De perikelen van WdeW;

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik lees inderdaad dat het alleen voor digi servo's is.
En het is een typische Multiplex instelling, vandaar dat ik het niet ken, ik vlieg niet met meerlaags hout.

GJ
 
Is hiermee de crash van je shark ook niet gelijk verklaard?
Eerste vlucht prima, volgende vlucht met een andere accu (die 130 gram lichter is:eek: ) een veel te achterlijk zwaartepunt, en kist is niet te vliegen.
Is toen ook door verschillende mensen, ook ik, gezegd, ZWAARTEPUNT!
Zwaartepunt doe ik afstellen in stapjes van 5 gram.....
 
Gram?
Zwaartepunt doe je in millimeters, schuiven met componenten.
Volgens mij had de Shark gelijke accu's.

GJ
 
Gram?
Zwaartepunt doe je in millimeters, schuiven met componenten.
Volgens mij had de Shark gelijke accu's.

GJ
Is niet altijd makkelijk te doen op het veld (bij een brandstofkist)
Wat ik dan doe, loodjes plakken tot kist ok vliegt, dan thuis op de CG weegschaal componenten verschuiven tot het zelfde zwaartepunt is bereikt, welke met loodjes is vastgesteld
 
Ja, OK, dan doe je het goed.
Voordeel van electro is dat je meestal lekker kan schuiven met de accu, met brandstof is het lastiger, je kan dan eigenlijk alleen met de ontvangeraccu schuiven.
En inderdaad, met zwevers en brandstofkisten had ik ook altijd plaklood bij me en anders pakten we dubbelzijdig tape een een paar muntjes.. werkte ook wel.

GJ
 
Is hiermee de crash van je shark ook niet gelijk verklaard?
Eerste vlucht prima, volgende vlucht met een andere accu (die 130 gram lichter is:eek: ) een veel te achterlijk zwaartepunt, en kist is niet te vliegen.
Is toen ook door verschillende mensen, ook ik, gezegd, ZWAARTEPUNT!
Zwaartepunt doe ik afstellen in stapjes van 5 gram.....

Misschien wel. Hij was compleet niet te houden.
Hij vloog op verschillende 3s lipo´s.
 
Ja, de aandrijving was voor 3S.
Maar altijd, als je even niet zeker bent, het model op de vingertoppen zetten en dan kijken of ie wel op ongeveer 1/3 van de voorkant van de vleugel balanceert.
Beter is een streepje onderop of bovenop de vleugelhelften zetten.
Als ie dan redelijk neutraal, liever iets voorover vallend, op je vingertoppen balanceert is het wel OK, zo kritisch zijn deze modellen niet.

GJ
 
Ja, de aandrijving was voor 3S.
Maar altijd, als je even niet zeker bent, het model op de vingertoppen zetten en dan kijken of ie wel op ongeveer 1/3 van de voorkant van de vleugel balanceert.
Beter is een streepje onderop of bovenop de vleugelhelften zetten.
Als ie dan redelijk neutraal, liever iets voorover vallend, op je vingertoppen balanceert is het wel OK, zo kritisch zijn deze modellen niet.

GJ

Ik houd voortaan iets naar voren hangen aan.
Bij de andere club deden ze dat ook en de roer-uitslagen op het oog. Dat laatste doe ik dus niet meer.
Deze week veel leermomenten gehad. Beetje laat, maar beter laat dan nooit.
 
Deze week veel leermomenten gehad.
Nu nog onthouden, dit leermoment m.b.t. het zwaartepunt, was niet de eerste keer.

Ik zal niet over alzheimer of dementie beginnen.
Dan zou het buurmeisje dat ook al moeten hebben.
Zij kan de naam van haar zoontje niet onthouden, dus die staat getatoeëerd een op haar arm en ja ze heeft ook nog plaatjes.
 
