Kan lipo 6s niet laden op 2c!!!

Nou moet je het niet gekker maken.

Wie was degene die stug bleef volhouden dat het onmogelijk is een LiPo te laden uit een voedingsspanning die lager is dan de Li-Po spanning? Dat was jij toch?

Antwoord en eerste vraag:
Klopt, met de 24V voeding.
Laadt als een zonnetje.

Bij deze aangelegde/voedingsspanning kon Jackske de 6S lipo laden.
Nu ben ik geen boekhouder, maar 24V lijkt mij toch echt hoger dan 12V.

Electrische lading is net zoals water.
Water stroomt niet omhoog en elektrische lading, laadstroom in Amp's gaat niet van een laag- naar een hoogspanningspotentiaal.

Dacht eigenlijk dat je van je eigen ongelijk was overtuigd en dat spanning en stroom (binnen de grenzen van de lader) niet van belang zijn, maar dat het gaat om vermogen

Nogmaals simpele vraag: Indien het puur gaat over het beschikbare vermogen, waarom kon Jackske bij een aangelegde spanning van 12V niet laden en bij een aangelegde spanning van 24V wel?

Indien je kunt uitleggen, dat stroom loopt van een laagpotentiaal naar een hoog potentiaal, dan zal ik mijn ongelijk bekennen.
Zie ook mijn eerdere opmerkingen over vermogen.
 
Laatst bewerkt:
Zoveel onkunde... Je verwacht toch niet dat ik daar op in ga.

Mooie manier om geen inhoudelijk antwoord te geven.
Geef nu eerst een antwoord op het gegeven, dat Jackske bij 24V voedingsspanning WEL kan laden en bij 12V NIET.
Indien je niet instaat bent om hierop te antwoorden, dan moet ik aangeven, dat de opmerking terugslaat op de opmerker.
Gaarne nu een goed en inhoudelijk antwoord en geen smoesjes!
 
Diverse forumleden hebben je uitgelegd hoe het echt in elkaar zit. Heb je zelfs met foto's laten zien dat laden vanuit een voeding met een lagere spanning dan de te laden Li-Po prima werkt. Ga dat niet herhalen. Als het in jouw wereld anders moet werken dan is dat maar zo. Ga hier niet verder op in. Je bent zo overtuigd van je eigen gelijk dat je andere argumenten bij voorbaat niet accepteerd.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Mooie manier om geen inhoudelijk antwoord te geven.
Geef nu eerst een antwoord op het gegeven, dat Jackske bij 24V voedingsspanning WEL kan laden en bij 12V NIET.

Heel simpel.
Je moet je eens gaan inlezen in step-up schakelende voedingen, ook wel "boost dc-dc" voedingen genoemd.

Als je die snapt zul ge ook snappen dat in dit geval bij 12 Volt ingangsspanning zal de ingangsstroom te hoog worden voor de lader die dan daarom niet in staat is de spanning voldoende op te krikken naar de gewenste laadspanning van 25.2 volt bij voldoende laadstroom. Let op die laadspanning is dus ook hoger dan de ingangsspanning van 24 volt. QED.
 
Je bent zo overtuigd van je eigen gelijk dat je andere argumenten bij voorbaat niet accepteerd.

Dat klopt en waarom?
Klopt, met de 24V voeding.
Laadt als een zonnetje.

Ondanks jullie hitech oplossingen en dure meetapparatuur om het tegendeel te bewijzen, kon Jackske door een eenvoudige lader met een voedingsspanning van 24V mooi zijn 6s Lipo laden.
Eenvoud is de weg naar perfectie.
 
Indien je kunt uitleggen, dat stroom loopt van een laagpotentiaal naar een hoog potentiaal, dan zal ik mijn ongelijk bekennen.

De term die dit allemaal uitlegt heet een boost converter:
https://en.wikipedia.org/wiki/Boost_converter

Maar waar het hier om gaat is de maximale amperage die de lader aan de ingang kan verwerken want op 1C werkt het wel, dat is dus aan de ingang begrensd. Het op 2C laden bij een 12v voeding vereist meer amperage uit de voeding dan dat je een 24v voeding gebruikt.
 
