Als je er met de merktekens niet uit komt, is er een andere, simpelere manier, die eigenlijk altijd goed werkt:
De kleppen zijn bij het ene BDP gesloten (de compressie/verbrandingsslag), en bij de andere BDP (overgang van uitlaatslag naar inlaat slag) is de uitlaat bezig te sluiten, en de inlaat bezig te openen.
Die beweging moet min of meer symetrisch zijn.
Dus bij dat BDP moeten de kleppen allebei ongeveer even ver open staan, en ongeveer halverwege de beweging. Bij hele grote motoren, met heel veel tanden op de tandwielen kun je je hier makkelijk een tandje vergissen zonder dat het echt opvalt, maar modelmotoren hebben maar kleine tanwielen, met mischien eens 20 tanden op het nokkenas tandwiel, en daarbij is één tandje er naast onmiddellijk heel erg duidelijk zichtbaar. Dan zie je onmiddellijk dat OF een van beide kleppen nog niet beweegt in dat BDP, OF dat de klep al veel te ver geopend of gesloten is.
Het is even wat pielen, en vermoedelijk moet je de boel meerdere keren uit elkaar en terug weer in elkaar zetten, maar uiteindelijk lukt het wel, en is het meer een kwestie van "veel werk" dan van "moeilijk"... sterker, het is echt simpel als je eenmaal weet waar je op moet letten.
Och, wat zonde, en dat terwijl het zóóóó ongeloofelijk simpel is om dat lager zonder schade te verwijderen.... Gewoon in de oven op 150~200 graden, en daarna het huis even op een blokje hout "uitkloppen" en het lager valt er zo uit....
Moeders de vrouw is meestal minder blij met de geurtjes die dan uit de oven komen, maar hé.... je moet wat, he?