De vragenbak

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door BBruins, 20 mrt 2019.

  1. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Dendermonde
    hmm ja das behoorlijk... ik denk dat de onze tot 60 gaat of zo...o_O

    Of met "thinner"? dat gaat blijkbaar ook, door de inkt op te lossen en zo op het hout over te brengen. Al met aceton geprobeerd, behoorlijk mislukt. Misschien met white spirit?
     
  2. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Ik ben geen fan van oplosmiddelen tenzij ik ze echt nodig heb. Dus ik zou daar toch afblijven.

    De methode van Henk is wel een goeie. Niks mis met een beetje "old school" werk en lekker snijden en schuren.
     
  3. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    idd inkjet werkt niet die veranderd niet echt als je hem warm maakt. Laser daar in tegen wordt met warmte op het papier gefixeerd en komt er dus ook weer af als je het warm genoegd maakt.
     
  4. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Dendermonde
    20190408_085107.jpg 20190408_085058.jpg

    Ziet er niet goed uit he... Spanlak verdund met aceton, vleugel met duizend pinnetjes en planken vastgespijkerd, en dan gebeurt dit... Wat doe ik verkeerd?
     
  5. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Afgaande op de foto: bijna alles! Maar, omdat ik er natuurlijk niet met de neus op heb gestaan, weet ik niet welk punt de hoofdschuldige is. Als ik naar de foto kijk, denk ik dat het gaat om een vleugel van een klassiek, tamelijk klein model: de ribben zitten vrij ver van elkaar, er is een enkele ligger bovenaan de vleugel, en de achterlijst is vrij smal. Ik weet verder niet of het een vleugel van een bouwdoos is, of van een tekening gebouwd. In het eerste geval ben je afhankelijk van het hout van de bouwdoos (tenzij het zo slecht is dat je het zonder meer vervangt), in het tweede geval moet je zelf het balsa uitzoeken. De regel bij een vleugel als dit is: voorlijst, achterlijst en ligger tamelijk hard hout, op z/n minst medium, en voor de ribben zacht hout. (De beste manier om de hardheid van balsa te bepalen is met een weegschaal, maar een vlugge inschatting is: Als je je vingernagel gemakkelijk in het hout drukt is het zacht; maak je maar een kleine indruk dan is het medium, maak je nauwelijks een indruk dan is het hard) De achterlijst van de vleugel op de foto ziet er uit alsof hij van te zacht hout is. Bij het bekleden moeten dit soort vleugels erg voorzichtig behandeld worden omdat ze niet zo veel eigen stabiliteit hebben. Dat betekent bekleden met dun tissue, niet met dik; na het bekleden vochtig maken met de plantenspuit en vastgespeld op de plank laten drogen. De spanlak niet alleen verdunnen totdat de dikte op volle melk lijkt, maar ook plastificeren met 6 tot 10 druppels wonderolie op een jampotje verdunde lak. Goed doorroeren! Spanlakken met een plat kwastje van pakweg 30 mm breed. De eerste laag niet met een volle kwast op het tissue zetten, maar de kwast afstrijken en de lak voorzichtig vegend met de kwast op het tissue brengen zodat zich geen druppels aan de binnenkant vormen. Stofdroog laten worden en dan 24 uur vastgespeld op de plank laten. De 2e laag mag al iets vochtiger, maar ook weer vastgespeld laten drogen. Niet meer dan 2 lagen spanlak aanbrengen!
    Je zult voor dit model een nieuwe vleugel moeten maken, die op de foto is niet meer te redden. Je zou de vleugel kunnen aanpassen door onder EN boven een ligger te maken, en de achterlijst 2x zo breed. De achterlijst moet dan natuurlijk aan de voorzijde ook dikker worden. Zo zit er meer hout in het geheel en zal hij minder snel kromtrekken.
    Ik hoop dat je hier iets mee kunt, anders zul je toch eens op bezoek moeten gaan bij iemand die er ervaring in heeft en de kunst afkijken.
     
  6. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Dendermonde
    :hammer: Oke... hier heb ik wat aan! Ga het eerst ff laten rusten en dan een nieuwe poging wagen. Hard hout, spanlak dun aanbrengen en plastificeren. Komt goed (of niet)!
     
    crins vindt dit leuk.
  7. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Bij die "fragiele" modellen gebruik ik Esaki tissue en EzeDope op waterbasis i.p.v. spanlak , ik heb de indruk dat dit minder "spant" dan spanlak .
    Ezedope verdun ik met water in gelijke delen , er blijven soms waterdruppels opstaan maar die blaas ik eraf met een haardroger , die ik tegelijk gebruik om het versneld te drogen .



