Mustang P51D freeplan Juni RCM&E

Aan de bovenkant en vooronder lijm ik nog extra balsa planken om later een mooiere ronding te kunnen schuren anders wordt het maar een vierkant doosje.
Ik zat er nog over na te denken om het op de zijkant ook te doen maar dat is allemaal wel extra gewicht. Toch maar niet gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Van een vierkant doosje naar een veel rondere vorm...... wilde ik laten zien maar ik schijn geen ruimte meer te hebben voor foto´s.
 
Welk post nummer moet weg???
Als het kan B34 op 25 juni om 21.04 uur.
Nog een andere vraag, ik schijn aan mijn limiet te zitten om foto´s te plaatsen, nu heb ik al 25 foto´s verwijdert en 6 nieuwe geplaatst en nu zit ik alweer aan mijn limiet, hoe kan ik dit oplossen ?
Alvast dank, groeten Arno.
 
Als het kan B34 op 25 juni om 21.04 uur.
Nog een andere vraag, ik schijn aan mijn limiet te zitten om foto´s te plaatsen, nu heb ik al 25 foto´s verwijdert en 6 nieuwe geplaatst en nu zit ik alweer aan mijn limiet, hoe kan ik dit oplossen ?
Alvast dank, groeten Arno.

Vriend worden van het Modelbouwforum, dan kan je veel meer foto's plaatsen.
 
  • Like
Reactions: AER
Ben vandaag ook vriend van het forum geworden dus kan ik ook weer verder met mijn bouwverslag en foto´s plaatsen.
 
Ik was gebleven bij het vierkante doosje, ziet er strak uit met zijn mooie hoeken maar uit eindelijk is dat natuurlijk niet de bedoeling. Er moet zoveel mogelijk ronding in komen en dan gaan lijken op een Mustang P51-D. Dus dat zou schuren worden veel schuren. Maar voor dat ging gebeuren moeten als laatste spant 2 en 1 voor op de neus gelijmd worden. Toen het schuren met dit als resultaat.
Ik twijfelde nog of ik op de zijkanten ook extra balsa zou lijmen, heb foto´s bekeken van Mustang´s maar het viel mij op dat er maar een beetje ronding in zat dus heb ik het maar gelaten hoe het was.
Maar toch was ik nog niet helemaal te vreden, er volgden nog twee laagjes boven op de romp.
Die extra lagen balsa die erop zijn gekomen mogen er voor ongeveer de helft weer afgeschuurd worden.
Dat was veel schuurwerk en als je dacht dat je ermee klaar was volgde weer een nieuwe periode van schuren, je bekeek de romp van alle kanten dus werd er ook van alle kanten nog wat afgeschuurd. Het moeilijke was om de rondingen aan weerskanten het zelfde te krijgen en te houden. Het weer zat goed mee dus dat schuren kon ik mooi buiten doen.
Uit eindelijk veranderde dat vierkante doosje in iets met rondere vormen. Moest natuurlijk aan de voorkant wel uitkijken dat ik daar niet teveel vanaf schuurde, de spinner moest er nog ruim voor passen.
Na al dat schuren kreeg het vooraanzicht deze vorm.
Zelfs de hele romp kreeg eigenlijk meer de vorm van wat op een Mustang moest gaan lijken.
Op dat moment was ik zeer tevreden met het resultaat. Het zag er in mijn ogen goed uit en de romp voelde heel stevig aan.
 
Laatst bewerkt:
Hier zie de extra lagen balsa die mij de mogelijkheid geven de romp aan de boven kant maar ook voor onder wat ronder te schuren. Staat gewoon beter.
 
Nu heb ik de romp en de vleugel zo ver dat ik ze even kan passen. De vormen van de Mustang P51-D zijn overduidelijk.
Dit zijn dan foto´s van beide zijkanten en je kan zien dat romp en vleugel aardig passen. De vleugel moet natuurlijk nog geschuurd worden.
 
Laatst bewerkt:
Hier zijn we al weer wat verder met de luchtinlaat oliekoeler. Aan de binnenkant is de constructie verstevigd omdat er later wat dan ook de bedoeling is op de buik geland gaat worden.
Op beide foto´s zie je een buisje gemaakt van balsahout door de luchtinlaat heen zoals mijn voorgangers dat ook hebben laten zien. Hier zit dan de (kunststof) bout die de vleugel bevestigd aan de romp. Ik gebruikte al die tijd een normale stalen schroevendraaier maar ik las ergens in de RCM&E dat je daarmee makkelijk dat balsa houtenbuisje kan beschadigen dus heb ik een houten schroevendraaier nagemaakt waar van de diameter iets kleiner is dan van dat houten buisje. Kan niks meer beschadigen en de bout kan je makkelijk vast en los draaien.
Hier kan je zien dat de luchtinlaat voor de oliekoeler geschuurd is en in vorm gebracht. Hier is hij inmiddels al aan de onderkant vleugel gelijmd.
Ziet er goed uit vind ik.
Hier twijfelde ik of ik hier ook een glasmat voor extra sterkte zou aanbrengen. Heb het later niet gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Daarna het kielvlak loodrecht op het stabilo gelijmd. Het kielvlak, stabilo, hoogteroer en richtings roer heb ik hier al geschuurd. Hoogte roer is hier nog niet te zien.
Hier staat het stabilo en kielvlak nog gewoon los op de romp. Let op het kreptape.
Gewoon even kijken hoe het staat.
 
Laatst bewerkt:
Toen moest ik met de neus verder. Ik had al een keer de motor gemonteerd in een eerder stadium. Later zijn volgens tekening spant 2 en 1 erop gekomen. Nu wilde ik kijken hoever de as van de motor eruit zou steken. Heb de motor gemonteerd en een oude achterplaat van een spinner toevallig het juiste formaat. Toen zag ik dat behoorlijk wat ruimte zat tussen voorkant neus en achterkant achterplaat.
Heb dit opgevuld met ringen van balsa. Hier ziet hij er een beetje verkouden uit maar dat gaat veranderen. :)
De achterplaat fungeerde als mal zodat ik die extra ringen balsa in de juiste vorm kon schuren en ook hier bleef ik maar schuren om de beste vorm te krijgen, hij is nog mooier geworden dan hier te zien is. Maar die luchtinlaat onder de motor, die ........................
Hier een schuin vooraanzicht.
Een vooraanzicht met canopy nu nog voor de fun. Was hier ook bezig iets te maken van balsahout zodat de canopy beter aansloot op de romp.
 
Laatst bewerkt:
Begint er aardig op te lijken!


jan.
Dank je Jan, tot nu toe ben ik er best tevreden over. Ik probeer er dan ook wat moois van te maken en heb ook al een idee hoe hij eruit gaat zien. Maar dat blijft een verrassing.
Blijf dit topic maar volgen want ik ben nog niet klaar.
 
Laatst bewerkt:
Toen moest ik met de neus verder. Ik had al een keer de motor gemonteerd in een eerder stadium. Later zijn volgens tekening spant 2 en 1 erop gekomen. Nu wilde ik kijken hoever de as van de motor eruit zou steken. Heb de motor gemonteerd en een oude achterplaat van een spinner toevallig het juiste formaat. Toen zag ik dat behoorlijk wat ruimte zat tussen voorkant neus en achterkant achterplaat.
Heb dit opgevuld met ringen van balsa. Hier ziet hij er een beetje verkouden uit maar dat gaat veranderen. :)
De achterplaat fungeerde als mal zodat ik die extra ringen balsa in de juiste vorm kon schuren en ook hier bleef ik maar schuren om de beste vorm te krijgen, hij is nog mooier geworden dan hier te zien is. Maar die luchtinlaat onder de motor, die ........................
Hier een schuin vooraanzicht.
Een vooraanzicht met canopy nu nog voor de fun.
 
Back
Top