Praktisch elke lader, die meer dan 3s kan laden vanaf 12 volt en dat zijn de meeste.

Juist geprobeerd op de batterij van de auto.
Heb de 6Seen 2 min laten lade op 2C, dus op 9A, en dat zonder probleem.

Aangezien je zo vreselijk in je eigen gelijk gelooft: leg eens uit aan degenen, die je vertellen hoe het in elkaar steekt hoe het mogelijk was, dat het met een auto accu opeens wél lukte. Zou het dan toch aan de voeding hebben gelegen, die Jackske gebruikte?
 
Jackske zei:
Juist geprobeerd op de batterij van de auto.
Heb de 6Seen 2 min laten lade op 2C, dus op 9A, en dat zonder probleem.

Dit was mij niet bekent.
Indien eerder geplaatst, dan had dit veel irritatie kunnen voorkomen.
Dus voor de voorstanders van het laden van een 25,4V lipo 6s, kan met een goede 12V autoaccu met een lage inwendige weerstand.
Hierbij geef ik toe, dat ik geen gelijk heb.
 
Al vanaf post 3 werd dit voorgeschoteld door iemand die toch wel van wanten weet. Mijn ervaring werd genegeerd. Maargoed, eigenwijs is ook een wijsheid.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Dit was mij niet bekent.
Indien eerder geplaatst, dan had dit veel irritatie kunnen voorkomen.
Dus voor de voorstanders van het laden van een 25,4V lipo 6s, kan met een goede 12V autoaccu met een lage inwendige weerstand.
Hierbij geef ik toe, dat ik geen gelijk heb.

Ik heb dit al ergens in het begin geschreven dat je vanaf een 12 Volt auto-accu alles kan laden.
(EDIT) vanaf post 3.
Alleen, en dat heb ik ook geschreven, je lader moet wel het vermogen kunnen leveren, dus spanning maal stroom.
En sommige laders moeten voor het volle vermogen op 24 Volt werken.

Wat betreft je opmerking, autoaccu met een lage inwendige weerstand, dat slaat weer nergens op.
Ten eerste kan een normale hobbyist de inwendige weerstand van een loodaccu niet meten, daarvoor heb je een hioki meter nodig en als de inwendige weerstand hoog is is de accu stuk, dus kan je je auto er niet meer op starten.
Dit is zo'n meter, die had ik standaard bij mijn werkspullen.
https://www.hioki.com/en/products/detail/?product_key=6382

GJ
 
Laatst bewerkt:
Daarnaast, de auto-accu had vrijwel zeker een spanning die hoger was dan dan 12 V, namelijk maximaal tegen de 13,8 V. Als de 12 V servervoeding die gebruikt werd 13 V of hoger had geleverd had het vermoedelijk ook daarmee net gewerkt om op 2C te laden. Qua vermogen kan die het wel aan, maar de lader heeft een beperking op ingangsstroom waardoor het niet lukt. Een voeding van 24 V lost dat probleem simpel op (maar het is helaas wel zo dat niet elke lader een ingangsspanning van 24 V aan kan, ook laders die 6S kunnen laden willen soms maximaal maar 18 V zien op de ingang).
 
Jackske zei:
Juist geprobeerd op de batterij van de auto.
Heb de 6Seen 2 min laten lade op 2C, dus op 9A, en dat zonder probleem.

Dit was mij niet bekent.
Indien eerder geplaatst, dan had dit veel irritatie kunnen voorkomen.
Dus voor de voorstanders van het laden van een 25,4V lipo 6s, kan met een goede 12V autoaccu met een lage inwendige weerstand.
Hierbij geef ik toe, dat ik geen gelijk heb.

Onzin. Al vanaf het begin van dit item is je duidelijk gemaakt hoe de vork echt in de steel steekt. Daar voegt het bericht van Jackske niets aan toe.
 
