Thx ! Heb je helemaal gelijk in. (Heb ik vooraf niet voorzien , misschien nog s een wit onderwaterschip. )
Een licht gekleurd onderwaterschip (en kiel) is sowieso een goed idee, omdat je zooi aan kiel en roer veel beter zult zien. Groeten, Jan.
Dat dacht ik ook altijd Jan, vandaar dat mijn kielen en roeren altijd wit zijn. Echter.... Vandaag een wedstrijd met de Rg 65, totaal verpest door waterplanten. Aanvankelijk ging het nog wel, maar met de komst van vele 1:1 motor- en zeilboten werden stukken plant over de baan verdeeld. Met elke kleur onderwater wist je al dat er planten aan kiel/ roer hingen
Dan is een stuk water/vijver, afgesloten voor 1:1 boten te prefereren, al zul je daar van tijd tot tijd ook een ketting of staalkabel doorheen moeten halen om het 'Grünzeug' los te werken en op te ruimen. Kassel is zo'n plek waar we regelmatig gingen kamperen/bootjevaren; op het terrein van de voormalige Bundesgartenschau zijn grote waterpartijen voor de recreatie met een afgesloten arm voor de clubs in de regio. Vóór elke grote vaardag wordt er een staalkabel van oever tot oever over de bodem getrokken (met trekkertjes van de gemeente) waarna een bootje met grijpers de zooi er uit vist. Als je pech had, dan lag dat op een gigantische bult vlak bij de waterkant een partij voor zich uit te meuren, tot de gemeente het kwam ophalen... Je kon dan in de bewuste arm weer een paar weken varen tot de boel weer was dicht gegroeid. Helaas stond de wind bijna altijd ongunstig en was er amper te zeilen. Dan week je uit naar de belendende grotere stukken water, maar daar was dan niet 'gemaaid' en kon je gaan zwemmen om je compleet vastgevaren boot op te halen. Er was wel doorstroming vanuit de Fulda, maar veel te weinig om de plantengroei te remmen. Groeten, Jan.
Begonnen met de binnenkant deksel: reces erin gesneden zodat de magneet er vlak invalt. De tegenpool heb ik onder de rand van de opening aan boord geplakt. De accu naar achter verplaatst en de bedrading vastgezet aan de zijkant. Blijft het van de bodem vandaan.
Nu alleen nog een zacht rubber oid in de sponning plakken zodat het afgesloten wordt. Tot die tijd zal het deksel afgeplakt worden tijdens varen
mocht het niet lukken met het vinden van een rubber profieltje: misschien is het een idee om wat flexibel blijvende kit te gebruiken? dus rupsje leggen, beetje afwerken waar nodig. hier en daar een afstandsklosje leggen, luik erop dat aangetrokken wordt zover als goed is door de magneten maar niet te veer door de klosjes. Na uitdrogen zijn de delen perfect op elkaar afgestemd en sluit het goed nadat je de klosjes weg hebt gehaald. Wel aan het luik een of ander folie of bakpapier aanbrengen zodat de kit niet aan het luik gaat hechten. Lijkt me een eenvoudige manier om de beide zijde perfect op elkaar te laten passen op elke plek rondom. Maar in tekst lijkt het nu best ingewikkeld als ik het zo terug lees.
Hoi Pentip Nee hoor , juist een duidelijk verhaal. Ik begrijp precies wat je bedoeld ! Ik zal eens kijken naar een flex-kit. Zal wel een PU kit worden zoals sikaflex. Ik heb nog wat contacten met de leverancier of er nog een flexibeler blijvende kit is behalve de standaard sikaflex. Klinkt als een werkbare oplossing
Na lange tijd dit issued weer opgepakt. De flensrand in de boot met silicone kit ingespoten en de deksel met bruine verpakkingstape beplakt. De deksel in de sponning gedrukt en de kit laten drogen. Door de tape hecht de kit niet aan de deksel en kon deze weer verwijdert worden. Resultaat: een sluitende deksel. Vanmiddag proefgevaren. De randen van de deksel met labello ingesmeerd ( bij gebrek aan vaseline) De binnenkant bleef mooi droog !
Het deksel van de Kuip sluit beter af met wat extra vaseline ertussen. Aan de waterkant openen en sluiten om de schakelaar over te halen geeft toch een paar druppels naar binnen. De schakelaar met stukje krimpkous verbonden aan saté prikker Aan achterzijde via klein gaatje de prikker naar buiten. Nu kan ik van buitenaf schakelen
Dit lijkt me ook wel iets voor zeilboten. Een schakelaar die je aan- of uit zet met een magneetje. Volledig waterdicht https://www.zepsus.com/product/magnetic-switch-7a/
Heb ik ook gehad. Echter, bij (kort durend) signaalverlies tijdens het varen, ging de schakelaar op de uitstand. Let er dus op dat de schakelaar die je wilt gebruiken bij signaalverlies aan blijft. Als die al bestaan….
Dan is een schakelaar onderdeks, of een waterdichte aan dek, dus een veiligere oplossing... Groeten, Jan.
Jan. Ik gebruik helemaal geen schakelaars meer. Steek eenvoudig de stekkerverbinding in elkaar voor het varen.
Hallo Wim, Dat doe ik ook bij mijn Voyager, de gekregen Seawind heeft een schakelaar, die vergeet ik regelmatig om te zetten, zodat ik, als ik de volgende dag niet weer ga zeilen, met een lege ontvangeraccu zit, want na een dag of drie is 'ie echt wel leeg... Groeten, Jan.
Met signaalverlies bedoel je even een dip in de accuspanning? Ik heb even in de beschrijving gekeken. En daar staat het volgende: “Failsafe This product has a built-in failsafe function. It remembers its state for at least 10 sec, if disconnect from the battery. It will protect the switch against power glitch caused by bad battery connection etc.” Deze schakelaars zijn bedoeld voor vliegtuigen, waarvan je niet wilt dat ze naar beneden komen door een dip in de accuspanning. Deze Zepsus schakelaars kunnen daar dus wel degelijk tegen.