Modellen voor mijn 3 dieseltjes

Ja klopt loopt aardig op en is dan ook niet leuk meer zeker met de verzendkosten erbij en het risico dat je niet exact weet wat je koopt.
 
Ik vond onlangs in een afvalbak in een winkel 3 diesels. Een Taifun Hurrikan, een Taifun Tornado en een Webra Mach1. Dat alles voor 10 Euro. Zagen er verschrikkelijk uit en allemaal muurvast. Maar toch maar even onderhanden genomen.
Waren duidelijk ook al met een waterpomp tang bewerkt
diesels 3.jpg
.
 
De Taifun Hurrikan al gereviseerd. Nieuwe lagers en pakkingen, nieuw schroefdraad op de krukas gesneden, contra zuiger met veel warmte en olie weer los gekregen membraan losgemaakt en compleet gereinigd. Loopt weer als een zonnetje.
diesels 4.jpg
 
hahaha moest toch eerst effe Ed en Willem afluisteren blijft prachtig.

Ja wat zal ik zeggen 3 motortjes uit een vuilnisbak dat is toch wel leuk en zo te zien ook nog juweeltjes ook.
De Hurrikan ziet er weer super uit is een pracht exemplaar.
Zijn wel alle drie met kogellagers zo te zien.
 
De webra mach 1 is nu ook uit elkaar en tot mijn verbazing is de rotatieschijf in de inlaat volledig intact en zonder speling. Dat is bij deze motoren vaak het zwakke punt. Lagers zien er na reiniging ook goed uit. Zo te zien heeft deze motor nog niet veel uren gedraaid. Komt weer helemaal goed.
 
Dat klinkt toch wel heel leuk als het er boven verwachting uitziet.
Kun je ook een plaatje schieten van de motor deeltje en met namen de inlaat schijf.
Grappig spul
 
:banana::thumbsup:


P.S, De Hurrikan had een ander soor demper. Dit lijkt wel een pasgemaakte Cox.
Linksboven/voor een originele.
e72ffb9d-5784-d7e1-5796-6ab77341355a.jpg

Ook lijkt het alsof er aan de onderkant van de cilindermantel koelribben zijn weggehaald.
Wat voor prop zit er op? Zou een 6,5/7 x 6 moeten zijn....
Voor de grap even hier kijken, dan zie je wat niet de bedoeling is wat betreft prijzen. Dat slaat echt nergens meer op.
O ja, de dubbele demper....
 
Laatst bewerkt:
Dat vieze en volledig vast zittende dieseltjes uit de jaren '50 en '60 uiteindelijk weinig blijken te hebben gelopen komt erg veel voor. Hele volksstammen zijn aan de (toenmalige!) mode van het modelvliegen bezweken, om er na korte tijd achter te komen dat het toch niet iets voor hun was. Ongeveer de zelfde reden waarom je nu bij de Kringloop drones kunt kopen..... Maar, aan de andere kant kunnen dergelijke motortjes ook grondig om zeep zijn geholpen voordat ze in een la terecht kwamen. Blijft spannend, en als koper geluk of pech hebben. Aan jou in ieder geval dank dat je er een paar hebt gered!
 
De 1,5 cc draai ik normaal op een 7x6. De uitlaat van de Hurrikan is inderdaad een aangepaste cox uitlaat, maar werkt uitstekend. Voor wat meer vermogen en geluid eenvoudig de schuif wat open zetten. Overigens passen de oude webra dempers ook op de Taifuns. De inlaatrotatieschijf van de Webra Mach 1 werd toentertijd uit een soort nylon gemaakt. Had bij intensief gebruik geen heel lange levensduur. Deze motor had blijkbaar maar heel weinig gelopen.
Waarschijnlijk maak ik toch een paar reserve schijven uit een moderne hoog belastbare kunststof zoals bijv. Techtron HPV. Hoog temperatuur bestendig en ook nog zelf smerend. Helaas wel een duur materiaal.
Mach1 achterdeksel.jpg
mach 1 uitlaat.jpg
 
Dat ziet er leuk uit en wat mooi uitgevoerd.
En dat cox uitlaatje of iets dergelijks staat me ook wel aan moet denk ook zoiets op de diesels maken
 
Een 7x6 op een 1,5 cc diesel is een goede keus voor lijnbesturing. Dan loopt ie vol vermogen. Voor Vrije vlucht en VRA is een 8x4 meestal een betere keus. Dan levert de motor meer torsie.
 
Kiek us aon wat de postbode vandaag heeft gebracht.

IMG_20191023_200344340.jpg


Een DC Merlin, is het geen dushi.
Stoer niet met die "demper".
Grappig dat de kop geen kleurtje heeft. Ziet er ook niet naar uit dat het er ooit heeft opgezeten.
Het motorretje ziet er goed uit en heeft een nette compressie.
Compressie zuigertje zit nog vast in de bovenste stand. Nog even weken zal die wel loskomen (hoop ik)
 

Bijlagen

  • IMG_20191023_195659681.jpg
    IMG_20191023_195659681.jpg
    391,9 KB · Weergaven: 257
Dit is een 'Merlin' itt tot de Super Merlin, die had een rode kop. En een tankje, met langere boutjes door het carter om dat te bevestigen, en een startveer. Van binnen zijn ze het zelfde. Het dempertje heeft (hoort te hebben?) een vulling van staalwol. Dit hoort het geluid extra te dempen (anders is het alleen een gasstraalombuiger) maar de staalwol raakt normaal gesproken vol met wonderolie uit de uitlaat, wat in de loop van de jaren vergomd. Dus die staalwol moet af en toe worden ververst. Die uitlaatjes waren voor alle DC motortjes verkrijgbaar, maar in mijn ervaring doen ze niet zo veel. Ik heb de mijne op mijn Super Merlin in de jaren '70 maar kort gebruikt. Bijkomend nadeel is dat je niet meer een beetje peut via de uitlaatpoort tegen de zuiger kunt spuiten om het starten te vergemakkelijken. Een vast zittende contra zuiger (niet compressie zuiger) komt vaak los als het motortje warm wordt als het loopt; als dit niet lukt moet de motor gedemonteerd worden. De cilinder met contra zuiger moet dan de oven in, 100 graden, als ie warm is kan de contra zuiger voorzichtig met een houten deuvel en een licht hamertje er uit getikt worden, waarna vastgekoekte wonderolieresten VOORZICHTIG met een schuurpapiertje korrel 600 en wat naaimachine olie weggepoetst kunnen worden. Veel plezier met je Merlin! Wat voor prop zit er op?
 
Er zit nu een Graupner Nylon 7x4 op, had ik nog liggen. In de beschrijving staat dat dit voor contest is, 8x4 voor sport vliegen.
Er zit ook nog de startveer met propplaatje bij. Maar die heb ik eraf gehaald.
Ja dat van de staalwol had ik ergens gelezen. Dempertje ziet er leuk uit maar ga het waarschijnlijk niet gebruiken.
 
Leuke motor. Dat met die vastzittende contra zuiger werkte bij mijn Webra Mach 1 ook zo. Alleen niet in de oven gezet maar heet gestookt met een verfafbrand föhn.
 
Hoeveel compressie heeft zo'n dieseltje ongeveer? Ik had misschien een ideetje om zo'n diesel zelf te bouwen bij mij thuis, maar dan een zeer eenvoudige en bijna zonder speciaal gereedschap.
 
Back
Top