Haha, dankjewel Roel,

Hier dan alles schoongepoetst... print er af geweekt en gepeld.

A8D298D7-8C9F-45B2-915A-0FD8C1C5CB4F.jpeg



Nu de bullits op de roeren gaan maken.
Pot met oude knopen voor m’n snufferd. Halve bolletjes... anders gaat het geheel uit draaiwerk.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Torpedovorm streamliner in roer... gewoon maar beginnen en zien waar het schip strand.

Rondstaf 8 mm, kunststof is het uitgangs materiaal.
Eerst de tapse vorm er een beetje in schuren via de draaibank.
Uiteinde werkstuk tevoren gecenterd voor ondersteuning en later inboren...


9AAFC871-A6CB-4096-A8CE-093CC33A5A90.jpeg



Inboren in stapjes. Eerst 2,5 dan 3,5 mm.


AFB92FBB-C15A-4170-A55F-6C5AD0765534.jpeg



Dan met de hand tappen, kop in de vrijloop, tap in de boorhouder...
Kan er draadeind in, en geeft verderop richting in het maken van een sleuf voor
passing op het roer...


C8395F2C-275E-464D-87DC-02FA1516A51D.jpeg



Dan een M4 bout in het werkstuk met een afgezaagde kop...
om later weer in de draaibank te kunnen spannen...
Wat verderop heb ik de tapse vorm iets meer afgevlakt met de schuurlat...
nu nog iets te rond.


88E9688B-DB2F-4399-A2B6-D879ED218D18.jpeg



Even inschatten hoe het komt te staan... de konus voorop op het oog gevormd met de schuurlat... en via de bout in de klauw van de draaibank geklemd.

8ACA3274-EFA9-4DB3-85F7-F19CC4FDE52A.jpeg



Dan de sleuf markeren langs een boortje... diep inkrassen met een scherp mes...
dan gaat het verder in deze houder met een ‘dremel’ en een bolkopfreesje...
De streamer is reeds hol geboord, de tweede sleuf wordt aan de hand van de richtende eerste
sleuf open gewerkt. Daarna volgt een sleutelvijlronde/schuurlinnen en timmermansoog
om de sleuf te verbreden en op te netten. Dat alles dan gewoon maar handwerk...


E2F5F90A-CCC6-4365-82F1-3D6793017545.jpeg


7ABF772C-E72A-4FDE-B683-68B19AFD7ED5.jpeg



Na wat gefriemel lijkt het keurig te gaan passen...


7ADF24C8-8F7E-499F-97B2-C4E41461BFCD.jpeg



Aan de voorlijst oogt het dan zo... behoorlijk mooi in het hart...

9054DBD3-005F-4BD1-A1FA-99ECA9209FAD.jpeg


Voor wat het waard is... wel even 3,5 uur verder... dat blijft... tijdrovend...

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Ach... er is altijd een baas boven baas... als ik weer naar anderen kijk... zoals
Lex Verkuijl of Paul Burghoorn.. en nog anderen... hemeltje lief...
 
Bouwen doe je voor je plezier en dat doe je zo precies en goed als in je vermogen ligt, soms mis je als modelbouwer het goede gereedschap om iets te maken en moet je een alternatief bedenken.
maar dat wil niet zeggen dat diegene welke dat gereedschap wel hebben toch ook nog steeds mooie dingen kunnen maken.
groet Piet
 
Onthou... dit draaiwerk is ook op een boorstand te doen... of met een boormachine in een werkbankklem, maar idd, goed gereedschap is het halve werk.

Alternatief was de pot met kralen, afgevlakte op schuurpapier en twee schuin afgesneden helften van rondstaf hout.
 
Vraag: Waarom plaatst je deze torpedo vormen in het verlengde van de schroefas?
Is dit een "dichterlijke" vrijheid, of heb jij meer informatie?
Op je onderstaande link zijn de schroeven en roeren te zien:
https://www.modelbouwforum.nl/threa...-een-theodor-heuss.268191/page-3#post-3993075
Overigens, geheel niet negatief bedoeld, door je informatie wordt de lat, lees doelstelling, voor het restaureren van mijn Theodor Heuss hoger gelegd.
Mijn doelstelling was om kinderen met het schip te kunnen laten varen. Eventueel als reddingsschip als de modelstoomsleepboot Dockyard V zonder stoom zit.
Ik heb het schip overgenomen van een overleden clublid.
Het schip had een dikke dokdeur met een groot drijfvermogen. Indien deze werd uitgezet, ging de achterkant door het drijfvermogen van de dokdeur de achterkant van het schip omhoog. Resultaat: ik kon de bijboot niet goed uitzetten.
Voor indruk van de gebruikte dokdeur: https://www.modelbouwforum.nl/threa...-een-theodor-heuss.268191/page-4#post-3994407
Daarom heb ik de dokdeur vervangen door een uit koper plaat geklopte deur met gelijke afmetingen, zie :

