De perikelen van WdeW;

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 9 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dus als één iemand op de aardkloot iets schrijft wat wel of niet waar is.
    Waardoor één klacht een waterval van dezelfde klachten genereert, terwijl het een éénmalig iets was.
    Waarbij nog eens niet zeker is dat de vermelde oorzaak ook daadwerkelijk de oorzaak is.

    Je modelvliegmaatjes die je aan het observeren bent op het veld overkomen zo ongeveer hetzelfde.
    Jij vertelt hun of je stelt de conclusie, dat het door de potmeter komt, het hele internet staat daar immers mee volgeschreven.
    Zo wordt een verhaaltje een best wel mooi geloofwaardig verhaaltje met eigenlijk maar één originele bron.

    Als bij mij een servo of ander iets stuk gaat wil ik graag weten waardoor dat is gekomen.
    Door mijn, af en toe moet ik ook wat werken en mogelijkheden buiten het werk om.
    Heb ik vaak de mogelijkheid om dat uit te zoeken.:)

    In de afgelopen 30 jaar heb ik maar een paar defecte servo's gehad, waarvan de oorzaak is achterhaald.
    Bepaalde mini/micro exemplaren van Hitec (MPX), als daar het stuurstangetje met nogal wat geweld in het servo heveltje wordt gefrummeld.
    En het heveltje zit al op de servo, tja dat is mechanisch niet zo goed voor het potmetertje.
    Dat gebeurd ook bij nogal een grote kudde merkloze exemplaren.

    Gestripte tandwielen, bij een harde landingen of na het abrupt beëindigen van de vliegbeweging.
    ("Daar staat anders nooit een boom.")
    Motortjes in de servo bij een tikkeltje te gevoelig afgestelde gyro.

    Resumé zo is mijn ervaring, het menselijk falen sloopt de servo.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Menselijk handelen op enig gegeven punt in de levenscyclus van een object, sloopt 99% van eigenlijk ALLES :D

    Maar dat is meer een filosofische benadering ;)
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Grootste faalpunt bij servo's, te lange schroef in de servo draaien om het heveltje vast te zetten>
    Daardoor drukt hij de potmeter stuk, of belast hem zwaarder.
    Het is niet altijd een fout van de mens, er zijn diverse servo's die ingebouwde problemen hebben, bij merkservo's wordt daar dan wel eens een melding van gemaakt door de fabrikant, bij de chinazooi niet.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    eigenlijk heb ik op internet nog niet veel daarover gelezen. maar het geeft soms wel eens inspiratie.
    internet is leuk.
    maar de controleerbaarheid van klachten en oorzaken is ruk.
    en vaak meer een hype dan een werkelijk kwaliteitsprobleem
    meestal kun je van alles wel klachten lezen, terwijl dit vaak toch een beetje een gebruikersprobleem is.

    ik heb dit nu bij een paar merken gezien.
    2 of 3 van mezelf, allemaal andere merken en typen.
    en meerdere op het veld.
    let wel, dit is in alle tijd dat ik in de hobby zit. ik kan het nog op 2 handen tellen.
    ik zou alleen even niet weten wat er anders kapot kan zijn, bij het beschreven gedrag.

    en ja, mensen maken alles kapot.
    maar ja, dan had het ding door moeten leren voor showroommodel :D
    op het eind zal zelfs geoorloofd gebruik het ding naar de eeuwige vliegvelden sturen..
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Mijn maiden met de 4* is prima verlopen.
     
    jve vindt dit leuk.
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    En de E2K... al gevlogen?

    GJ
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Nee, nog niet.
    Ik vlieg eerst een paar weken met de 4*
    Eerst weer wat zelfvertrouwen opbouwen na de crash van de Shark.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hahaha, dan had je jaren geleden met Gerben en mij mee moeten gaan naar de duinen, dynamic soaring.
    Een kist of 7 meenemen en dan met een vuilniszak onderdelen terug.
    Wel een middagje lol gehad.

    GJ
     
  9. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Als dat het wekelijkse ritme is ben je toch echt wel op ARF aangewezen, zelfs als je heel veel tijd hebt ;)
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het is niet elke week harde westenwind, want dat is een vereiste, wind zo hard mogelijk uit het westen.
    En ik moest die dingen zelf bouwen, uit mallen.
    Is ook lekker goedkoop, een model kostte weinig, hotliners, 170cm span en lekker sterk en zwaar gebouwd.
    Dat spul is amper te koop, of je moet geld teveel hebben, ze betalen makkelijk ruim 1000 euro voor een kaal model.


    GJ
     
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het is een goed moment om de stand weer even op te maken;

    De nieuwe 4* 60 vliegt uitstekend. Hij heeft veel minder last van turbulentie dan eerdere toestellen.
    Hij geeft hetzelfde gevoel als mijn vroegere favoriet de Escapade 61. Kennelijk heb ik iets met laagdekkers
    met 170-180cm span op 6 cellen. De 4* is dan ook vanaf heden mijn basis-vliegtuig.

    Zonder Corona zou ik naar G.J. in Duitsland zijn gegaan. Hij had mij kunnen leren, op verantwoorde wijze,
    met de Ion Pro en de E2K om te gaan. Toch wil ik graag verder met deze twee toestellen.

