Brandstof motoren

Enya 60-4c , heeft een mooi "vintage" uiterlijk vind ik , geen stoterstangtunnels vooraan .
Propmenemer , rondel en moer ontbreken maar dat is wel zelf te maken .
Motor zit los en compressie lijkt goed , eerst toch maar eens nakijken en een poetsbeurt geven voor ik hem probeer te starten .

DSCN6207.JPG


Groeten Jef
 
Moi... vintage look? :eek: Waren wel deugdelijke machientjes dacht ik, vond ze juist moderner ogen. Mooi logisch ontwerp?
Laser heeft de stoterstangen ook achterop... met die geëxtrudeerde krukkast profielstukken nog weer moderner.

Waar ik wel benieuwd naar ben? Stalen cilinderbussen... of aluminium... Ik heb ze nooit in handen gehad.

Dat vintage VSOP gevoel heb ik meer bij de 'open-rocker' torretjes, of de zelfbouw kitjes uit de jaren 70 :stout: ;) Haha.
Weer een leuke aanwist. Missende deeltjes tref je nog wel eens op het wereldwijdeweb...
 
Zeker leuke motoren.
Ik heb de 10 en de 20 cc versie.
Van de 20 cc heb ik de lagers vervangen. Leuke construktie.
Ik heb ze nog niet laten lopen.
Dat komt tzt nog wel een keer.
De open rocker hoop ik nog een keer tegen te komen.....
Jan
 
De die-hard Enya fans zweren bij hoog en bij laag dat de Enya viertakten de AL-LER-BES-TE viertakten ter wereld zijn....

Of dat waar is weet ik niet, ik heb hééél vroeger ooit twee Enya kamzuiger motortjes gehad (een 1,5 cc-tje 40 jaar geleden, en een 5 cc 37 jaar geleden) en beide liepen ze goed maar ik wist er toen nog zo weinig van dat ik absoluut geen oordeel kon vellen over "beter" of "slechter"....
 
Heb hier wat 10cc ENYA blokjes liggen. Gewone dubbelprutters... Zitten mooi ineen. Maar dat zitten de meeste motoren wel.
De klempassing zuiger hebben aluminium bussen. Levensduur onbekend. Wel is de uitzettingscoëfficiënt gelijk van het meteriaal
en werd geroepen dat daardoor de motor een lange levensduur zou hebben. Bijkans!
Zuigerveer ENYA's hebben gewoon stalen bussen. Lagers van de motoren zijn robuust. Alles is robust.
Gietwerk rondom is zuiver.
Powerafgifte zou iets minder zijn... maar hoeveel? Kwestie van poorten groottes en positie (spoeling).
OS heeft het in de 'marketingstraat' gewonnen van alle merken.
Velen zijn daar ingestonken...

Bij de viertelpruttels zit de gloeiplug wat listig naar de prop toe.
Met wat geklungel en een gloeistift altijd opletten.

Blijft dat ze mooi gestoken er uit zien :)
 
Laatst bewerkt:
Hallo Jef,
Sinds kort heb ik ook een Enya viertakt motor van 6,5cc, gekregen uit een erfenis.Het type is, denk ik, ouder dan dat van jou want de tuimelaars werken in de openlucht. De motor loopt helaas niet erg betrouwbaar. Stationair maakt het tank tot op de laatste druppel leeg. Volgas loopt de motor erg stotterig.Van een oude Enya . 19 tweetakt motor heb ik daarom een carburateur genomen en pasgemaakt. Echter is het loopgedrag van de motor niet veranderd. De conditie van de motor is goed. Ben erg benieuwd hoe de motor van jouw loopt.
Lambert te Stk
Enya 60-4c , heeft een mooi "vintage" uiterlijk vind ik , geen stoterstangtunnels vooraan .
Propmenemer , rondel en moer ontbreken maar dat is wel zelf te maken .
Motor zit los en compressie lijkt goed , eerst toch maar eens nakijken en een poetsbeurt geven voor ik hem probeer te starten .

Bekijk bijlage 335301

Groeten Jef

Sent from my FIG-LX1 using Modelbouwforum.nl mobile app
 
Volgas loopt de motor erg stotterig.
Dan is er wat aan de hand, he? Die Enya viertakten die vroeger bij ons op de club vlogen, die liepen als een trein.
Plug nakijken, klepspeling controleren, en als hij stotterig loopt, dan vermoed ik dat het ding een keer uit elkaar gehaald is, en dat hij verkeerd in elkaar gezet is, dan ligt vermoedelijk de timing van een van beide nokkenassen er uit... Of van allebei.
 