    Rearwin Speedster Peanut
    23.JPG

    Groeten Jef
     
    crins vindt dit leuk.
  8. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Dendermonde
    Misschien slecht nieuws: de vintage model company verkoopt geen wit esaki meer, dus heb ik een mailtje gestuurd... en in hun antwoord schreven ze dat de producent in Japan gestopt was met het te maken. Zijn er nog andere producenten?
     
  9. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Bij Sams Models is het verkrijgbaar , hebben een heel gamma aan freeflight spullen http://www.samsmodels.com/products/covering-materials

    Je kan ook bij mij een stuk komen halen , of opsturen , ik heb nog een voorraadje liggen .
    DSCN5957.JPG

    Groeten Jef
     
    crins vindt dit leuk.
  10. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Dendermonde
    Dat weet ik, alleen vind ik het nogal veel verzendkosten. Ik bestel er ook af en toe. Het is alleen te hopen dat zij het blijven verkopen.

    Is er eigenlijk een alternatief voor, stel dat het zou wegvallen? (Domestic tissue misschien?)
     
  11. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
  12. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Dendermonde
    Da's gewoon wit spanpapier, heb ik liggen thuis (van albatros :p). Heb nog geen ervaring met andere soorten. Is trouwens ook dat dat op die vleugel ligt. o_O
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2019
    jef vindt dit leuk.
  13. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Dendermonde
    Nog een vraagje (sorry mensen, ik heb vakantie :D): welke verf gebruiken jullie om te airbrushen? Is acrylverf hiervoor bruikbaar/aan te raden?
     
  14. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Ah, kijk, nu komt de aap uit de mouw. Dik Japans zijde papier op die vleugel! Begrijp ik dat goed? Als dat klopt, is dat één van de redenen, wellicht de belangrijkste, dat de vleugel zo vertrokken is. De constructie is te fragiel voor dik papier.
    Verf voor airbrush? Hangt van je smaak en ervaring af. De blauwe neus van mijn Sparkie was Humbrol enamel. (Zie 'collectief bouw- en vliegavontuur' pag 8) Ik heb ook goede ervaringen met Revell enamel en Tamiya acryl.
     
  15. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Dendermonde
    Ik denk dat je mis bent. Het spanpapier heb ik al eventjes, minstens anderhalf jaar. Nu is het dunne papier uit stock, maar toen niet. Ook lijkt het me sterk dat het dik is en toch een gewicht heeft van 15.7 g/m²...
     
  16. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Het dunne tissue wat ik hier heb, afmeting 75x50 (normale maat voor tissue) weegt pakweg 6 gram per vel, het dikke 9. Dus het jouwe is inderdaad dun!
     
  17. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Dendermonde
    BOOM! :D
     
  18. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
    Tussen de bedrijven door probeer ik een heel simpel vrije vlucht kistje te tekenen. moet een beetje op een Piper lijken en krijgt als aandrijving een 0,8 coxje .


    Maar welk profiel moet ik kiezen gewoon Clark y ? met de gedachte als het vliegt is het goed genoeg .

    Hoeveel v stelling moet ik aanhouden , kan ik dat gewoon kopiëren van mijn Graupner Topsy ?

    Welke span moet ik ongeveer aan houden , Groter is makkelijker bouwen , maar ding moet wel vliegen. Te klein is denk ik lastig afstellen en gaat ben ik bang als een speer omhoog .

    rest van het ontwerp kijk ik wel af ;-)
     
  19. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Clark Y is inderdaad altijd een goede keus voor een VV sportmodel. Voor een Cox 0,8 (Baby Bee?) zou ik een spanwijdte van tussen de 80 en 90 cm. kiezen. Als de motor te veel power geeft, kun je altijd de prop omkeren; daar wordt ie minder efficiënt van. V-stelling: voor een gemakkelijk af te stellen hoogdekker: tussen de 10 en 15 graden per vleugelhelft. Daarmee ziet het model er niet meer echt uit als een Piper.... Minder V-stelling ziet er beter uit bij een semi schaal model maar dan wordt het vliegbeeld minder voorspelbaar. Met minder V-stelling moet het zwaartepunt omlaag om voldoende stabiliteit te krijgen.
     
    janhein vindt dit leuk.
  20. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
    semi schaal is op dit moment even te hoog gegrepen dus het wordt een hele vrije interpretatie .

    bedoeling is het model uit 2 mm balsa te snijden met triplex romp spantjes. ik wan in de tekening op een meter span gaan zitten en daar kan ik nog wel iets afhalen . 15 graden V stelling neem ik gewoon over .
     

Deel Deze Pagina