Bouwverslag Fairmount Sherpa (Alpine van Billing boats)

En zo'n soort koppeling?
Is dit misschien iets voor je als de assen al redelijk op één lijn zitten?
Groetjes,
Roelof
ro1446.jpeg
 
Wat een trage site! Geen doorkomen aan... Phoe :-)
Ziet er uit als een veredelde doppenset... bij wijze van... tref een met flex-hex... die vreten weerstand...
Kogel-vork-cardans zijn ook geschikt, zie je bij de modelauto's. Kunnen ook ruimtewist opleveren.
 
Weten jullie wat.. Ik laat de koppelingen wel ff zitten :frustie: eerst assen inbouwen en voor de motoren een degelijk plekje plannen om dan maar eens te kijken welke lengte aan koppeling er het beste tussen past en of de motoren eventueel netjes recht voor de as kunnen komen.
 
eerst assen inbouwen en voor de motoren een degelijk plekje plannen om dan maar eens te kijken welke lengte aan koppeling er het beste tussen past en of de motoren eventueel netjes recht voor de as kunnen komen.
Strak plan, hier op het forum zijn we van alle gemakken voorzien.
Als de assen perfect in lijn staan, zou je @willum kunnen vragen om het aan elkaar te solderen.:)
Of nog beter een cursusje solderen volgen, daar heb je meer aan dan zelf een beetje aan prutsen.
 
Als alternatief kun je ook een stukje siliconen brandstof slang gebruiken.
Hoofd Berg beveiliging @Roel van Essen kan je daar alles over vertellen.

Ja, dat kan Roel wel...
Als het gaat om snellopende motoren en relatief kleine schroeven. Dan gaat het over het algemeen wel goed, mits de inwendige maat van de siliconenslang klein genoeg is. Maar met deze motoren en schroeven heb je grote kans dat de brandstofslang slipt. Te veel weerstand op de schroef, omdat hij zo groot is.

In mijn Yamato hebt ik deze slang toegepast: Speed 400 en 25mm schroefjes. Gaat prima.
Bij een ander schip (Speed 900 en 45mm schroeven: één keer vol gas en de slang vloog los.
 
Ik heb nu een bestelling geplaats bij RC-point zonder koppelingen. Ik schuif het even voor me uit. Ik ben er door alle info achtergekomen dat het beter is om de situatie in de boot zelf te bekijken wanneer de boel er in zit. En zoals @H.B.Busking al eerder zei: het hoeft niet gisteren al af :D Bedankt voor alle hulp in ieder geval mensen! Ik waardeer het ontzettend.
 
Leon,
Wat leuk.
Kan ik misschien helpen?
Roelof en alle andere:

Als assen aan elkaar gekoppeld moeten worden kun je inderdaad een stukje siliconen slang nemen.
Voorbeeld:
mijn flexibele-as van mijn lang geleden zelf gemaakte hangmotor.
Deze as is met de motor verbonden door een ongewapende pvc slang.
Dit is mijn veiligheid bij vast lopen van de as. het slangetje breekt bij te grote belasting.

Maar moet het een starre verbinding worden netjes in lijn?
Zoals eerder geplaatste foto van de verlengde 2mm boortjes.
En wil ik deze stompe verbinding maken middels hardsolderen dan heb ik daar meerdere hulpstukje voor.
Nu net op dit moment ben ik aan het denken voor een nieuw hulpje bij in lijn solderen van ongelijke diameter.

Nu heb ik deze wel maar niet mobiel.
Ik gebruik de draaibank hier af en toe voor. Niet netjes maar nood breekt wet.
Oude boorkop bevat het dunste deel, de drieklauw het dikste.
De te verbinden delen moeten natuurlijk mooi vlak zijn.
En dan gewoon solderen met zilver.

Dus op naar het volgende hardsoldeer hulpmiddel.
Alsof ik er nog geen genoeg heb.

Hardsolderen kun je snel leren,
daar zijn cursussen of workshops voor.
En bijna altijd gezellig met soortgenoten onder elkaar.

Kan wat later een foto maken van zo'n hulpmiddel als dat leuk is.

Metalen busje over de beide asjes zetten kan soms ook.

Veel modelbouwplezier,
Willum

Verdorie:
Ik heb nog een hulpstuk te maken.
Als ik ringen maak uit strip en wil die dichtsolderen gaat deze door de soldeerhitte openstaan.
En dat kan niet. Dus ook daar voor een oplossing zoeken.
Het eerste idee is er al.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt van mij wat lengtematen doorgekregen... als je daar nu es even rekening mee houdt,
in het plannen? Je kan bij het plannen stukjes buis gebruiken... als tijdelijke richters.
Werkt supersimpel en doeltreffend.
Hier heb ik dat ook gedaan... Inkorten van de assen pas op het allerlaatst, en definitief verlijmen, is het sluitstuk.
Opvolgend zowat de lakronde...
Eeuwig passen en meten, tot je het zeker weet. En dan staat het ook echt recht in het verlengde.
Onder staande plaatjes, 't ging niet over 1 nacht ijs.

