Een eerbetoon aan Evert Kreulen en zijn Impuls

Onlangs nog een bouwpakket Elektronika 2000 geruild ( met Shaun Garrity van http://www.singlechannel.co.uk/ )voor Galloping Ghost spullen :D
2 zenders en nieuw gemaakte Galloping Ghost "servo's" , het "plastiek" is 3D geprint , ook nog een encoder er bij gekregen om ééntje om te bouwen naar 2.4
Waarschijnlijk de Controlaire want die is niet meer volledig binnenin , volgens Shaun zou de Fleet nog werken op 27 mhz indien ik er een "superregen relay receiver" :confused: voor had .

DSCN6288.JPG


DSCN6291.JPG


Groeten Jef
 
Een boek dat Evert Kreulen samen met Juste van Hattum heeft uitgebracht m.b.t. modelmotoren, en duidelijke afbeeldingen van de Maak 't Zelf boekjes.
Kreulen in Rotterdam nog al eens bezocht en heb nog oude folders en los uitgebrachte beschrijvingen w.o. de eenkanaal transistorzender.
Evert verbleef vaak in Engeland en publiceerde als "Windy Kreulen" in het tijdschrift "Radio Control Models & Electronics".
Maakte daarin vooral furore met een toongemoduleerde eenkanaal zender met één radiobuis, te bouwen zonder elektronische hulpmiddelen !
Dit ontwerp is later ook in Hobby Bulletin (1963) gepubliceerd.

IMG_0595.JPG
Publicaties Kreulen RC.jpg
 
Zoals ik al vertelde...ben aan het scharrelen geweest..

Impuls.."tja".... zei hij.... "die heb ik gehad...maar was erg stuk en weggegooid" ...das jammer want stuk is het nooit...hooguit fff niet vliegbaar.

Maar...de tekening was er nog..
100_8154.JPG
100_8155.JPG
100_8156.JPG



..."en"... zij hij..."Ik heb ook nog wat besturing liggen" ...dus dat ook maar meegenomen toch..?
100_8146.JPG



Dus nu ben ik er nog niet...moet weer scharrelen...hoe krijgen we de Fleet Galloping Ghost aan de praat???
 
Laatst bewerkt:
Voorgeschiedenis van Kreulen's Impuls.
Na wat zoeken in mijn archieven hier een stukje voorgeschiedenis, met als jaartal 1952.
Deelname van Evert aan de ILSY (Internationale Luchtvaart Show Ypenburg) gehouden op 2 en 3 augustus 1952.
Het betreft de publicatie in de Avia van juli.

Kreulen op ILSY 1952 Avia juli 1952.jpg


Ook het vliegprogramma, met speciale aandacht voor onderdeel 26, zo maar tussen de groten van dat moment !

Kreulen op ILSY 1952 Programmapunt 26.jpg


Na de nodige reparaties aan de Rudderbug én het voorbereiden van het "Maak het Zelf" boekje deel 2, radiografisch bestuurd modelvliegtuig, werd een eigen ontwerp opgezet.
Uit de tekst van het boekje (1955) valt echter op te maken dat "Het werd ontwikkeld uit een Engels beginnersmodel en is zeer wendbaar".
Dit model blijkt de "Electra" te zijn, in april 1953 gepubliceerd in The Aeromodeller en heden ten dage te vinden op Outerzone onder Oz4539...............
De gelijkenis is niet zo moeilijk te ontdekken, de spanwijdte is 1,35Mtr.
Electra RC Sport 54in picture.jpg


Het model zoals op de omslag van het latere "Maak 't Zelf" boekje (een herziene versie uit 1959 met daarin o.a. een met transistoren uitgebreide ontvanger) is daarentegen de "Rattler", een eveneens in The Aeromodeller gepubliceerd ontwerp.
Evert is daarmee verschillende keren op de heide "hier in het zuiden des land", ook door mij gezien.
De filmbeelden zijn nog steeds niet overgezet op video (onderdeel van de to do list). Evert met zijn Citroen DS en reclametekst.............
Meer volgt.
 
Zie er naar uit!!
Voorgeschiedenis van Kreulen's Impuls.
Na wat zoeken in mijn archieven hier een stukje voorgeschiedenis, met als jaartal 1952.
Deelname van Evert aan de ILSY (Internationale Luchtvaart Show Ypenburg) gehouden op 2 en 3 augustus 1952.
Het betreft de publicatie in de Avia van juli.

Bekijk bijlage 340238

Ook het vliegprogramma, met speciale aandacht voor onderdeel 26, zo maar tussen de groten van dat moment !

Bekijk bijlage 340239

Na de nodige reparaties aan de Rudderbug én het voorbereiden van het "Maak het Zelf" boekje deel 2, radiografisch bestuurd modelvliegtuig, werd een eigen ontwerp opgezet.
Uit de tekst van het boekje (1955) valt echter op te maken dat "Het werd ontwikkeld uit een Engels beginnersmodel en is zeer wendbaar".
Dit model blijkt de "Electra" te zijn, in april 1953 gepubliceerd in The Aeromodeller en heden ten dage te vinden op Outerzone onder Oz4539...............
De gelijkenis is niet zo moeilijk te ontdekken, de spanwijdte is 1,35Mtr.
Bekijk bijlage 340240

Het model zoals op de omslag van het latere "Maak 't Zelf" boekje (een herziene versie uit 1959 met daarin o.a. een met transistoren uitgebreide ontvanger) is daarentegen de "Rattler", een eveneens in The Aeromodeller gepubliceerd ontwerp.
Evert is daarmee verschillende keren op de heide "hier in het zuiden des land", ook door mij gezien.
De filmbeelden zijn nog steeds niet overgezet op video (onderdeel van de to do list). Evert met zijn Citroen DS en reclametekst.............
Meer volgt.

