Simpele goedkope snijboog voor piepschuim vleugels

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door GJVO, 15 feb 2019.

  1. albert smit

    albert smit

    Lid geworden:
    11 feb 2019
    Berichten:
    18
    Locatie:
    heerhugowaard
    Puur even voor de mensen die Profili ook willen gebruiken.
    Vul ik een draaddikte in tot 2.5 mm dan veranderd er niks (in beeld). Vul ik een dikkere of dunnere huid dikte in ,dan zie je de verandering direct.
    Ik denk dat het zoals je zegt gecompenseerd moet worden door een huiddikte te kiezen van 0,5 mm
     
  2. albert smit

    albert smit

    Lid geworden:
    11 feb 2019
    Berichten:
    18
    Locatie:
    heerhugowaard
    [​IMG] Ondertussen toch weer een stukje verder.
    Kernen van midden deel gesneden en de indekking uitgesneden.


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2019
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Albert, ik zie je foto's niet.
    Tenminste niet als ik niet ingelogd ben.
    Als ik wel inlog ziet het er goed uit.
    Lekker bezig.

    Ik heb ook net de andere kant van de beplanking in de lijm gezet en dat ligt te drogen.

    GJ
     
  4. albert smit

    albert smit

    Lid geworden:
    11 feb 2019
    Berichten:
    18
    Locatie:
    heerhugowaard
    Over leermomenten gesproken : Gisteravond een zijde van de kern ingedekt .Netjes zoals geadviseerd met folie in de schaal, abachi en 49 grams matje etc. Plank erop en zandzakken .
    Maar ik merkte aan het restant hars dat er iets fout zat .Vanmorgen was het restant pas gelvormig . Zojuist de vleugel bekeken en alles is nog wat plakkerig .Dus verhouding niet goed .
    Op fles stond 100:25 . In plastic beker op weegschaal 32 gram hars en 8 gram verharder af gewogen . Wordt tijd voor een ander weegschaal. Iets anders kan ik niet bedenken .
    Iemand idee voor een budget weegschaal?
    indekking 1.jpg
    Ook heeft de indekking veel last van doorslag .Ergens gelezen dat je dat kan voorkomen door de binnenzijde in te smeren met G4 PU lak . Wordt hiermee G4 hechtprimer mee bedoelt of toch iets anders?
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Welke hars en harder heb je gebruikt?
    Een weegschaal kan een afwijking hebben maar dan is het bij hars en harder gelijk dus dat maakt dan niet uit.
    Je moet het ook boven een graad of 18 uit laten harden, is dat gebeurd?
    Leg het even een dag flink warm weg, morgen in het zonnetje in een vuilniszak, wordt het lekker warm.
    Doorslag is een bekend probleem.
    Het balsa zuigt de epoxy op.
    Bij mallenbouw waar balsa gebruikt wordt als sandwichmateriaal smeerde ik het balsa altijd vantevoren in met verdunde behangplaksel.
    Dat trekt in het balsa en dicht de porien behoorlijk.
    Alleen de cellulose blijft achter en het water verdampt, dus het voegt weinig gewicht toe.
    Ik heb bij sommige duitsers wel eens gezien dat ze er eerst haarlak op spuiten, dat dicht ook de porien.
    G4 is duur, trekt ook in het balsa en is zwaar, vergeleken met stijfsel.
    G4 is gewoon PU lak maar het is van een merk, Vos chemie dat het G4 noemt.

    GJ
     
  6. albert smit

    albert smit

    Lid geworden:
    11 feb 2019
    Berichten:
    18
    Locatie:
    heerhugowaard
    L20 en EPH 161 . Zal de volgende indekking eerst behandelen met haarlak .Eens kijken of dat helpt
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Waarom EPH-161 harder?
    Die heeft echt warmte nodig om te reageren.
    Of wilde je perse 90 minuten potlife.
    Het is goede hars en harder van Hexion dus daar ligt het niet aan en de verhouding is inderdaad 1:4.

    Ik denk dat je 2 lagen haarlak aan moet brengen, gok ik zomaar.
    Dus op de kant die in contact gaat komen met de hars.

    GJ
     
  8. albert smit

    albert smit

    Lid geworden:
    11 feb 2019
    Berichten:
    18
    Locatie:
    heerhugowaard
    Ik wilde niet dat alle aangemaakte hars onder mijn harden hard zou worden .Zeker niet omdat ik een trage bouwer ben .
    Ook heb / had ik het idee dat een trage hars sterker is.
    Daarnaast is er zoveel aanbod, dat je als leek zijnde niet weet wat je moet nemen.
    Vleugel ligt nu in de zon en inderdaad gaat het plakkerige er van af .
    De binnenkanten van de abachi zijn geseald met haarlak .We zullen zien......
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hars wordt alleen sterker als je het gaat temperen, dus warm maken.
    Jouw hars en harder kunnen dat wel aan tot een graad of 100.
    Ik heb goede ervaring met harsen van Hexion (dat is R&G, Swiss Composite) en ook die van HP Textiles.
    Volgens mij bouwt half Duitsland met spullen van HP.
    Dat is stukken goedkoper dan wie dan ook.
    Hier in Nederland is het allemaal schreeuwend duur.

    Ben benieuwd of de haarlak werkt, ik heb het zelf nooit geprobeerd.

    GJ
     
  10. albert smit

    albert smit

    Lid geworden:
    11 feb 2019
    Berichten:
    18
    Locatie:
    heerhugowaard
    wat voor hars zou jij aanbevelen?
    IK heb altijd begrepen dat 15 minuten epoxy minder sterk is als dan 60 minuten.
     