SAM_2796.JPG


Aan het schip zit de dunne uit koper gemaakte dokdeur en losliggend de dikke dokdeur met een groot drijfvermogen.
De huidige stand van mijn Theodor is te zien op de onderstaande foto, de spanten van de uitzetboot geplaats op de uitzethelling voor het plaatsen van het scheepje in het water.
SAM_2797.JPG


Misschien een beetje laat, maar je hebt mij wel weer geholpen voor de volgende stappen.
 
Mooi verslag Bas, ziet er allemaal top uit!
En ik altijd maar denken dat Bas een uit lucht/ligt hout gesneden piloot was, een vliegenier in merg en been, maar nee hoor!
Zie hier, Bas in waterland, en hoe!

Mvg,

Pascal.
 
Ja, Pascal, winterstop met vliegen... die kou vind ik niets. Vroeger geen last van, thans is dat anders.
Verder was ik de Kaos even zat. Is klaar voor foliewerk. Maar ik was nog een beetje aan het gisten op de padronen voor de
folie. Uiteraard moet dat een beetje een jaren 70 'look and feel' hebben.... en een Sultan voor spuiten, aar dan buiten.

Dus de bootjes een s oppakken :)

@Stoompomp. De lat hoeft niet omhoog, maar trek je eigen plan.
De Heuss is bij mij een geest uit het verre verleden. Dus in mijn hoofd zitten details in 3D.
Was piep jong toen ik het model in handen kreeg. Ik heb er toen met plezier aan gebouwd.
Informatie was er niet. Toen ik 15 was, alles toe gedaan. School en sociaal leven werden norm.
Literatuur, kunst en cultuur werd voortvarend gepromoot op school. Daar ga je in mee.

Heb het schip 2x bezocht en met de curator op het schip mogen wandelen. Dat dat kon, had met de
benaderbaarheid van de Müncheners van doen. Aardig volk.

Mijn eerste fotosessie heb ik in 2005 gedaan, in 2006 ging mijn raidsystem aan gort. Ik heb 1 harde schijf van bewaard.
Die is ook stuk. Een recovery zou 2000,- euro gaan kosten! Recentelijk ben ik er achter gekomen dat een stukje hardware
kaduuk was. Dankzij een YouTube Indiër. Onderdeel van 0,50 eurocent!
Als ik dat vervang heb ik kans dat ik van deze enige bewaarde schijf weer data kan afstropen.
Ik weet dat alle brij er nog op staat. Dat heeft het recovery bedrijf me getoond. Uiteraard begon de offerte bij 125,- euro.

In 2010 waren wij weer in de buurt, op terugreis vanuit Italie, gelden verstandiger besteed.
Weer het museum benaderd en zeer welkom geheten.
Nog veel meer foto's kunnen maken... en wist wat ik moest fotograferen.
Met een meetlint heb ik de schroeven na kunnen meten. Daar kon ik toen niet bij... brandnetelkultuur onder het schip.
Dat was nu allemaal gesnoeid. Ja... het staat nader tot een tramspotter... :cool:

Dus ik wist van de roeren... en de variable pitch props, van de Staukeil, van de anti cavitatie matten boven de schroeven...
Van de scherpe knikspant aftekening van het achterschip, om minder verkleving van het water te krijgen, en een Kamm-tail
effect... virtuele verlenging van de romp. Ook dat het een half-gleider was, met scherp onderwaterschip. Veel scherper dan het model.
Het grote platte hekwerk moest ook zorgen voor een betere manoeuvreerbaarheid. Zo een grote plaat geeft in woest water druk
en stabiliteit.

Ook de grote midden propeller, van iets meer dan een meter in diameter, en een enorme spoed, om met alles
aan het werk, de 21 knoop te kunnen halen (vlak water en voldoende diepte)... totaal 1750 PS machinevermogen.
Dat alles zet het koppetje aan het werk.

De streamliners in het verlengde van het roer... Behoorlijk lomp.. die van mij zijn een benadering.
Net zoals het roer een benadering is. Mijn schroeven zijn eigenlijk ook te groot. Heb nu 35 mm,
Moet zo rond de 30 mm zijn. Maar de 35 mm props doen nog iets. Kleiner gaat het rendement sterk achteruit.



