijk zwaar. Tijdens die pieken loopt er dan ook een flinke piekstroom die door die ene cel extra wel een kwart hoger zullen worden. Zo zijn al heel wat stuur servo's opgeblazen in de loop van de tijd. Vraag maar eens aan de service dienst hoeveel opgeblazen servo's daar al zijn binnen gekomen.
Voor een ontvanger accu gelden eigenlijk andere laadregels maar je kan ze ook laden als een aandrijfaccu. Ze verouderen dan wat sneller maar daar zal je hoogstwaarschijnlijk niets van merken.
Laden met 0,5C kan dus gerust en dat is in jouw geval 0,5 x 4600mA = 2300mA of te wel 2,3A.
De Delta piek stat nu op 6mV/cel. Als je met 0,5C tot 1C laad is dat een goed waarde om van uit te gaan. Als je langzamer gaat laden moet je die waarde mogelijk verlagen maar doe dat nu niet. Pas als de lader niet stopt wanneer de accu vol is zou je die waarde iets kunnen verlagen. De waarde moet je verhogen als de lader echt te vroeg stopt. Pas daar wel mee op want bij een te hoge waarde stopt de lader niet en kan je de accu overladen en uiteindelijk opblazen.
Wanneer je een nieuwe accu of een accu die een poos heeft gelegen voor het eerst weer oplaad kunnen er valse deltapieken optreden. Hierdoor kan de lader (veel) te vroeg stoppen. Druk dan gewoon weer op start en de lader zal verder gaan met laden. Na een paar keer laden en ontladen zullen die valse pieken zo goed als verdwijnen en heb je dit probleem niet meer. Ook zullen de meeste laders de eerste paar minuten niet naar een delta piek kijken juist om dit soort problemen te voorkomen.
Waar heb je dan in vredesnaam 4600mAh voor nodig? Met een goede 2200mAh kan je al een hele middag rijden, je hebt nu extra ruimte nodig en extra gewicht in je auto.
ook heb je echt geen 5 cellen nodig, 4 is ruim voldoende en je servo vindt dat ook veel fijner. Vraag maar eens aan de service dienst hoeveel opgeblazen servo's daar al zijn binnen gekomen. Heel veel auto rijders gaan voor 5 cellen en voor een wedstrijdrijder kan ik me daar nog iets bij indenken maar voor de recreatie rijders is dat totaal overkill. In een auto de belastingspieken van de stuur servo behoorlijk zwaar. Tijdens die pieken loopt er dan ook een flinke piekstroom die door die ene cel extra wel een kwart hoger zullen worden. Zo zijn al heel wat stuur servo's opgeblazen in de loop van de tijd. Vraag maar eens aan de service dienst hoeveel opgeblazen servo's daar al zijn binnen gekomen.