Ja maar niet alles wat de man op het veld gezegd heeft is waarheid.
En dat is heel vervelend dat sommige mensen elkaar dan tegenspreken.
Zwaartepunt is niet 1 vast punt.
Zoals ik al zei, je begint altijd met de fabrieksgegevens.
Als je die niet hebt dan begin je op 1/3 van de voorkant van de vleugel.
En dan ga je vliegen.
Net een motorkist, op hoogte brengen, gas dicht en aanduiken.
Als ie snel zijn neus omhoog steekt is ie te voorlijk, dan land je en schuif je de accu iets verder naar achteren, centimetertje of zo, dat is onder de vleugel dan misschien 2mm.
En dan weer.
Als het model gewoon rechtdoor gaat richting aarde dan is het zwaartepunt achterlijk.
Voordeel is dat het sneller gaat worden en sneller en heftiger reageert op roeruitslagen.
Nadeel is dat hij ook sneller overtrekt, dus weer een bouwdoos wordt.
Ideaal voor de meeste mensen is als ie in een kleine boog weer rustig horizontaal komt te liggen.
Dan zit je goed met je zwaartepunt.
Maar zoals Hobbyist ook zegt, daar hebben we het al zo vaak over gehad, dat bedoel ik nou met, je hebt de basis nooit gehad van een instructeur, dus zit het er niet in geramd.

GJ
 
Nu nog onthouden, dit leermoment m.b.t. het zwaartepunt, was niet de eerste keer.

Ik zal niet over alzheimer of dementie beginnen.
Dan zou het buurmeisje dat ook al moeten hebben.
Zij kan de naam van haar zoontje niet onthouden, dus die staat getatoeëerd een op haar arm en ja ze heeft ook nog plaatjes.

Dat is inderdaad mijn manco. Mijn oude hersenen moeten dringend een reset hebben.
Ik ben bereid een aantal tatoeages te nemen. Maar wat moet ik er precies opzetten?
 
Ja maar niet alles wat de man op het veld gezegd heeft is waarheid.
En dat is heel vervelend dat sommige mensen elkaar dan tegenspreken.
Zwaartepunt is niet 1 vast punt.
Zoals ik al zei, je begint altijd met de fabrieksgegevens.
Als je die niet hebt dan begin je op 1/3 van de voorkant van de vleugel.
En dan ga je vliegen.
Net een motorkist, op hoogte brengen, gas dicht en aanduiken.
Als ie snel zijn neus omhoog steekt is ie te voorlijk, dan land je en schuif je de accu iets verder naar achteren, centimetertje of zo, dat is onder de vleugel dan misschien 2mm.
En dan weer.
Als het model gewoon rechtdoor gaat richting aarde dan is het zwaartepunt achterlijk.
Voordeel is dat het sneller gaat worden en sneller en heftiger reageert op roeruitslagen.
Nadeel is dat hij ook sneller overtrekt, dus weer een bouwdoos wordt.
Ideaal voor de meeste mensen is als ie in een kleine boog weer rustig horizontaal komt te liggen.
Dan zit je goed met je zwaartepunt.
Maar zoals Hobbyist ook zegt, daar hebben we het al zo vaak over gehad, dat bedoel ik nou met, je hebt de basis nooit gehad van een instructeur, dus zit het er niet in geramd.

GJ

Duidelijke uitleg G.J.
Ik dacht dat alleen mensen achterlijk konden zijn :D, maar vliegtuigen ook?

Als er een schuldige is, wijs ik toch liever mij zelf.
 
Ik zal het maar eerlijk zeggen;

De directeur van Modelbouwforum heeft mij ingehuurd, om af en toe wat leven in de brouwerij te brengen.

Zo is W. de W. ook niet mijn echte naam.
 
Als er een schuldige is, wijs ik toch liever mij zelf.

Les1 van modelvliegen.
Uitleg zender, uitleg wat de roeren doen, uitleg waarom een vliegtuig vliegt en daar hoort ook het zwaartepunt bij.
En dat komt dan ook in de volgende lessen terug en ook als je je eerste eigen gebouwde model naar het veld brengt, uitleg en verbeterpunten.

Dit is eigenlijk net zo erg als iemand die zichzelf heeft leren vliegen proberen dingen af te leren.

Zeer lastig...

GJ
 
Jawel, alles werkt nu, alleen is het een rare aansluiting op de stereoplug.
Dus we kunnen nu op 1,5 meter afstand lessen, kabel is 2 meter.
Vroeger opde club lestte k met een kabel van 10 of 15 meter.
Ik zat op het terrasje aan een colaatje en de leerling stond op het veld te lessen.
Hmm, misschien toch maar een draadloze verbinding maken, dan kan ik vanaf huis les geven..
Zoals de meeste piloten nu doen... dames en heren, dit is uw gezagvoerder, vandaag werk ik vanaf huis, ik wens u een prettige vlucht.

GJ
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top