DSCN4822.JPG


DSCN4805-Bew.jpg



De scharnieraansluiting van wat de Duitsers noemen 'Heckklappe', en de ingebouwde scheepshelling noemen ze 'Badewanne'
Het systeem noemen ze Hückepäck, het bootje, 'Beiboot'... DGzRS jargon. De klep gaat overigens niet 90º open. Eerder 70 tot 75º??
Het roer kan dan ook vrij bewegen.


DSCN4807.JPG



Bij het model zoals ik het over nam, was de klep niet conform het echte schip. Hij wist niet hoe het werkelijk zat.
Pas in de jaren 80 is het zusterschip in het museum terecht gekomen. Informatie was zeer schaars.
Het is voor die tijd gebouwd...


En dus met een hap uit het roer.... wel erg zorgvuldig uitgewerkt... en een klep die te veel doorsteekt.
Maar ik laat de constructie varen. Maak het zoals bij het echte schip. Scharnieren op de naad.
De boel wordt opgestrakt, tot weer een scherpe rand... en komt de Staukeil erbij.
Of ik de knikspant doorzet? Weet ik nog niet. Die zit wel heel mooi in de andere romp.


DSC_4163.JPG



De klep heeft geen drijfvermogen. Het is een verlengstuk voor de helling. Dus een spantenwerk met rollers om de kiel
van de beiboot over te laten rollen... Bij het heffen moet het water weg, dat gebeurt varend... en zitten er loosgaten, sleuven
in de klep om het overtollige water af te voeren. Wat ik ga doen ermee... Origineel model heeft wel z'n charme.
Andere optie... er zit glas op de romp... ik zou het schuim kunnen wegsmelten tot aankoeking. Hopen dat het niet als pudding
instort. Dan van binnen met epoxy en weefsel weer op kunnen sterken en dan het frame inbouwen.


DSCN4793.JPG



Stand van de klep... getroffen op het internet... Zichtbaar is het zware scharnier op het
laatste spant. Onderin te zien. Komen natuurlijk behoorlijke krachten op te staan...


k1071.jpg



Mooi werk bij vlak water... Maar hoe dan bij 8 beaufort? Dappere Henkies!


k1073.jpg



Kleppen aan boord... met de klep open... 1987... schip via de Rijn naar het Zuiden. Heeft zelfs
in Rotterdam gelegen! Wist ik veel?
Internetprent, iets opgehoogd vanwege de constructie... het zwart had zelfs nog doortekening...


1431892243DGzRS Theodor Heuss im D'er Innenhafen 0,99 25.3.1987-Bew.jpg



Bijzonder foto, bij toeval op het internet! Bemanning aan het spelevaren, testen. Geweldige sfeerfoto...
In deze versie is de rolbeugel, sleep-beugel al doorgeneden. Dient nog als antenne-houder...

26961604.jpg



En hoppa... met de billen bloot!... Props en roeren in vol ornaat... Internetplaat...
En ik heb er een leuk boekje over... Observeer ook de kiel... schip kon droog op het wad staan.


nuernberg_hafen_nu_8704_171_02.jpg



Tot zovers maar weer,
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Typisch dat het middenroer geen "zetpil" heeft Bas! Is dacht ik schroef met vaste bladen. Buitenste schroeven verstelbaar. Nog uitleg over die zetpil? Betere afstroming langs de roeren bij grotere spoed? Ik roep maar iets. Gr. Klaas.
 
Middenmotor is vaste spoed. En voor de snelle actie.
De zij motoren gaan tot 11 knoop had ik gelezen in de boekjes.
Ik denk een verlenging van de stroming. Zaak staat dicht opeen.
Kan zijn dat de zaak stond te rammelen onder de schroefdruk?
Het een noodoplossing was. Net als de Staukeil... die is ook later
aangebracht. Nieuwe hydrodynamische inzichten. Betere brandstofeconomie.


Zusterschip van de bermpohl.... Italianen! Gebouwd in Duitsland...
Bruno-Gregoretti... Zie de roeren. Geen streamliners...
Het museumschip ligt nu als gerestaureerd museumschip in Livorno.


scansione00044.jpg



De Peacock in de USA, Ingezet als Pilot boat... prachtige scherpe romp overigens...
Geen steamliners, maar de roeren hebben ook een grotere afstand tot de fixed propellers


6656211847_c3b533903f_o.jpeg



Maar bij de Georg Breusing zitten ze er weer wel op... en met een andere, aangepaste bladvorm... En dat klopt... in de haven van Emden ligt een exemplaar op de kade... als ik me goed herinner...
De verstelpropel lijkt hier gefixeerd. Geheeltje vroeg vast te veel onderhoud.