IMG_0446.jpg IMG_0747.jpg
 
Laatst bewerkt:
Even inhakend op Roel zijn verhaal. Twee jaar geleden brak de Robbe kunststof dubbele kruiskoppeling in mijn Bugsier 3. Op dat moment niets passends voorhanden. Althans geen koppeling. Wel net een Senseo koffiepot gedemonteerd en daar kwam een mooi stuk slang uit. Wel te groot voor de 4 mm assen, maar met een stukje dunnere slang erin mooi strak passend. Van een satéprikker een vulstukje gemaakt voor op het platte asdeel van de Bühler. Heeft een jaar zonder mankeren gedraaid. Er hangt een 55 mm Raboesch schroef aan.
Gaat ook met een stukje 8 mm brandstofslang voor het buitenste deel. Dus, wie weet Christian, kom je nog iets geschikts tegen. Uiteindelijk de koffiepotslang vervangen door 2 RVS kardankoppelingen met een 4 mm stukje as ertussen. Kwamen wel uit verweggistan, maar voor 3 dubbele kruiskoppelingen was ik aan materiaal minder kwijt dan voor één kunststof RoMarin exemplaar. Vanmiddag in mijn Smit Finland die dingen nog uit elkaar gehad voor het plaatsen van stuwlagers. Ze werden per 5 geleverd, dus gelijk maar binnen en buiten aangepakt. Hoe het uitvalt weten we aan het eind van het seizoen. Als het storend is Christian, dan veeg je het maar weer weg. Gr. Klaas.
 
Was net voor de griepgolf aan Bas! Gisteren kwamen de 5 mm en vandaag de 4 mm exemplaren aan. Zijn nogal groot, dus 2 aparte zendingen. Er staan 3 Ampere/Voltmeters in de wacht. Hoop dat de regelbare voeding al onderweg is. En anders wachten we maar even. Gr. Klaas.
 
Als het gaat om snellopende motoren en relatief kleine schroeven. Dan gaat het over het algemeen wel goed, mits de inwendige maat van de siliconenslang klein genoeg is. Maar met deze motoren en schroeven heb je grote kans dat de brandstofslang slipt. Te veel weerstand op de schroef, omdat hij zo groot is.
Ik heb tot nu toe 1 bootje met een as koppeling van een veertje.
Nu of naast het jaarlijkse rc vaar uitje, heb ik ook benzine en methanol fladder tuigjes. en door die dynamische modelbouwhobby/vliegerij ook verschillende doorsnedes aan schiliconenslangetjes, de peut zal toch op de één of andere manier vanuit de tank de motor in moeten.
Tegen het losschieten help soms ook wel eens een druppie secondelijm.
Leon,
Wat leuk.
Kan ik misschien helpen?
Geen idee, ik heb vroegha het zeldzame geluk gehad dat ik kennis en ervaring heb mogen opdoen met het op verantwoorde wijze aan elkaar bakken van dezelfde en verschillende materiaalsoorten.
Soms moet je gewoon ff de juiste mensen bij een project betrekken.
 
Ja... techniek is een uitdaging... mooi als je met kauwgum toe kan. Zou ik dat zeker doen.

Lijm is ook een uitdaging, genoeg dat niet plakken wil, maar wel aan je handen.

Modelbouw staat voor plannen in model, vooruit denken. Je kan daar ver in gaan.
 
Modelbouw staat voor plannen in model, vooruit denken. Je kan daar ver in gaan.
Er zijn hele bevolkingsgroepen en ook modelbouwers die het moeten doen met een voortschrijdend inzicht, van het ene probleem hup naar het volgende nieuwe ontstane probleem.:D
Het wil niet zeggen dat ik hier veel beter in ben met het voorkomen van bouwblunders,
 
Hardsolderen

Stompe zilver hardsoldering.
Koper aan messing:
upload_2020-2-14_16-35-17.png

Tijdens het afkoelen
upload_2020-2-14_16-35-45.png

Om de verbinding echt te kunnen zien afgedraaid.

Bij het afdraaien zat het koper in de klauw.
Vrijhangend het af te draaien messing deel.
Of dit nu koper aan messing, staal aan staal
of andere metalen maakt niet uit.
Zelfde resultaat.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Bouwblunders heb ik nimmer gemaakt... Ik zit die van standaard-meuk ARF te corrigeren!

Maar er ging wel eens een stekker verkeerd in de ontvanger... ieder huisje, z'n kruisje.
door haast en brilloosheid... foute mix... Rook uit een fonkelnieuwe RX9 van Jeti, vers met
DHL aangeleverd... de antennes waren nog nuttig van het ding... centrale chip
was een meteoriet-inslag...

Ook de correcte voorinstelling niet inschakelen van een zender... Rascal 40, tijdens
geleuter om de kist, kraaiende oude dram mannetjes... (stond op FL-8 met Lürssen Effekt roer). Dat ging direct ondersteboven bij de start.
Ja, gasknuppel altijd goed! Natuurlijk.
Elke verdere knuppel aanraking was desastreus. Foutste mix mogelijk, niet te doorgronden.
Enige route was standje heipaal in de grond. Motor zat 50 cm in de klei! Aan een navelstreng Oracover...
Niemand, behalve 1, hielp me de resten op te graven... de rest was extreem snel vertrokken...

Uit kwaadheid heb ik een nieuwe overgebouwd, de splinters bijeen getaped en op de scanner gelegd. Photoshop en Illustrator zijn je vriend.
Nieuwe tekeningen vanuit de resten opgemaakt... daarbij de malafide constructie herzien... Sig... te zot voor woorden.

Mijn tweede Rascal vliegt met andere bouwinzichten ontstellend veel beter, en zuinig op e-sap.
Maar dat is de F5B invloed...

Maar als je iets maakt, maak het dan goed! Hoeft niet gister klaar.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Back
Top