Ja, Pascal, winterstop met vliegen... die kou vind ik niets. Vroeger geen last van, thans is dat anders.
Verder was ik de Kaos even zat. Is klaar voor foliewerk. Maar ik was nog een beetje aan het gisten op de padronen voor de
folie. Uiteraard moet dat een beetje een jaren 70 'look and feel' hebben.... en een Sultan voor spuiten, aar dan buiten.
Dus de bootjes een s oppakken
@Stoompomp. De lat hoeft niet omhoog, maar trek je eigen plan.
De Heuss is bij mij een geest uit het verre verleden. Dus in mijn hoofd zitten details in 3D.
Was piep jong toen ik het model in handen kreeg. Ik heb er toen met plezier aan gebouwd.
Informatie was er niet. Toen ik 15 was, alles toe gedaan. School en sociaal leven werden norm.
Literatuur, kunst en cultuur werd voortvarend gepromoot op school. Daar ga je in mee.
Heb het schip 2x bezocht en met de curator op het schip mogen wandelen. Dat dat kon, had met de
benaderbaarheid van de Müncheners van doen. Aardig volk.
Mijn eerste fotosessie heb ik in 2005 gedaan, in 2006 ging mijn raidsystem aan gort. Ik heb 1 harde schijf van bewaard.
Die is ook stuk. Een recovery zou 2000,- euro gaan kosten! Recentelijk ben ik er achter gekomen dat een stukje hardware
kaduuk was. Dankzij een YouTube Indiër. Onderdeel van 0,50 eurocent!
Als ik dat vervang heb ik kans dat ik van deze enige bewaarde schijf weer data kan afstropen.
Ik weet dat alle brij er nog op staat. Dat heeft het recovery bedrijf me getoond. Uiteraard begon de offerte bij 125,- euro.
In 2010 waren wij weer in de buurt, op terugreis vanuit Italie, gelden verstandiger besteed.
Weer het museum benaderd en zeer welkom geheten.
Nog veel meer foto's kunnen maken... en wist wat ik moest fotograferen.
Met een meetlint heb ik de schroeven na kunnen meten. Daar kon ik toen niet bij... brandnetelkultuur onder het schip.
Dat was nu allemaal gesnoeid. Ja... het staat nader tot een tramspotter...
Dus ik wist van de roeren... en de variable pitch props, van de Staukeil, van de anti cavitatie matten boven de schroeven...
Van de scherpe knikspant aftekening van het achterschip, om minder verkleving van het water te krijgen, en een Kamm-tail
effect... virtuele verlenging van de romp. Ook dat het een half-gleider was, met scherp onderwaterschip. Veel scherper dan het model.
Het grote platte hekwerk moest ook zorgen voor een betere manoeuvreerbaarheid. Zo een grote plaat geeft in woest water druk
en stabiliteit.
Ook de grote midden propeller, van iets meer dan een meter in diameter, en een enorme spoed, om met alles
aan het werk, de 21 knoop te kunnen halen (vlak water en voldoende diepte)... totaal 1750 PS machinevermogen.
Dat alles zet het koppetje aan het werk.
De streamliners in het verlengde van het roer... Behoorlijk lomp.. die van mij zijn een benadering.
Net zoals het roer een benadering is. Mijn schroeven zijn eigenlijk ook te groot. Heb nu 35 mm,
Moet zo rond de 30 mm zijn. Maar de 35 mm props doen nog iets. Kleiner gaat het rendement sterk achteruit.
De scharnieraansluiting van wat de Duitsers noemen 'Heckklappe', en de ingebouwde scheepshelling noemen ze 'Badewanne'
Het systeem noemen ze Hückepäck, het bootje, 'Beiboot'... DGzRS jargon. De klep gaat overigens niet 90º open. Eerder 70 tot 75º??
Het roer kan dan ook vrij bewegen.
Bij het model zoals ik het over nam, was de klep niet conform het echte schip. Hij wist niet hoe het werkelijk zat.
Pas in de jaren 80 is het zusterschip in het museum terecht gekomen. Informatie was zeer schaars.
Het is voor die tijd gebouwd...
En dus met een hap uit het roer.... wel erg zorgvuldig uitgewerkt... en een klep die te veel doorsteekt.
Maar ik laat de constructie varen. Maak het zoals bij het echte schip. Scharnieren op de naad.
De boel wordt opgestrakt, tot weer een scherpe rand... en komt de Staukeil erbij.
Of ik de knikspant doorzet? Weet ik nog niet. Die zit wel heel mooi in de andere romp.
De klep heeft geen drijfvermogen. Het is een verlengstuk voor de helling. Dus een spantenwerk met rollers om de kiel
van de beiboot over te laten rollen... Bij het heffen moet het water weg, dat gebeurt varend... en zitten er loosgaten, sleuven
in de klep om het overtollige water af te voeren. Wat ik ga doen ermee... Origineel model heeft wel z'n charme.
Andere optie... er zit glas op de romp... ik zou het schuim kunnen wegsmelten tot aankoeking. Hopen dat het niet als pudding
instort. Dan van binnen met epoxy en weefsel weer op kunnen sterken en dan het frame inbouwen.
Stand van de klep... getroffen op het internet... Zichtbaar is het zware scharnier op het
laatste spant. Onderin te zien. Komen natuurlijk behoorlijke krachten op te staan...
Mooi werk bij vlak water... Maar hoe dan bij 8 beaufort? Dappere Henkies!
Kleppen aan boord... met de klep open... 1987... schip via de Rijn naar het Zuiden. Heeft zelfs
in Rotterdam gelegen! Wist ik veel?
Internetprent, iets opgehoogd vanwege de constructie... het zwart had zelfs nog doortekening...
Bijzonder foto, bij toeval op het internet! Bemanning aan het spelevaren, testen. Geweldige sfeerfoto...
In deze versie is de rolbeugel, sleep-beugel al doorgeneden. Dient nog als antenne-houder...
En hoppa... met de billen bloot!... Props en roeren in vol ornaat... Internetplaat...
En ik heb er een leuk boekje over... Observeer ook de kiel... schip kon droog op het wad staan.
Tot zovers maar weer,
Gr Bas