maar die branden dus in dit geval eigenlijk altijd.
Nee... als een schip voor de kant ligt, of ten anker ligt, zouden ze uit moeten zijn.
Overdag eigenlijk ook, maar dat doet niemand, en is ook niet zinvol dus niemand let er op: je ziet ze toch niet, dus het zaait ook geen verwarring.
Ankerlichten zijn namelijk van voren (wanneer de boordlichten ook zichtbaar zouden zijn) namelijk niet of nauwelijks van toplichten te onderscheiden, en dus een varend schip niet van een ten anker liggend schip, en daarom moeten die boordlichten uit.
De boordlichten geven aan of een schip "varend dan wel onderweg" is. Ten anker of voor de kant liggend ben je geen van beide. In het engels worden ze ook wel "running lights" genoemd.
"Varend" will zeggen dat of je nu gestopt ligt of niet, het schip drijft, is manouvreerbaar en onder controle.
In het engels noemen ze een varend, gestopt liggend schip "Underway with no way upon her" (heel cru vertaald "onderweg, maar bepaald geen haast")

Toplichten geven slechts aan dat het een werktuiglijk voortbewogen schip betreft (zeilschepen voeren geen toplichten als ze onder zeil varen).
Zinvolle schakelcombinaties zouden kunnen zijn
-Boordlichten (rood/groen, heklicht) gecombineerd met eventueel zwakke rode stuurhutverlichting, want dat zie je overdag toch niet.
-Toplichten
-Ankerlichten gecombineerd met volle stuurhutverlichting en eventueel enige accomodatieverlichting
-Volle dekverlichting (werkverlichting of floodlichts)
-eventuele sleeplichten apart
Grote handelsvaarders kunnen vaak ook de achterkant van de accomodatie apart verlichten, dat doen ze wel eens om in hele drukke vaarwateren "meer achterschip te tonen" maar dat is niet voorgeschreven of zo. Sommige kapiteins vinden dat gewoon een prettig idee. Als je bijvoorbeeld door straat Singapore vaart, val je vaak volledig weg tegen de achtergrond van de stad. Ik heb daar wel rondgevaren met alle voorwaartsgerichte floodlights bij omdat de kapitein dat per se wilde. Mag volgens mij niet, maar grote handelsvaart kapiteins, zeker die van het oude stempel uit het begin van mijn loopbaan waren vaak uitermate arrogant en volkomen "god op hun eigen schip".
Ik heb van tenminste een nieuwbouwschip meegemaakt dat de kapitein per se wilde dat de elec de verlichtings-groepen aanpaste van "dek bij dek rondom" naar "voorkant/achterkant/zijkanten".