Keil Kraft Bandit (ben Buckle kit)

Frans Bal

PH-SAM
Onlangs in de MBF VV-winkel een Ben Buckle bouwdoosje van de Keil Kraft Bandit gekocht. Leuk VV motor modelletje voor een 1 to 1.5cc motortje. Op de doos wordt vermeld dat de kit ook geschikt is voor "Electric power". Deze Bandit wordt dan ook geëlektrocuteerd en voorzien van radio assist (nou ja komt RC in)

IMG_20190520_205216095.jpg

Wat zit er in het doosje. Een bouwtekening met hierop de bouwbeschrijving, alle hout voor de bouw, een stuk verenstaal voor het landingsgestel, plastic voor het venster, schroeven en moeren voor de motorbevestiging en dat was het wel zo beetje.

De bouwtekening is een lichtdrukkopie. Waarschijnlijk is het doosje al wat jaartjes oud. De tekening is al aardig aan het verkleuren/vervagen.

IMG_20190526_174446532.jpg

Nu is dat niet zo'n ramp op Outerzone staat de tekening ook. Deze gedownload en uitgeprint. Het bleek precies dezelfde tekening te zijn alleen veel duidelijker. Wel handig is de bouwbeschrijving op de Ben Buckle tekening.
4443.jpg

Op het doosje staat "printed kit", De onderdelen zijn niet gestanst, gefreesd of lasergesneder maar geprint. Oh, geprint zoals bij een 3D printer, neen, de onderdelen zijn gedrukt op het balsa, lekker vintage.

IMG_20190520_205248413.jpg


Weer eens wat anders dus. Na twee avondjes snijden aan de eettafel waren de plankjes omgetoverd tot hand scalpel cut parts.

IMG_20190513_224602737.jpg

Even kijken of alle deeltjes er zijn. (oei is dat sluik reclame)

IMG_20190515_212759274.jpg


Frans
 
Niet in de doos, wielen.
Maar ja hoe kom je aan een paar Keil Kraft steamlined wielen.
Nou, die print je gewoon!

Met een 3D pakket het wieltje getekend waarna geprint met de 3D printer.
Goed natschuren met 180 en 400 schuurpapier en dan een laagje matte Tamiya verf.
Net echt.

IMG_20190520_204811149.jpg
 
Ha mooi Frans,
Bouwwijze komt me bekend voor. Al die geprinte tip stukjes. Veel onderdelen voor zo'n klein kistje. Mijn Keilkraft Supercruiser bestaat ook uit veel kleine balsa stukjes. Lekker therapeutisch dat alles uit te snijden en aan elkaar te plakken.
Ik ga je bouwverslag volgen. Suc6.
 
De romp van de Bandit bestaat uit een soort frame die de voorkant vormt met hieraan de "staart" welk is opgebouwd uit latjes.
Er is ruimte voorzien voor een tankje en een timer, maar nu dat deze Bandit geëlektrocuteerd wordt moest er ruimte worden gemaakt voor een accu en regelaar. Na wat schuiven de volgende opstelling gekozen.

IMG_20190520_204833854.jpg


De accu kan straks via de onderkant worden gewisseld.
Om dit mogelijk te maken hebben spanten aan de onderzijde een uitsparing gekregen.
Ook is er een spant bijgeplaatst, dit moet het motorschot worden.
De twee achterste balsa spanten zijn nu van populieren triplex.
Voordat de voorkant gelijmd wordt eerst de staart gemaakt.

IMG_20190520_205532602.jpg

De romp zijkant of "staart"

IMG_20190525_180032828.jpg


In tegenstelling wat in de beschrijving staat, hier moet je eerst het "frame"maken, heb ik de spanten haaks op de romp zijkant gelijmd.
Hierna de tweede zijkant uitgericht en vastgelijmd .

IMG_20190527_213412664.jpg



IMG_20190527_213430619.jpg


De tekening is op verschillende punten niet al te recht.
Op de achterkant een paar lijnen getrokken voor het uitlijnen van de romp.

IMG_20190529_150824425.jpg


Het landingsgestel gebogen en even passen of alles recht zit.
De motordragerbalken zitten nog los.

IMG_20190530_170321838.jpg


Servo's zitten achter de laatste rompspant.