  11. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Mr boat epoxy, die ik gebruik, zit op 15 euro/kg, hp-textiles op 17euro/kg

    Ik ben geen ervaren epoxyman, dus over verwerkbaarheid kan ik weinig zinnigs zeggen.
    Misschien dat iemand anders er ervaring mee heeft?
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Albert, inderdaad is 15 min of 30 min epoxy minder hard.
    Maar dat is dan ook andere epoxy, of eigenlijk andere harder.
    Dat is meer lijm dan lamineerhars, de viscositeit is anders.
    Lamineerhars heeft de dikte van vla, ietsje dunner nog.
    Er is nog een soort hars die ik wel een keer wil proberen en dat is infusie hars, dat is waterdun.
    Normaal gesproken trek je dat door een mal heen, dus je zuigt de hars het werkstuk in maar ik denk dat je het ook als lamineerhars kan gebruiken.
    Je zou dan een lichter en net zo sterk laminaat kunnen maken, gok ik.

    Ik raad geen hars aan, harsen van R&G, Swiss-Composite, L&R, EMC Vega, allemaal prima.
    Ik koop eigenlijk nooit in Nederland harsen, te duur.
    Arnold, als ik bij MR Boat kijk en ik pak 1500 gram, dat is 26 euro.
    Per kilo kom ik dan op 17 Euro.
    Pak ik 3000 gram dan is het 15 euro per kilo maar als ik dan naar de consumentenprijsbij HP kijk voor de HP110 dan is dat 36,90 voor 2,8 kilo, 13,18 per kilo.
    Ik betaal minder, ik ken ze vanaf het begin en krijg zo'n 20% korting.
    Mijn prijs (en als iemand anders ook nodig heeft kan ik ook wel voor andere mensen dingen mee laten komen) is 11,07 per kilo.

    hp.JPG
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    geachte vliegeniers,
    Ik wil tzt een nieuw modelzeiljacht van balsa van tevoren sealen en ben geattendeerd op RESOLCOAT 1010 .Een prijzig spulletje zo te zien.
    Werkt verdunde behangsellijm of haarlak net zo goed?
    Gaarne jullie reacties,
    Ard
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ard, ik weet niet helemaal wat dit met het topic vleugels maken te maken heeft maar OK.
    Ik heb even gezocht naar Resolcoat en het schijnt een epoxy op waterbasis te zijn (kan niet volgens mij, maar OK).
    Het is in ieder geval een waterbasis coating.
    Wat is de bedoeling, dat je het balsa eerst bedekt zodat de echte epoxy er naderhand minder in trekt?
    Dan zou je cellulose (behanglijm) kunnen nemen.
    Als afwerking moet je dan nog steeds een weefseltje en epoxy nemen.
    Maar als echte coating, die direct in contact komt met water kan je geen behanglijm of haarlak nemen, dat dicht de porien niet genoeg.
    Als je mahoniefineer watervast wil maken moet je ook al een laag of 4 epoxy aanbrengen.

    GJ
     
  15. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    GJ,
    Bedankt voor je reactie.Ik was niet volledig in de vraagstelling.
    Het sealen is een deel van de afwerking van de huid.Daarna komt er minstens nog een glas epoxy laag overheen, uiteraard.
    Maar ik had ervaren dat het balsa sealen met epoxy injecteer, binnen- en buitenkant al gauw 60 gr toevoegt en dat op een boot van nauwelijks 5 kg .Wij coaten ook de binnenkant nl.
    Maar ik maak sowieso een proefstukje met behangsellijm.Ben benieuwd.
    Ard
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik weet niet hoe groot de boot is dus die 60 gram is relatief.
    Maar het voordeel van behanglijm is dat het deel water verdampt dus eigenlijk blijft alleen de gebruikte poeder in het hout zitten,
    Minimaal gewicht.
    Als je epoxy of pu lak gebruikt is dat altijd zwaarder.
    Alleen lost cellulose wel weer op als het in contact komt met water.
    Daar hebben we bij vliegtuigen geen last van.
    Succes!

    GJ
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ga de CNC schuimsnijder wegdoen, ik wil een CNC router dus er moet ruimte komen.

    Zoals hij in dit draadje staat, met Letmathe stuurkaart, GGC USB interface, 28V voeding.
    Je moet alleen nog de GMFC software kopen en op je computer zetten, dan werkt ie.
    Aan electronica zit er al bijna 300 euro in, hij heeft mij (even snel uitgerekend) zo'n 475 Euro gekost.
    Mag weg voor 350 Euro.

    GJ
    snijder2.JPG

    snijder1.JPG


     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Aangezien ik weer wat wil gaan bouwen en ik van iemand een aanvraag kreeg voor een tapse vleugel met 70cm koorde en mijn snijbereik maar 45cm was met de huidige snijder ga ik de CNC snijder verbouwen.
    Hij krijgt nu een bereik van 95cm, dus ik kan tot een koorde van 95cm snijden.
    Ik heb net de onderdelen besteld en zodra ze binnen zijn dan zal ik de update hier beschrijven met foto's.
    Ik gebruik deze profielen en koop het ook bij deze firma.
    https://www.ratrig.com/aluminium-profiles/c-beam.html

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Prachtig... je schud die dingen uit je mouw alsof het niets is!
     
  20. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik had je (toen) bijna benaderd om hem van jou over te nemen. :)
     

Deel Deze Pagina