    Bij mijn tweede club, de Flying Dutchman, is iemand met 10 jaar ervaring, die gisteren stevig aan het
    scheuren was met een Dogfighter. Later bleek, dat hij meestal de nieuwe toestellen invliegt. De beste man
    is bereid om de E2K in te vliegen. De vraag is, of ik hem daarna zelfstandig kan vliegen? Volgens G.J.
    kun je er ook langzaam mee vliegen. Wat is wijsheid?
     
  12. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Aan de kabel ermee, wel met 1,5mtr afstand hè!
    Zo kun jij relaxed wennen aan de kist, mocht er iets fout gaan dan wordt ie overgenomen.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De E2K hoeft niet hard maar je kan dan wennen aan kleinere modellen, dat is de reden.

    GJ
     
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik durf het eigenlijk wel.
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    toch, niet doen.
    even samen met iemand die je even kan redden als het toestel een onbekende frats uithaalt.

    vergis je niet hoe vlot een toestel uit het zicht gaat, of dat de stand van een toestel moeilijk te zien raakt...
    zeker als het toestel niet groot is..
    je zal niet de eerste zijn die denkt dat hij even een tel adem kan halen op het rechte stuk, waarna blijkt dat hij al zo ver weg is dat je hem op gevoel om moet draaien.
    dat had ik nl met een mini horten.. ding was een zwart penseellijntje geworden in de lucht.

    qua fourstar:
    gefeliciteerd:
    en nu proberen netjes en straks figuren ermee te vliegen:D
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wil, we gaan hier volgende week weer open.
    6 Mei is Bevrijdingsdag voor de duitsers.
    AUFMACHEN!!!!


    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Hallo der Gert-Jan,
    Gerne besuche ich Ihnen ins kurzum.
    Wann geht das Hotel offen?
    Grússe.
    Willi der Bas Lautsprecher
     
    easy vindt dit leuk.
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ga vrijdag naar het hotel, ze hebben nu een afhaalloket voor de schnitzels..
    Dan vraag ik of ze al weten wanneer ze weer open gaan.
    En het is ook fijn als Belgie weer open is, dat is een stuk korter rijden.
    Maar ik hoorde dat Duitsland met Nederland en Belgie gaat praten omdat ze weer toerisme willen hebben dus de Nederlandse regering moet niet zulke onzin in de kranten schrijven dat de grenzen dicht zijn.
    Dat is alleen maar bangmakerij.
    Maar Belgie hebben ze echt de slagbomen naar beneden, zelfs via Luxemburg kan je Belgie niet in, heb ik natuurlijk al geprobeerd.

    GJ
     
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dan komt mijn cursus limbodansen toch nog van pas.
     
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Een serieus nieuw perikel.

    Twee weken geleden ben ik weer lid geworden van mijn eerste vliegclub de Flying Dutchman in Bruchem.
    Momenteel vlieg ik daar met een FourStar 60 op 6s. Voor mij is dat een mooi en groot vliegtuig.
    Maar er was iets vreemd aan de hand. De ene keer vloog hij goed en de andere keer wilde hij recht omhoog.
    Ik dacht: het zal wel aan mij liggen.

    Tot ik op het idee kwam, om eens kritisch naar de lipo's te kijken. Het zijn 2 Zippy's, 1 Gens Ace en een Turnigy Nano.
    En ja hoor ........... ze zijn niet even lang. Hmm...........zouden ze dan ook niet even zwaar zijn?
    Bij Blokker maar eens een electronisch weegschaaltje gekocht.
    Zijn er helderzienden onder jullie? Wat denk je? Het verschil tussen de Zippy en de Nanotech is maar liefst 130 gram.

    De man die hem ingevlogen had, zei dat het zwaartepunt net goed was. Ja, maar dat was met de Nanotech.
    Gisteren toch nog maar eens iemand anders erbij gevraagd. Hij blijkt de meeste toestellen doorgaans in te vliegen.
    Hij had de oorzaak al snel gevonden. Het zwaartepunt!
    Ik had inmiddels thuis al alle lipos's evenzwaar gemaakt met lood, zoals de Nano. Toch handig zo'n weegschaaltje.
    Op het veld voegden wij lood toe aan de zwaarste lipo (totaalgewicht nu 890 gram) en de 4* vloog een stuk beter.
    (inmiddels wegen de andere lipo's nu ook 890 gram).

    Vervolgens kreeg ik flink op mijn sodemieter. Alle uitslagen waren veel te klein!
    De beste man zweert bij de fabrieksinstellingen. Die had ik toevallig bij me. Samen stelden wij deze in.
    En wat denk je? Hij vloog weer een stuk beter.
    De man vroeg zich af, hoe ik zo al twee weken heb kunnen vliegen? Dat komt natuurlijk omdat ik zo goed ben :D.

    Kortom, in slechts 1 middag heb ik ongelooflijk veel essentiële zaken geleerd. Ik ben hem dan ook ontzettend dankbaar.

    Voor iedereen die hier meeleest: VERSCHILLENDE MERKEN LIPO'S VERSCHILLEN WAARSCHIJNLIJK VAN GEWICHT.
    CONTROLEER HET ZWAARTEPUNT
     
    jve, Arnold 85 en wvr vinden dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina