Het Schipperscafe deel 6

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Olaf Wevers, 7 sep 2019.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Roelof, Op de binnenvaart was tijdens de vaart in het stuurhuis alle verlichting uit. Boven het kompas een klein dimbaar rood lampje. Bochtaanwijzer idem dito. Radarbeeld was dimbaar. In principe het stuurhuisraam voor je open. Dit om weerspiegeling van buitenverlichting te voorkomen. In die tijd was er buiten genoemde dingen nog weinig apparatuur. Navigatieverlichting had in het schakelbord een verklikkerlampje. Bestond uit een 1 Volts lampje in serie met de 24 Volts verbruiker. Gaf dat teveel licht dan werd aan de achterkant het ruitje beplakt met een stukje rood papier. Bouwjaar 1956, dus weinig hedendaags gemak en je was veel meer afhankelijk van je eigen zintuigen. Op het laatste schip was ik erg blij met de radar. Werd ook bij goed zicht gebruikt als een soort spiekbriefje. Van twee achter elkaar varende schepen zag je niet alle navigatieverlichting. Op de radar zag je ze wel allebei. In 2000 voer ik met een zeilboot en kon op mijn laptop kaart en positie zichtbaar maken. Snelle ontwikeling! Gr. Klaas.
     
  2. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.377
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Bedankt mannen, dit zijn duidelijke antwoorden.
    Ik denk dat ik 2 witte en 1 rood smd ledje in de stuurhut maak. Dan kan ik later altijd nog bekijken hoe en vooral wanneer ik ze (apart) kan schakelen. Als we niet varen kunnen we haar altijd nog als schemerlamp gebruiken.
    Nu eerst een bakkie en dan weer aan de slag.
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hoi Roelof, Om het aantal keuzes te beperken schakel je de witte ledjes in het stuurhuis parallel met de ankerlichten en het rode parallel met de boordlichten.
    Dan ben je er zeker van dat alles op het juiste moment licht geeft. Op de zeevaart is het wel gebruikelijk om ook overdag de navigatieverlichting te voeren. Gr. Klaas.
     
  4. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.377
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Kijk daar kan ik iets mee. Scheelt weer een hoop uitzoek en leeswerk. Ik wilde inderdaad met de navigatielichten combineren, maar die branden dus in dit geval eigenlijk altijd.
    Bedankt Klaas.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee... als een schip voor de kant ligt, of ten anker ligt, zouden ze uit moeten zijn.
    Overdag eigenlijk ook, maar dat doet niemand, en is ook niet zinvol dus niemand let er op: je ziet ze toch niet, dus het zaait ook geen verwarring.

    Ankerlichten zijn namelijk van voren (wanneer de boordlichten ook zichtbaar zouden zijn) namelijk niet of nauwelijks van toplichten te onderscheiden, en dus een varend schip niet van een ten anker liggend schip, en daarom moeten die boordlichten uit.

    De boordlichten geven aan of een schip "varend dan wel onderweg" is. Ten anker of voor de kant liggend ben je geen van beide. In het engels worden ze ook wel "running lights" genoemd.
    "Varend" will zeggen dat of je nu gestopt ligt of niet, het schip drijft, is manouvreerbaar en onder controle.
    In het engels noemen ze een varend, gestopt liggend schip "Underway with no way upon her" (heel cru vertaald "onderweg, maar bepaald geen haast") :D
    Toplichten geven slechts aan dat het een werktuiglijk voortbewogen schip betreft (zeilschepen voeren geen toplichten als ze onder zeil varen).

    Zinvolle schakelcombinaties zouden kunnen zijn
    -Boordlichten (rood/groen, heklicht) gecombineerd met eventueel zwakke rode stuurhutverlichting, want dat zie je overdag toch niet.
    -Toplichten
    -Ankerlichten gecombineerd met volle stuurhutverlichting en eventueel enige accomodatieverlichting
    -Volle dekverlichting (werkverlichting of floodlichts)
    -eventuele sleeplichten apart

    Grote handelsvaarders kunnen vaak ook de achterkant van de accomodatie apart verlichten, dat doen ze wel eens om in hele drukke vaarwateren "meer achterschip te tonen" maar dat is niet voorgeschreven of zo. Sommige kapiteins vinden dat gewoon een prettig idee. Als je bijvoorbeeld door straat Singapore vaart, val je vaak volledig weg tegen de achtergrond van de stad. Ik heb daar wel rondgevaren met alle voorwaartsgerichte floodlights bij omdat de kapitein dat per se wilde. Mag volgens mij niet, maar grote handelsvaart kapiteins, zeker die van het oude stempel uit het begin van mijn loopbaan waren vaak uitermate arrogant en volkomen "god op hun eigen schip".
    Ik heb van tenminste een nieuwbouwschip meegemaakt dat de kapitein per se wilde dat de elec de verlichtings-groepen aanpaste van "dek bij dek rondom" naar "voorkant/achterkant/zijkanten".
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Maar goed dat jij wakker bent Bert. Had vergeten er bij te zetten; Tijdens de vaart.
    In Stellendam zie ik regelmatig vissersschepen liggen met boordlichten, inclusief groen en wit vislicht nog aan.
    Waarschijnlijk te moe om ze, voor ze naar huis gaan, uit te doen.
    Heb met de zeilboot, de Eurogeul overstekend, wel meegemaakt dat de feestverlichting aan dek de navigatieverlichting bijna onzichtbaar maakte. En dan kun je moeilijk zien in welke richting een schip vaart. Dan is het een goed ding om AIS te hebben. Gr. Klaas.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En dat voor een verstokte machinist die slechts met tegenzin op de brug stond, nu meer dan 22 jaar geleden...:D :D :D

