Bouwverslag Hamburger Haven 1:250

Image1569159379.643191.jpg


Zoek de verschillen. Welke is met potlood (opgebracht met een kwastje) bewerkt?
 
Image1569348236.288588.jpg
Image1569348270.233759.jpg


Weer een wagon af. Vergeleken met de eerste toch echt een slag beter. Rechter van lijf en leden en verven met potlood werkt mooi af. Het remhuisje (?) is mooi gelukt vind ik, en dat zonder laser cut.
 
Image1571503127.634386.jpg


Montage van het dak.

Tot mijn schrik bemerk ik al gebroken spijltjes in het voorraam. Ik bedek het met kristal klear voor de stevigheid. Een flink dikke klodder is nodig voor het grote middelste raam. Duimen dat dat nog een beetje fraai opdroogt.
 
Image1572166690.906693.jpg


De kranen, met de onderdelen die de kranen verticaal tillen. Waarschijnlijk pneumatisch. Ik doe dit anders dan in de handleiding, zag te laat dat ik dan gaatjes had moeten boren.

Image1572166853.191452.jpg
 
Image1572296818.790730.jpg
Image1572296841.498227.jpg


Het krijgt vorm. Voor het eerst heb ik flink moeten bijsnijden om het dak passend te krijgen. De achterwand werd veel te hoog. Vreemd, want de pasvorm van HMV is perfect. Ergens toch iets niet goed gedaan?
 
Image1572297028.390202.jpg


De fout lijkt te zijn dat ik boven de balk van de bumpers recht naar boven ga, in plaats van rond naar links. Ik had de opbouw een millimeter naar achteren moeten monteren. Dan had ik dit kontje gekregen en ook een nog scherpere en vlak liggende knik onder de nog te monteren kolenhouder. Dat had dan inderdaad de ramen doen dalen, die nu veel te hoog zitten. Nou ja, ik laat het zo maar je bent hierbij gewaarschuwd [emoji2]

Image1572297231.723120.jpg
Image1572297651.578790.jpg
Image1572297716.913640.jpg


Die ingezoomde foto’s zien er wel vreselijk uit. Mooi voor de inspectie, maar met het blote oog oogt het heel wat leuker [emoji1303]
 
De kranen, met de onderdelen die de kranen verticaal tillen. Waarschijnlijk pneumatisch.

In elk geval zijn het geen pneumatische cilinders. Een pneumatische cilinder verstelt door de aangebrachte belasting.
Waarschijnlijk is het een schroefspindel verstelling. In de pre-hydraulische tijd werden deze schroefspindel verstellingen veel toegepast.
 
In Amsterdam en Antwerpen werd ook wel waterhydrauliek toegepast om kranen aan te drijven. Denk ook dat het verstellen van de hijsarm gebeurde d.m.v. een spindel. Maar de schroef op de spindel moet je wel aan kunnen drijven. In hijstoestellen kun je pneumatiek eigenlijk alleen maar gebruiken voor een luchtmotor met daaraan een wormaandrijving naar een lier o.i.d. Gr. Klaas.
 
en Antwerpen werd ook wel waterhydrauliek toegepast om kranen aan te drijven.

Waarom lag Antwerpen, rond eind 19e, begin 20e eeuw, er maanden lang uit?
Door een plotselinge nachtvorst was het gebruikte water bevroren en had alle leidingen en cilinders van de kranen beschadigd.
Het gevolg was uitval van de kranen.
Ik schrijf dit uit mijn geheugen, maar je kan het nazoeken.
Echter, in Duitsland werd/wordt heel veel water hydrauliek toegepast, vooral in de mijnbouw.
 
Waarom lag Antwerpen, rond eind 19e, begin 20e eeuw, er maanden lang uit?
Door een plotselinge nachtvorst was het gebruikte water bevroren en had alle leidingen en cilinders van de kranen beschadigd.
Het gevolg was uitval van de kranen.
Ik schrijf dit uit mijn geheugen, maar je kan het nazoeken.
Echter, in Duitsland werd/wordt heel veel water hydrauliek toegepast, vooral in de mijnbouw.

Interessant! De bouwplaat geeft geen indicatie. Die schroefoptie klinkt waarschijnlijk, maar ik ben een leek. Met een elektromotor, neem ik dan aan.
 
Back
Top