Sent from my FIG-LX1 using Modelbouwforum.nl mobile app
 
Wie @ Hoop em snel een keer te horen lopen ben benieuwd.

Zijn er al Impuls modellen in aanbouw, gebeurd niet veel hier op VRA gebied wat bouwen betreft
 
Wie @ Hoop em snel een keer te horen lopen ben benieuwd.

Zijn er al Impuls modellen in aanbouw, gebeurd niet veel hier op VRA gebied wat bouwen betreft

Ton je gaat het meemaken, als het zo ver dat de `fox gestart wordt geef ik je wel een seintje, o ja binnen kort de mag je de stylus in vliegen, wat betreft de `impuls als ik een frees setje te pakken kan krijgen kan ik hem bouwen.
 
Bruno en Arthur...wanneer zijn de files voor de short kist en de short kist PLUS gereed?

Is er al een prijs indicatie voor beide uitvoeringen?

Gaat er eerdaags een inventarisatie komen tbv het te bestellen aantal kits? ( bv opgave in dit topic?)
 
Bruno en Arthur...wanneer zijn de files voor de short kist en de short kist PLUS gereed?

Is er al een prijs indicatie voor beide uitvoeringen?

Gaat er eerdaags een inventarisatie komen tbv het te bestellen aantal kits? ( bv opgave in dit topic?)

In een levend onderling overleg met RTrider en Bruno worden er nog wat structurele modificaties gedaan aan het originele ontwerp. Met name de jarenlange ervaring van Bruno qua bouw en motoren komt goed van pas om het vliegtuig net wat steviger en net wat beter vliegend te maken zonder het origineel geweld aan te doen. Vanavond zal ik een update hierover geven.

bijgaand de laatste tekening voor diegene die deze alvast willen gaan bestuderen. De aanpassingen zal ik op een apart blad zetten.
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bruno en Arthur...Zoals jullie weten zal Gerard (RTrider) voor onbepaalde tijd en vanwege zeer droevige omstandigheden eea niet- cq. vanaf de zijlijn volgen en zullen jullie voorlopig de kar met zijn tweeën moeten trekken. Gerard meld zich wel weer zodra de tijd daar rijp voor is.
 
Hallo Henk.Ik heb een jaar of 5 geleden een Impuls gebouwd. Wel voorzien van een electro-motor .Evert is er niet meer anders zou hij me verrot schelden...…… Het was een aparte vogel...ook heb ik een hoogte roer gemaakt. Als een speer omhoog. Wel heb ik de instelhoek van de vleugel gewijzigd waardoor hij nu wel wat beter vliegt. Nog niet veel vluchten mee gemaakt. Als ik een foto heb gemaakt en weet hoe alles werkt, zal ik hem doorsturen. groeten hans de geus rheden
 
Hallo Henk.Ik heb een jaar of 5 geleden een Impuls gebouwd. Wel voorzien van een electro-motor .Evert is er niet meer anders zou hij me verrot schelden...…… Het was een aparte vogel...ook heb ik een hoogte roer gemaakt. Als een speer omhoog. Wel heb ik de instelhoek van de vleugel gewijzigd waardoor hij nu wel wat beter vliegt. Nog niet veel vluchten mee gemaakt. Als ik een foto heb gemaakt en weet hoe alles werkt, zal ik hem doorsturen. groeten hans de geus rheden
Hoe definieer je in dit geval 'beter'? Beter dan zoals het origineel vloog?:rolleyes:
 
Bruno en Arthur...Zoals jullie weten zal Gerard (RTrider) voor onbepaalde tijd en vanwege zeer droevige omstandigheden eea niet- cq. vanaf de zijlijn volgen en zullen jullie voorlopig de kar met zijn tweeën moeten trekken. Gerard meld zich wel weer zodra de tijd daar rijp voor is.

Wij hebben dit in onze onderlinge conversatie al geregeld en wensen Gerard ook via deze weg veel sterkte toe.

Betreft de modificaties waar we mee bezig zijn geweest is 1 ervan het toepassen van en verwisselbare motor montage plaat. De hardhouten 10x10 motordragers zijn naar buiten geplaatst en de motor komt op een los plaatje die weer aan de motordragers wordt gebout, hierdoor passen er een grotere diversiteit aan motoren op de Impuls zonder dat het motorschot aangepast hoeft te worden. De motordragers hebben na overleg tussen Henk en Bruno ook 3 graden neerwaarststelling gekregen, ook voor side thrust ca (2 graden) is door het plaatje nu ruimte. Het motorschot zelf is helemaal dicht gemaakt, zodat de olie niet meer het model in kan lopen.

Besloten is dat de motor voor de originaliteit op zijn kop blijft en dat er een speciale tank komt, zodat de motor eventueel met het model op de kop gestart kan worden. Over de tank later meer.

Motorplaat 1.jpg
Motorplaat 2.jpg
 
Back
Top