2192689.jpg



Zusterschip Arwed Emminghaus door het leven als Hannes P. Hafstein... terug gekocht door een Verein als monument aan stad en DGzRS...
Deze Arwed ligt nu in 'Hafen von Burgstaaken auf der Insel Fehmarn' usw! En wat zien we?
Geen streamliners... Opvallend is de schuine rand in de klep onderin. Verder naar achteren geschoven scharnierpunt!
De propspinner staat dicht op het blad. Die lijkt extra lang?

2688447.jpg



Scheepjes ogen wel ontstellend moe! Zie bij bootje... bepaald geen statenjacht.
Moet ik me nu zorgen gaan maken bij wild kwasten met lak bij het model...
Of zijn het schaal streken... pfoeha! Wat een optaters en doffers heeft het zaakje gehad...

11261282_1892731117618048_1643386202_n.jpg


Zja... dat was allemaal geen bouwtijd zo... ook geen tweede bullit aan een roer!

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Zelfs het kleine bootje heeft nog een Staukeil gekregen. Aluminium is tegen puntbelasting een kwetsbaar materiaal en als je met een beetje gweld wordt gelanceerd of thuisgehaald heb je gauw deuken. Kijk maar hoe de huid van deze schepen tussen de spanten is ingedrukt. Net of ze in het ijs heben gevaren. Misschien af en toe ook wel gebeurd. Gr. Klaas.
 
Of de bijboot alu of staal is, is me ontschoten.
De kruissers waren van staal, dubbele huid, koeling motoren liep via de huid.
Dekken en opbouw zijn van zeewaterbestendig aluminium en een deel van de spanten. Geklonken aan staal met pakking er tussen.
Overgangen zitten in de Wahldeck-rondingen. Als je goed kijkt zie je klinknagel patronen.
Althans de Heusszen.... Mocht in het voorste mangat turen... daar zat wel behoorlijk corrosie onderdeks.

Maar hier zie je zo een overgang... en een prismaglas voor daglicht binnen aan boord.... geven verdomd goed licht...

DSCN4659-LR.jpg
 
  • Like
Reactions: k-k
Hup, daar gaat ie weer... Nagenoeg gelijk... nummer twee... beetje afwerken, maar het past...
Krullen trekken met een houtbeiteltje... leunend op een beitel... wel in het gareel houden...
moet eigenlijk er dichter op leunen...
Sleufje is weer met de Proxon voorgegaan... met de hand verder opgeschoond tot passing...

Nu is het een beetje rare kunststof... toch PVC?... kan zijn dat ik het nog even overdoe in hout... moet wel verlijmd kunnen worden!


IMG_0838.jpg IMG_0836.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht altijd dat dit volledige rondspant schepen waren maar dat is maar gedeeltelijk zoals op de foto's te zien.
Halverwege naar het achterschip gaat het over in een multi knikspant, apart.

Mvg,

Pascal.
 
Laatst bewerkt:
In het echt hebben ze zeer scherpe rompen. Geld ook als halfglijder. Wave piercing bow...
Kijk je naar de opbouw... dan hint de brugvorm naar de U-boot. Met dezelfde waterspoiler.
Die had de bedoeling het water loodrecht om hoog weg te blazen, spuien...
Nat werden ze toch wel.
De Graupnermodellen zijn lompe afspiegelingen van voor het publiek aangepaste rompvormen.
Handelsgeheimen, patenten moesten beschermd worden.
Zou mooi zijn om met een scanner langs zo een romp te sjouwen, dan kan je die voor model
goed in kaart brengen, en eindelijk een fatsoenlijk onderwaterschip opzetten.
Bij de schroeven zat een lichte vertunneling. Je ziet het een beetje op de foto met het schip in de takels.
De kielbalk was van eikenhout.

De Heuss deed 20 knoop, de Bermpohl 24 knoop bij strak vlak water van voldoende diepte.
Je vaart dat niet in een vliedende storm.

Update: Lijmtest geslaagd.
Tierelier met CA...

DE8BCA12-00CB-4CDE-B13F-E3312290B2AE.jpeg

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
De kiel, zoals ie op mijn oude rompje van kitje uit 1972 zit, en in 2003 herzien.
In de romp heb ik een tweede koker gelijmd, daardoor komt de schroefaskoker.
Nu zou ik dat toch weer aanpassen voor kogellager-wijsheid.