Brutus ik heb de motor uitelkaar gehad .Het hoofdkrukaslager is ooit met groot geweld ( denk met een schroevendraaier) gedemonteerd geworden.De schade heb ik weg kunnen werken.Het instellen van de nokkenas was een beetje vreemd.Op de tandwielen staat een merkteken dat je moet richten naar het hart van het aandrijven de rondsel .Echter moet bij het ene tandwiel het merkteken een tand eerder worden gezet.Alsof Enya zich bedacht heeft.Bij de latere motoren gaat alles logischer.Eigenlijk had ik de plaatjes moeten toevoegen maar ik weet niet hoe dat moet.Mijn tablet van 2012 laat de meeste foto's van het forum ook niet zien.Bij mijn club (mta ) wordt ik door enkelen (zeer onterecht m.i.) gezien als lijder aan digibetes.
Lambert te Stk
Dan is er wat aan de hand, he? Die Enya viertakten die vroeger bij ons op de club vlogen, die liepen als een trein.
Plug nakijken, klepspeling controleren, en als hij stotterig loopt, dan vermoed ik dat het ding een keer uit elkaar gehaald is, en dat hij verkeerd in elkaar gezet is, dan ligt vermoedelijk de timing van een van beide nokkenassen er uit... Of van allebei.

Sent from my Lenovo B6000-F using Modelbouwforum.nl mobile app
 
Als zo een plaatje jepg (.jpg) is, kan je het pardoes in de opmaak knikkeren.
Overigens ook meerde bestandsvormen...
Wel onder de button 'Meer opties' bij het reageren, en via de webbrowser draaiende MBF site.

Via het telefoontje kan ook... tevoren in foto-edit het plaatje even richten en opslaan, zodat het nietgeroteerd er in komt te staan. Ik vind het wereken met da app niet altijd even prettig.

Te plaatsen op de plek waar je je cursor zet... Direct vanuit een map op mijn Mac of PC, drag and draw... je hoeft daar geen digibeet voor genoemd worden. Interfaceblindheid...

Simpeler kan het niet!
Groet Bas
 
Laatst bewerkt:
Op de tandwielen staat een merkteken dat je moet richten naar het hart van het aandrijven de rondsel .Echter moet bij het ene tandwiel het merkteken een tand eerder worden gezet.Alsof Enya zich bedacht heeft.Bij de latere motoren gaat alles logischer.
Als je er met de merktekens niet uit komt, is er een andere, simpelere manier, die eigenlijk altijd goed werkt:
De kleppen zijn bij het ene BDP gesloten (de compressie/verbrandingsslag), en bij de andere BDP (overgang van uitlaatslag naar inlaat slag) is de uitlaat bezig te sluiten, en de inlaat bezig te openen.
Die beweging moet min of meer symetrisch zijn.
Dus bij dat BDP moeten de kleppen allebei ongeveer even ver open staan, en ongeveer halverwege de beweging. Bij hele grote motoren, met heel veel tanden op de tandwielen kun je je hier makkelijk een tandje vergissen zonder dat het echt opvalt, maar modelmotoren hebben maar kleine tanwielen, met mischien eens 20 tanden op het nokkenas tandwiel, en daarbij is één tandje er naast onmiddellijk heel erg duidelijk zichtbaar. Dan zie je onmiddellijk dat OF een van beide kleppen nog niet beweegt in dat BDP, OF dat de klep al veel te ver geopend of gesloten is.
Het is even wat pielen, en vermoedelijk moet je de boel meerdere keren uit elkaar en terug weer in elkaar zetten, maar uiteindelijk lukt het wel, en is het meer een kwestie van "veel werk" dan van "moeilijk"... sterker, het is echt simpel als je eenmaal weet waar je op moet letten.
Het hoofdkrukaslager is ooit met groot geweld ( denk met een schroevendraaier) gedemonteerd geworden
Och, wat zonde, en dat terwijl het zóóóó ongeloofelijk simpel is om dat lager zonder schade te verwijderen.... Gewoon in de oven op 150~200 graden, en daarna het huis even op een blokje hout "uitkloppen" en het lager valt er zo uit....
Moeders de vrouw is meestal minder blij met de geurtjes die dan uit de oven komen, maar hé.... je moet wat, he?
 