    Neuh... die laten ze aanstaan omdat een gewoon schip een visser, bezig met de uitvoering van de visserij, voor moet laten gaan om een of andere reden. Dus zolang dat brand, en die korf in de mast hangt, knallen de mannen gewoon lekker rechtdoor want ze zijn "vissende"...
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dat ze die korf laten hangen en dat jij dan ruimte moet geven is begrijpelijk, maar een paar dagen binnen liggen zonder die lampen uit te doen is pure nalatigheid. Althans in mijn optiek. In 1979 maakte ik met een Duitse coaster een reisje Hamburg mee. Bij de Eems scheerde een visserman kort voor ons langs. Niemand op de brug te zien. Uiteraard korf in de mast, maar netten aan dek. In 1981 voeren we op een maandagochtend van Borkum naar Delfzijl en kwamen de ene kotter na de ander tegen. We werden goed door elkaar gehusseld. We bleven in Delfzijl liggen. 's Avonds kwam er een kotter binnen lopen, met een stuk minder haast dan die ochtend. De bak zat tot halverwege de mast in elkaar. Zal op de ET-route wel iemand zijn tegen gekomen. Moest gelijk weer aan mijn reisje met die coaster denken. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2020
  9. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.377
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Bedankt voor de schakelcombinaties Brutus. Dat geeft me wat meer huiswerk. Eerst maar eens alle lichten op de bouwtekening zetten en daarna de schakelcombinaties. Dan even kijken hoe we de schakelingen gaan uitvoeren.
    Groeten Roelof
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2020
  10. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Schakelcombinaties? Niks schakelcombinaties, gewoon een Beier-module erin, alles individueel koppelen, doet al het schakelen voor jou :) wel een aantal euro's lichter, maar uitermate veelzijdig
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Herby, Ben de gelukkige bezitter van een Beier module en je kunt er 12 items mee schakelen. Maar door een beperkt aantal poten aan mijn stekker tussen romp en opbouw toch een aantal gebruikers gekoppeld. Kan nu met een kleine 4-polige stekker toe. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  12. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Ik weet het Klaas, dat jij een gelukkige eigenaar van een Beiermodule bent :) maar Roelof waarschijnlijk niet.
    Ik wil hem niet op slechte gedachte brengen, zelf het schakelschema uitdenken is een uitdaging en geeft ook veel voldoening … als het lukt, en lukt het niet,... dan is er nog altijd de BEIER
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Herby, Het is een ideaal ding, maar zoals je al schreef; Het trekt wel vacuum op je knip. Gr. Klaas.
     
  14. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Een investering heet dat :)
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    ???? Begrijp ik even niet???? Wat is er zo moeilijk aan vier schakelaartjes rondom een schakelwals, en aan ieder schakelaartje de bijbehorende lampjes knopen?
     
  16. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Valt wel mee om het uit te denken pak pen en papier en teken het even uit dan kan je het aardig visualiseren.

    Ik heb voor 4 ledjes aan een zelfgebeund spulletjes werkend kunnen krijgen dus dan moet jou dat zeker lukken.

    Ik ben namelijk een beetje LEO(lomp en onbennullig)
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Als je de ruimte hebt Bert, dan werkt zoiets wel. Ergens in de 70-er jaren heb ik in mijn tankertje ook een schakelwals gehad om de motor aan te sturen. Zaten ee 5-tal stappen op. 1/2 vooruit, vol vooruit, stop, achteruit, stop. Soort repeteer ding. Stuurde je met pulsen, die ik met een walky talky genereerde. Was met een vastgezet roer maar even leuk. Heb er wel veel van geleerd. Tussendoor ook de nodige bokken geschoten. Noem het maar leergeld. Maakt je ook inventief. Gr. Klaas.
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    Klaas met zulk een systeem zijn mijn pa en ik vroeger begonnen ;we hadden een een kanaals pixie zendertje
    in de boot stond een soort van klokwerk wat zowel het roer als de motor stuurde over een kanaal
    ik heb het volledige ding nog maar de ontvanger reageert op alle frequenties en trekt dus meteen aan

    dus spijtig genoeg werkt het dus niet meer
    maar ik blijf het bij houden en soms breng ik het eens mee naar een tentoonstelling als vergelijk qua grote tussen toen en nu
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Schitterend Raf! Ik woonde destijds in Brielle, zag de schakelwals in een avertentie. Was te koop in Leeuwarden. Mijn ouders pikten het ding voorme op in combinatie met een familiebezoek in Groningen. Weet niet meer of ik 25 of 40 gulden betaalde voor het ding. Later, na het bouwen van een 2-kanaals zender, had ik hem niet meer nodig. Werkte toen in continudienst en had naar mijn gevoel een zee aan vrije tijd. Typisch dat ik altijd een paar uur voor en na de middagdienst aan de hobby besteedde. Dank zij deze diensten veel tijd voor mijn kinderen gehad toen ze klein waren. Toen de oudste 14 werd switchte ik naar de dagdienst. Gr. Klaas.
     
  20. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Woensdag stout geweest en op 1.5 meter afstand toch even wat messingkleurige stickers gehaald voor de scheepsnaam voor de felix gehaald.

    dus ik kan in ieder geval nog even een houten naamplaatje beunen wat ik op de zij van de felix zal lijmen denk dat epoxy dan het beste is.

    Ondertussen nog steeds wachten tot ik eindelijk het cardanasje kan krijgen haha.


    Ps was woensdag jarig dus toch iets voor mijn verjaardag geregeld hehe
     

Deel Deze Pagina