IMG_0839.jpg



De roeren zijn dus nu klaar... Mooi in lijn met de schroeven.
De M2 schroefassen hebben iets flex. Kijken of dat goed gaat.
Anders moet de zaak toch weer getrokken worden. Brrrrr.... werk! Dan moet het M4
en een vrij in het water draaiende as worden. In de romp een korte koker.
Bij de strut een Delrin watergesmeerd lager... we merken het wel...

IMG_0844.jpg



Voorheen dit type, 'mit sondernaussparungmuster fürs heckklappengetrieb'.

IMG_0781.jpg



Jaja... bootje, bootje, bootje...

4F103E96-3BA8-4F8C-9B03-2F2FEE4D3C71.jpg


Nu wat aandacht voor roerhevels... listig bij deze!
Eens even nalezen wat nu nog een werkbare roeruitslag is.
Ergens houdt die werking op... Gisteren een modelletje gemaakt. Aantal ideeetjes in
schets voor stangetjes.
Peba hevels hebben messing stelringen... met schaars draad, wat bij mij vast heet
is dan al dolgedraaid! Dat schiet niet op! Direct klaar voor prullenbak.
RVS inslaan. Anders maar deugdelijke Robbe hevels... als die er nog zijn.

Zo zat het... en dat ga ik vanmiddag eens even kijken of dat op te strakken is.
Speling vrij. Door de positie van de roeren krijg je altijd speling en geklapper.
Hevels komen bijna in het verlengde van de stangen te staan. En kunnen zelfs doorklappen
op schroefdruk.


IMG_0305.jpg



Mooi als straks dat oude mechaniek weer in functie is hersteld.
Assen moet ik snel eens dichten... kan ie in bad! Waterlijn checkken.


IMG_0329.jpg


Groet Bas
 
Laatst bewerkt:
Kun je die hevels niet zelf maken Bas? Stukje messing, binnenwerk van een kroonsteentje. Als je dan hoogte genoeg hebt (zal wel niet) dan kun je 2 imbusboutjes zetten. Zelf heb ik ze gemaakt met alu i.p.v. messing en dan 2K gelijmd. Succes! Gr. Klaas.
 
Jazekers Klaas, bijkans gaat het ook deels die kant uit? Kan heel goed?
Maar ik moet de roeren wel goed vast kunnen zetten op de RVS rondstaf.
Een kroonsteentje heeft immers 2 schroefjes om te klemmen.Dat wil beter fixeren.
De imbus schoefjes zijn ook te bot, soms hebben die een kuiltje er in, andere een scherpe pin.
De gebruikte zijn vlees noch vis.

Kroonsteentjes lukt alleen mooi op de buitenroeren... denk ik...
Daar heb ik ook veel meer werkhoogte.
Maar met zilversoldeer kom ik een heel end, dus er kan iets sterks gemaakt worden.
Exact tussen de twee schroefjes in gezet, is dat ook goed.

Het middelste roer heeft doorstek-ashoogte plus een enkele mm voor een hevel.
Dan zit het al tegen de spindelgoot. 9 of 10 mm uit het hoofd... bodemplaat en spindelgoot...

De Peba armen zijn te kort, wel even groot als op bouwplan. Het waren de grootste, of ik heb de verkeerde besteld. Pech.

Hier zie je het goed, ik was er toen ook mee bezig. Overigens was voor deze een bediening met zeilwinch bedoeld.
Systeem al a Robbe Berlin. In het bijbootje een zakkend haakje om aan de treklus te haken...
Een vlakke dunne goot zonder mechaniek geeft meer ruimte immers...


Voorlopige testopstelling 2003, om inzicht te krijgen... Robbe hevels... daar heb ik er nog 3 extra van, 1 is wat doorleefd.
Is wel slim op te netten hoor... En dan ballinks als aankoppeling. Minste speling...
Schaalverdeling op de heck is 5 mm ruit...


IMG_0288.jpg



PS: Ja... beibootjes volledig allu.


Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Of in een 4 mm dik messing staf excentrisch een gat boren en dan op de plek waar het meeste "vlees" zit een M3 imbusboutje. Daar tegenover dan heveltje (zilver)solderen. Eigenlijk eerst solderen en dan M3 draad tappen. Anders gevaar dat schroefdraad vol vloeit met zilver. Maar ook voor jou leiden er meerdere wegen naar Rome. Kan niet in je bovenkamer en magazijn kijken. Gr. Klaas.
 
Back
Top