Brandstof motoren

Van wat ik me herinner in de discussies op RCGroups, waren er geen specifieke problemen met die klepzittingen.
Als het goed is, chroom op aluminium. meen me te herinneren dat het enige wat je NIET moest doen, was proberen de kleppen op de zittingen te slijpen in geval van lekkage, maar gewoon nieuwe kleppen plaatsen, want slijpen verwijdert het chroomlaagje.

Maar hou me ten goede, dat ging wel over AAC motoren, dus wellicht zit ik er wel helemaal naast in dit geval.

De kleppen en zitting heb ik al ingeslepen omdat het zo lang gestaan had. Anders was starten wel erg lastig geworden.
Toen zag ik ook eerlijk gezegd pas dat er geen zittingen in zaten:hammer:
Of ik dan een laagje chroom weggehaald heb geen idee... Misschien was dit al een keer gedaano_O
Of een laagje chroom het inslaan tegenhoudt? Geen idee.

Ik heb nog een FA-120 die een gelijke cilinder heeft. Alleen net een ander type.
De uitlaat zit dan aan de achterzijden en het inlaatspruitstuk zit met 2 inbusjes ipv met een wartel.
De 120S is duidelijk een ander type. Die is veel compacter en minder grof.
Die heeft wel klepzittingen. Dat is zonder de kleppen er uit te halen al zichtbaar.
En het is een AAC. Deze bus is niet magnetisch.
Er zijn blijkbaar vergschillende types geweest.

Jan
 
Die zittingen zijn ingegoten inserts. Spuitgietwerk. net als bij oude carburateurs.
De lagerdelen zij dan al in de matrijs afgehangen. En onder druk of in centrifuge gegoten. Centrifuge gieten betekent minder kans op bellen.
De Italianen hadden de naam daar goed in te zijn. Thans ligt dat op z'n gat...

Bij de oudere 65 zie je duidelijk dat het om een losse bus gaat... met een loepje voor je snuf... want het is strak werk.
 
Prachtig allemaal
vond deze twee, Webra, zitten helaas allebei vast maar ze gaan morgen een dagje in de diesel.
Ik kan alleen niet vinden welk type dit is.
Verder nog een diesel voor in een boot JENA uit de voormalige DDR.
Gelukkig ook mijn 50 jaar oude Webra 1,5 op mijn mini Dominator weer terug gevonden
 

Bijlagen

  • IMG_3009.JPG
    IMG_3009.JPG
    432,3 KB · Weergaven: 211
  • IMG_3005.JPG
    IMG_3005.JPG
    382,4 KB · Weergaven: 204
  • IMG_3009.JPG
    IMG_3009.JPG
    432,3 KB · Weergaven: 196
  • IMG_3005.JPG
    IMG_3005.JPG
    382,4 KB · Weergaven: 189
Ik denk Webra Bully's, 3,5 cc. Prop 9x6.
Lijkt het grote broertje van de Mach I/II 2,5 cc.
serveimage


Webra Record, Mini Dominator? Dan zitten we beiden dicht bij dezelfde bron.
Sterker, ik heb MD-bedenker Bert Metkemeijer persoonlijk gekend.
full

Sterker, zonder hem was ik nooit de stuntvlieger geworden die ik... ooit was.
Hier nog samen op het WK 2008:
full

full

full
 
Ik vloog LB in een parkje in Amsterdam achter de Westlandgracht, denk 1967 1968 met twee jongens die lid waren van Daedalus. Broertjes Kroon Ted en Tony meen ik.
Zij vlogen ook met een MD dus ik ook, ben nooit verder gekomen dan loopings. Ben twee keer naar een clubavond geweest en genoten van Tupker die steeds maar weer geduldig aan ons uitlegde waarom hij een kist zo had ontworpen.
Wij keken vreselijk tegen hem op zoals hij vloog. Altijd landen voor de jury.
Toen ik twee jaar later ging werken vlogen daar een paar collega's RC. Dat ben ik blijven doen.
Nu wil ik toch weer LB gaan doen en een Nobler bouwen heb een FOX .35 op Ebay besteld komt alleen nog niet zo hard deze kant op.
En natuurlijk de MD laten vliegen.
 

Bijlagen

  • IMG_2998.JPG
    IMG_2998.JPG
    301,2 KB · Weergaven: 203
  • IMG_3001.JPG
    IMG_3001.JPG
    296,1 KB · Weergaven: 211
  • IMG_2999.JPG
    IMG_2999.JPG
    254,4 KB · Weergaven: 191
Oh, leuk! Een Medallion (.049 denk ik), best een leuk motortje. Niet zo indrukwekkend als een echte TeeDee 051, maar absoluut verdienstelijk vermogen...
En die oer-viertakt is natuurlijk een klassieker... Nul vermogen (meen 0,5 pk of zo) maar ik herinner me dat de hele club destijds stond te kwijlen toen de eerste viertakt op ons veld verscheen.... "Fluisterstil", en dát nota bene zonder demper... ongehoord! :D
 
En nog steeds vraag ik me af: Waar vind je zulke juweeltjes toch iedere keer?
 
Ja,gewoon geluk.
Mensen hebben ooit een hobby gehad.
Is op de zolder terecht gekomen,gaan ze nu opruimen.
Komt het soms bij mij terecht:worship:
Heerlijk dat diesel en methanol spul,was vroeger onbereikbaar....nu gooien ze het soms gewoon weg....niet doen!!! :eek:Mij bellen...:D
 
  • Like
Reactions: jef
Jaaaahhhhh! Mooi Jef! :wave
Waar feestje!

Er bestonden toch ook van die Cox-jes in RC uitvoering?
Via uitlaat gesmoord? En via brandstof op carb?
Naam is me ontschoten... maar vast de 2,5 editie!
 
Heb ook nog wat dieseltjes en Thimble Drones liggen...
Een Webra en wat Rusjes... Zal eens een kiekje maken er van...

Hier nog een Saito 30 open rocker...
 
Prachtig exemplaar. Je tof ze 10 jaar gelee veel op eBay USA... voordat de verzendkosten om hoogschoten...
voor een habbekrats... nu worden ze meer 'gewaardeerd'...

Kunsstoffen carb heeft iets weg van een Merco, nog een van liggen voor grote poetsbeurt.
 
Back
Top