De term die dit allemaal uitlegt heet een boost converter:
https://en.wikipedia.org/wiki/Boost_converter

Bedankt voor je link. Nu is het principe van een "Step-up", boost converter, duidelijk, welke in de laadapparatuur wordt toegepast.
Ik had mij een veel ingewikkelde schakeling verwacht. De zelfinductie, uitgedrukt in H, van de spoel wordt door in- en uitschakelen gebruikt voor het opslingeren van de spanning en vervolgens gelijkgericht.
Ik kan het verkeerd hebben, maar tot op heden liet men voornamelijk het gevolg of de uitkomst zien.
Zonder verkregen kennis, inzicht in het principe, kan ik het gevolg en de uitkomst niet begrijpen.
Dus nogmaals voor de deelnemers, zie mijn antwoord op:

Hierbij geef ik toe, dat ik geen gelijk heb.
 
Bedankt voor je link. Nu is het principe van een "Step-up", boost converter, duidelijk, welke in de laadapparatuur wordt toegepast.
Ik had mij een veel ingewikkelde schakeling verwacht. De zelfinductie, uitgedrukt in H, van de spoel wordt door in- en uitschakelen gebruikt voor het opslingeren van de spanning en vervolgens gelijkgericht.
Ik kan het verkeerd hebben, maar tot op heden liet men voornamelijk het gevolg of de uitkomst zien.

Ik heb meteen geschreven dat door een schakelingetje in de lader de spanning omhoog getransformeerd wordt.
Ik heb daarna ook geschreven dat je vanaf 12 Volt gelijkspanning naar elke spanning kunt komen die je wilt door een schakeling, inverter, converter, hoe je het noemen wilt.
Ik merkte al meteen aan je eerste vraag/antwoord dat je niet veel kaas gegeten had van electronica dus ik probeerde het simpel en oppervlakkig te houden maar nee, dan toch stug vol blijven houden dat je niet hoger kan laden dan de spanning van de voedingspanning, bijv een 12V autoaccu.
Als je ook maar 1 zoekopdracht in Google had gedaan had je meteen gezien dat je ongelijk had en had je niet al die onzin uitgekraamd.
En zoals ik ook al schreef, het is helemaal niet erg als je iets niet weet of snapt maar vraag dan hoe het precies werkt en ga niet, zonder enige kennis, onzin schrijven.
Maar zoals ik ook al eerder schreef, volgens mij ben je gewoon aan het trollen en heeft het totaal geen zin om dingen uit te leggen.
En ja, je kan eigenwijs zijn, dat ben ik ook en ik heb altijd gelijk tot het tegendeel bewezen is, maar in jouw geval is je ongelijk al bij de eerste posts aangetoond en dat wordt in de praktijk, op elke club waar electro gevlogen, gereden of gevaren wordt wekelijks bewezen want anders zou niemand meer dan 3S kunnen gebruiken omdat je dan al op 12,6 Volt zit, het verlies nog niet meegerekend.


GJ
 
  • Like
Reactions: Cnn
e doet wel heel er je best om de "schuld" bij anderen te leggen in plaats van bij je eigen povere kennis van de elektrotechniek.

Beste forumlid,
Ik heb al twee keer aangegeven, dat ik ongelijk heb.
Over mijn povere kennis van elektrotechniek
Indien aan U onbekend is, wat de eenheid H(Henry) is, de zelfinductie van een spoel, opgewekt door het aantal wikkelingen en de eigenschap van het gebruikte weekijzer uitgedrukt in H(Henry), dan de volgende uitleg. De eenheid H is de zelfinductie die een stroom kan opwekken van 1 A per sec., is het voor mij moeilijk een goedantwoord te geven, Even terug naar mijn povere kennis van elektrotechniek.
Hoeveel mensen hebben geleerd hoe je een zelf inductie moet uitrekenen?
Daarbij heb ik geleerd om laagspanningstransformatoren uit te rekenen, uitgaande van de eigenschappen van het ijzerpakket, aantal primaire- en secundaire wikkeling om het gevraagde vermogen te transformeren.
 
Back
Top