Mustang P51D freeplan Juni RCM&E

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ton van Munsteren, 23 mei 2013.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Is een mooi kissie geworden heb je al gevlogen
     
  2. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn
    De vleugel en de romp heb ik al grotendeels. De bouw van de vleugel komt overeen met jouw foto´s maar de romp ging bij mij totaal anders. Ik denk in basis dat het het zelfde model is behalve de constructie.
     
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Denk dat je een ander model hebt er zijn namelijk twee P51D Modellen een versie 1 en versie 2.
    Er is een model zelf ontworpen door RBC en een die ik heb ontworpen en in RCME is gepubliseerd en als onderdelen set verkocht wordt door RBC.
    Het zou dus kunnen zijn dat je niet mijn versie hebt maar de andere, waarvan de romp zijkant vlak is.
    Kun je zeker adviseren Maar dan moet je wel wat plaatjes van je model posten.
     
    AER vindt dit leuk.
  4. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn
    Beste modelbouwforumleden en in het bijzonder Ton van Munsteren. Even voorstellen mijn naam is Arno Regeling (AER) en ik ben begonnen met modelbouw in 1997. Op zeer jonge leeftijd 8 jaar had ik al interesse in modelvliegen en dat kwam door een buurjongen die moest trainen omdat hij wedstrijden vloog in Europa. Heel veel later kreeg ik een collega die zich hier ook mee bezig hield en toen sloeg het vuur over. Zelf een Robbe Charter gekocht en zelf gebouwd met zo nodig advies van mijn collega. Toen ik klaar was met de bouw kwam ik er achter dat ergens vlakbij s'avonds in een kantine van een bedrijf er een modelbouwclub was die zich bezig hield met vliegen. Ben er heen gegaan om kennis te maken, ze wilden mij helpen en adviseren met mijn eerste kist. Ik zei dat dat niet hoefde want ik had zelf al een Charter gebouwd. Ze zeiden dat het niet de goede volgorde was maar de volgende keer moest ik hem maar eens mee brengen. Ze dachten zeker dat er veel op aan te merken zou zijn maar ze konden er niks over zeggen alleen dat het goed gebouwd was. Iedere keer als ik op het veld was was er altijd een clublid die er even mee wilden scheuren door de lucht omdat hij wist dat hij goed in elkaar stak, ik heb hem nog steeds. Later volgden twee laagdekkers die ik nog heb en enkele zwevers. Door mijn werk was en ben ik niet ieder weekend en vrij uurtje te vinden op het veld. Ik vind mijzelf niet zo fanatiek op dit gebied, een soort recreant. Zoals je misschien gezien hebt kom ik al een paar jaar op dit forum maar nu wil ik dan iets toevoegen aan deze topic, laatste keer toch al een tijdje geleden.
    Waarom ik hier ben is dat ik drie jaar geleden een bouwdoos heb overgenomen van iemand. Het is een Mustang P51-D een kit van RBC kits met een spanwijdte van 1150 mm en een vlieggewicht van 1350 gram. Op het eerste gezicht kwam ik hier een zelfde kist tegen maar toen ik goed keek zag ik overeenkomsten maar ook grote verschillen met name de bouw van de romp. Nu blijkt de huidige Mustang kit van RBC kits versie 2 te zijn ontworpen naar wat ik begrijp door Ton van Munsteren, de gene die ik heb is versie 1 ontworpen door RBC kits toch al een aantal jaren ouder dan versie 2, hier wordt nog gesproken over een Speed 600 motor en een acht cel Nimh accu pakket. Voor geinteresseerden en die het leuk vinden wil ik hier een verslag geven over de bouw van mijn Mustang P51-D. Al is mijn kit niet helemaal het zelfde toch heb ik in dit topic veel informatie gehaald die ik kon gebruiken.
     
    Laatst bewerkt: 4 jun 2020
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn
    A00000.jpg A0.JPG A1.jpg A2.jpg Deze mustang is de derde kist die ik bouw, hiervoor lang geleden heb ik ook nog een mini hoogdekker gebouwd maar die moet nog steeds afgemaakt worden.
    Ben twee jaar geleden begonnen met de vleugels van deze kist. Eerst gezorgd voor een kopie van de bouwtekening, een afdruk van de vleugel in spiegelbeeld en een goede ondergrond waar de onderdelen goed op vast gepind kan worden natuurlijk deze waterpas afgesteld. Daar tussen kwam nog een verbouwing in mijn huis waar ook tijd over heen ging dus lag de bouw van de Mustang stil.
    Het bouwen ging eigenlijk van zelf, de onderdelen zijn CNC gesneden en zitten op enkele punten vast aan het balsa plankje. Kon ze er makkelijk uithalen en de nokjes vlak schuren. De Charter waarover ik sprak had ik met epoxy aan elkaar gelijmd best bewerkelijk maar enorm sterk, heeft mij in het begin vaak gered. Dit keer wilde ik witte houtlijm gebruiken en zo nodig CA, werkt een stuk makkelijker en waarschijnlijk net zo sterk.
     
    Laatst bewerkt: 4 jun 2020
  6. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Hoi Arno,

    Leuk dat je de moeite will nemen een verslag te maken van de Mustang , uiteraard ga ik je volgen.
    Nog wel een kleine opmerking de Modellen van RBC zijn niet lasergesneden maar CNC.
    Veel bouwplezier en laat maar komen die foto's.

    Voor de motivatie een plaatjes van mijn P51D en B

    IMG_2588.JPG

    Ton
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MicropropSport en AER vinden dit leuk.
  7. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hallo Ton, je opmerking heb ik in mijn tekst recht gezet bij deze. De foto van jouw beide Mustangs zullen mij zeker stimuleren met het schrijven van mijn bouwverslag natuurlijk vergezeld met foto´s.
     
    Laatst bewerkt: 4 jun 2020
  8. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.231
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik begon het draadje te lezen en zag eerst niet dat het al een paar jaar geleden gestart is. Ton vroeg ergens naar suggesties voor een andere warbird. Mij heeft het wel eens verbaasd dat er nog geen handzaam (1.50 span?) bouwpakket van de Fokker G1 is: er zijn diverse getalenteerde Nederlandse ontwerpers die dat volgens mij wel zouden kunnen. Maar het is natuurlijk niet het eenvoudigste model om uit te denken.
     
    MicropropSport en AER vinden dit leuk.
  9. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn
    [/GALLERY][/GALLERY] Ben met de linkse vleugel begonnen en zoals je of de foto´s kunt zien heb ik de hoofdliggers volgens de onderliggende tekening met spelden vast gelegd. Spelden met een klein blokje hardschuim zorgen ervoor dat de liggers strak tegen de tekening blijven liggen. Daarna de CNC gefreesde vleugelribben uit de balsa planken gehaald en de nokjes glad geschuurd en op de juiste plaats gezet. Voor een 0,5 graad schuinte een 6 mm rondhout (want vierkant had ik niet) geplaatst op de lijn die de tekening aangeeft, de achtereinden van de ribben en wingtip komen hierboven op te staan. Dit rondhout vastgezet zodat het niet van zijn plek kan. Toen de vleugelribben incl. valse wingtip op de juiste plaats vast gezet met spelden en blokjes van hardschuim zodat ook de ribben tegen de tekening en het rondhout aangeduwd worden. De valse voor en achterlijst er langs de voor en achterkant van de ribben gelegd om te kijken of het allemaal een beetje uitkomt. Voor de valse voorlijst zag het er goed uit dus heb ik die nog zonder lijm tegen de ribben aangezet en gefixeerd met spelden. Gecontroleerd of alles goed zat, toen vond ik het tijd om alles met CA vast te zetten. Later heb ik dat rondhout 6 mm dikte voor een halve graad schuinte bij de eerste twee ribben, gezien vanaf de romp geruild voor twee kleinere stukjes van 6 mm en de overige ribben zo ondersteund met balsa dat ze dezelfde schuinte zouden behouden en alles weer vast gezet met spelden. Zo heb ik later de ruimte om het rolroer te bouwen en dat stuk rondhout kan ik weer gebruiken voor de andere vleugel. Op de punten waar de hoofdligger de vleugelribben kruiste heb ik hier een versterking aangebracht. Ondertussen was ik ook bezig met het opbouwen van de andere vleugel op de zelfde manier als de linkse vleugel. Om het resultaat te laten zien zal ik er foto´s bij doen want alleen tekst is ook maar .......
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2020
  10. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hier heb ik het middenstuk wat zorgt voor de V-stelling aan de linker vleugel gelijmd en gekeken of de hoek die het maakt met de bouwplank 90 graden is zoals de rest van de vleugel. Deze foto is iets duidelijker.
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2020
  11. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn
  12. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn
  13. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik dacht eerst maar de linker vleugel aan de bovenkant voor bekleden met 1,5 mm balsa sheet want volgens mijn idee heeft de vleugel dan al wat meer stevigheid als ik hem van de bouwplank haal om het overige deel van de vleugel te bekleden. De elastieken en het latje zorgen voor genoeg druk om de balsa sheet tegen de hoofdligger en de ribben aan te drukken.
    Op de foto kan je zien dat ik gekozen heb voor de wel bekende scharnieren en op de plek waar deze komen een versteviging heb aangebracht.
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2020
  14. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn
    Het volgende heb ik de vleugel van de bouwplaat afgehaald en verder gegaan met het bekleden van de onderkant. Eerst de voorkant van de onderkant tegen de valse neuslijst gelijmd, toen dat goed vast zat verder gegaan. Een beetje gewicht erop en een latje eronder (niet zichtbaar) zorgde ervoor dat de ribben vast kwamen te zitten aan de beplanking.
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2020
  15. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn
  16. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn
    Laatst bewerkt: 10 jun 2020
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  17. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Goed bezig hoor
     
    AER vindt dit leuk.
  18. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn
    Volgens de bouwtekening van deze mustang worden de rolroeren bestuurd door één servo vanuit het midden van de vleugel met behulp van twee 0,5 mm stuurkabeltjes. Voor mijn gevoel vind ik dat net een beetje weinig een beetje iel dus koos ik voor twee servo´s voor ieder rolroer één. Dat betekende eigenlijk een kleine aanpassing in de vleugel. Ongeveer op de plek waar de stuurkabel naar het rolroer gaat plaatste ik een servo. Ik heb een houdertje van balsahout gemaakt waar de servo precies in past. Ik zie bij deze foto dat de beplanking al is aangepast voor het maken van het rolroer.
    Ik wilde eigenlijk een doorgang in de beplanking onderkant vleugel maken dat als de vleugel klaar is je toch bij de servo kan komen om hem eventueel te verwisselen als dat nodig is. Een luikje gemaakt in de beplanking van de vleugel met daaronder een frame van balsahout met op de hoekpunten blokjes vurenhout waarop ik het luikje van 1,5mm triplex in de toekomst vast kan schroeven zodat de vleugel aan de onderkant weer een glad oppervlak krijgt. (moet nog wel gebeuren) Ik zal er een paar foto's bij doen dat maakt het allemaal wat duidelijker.
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2020
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  19. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Heel verstandig , de kabel is leuk maar komt eigenlijk nooit 100% terug naar neutraal twee losse servo's is een veel beter oplossing
     
    AER vindt dit leuk.
  20. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik probeer wel mijn best te doen.
     

Deel Deze Pagina