Als je er met de merktekens niet uit komt, is er een andere, simpelere manier, die eigenlijk altijd goed werkt:
De kleppen zijn bij het ene BDP gesloten (de compressie/verbrandingsslag), en bij de andere BDP (overgang van uitlaatslag naar inlaat slag) is de uitlaat bezig te sluiten, en de inlaat bezig te openen.
Die beweging moet min of meer symetrisch zijn.
Dus bij dat BDP moeten de kleppen allebei ongeveer even ver open staan, en ongeveer halverwege de beweging. Bij hele grote motoren, met heel veel tanden op de tandwielen kun je je hier makkelijk een tandje vergissen zonder dat het echt opvalt, maar modelmotoren hebben maar kleine tanwielen, met mischien eens 20 tanden op het nokkenas tandwiel, en daarbij is één tandje er naast onmiddellijk heel erg duidelijk zichtbaar. Dan zie je onmiddellijk dat OF een van beide kleppen nog niet beweegt in dat BDP, OF dat de klep al veel te ver geopend of gesloten is.
Het is even wat pielen, en vermoedelijk moet je de boel meerdere keren uit elkaar en terug weer in elkaar zetten, maar uiteindelijk lukt het wel, en is het meer een kwestie van "veel werk" dan van "moeilijk"... sterker, het is echt simpel als je eenmaal weet waar je op moet letten.

Och, wat zonde, en dat terwijl het zóóóó ongeloofelijk simpel is om dat lager zonder schade te verwijderen.... Gewoon in de oven op 150~200 graden, en daarna het huis even op een blokje hout "uitkloppen" en het lager valt er zo uit....
Moeders de vrouw is meestal minder blij met de geurtjes die dan uit de oven komen, maar hé.... je moet wat, he?
Jongelui ik ga morgen reageren. In ieder geval alvast bedankt. Trouwens het met het gevoel instellen pas ikzelf ook wel toe. Het lastige is dan om zo precies als mogelijk is het BDP te vinden.
Lambert te Stk

Sent from my FIG-LX1 using Modelbouwforum.nl mobile app
 
Het lastige is dan om zo precies als mogelijk is het BDP te vinden.
Zoals ik al zei, met die nogal grove tandverdeling is het niet zo heel noodzakelijk om superprecies BDP of ODP te vinden, want één tandje verkeerd is gelijk meer dan 30 graden krukverdraaiing, en dat zie je echt wel.
Wat lastiger is, is dat jij twee losse nokkenassen hebt, want dan kan er één klep van tijd af staan in plaats van allebei tegelijk, en dat vertroebelt het beeld wat.
 
Ik ook... maar da's heel lang geleden, toen ik nog met stockcars klooide... Meende dat Graupner ze verkocht als "flachwendel kerze" en de claim was dat de verbranding sneller en vollediger zou zijn vanwege dat de hele draad in de verbrandingskamer ligt in plaats van in een apart kamertje. Wist er toen niet genoeg van om te kunnen zeggen of dat zo was ja of nee.
Kan me niet herinneren dat ze erg lang op de markt waren.
 
Zoals ik al zei, met die nogal grove tandverdeling is het niet zo heel noodzakelijk om superprecies BDP of ODP te vinden, want één tandje verkeerd is gelijk meer dan 30 graden krukverdraaiing, en dat zie je echt wel.
Wat lastiger is, is dat jij twee losse nokkenassen hebt, want dan kan er één klep van tijd af staan in plaats van allebei tegelijk, en dat vertroebelt het beeld wat.
Brutus, hier is het kleppen diagram van mijn Enya 4 takt. Lambert te Stk.
IMG_20191003_085126.jpeg
IMG_20191003_085057.jpeg


Sent from my FIG-LX1 using Modelbouwforum.nl mobile app
 
Brutus, hier is het kleppen diagram van mijn Enya 4 takt. Lambert te Stk.
img_20191003_085126-jpeg.338628
Dat ziet mij er typisch uit als een kleine fabrikant met minimale bezetting, die het makkelijker vind om de documenten aan te passen dan de productie.
Het merkje staat er één tandje naast, maar blijkbaar is het best lastig om nieuwe slijpmallen te maken, maar het kan ook te maken hebben met dat men liever niet wil werken met een datumgrens (onderdelen pre datum X zus, onderdelen post datum X zo).
Ik zie dat ook wel eens een heel enkele keer op het werk, dat je voor onderdelen met een bepaalde productiecode andere shimdiktes moet gebruiken of zo.
Amerikaanse motoren hebben dat vaak.
 
Back
Top