Hoi iedereen! Hopelijk gaat het allemaal goed met jullie in deze rare tijd.
Het heeft even een tijdje geduurd maar ik heb de draad weer opgepakt. Omdat een aantal dingen tegelijkertijd ff tegen zaten had ik het spul even aan de kant gelegd en duurde het een tijdje voordat ik er weer aan begon. Ook een aantal klussen in huis zaten in de weg. Wellicht herkennen een aantal van jullie dat

.
Waar ik nu mee bezig ben: bergplaten. Dit zat onder andere tegen. Ik had besloten deze uit hout te maken en dan later met epoxy te bedekken. Omdat ik dacht dat simpel was en dat ik dat wel zou begrijpen en kunnen. Echter eenmaal op de boot verlijmd was het te dik en dus niet naar mn zin. Terug schuren dacht ik dat de oplossing zou zijn. Echter was de nerf van het hout niet constant waardoor het ene hard en andere zacht was en ik dus kuilen begon te schuren. Ontevreden hierover heb ik besloten om wat anders te gaan proberen. Er kwam hier van een forumlid (weet ff niet meer wie) als tip voorbij om epoxy aan te maken, uit te gieten over een oppervlakte waar het niet aan hecht en eenmaal uitgehard er stroken van te snijden. Dat wil ik nu proberen. De epoxy ligt al een dag te drogen.
Verder nog een tegenslag. Omdat ik de stuurhut afneembaar wil hebben had ik hem los op de opbouw gemaakt. Nadeel hiervan werd dat ik niet helemaal een strakke naad had. Dus had ik al ruim een half jaar terug tape op de opbouw geplakt en de stuurhut daar zo strak mogelijk op gemaakt om vervolgens de naad met plamuur aan te smeren die niet hecht aan de tape en wel aan de stuurhut
Dit is goed gelukt. Na schuren heb ik een mooie strakke afsluitende lijn. Wat echter de tegenslag was is dat de tape zolang heeft gezeten dat ie gereageerd had met de verf en ik dus na het verwijderen van de tape allerlei lijmresten overhield op mijn al glad geschuurde en (met grondverf nog) geverfde bovenbouw. Ik heb van alles geprobeerd en de minst slechte oplossing was uiteindelijk om met korrel 60 en vervolgens 240 alles weg te schuren. Geen drama maar het was wel weer een hoop werk wat niet leuk was.
Ik heb de roerkoningen nu ook in de romp gelijmd. Ik heb de bovenkant en onderkant van de gaten iets ruimer gemaakt om als ze straks vast zitten nog een keer van lijm te kunnen voorzien. Ook moeten ze uiteraard even op goede lengte gemaakt worden. Wanneer de bergplaten klaar zijn wil ik de schroefassen en straalbuizen gaan doen. Die vind ik echter nu nog te kwetsbaar om aan te brengen als ik steeds met de romp bezit ben.
Daarnaast wat detailwerk aangebracht op stuurhut en opbouw.
Niet alles is altijd even netjes als ik zou willen maarja ik ben ook maar een amateur

Billingboats werkt ook niet altijd even goed mee. Neem bijvoorbeeld dat kleine trapje. 1 mm dik hout uit 2 of 3 lagen die los komen van elkaar bij het uitsnijden. Super irritant en helemaal niks aan te doen.