IMG_20190530_170348654.jpg




IMG_20190531_185153613.jpg


Terug naar de voorkant.
Positie motorspantje bepaald.
Op RCgroups een bouwverslag gevonden waarin de bouwer het motorschot wat down en side thrust heeft gegeven.
Lijkt mij een goed plan om ook te doen. Motor zit er origineel recht op.
Even bedenken hoeveel down en side thrust.


IMG_20190531_185027222.jpg


Frans
 
  • Like
Reactions: jef
Wat betreft die side en down thrust. Mijn flugleiter zegt altijd 2 graden down en twee graden side thrust. Dat laatste naar rechts
 
Wat betreft die side en down thrust. Mijn flugleiter zegt altijd 2 graden down en twee graden side thrust. Dat laatste naar rechts
Dit is geen wet van Meten en Persen, maar zo'n 'gedeeltelijk ware' oplossing.
Het is sterk afhankelijk van afmeting model ten opzichte van motorvermogen en daarbij ook nog eens prop (diameter en spoed).
 
En is t niet zo dat met zo'n diesel 2 graden down heel anders uitpakt dan 2 graden down bij zo'n klein elektromotortje.

Je momentum is immers totaal anders door de afmetingen. Over t koppel nog maar niet gesproken....
 
Bij mijn Topsy heb ik de thrust beetje down en side.
Maar, toen ik alles vastgeplakt had bleek dat ik de Topsy op zijn kop had bij het meten en plakken.:rofl::hammer:
Merk er niets van bij het vliegen.
 
Hoe de propeller wordt aangedreven lijkt mij onbelangrijk. Diameter, spoed en toerental lijken mij de bepalende factoren bij het bepalen van side thrust.
Down thrust is afhankelijk van de plaatsing van motor t.o.v het ZP. In het algemeen zal er bij een hoogdekker down thrust nodig zijn.
 
Compressie terug tot een reuteltje :confused:, naald daarbij ietsje verder open :beer:.
Indien nodig, een grotere prop met minder spoed, bijv. 8x4.:yes:
En als laatste redmiddel, inderdaad... achterstevoren met dat ding.:D
 
Motor zit er origineel recht op.

Is dat niet meer zo omdat een VV diesel normaal volgas al klimmend rondjes 1 kant op draait? Met rc heb je denk ik meer down en sidetrust nodig om rechtuit te vliegen en de andere kant op te draaien.
 
Is dat niet meer zo omdat een VV diesel normaal volgas al klimmend rondjes 1 kant op draait?
Volgas?:eek: Alleen als je vrije stijl, onbestuurde kunstvlucht wilt....:confused::rofl:.
Meestal zijn de motor- en zweefbocht tegengesteld, maar het hoeft niet.
Met rc heb je denk ik meer down en sidetrust nodig om rechtuit te vliegen en de andere kant op te draaien.
Met RC, zoals eigenlijk bedoeld voor dit type modellen, is er meer sprake van 'zorgen dat het model niet wegvliegt en zo mogelijk weer voor de voeten landt" dan dat er 100% van de tijd gestuurd wordt.
Ik zie nog wel eens nieuwbakken VRA piloten fanatiek aan de sticks roeren alsof het een volbloed RC kist betreft, maar dat gaat met de tijd wel over....:D
Kistje moet in eerste instantie zo worden afgesteld (zwaartepunt, instelhoekverschil, roer en evt. differentiele tipverdraaiing) dat de zweefvlucht goed is.
Dan pas wordt de motor er bij gehaald (vermogen, domping en side-thrust).
 
O je hangt er 30 gram rubber in en gaat rechts/rechts weg. Tot je prop inklapt en zweven maar..

O wacht dat is een andere tak van sport
 
Volgas?:eek: Alleen als je vrije stijl, onbestuurde kunstvlucht wilt....:confused::rofl:.

Op hoeveel procent vermogen laat je zo'n VV motor dan normaal draaien, de compressie terugschroeven en de prop achterstevoren monteren is toch zeker meer een noodmaatregel?
 
Op hoeveel procent vermogen laat je zo'n VV motor dan normaal draaien, de compressie terugschroeven en de prop achterstevoren monteren is toch zeker meer een noodmaatregel?
Normaal?:rolleyes:
Zal zo'n 50~70% zijn.
Een diesel op een sportmodel, zoals deze vrijvliegende motormodellen genoemd worden, gaat zelden voluit, meer regel dan uitzondering.
 
Back
Top