Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Met Futaba kun je ook via de zender een servo slopen.En het is een typische Multiplex instelling, vandaar dat ik het niet ken
Is niet altijd makkelijk te doen op het veld (bij een brandstofkist)Gram?
Zwaartepunt doe je in millimeters, schuiven met componenten.
Volgens mij had de Shark gelijke accu's.
GJ
Is hiermee de crash van je shark ook niet gelijk verklaard?
Eerste vlucht prima, volgende vlucht met een andere accu (die 130 gram lichter is) een veel te achterlijk zwaartepunt, en kist is niet te vliegen.
Is toen ook door verschillende mensen, ook ik, gezegd, ZWAARTEPUNT!
Zwaartepunt doe ik afstellen in stapjes van 5 gram.....
Hij vloog op verschillende 3s lipo´s.
Oh?
Maar er was toch een instructeur bij?
Echt niet goed...
GJ
Ja, de aandrijving was voor 3S.
Maar altijd, als je even niet zeker bent, het model op de vingertoppen zetten en dan kijken of ie wel op ongeveer 1/3 van de voorkant van de vleugel balanceert.
Beter is een streepje onderop of bovenop de vleugelhelften zetten.
Als ie dan redelijk neutraal, liever iets voorover vallend, op je vingertoppen balanceert is het wel OK, zo kritisch zijn deze modellen niet.
GJ
Nu nog onthouden, dit leermoment m.b.t. het zwaartepunt, was niet de eerste keer.Deze week veel leermomenten gehad.
Nu nog onthouden, dit leermoment m.b.t. het zwaartepunt, was niet de eerste keer.
Ik zal niet over alzheimer of dementie beginnen.
Dan zou het buurmeisje dat ook al moeten hebben.
Zij kan de naam van haar zoontje niet onthouden, dus die staat getatoeëerd een op haar arm en ja ze heeft ook nog plaatjes.
Ja maar niet alles wat de man op het veld gezegd heeft is waarheid.
En dat is heel vervelend dat sommige mensen elkaar dan tegenspreken.
Zwaartepunt is niet 1 vast punt.
Zoals ik al zei, je begint altijd met de fabrieksgegevens.
Als je die niet hebt dan begin je op 1/3 van de voorkant van de vleugel.
En dan ga je vliegen.
Net een motorkist, op hoogte brengen, gas dicht en aanduiken.
Als ie snel zijn neus omhoog steekt is ie te voorlijk, dan land je en schuif je de accu iets verder naar achteren, centimetertje of zo, dat is onder de vleugel dan misschien 2mm.
En dan weer.
Als het model gewoon rechtdoor gaat richting aarde dan is het zwaartepunt achterlijk.
Voordeel is dat het sneller gaat worden en sneller en heftiger reageert op roeruitslagen.
Nadeel is dat hij ook sneller overtrekt, dus weer een bouwdoos wordt.
Ideaal voor de meeste mensen is als ie in een kleine boog weer rustig horizontaal komt te liggen.
Dan zit je goed met je zwaartepunt.
Maar zoals Hobbyist ook zegt, daar hebben we het al zo vaak over gehad, dat bedoel ik nou met, je hebt de basis nooit gehad van een instructeur, dus zit het er niet in geramd.
GJ
Als er een schuldige is, wijs ik toch liever mij zelf.
Dat is inderdaad mijn manco. Mijn oude hersenen moeten dringend een reset hebben.
Ik ben bereid een aantal tatoeages te nemen. Maar wat moet ik er precies opzetten?