De perikelen van WdeW;

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 9 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik lees inderdaad dat het alleen voor digi servo's is.
    En het is een typische Multiplex instelling, vandaar dat ik het niet ken, ik vlieg niet met meerlaags hout.

    GJ
     
  2. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Met Futaba kun je ook via de zender een servo slopen.:D
     
  3. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Is hiermee de crash van je shark ook niet gelijk verklaard?
    Eerste vlucht prima, volgende vlucht met een andere accu (die 130 gram lichter is:eek: ) een veel te achterlijk zwaartepunt, en kist is niet te vliegen.
    Is toen ook door verschillende mensen, ook ik, gezegd, ZWAARTEPUNT!
    Zwaartepunt doe ik afstellen in stapjes van 5 gram.....
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gram?
    Zwaartepunt doe je in millimeters, schuiven met componenten.
    Volgens mij had de Shark gelijke accu's.

    GJ
     
  5. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Is niet altijd makkelijk te doen op het veld (bij een brandstofkist)
    Wat ik dan doe, loodjes plakken tot kist ok vliegt, dan thuis op de CG weegschaal componenten verschuiven tot het zelfde zwaartepunt is bereikt, welke met loodjes is vastgesteld
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, OK, dan doe je het goed.
    Voordeel van electro is dat je meestal lekker kan schuiven met de accu, met brandstof is het lastiger, je kan dan eigenlijk alleen met de ontvangeraccu schuiven.
    En inderdaad, met zwevers en brandstofkisten had ik ook altijd plaklood bij me en anders pakten we dubbelzijdig tape een een paar muntjes.. werkte ook wel.

    GJ
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Misschien wel. Hij was compleet niet te houden.
    Hij vloog op verschillende 3s lipo´s.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Oh?
    Maar er was toch een instructeur bij?

    Echt niet goed...


    GJ
     
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De Shark van Sebart moet op 3s.
    De lipo´s moesten wel ver naar achter.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, de aandrijving was voor 3S.
    Maar altijd, als je even niet zeker bent, het model op de vingertoppen zetten en dan kijken of ie wel op ongeveer 1/3 van de voorkant van de vleugel balanceert.
    Beter is een streepje onderop of bovenop de vleugelhelften zetten.
    Als ie dan redelijk neutraal, liever iets voorover vallend, op je vingertoppen balanceert is het wel OK, zo kritisch zijn deze modellen niet.

    GJ
     
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik houd voortaan iets naar voren hangen aan.
    Bij de andere club deden ze dat ook en de roer-uitslagen op het oog. Dat laatste doe ik dus niet meer.
    Deze week veel leermomenten gehad. Beetje laat, maar beter laat dan nooit.
     
  12. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Nu nog onthouden, dit leermoment m.b.t. het zwaartepunt, was niet de eerste keer.

    Ik zal niet over alzheimer of dementie beginnen.
    Dan zou het buurmeisje dat ook al moeten hebben.
    Zij kan de naam van haar zoontje niet onthouden, dus die staat getatoeëerd een op haar arm en ja ze heeft ook nog plaatjes.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja maar niet alles wat de man op het veld gezegd heeft is waarheid.
    En dat is heel vervelend dat sommige mensen elkaar dan tegenspreken.
    Zwaartepunt is niet 1 vast punt.
    Zoals ik al zei, je begint altijd met de fabrieksgegevens.
    Als je die niet hebt dan begin je op 1/3 van de voorkant van de vleugel.
    En dan ga je vliegen.
    Net een motorkist, op hoogte brengen, gas dicht en aanduiken.
    Als ie snel zijn neus omhoog steekt is ie te voorlijk, dan land je en schuif je de accu iets verder naar achteren, centimetertje of zo, dat is onder de vleugel dan misschien 2mm.
    En dan weer.
    Als het model gewoon rechtdoor gaat richting aarde dan is het zwaartepunt achterlijk.
    Voordeel is dat het sneller gaat worden en sneller en heftiger reageert op roeruitslagen.
    Nadeel is dat hij ook sneller overtrekt, dus weer een bouwdoos wordt.
    Ideaal voor de meeste mensen is als ie in een kleine boog weer rustig horizontaal komt te liggen.
    Dan zit je goed met je zwaartepunt.
    Maar zoals Hobbyist ook zegt, daar hebben we het al zo vaak over gehad, dat bedoel ik nou met, je hebt de basis nooit gehad van een instructeur, dus zit het er niet in geramd.

    GJ
     
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat is inderdaad mijn manco. Mijn oude hersenen moeten dringend een reset hebben.
    Ik ben bereid een aantal tatoeages te nemen. Maar wat moet ik er precies opzetten?
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Duidelijke uitleg G.J.
    Ik dacht dat alleen mensen achterlijk konden zijn :D, maar vliegtuigen ook?

    Als er een schuldige is, wijs ik toch liever mij zelf.
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik zal het maar eerlijk zeggen;

    De directeur van Modelbouwforum heeft mij ingehuurd, om af en toe wat leven in de brouwerij te brengen.

    Zo is W. de W. ook niet mijn echte naam.
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Les1 van modelvliegen.
    Uitleg zender, uitleg wat de roeren doen, uitleg waarom een vliegtuig vliegt en daar hoort ook het zwaartepunt bij.
    En dat komt dan ook in de volgende lessen terug en ook als je je eerste eigen gebouwde model naar het veld brengt, uitleg en verbeterpunten.

    Dit is eigenlijk net zo erg als iemand die zichzelf heeft leren vliegen proberen dingen af te leren.

    Zeer lastig...

    GJ
     
  18. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    GJVO vragen of hij een stereoplug op je hersens kan aansluiten, zoiets als leraar en leerling en vol pompen met informatie :)

    Je zou wat op je buik kunnen schrijven o.a. dat die stereoplug niet gaat werken. :)
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jawel, alles werkt nu, alleen is het een rare aansluiting op de stereoplug.
    Dus we kunnen nu op 1,5 meter afstand lessen, kabel is 2 meter.
    Vroeger opde club lestte k met een kabel van 10 of 15 meter.
    Ik zat op het terrasje aan een colaatje en de leerling stond op het veld te lessen.
    Hmm, misschien toch maar een draadloze verbinding maken, dan kan ik vanaf huis les geven..
    Zoals de meeste piloten nu doen... dames en heren, dit is uw gezagvoerder, vandaag werk ik vanaf huis, ik wens u een prettige vlucht.

    GJ
     
  20. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik heb het gelezen dat je het werkend hebt gekregen, maar kan je hem gebruiken om de hersens van Willy te resettenen en eventueel te besturen? :)
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina