Ogar, monster in de lucht...of...

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Peter À, 28 apr 2020.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Nee, dan kan per kist anders zijn. Waaraan dat ligt ... ? positie van de remklep (meer voor of meer achter), profiel, stabilo en lengte van de staartboom, ...Ik weet het niet. Ik heb zowel kisten gehad die up als down nodig hadden.

    Dat is dus typisch verkeerd gedrag. Glijhoek besturing zei ik eerder. Dan moet je dus ook die glijhoek zien veranderen. Kennelijk krijgt hij nu een klein beetje up waardoor hij langzamer gaat vliegen, de weerstand wordt navenant minder want hij vliegt langzamer, Je ziet dus weinig gebeuren. Maar ... je merkt wel dat hij zompig wordt. Typisch voor langzaam vliegen.
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Moet je ook helemaal niet doen, tenzij meer dan 45° omhoog mogelijk is. Anders wordt hij alleen maar veel sneller, en daalt nauwelijks harder.
     
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Nee hoor. Gewoon een beetje down mixen van remklep naar hoogteroer.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mijn ervaringen (en van vele andere die ik gezien en geholpen heb) is toch dat altijd, als er remkleppen of flaperons gebruikt worden er up gemixt moet worden.
    En flaperons zijn zeer effectief om de lift eruit te krijgen, zelfs een paar millimeter up helpt enorm.
    Misschien is dit profiel zo dik dat de weerstand al zo enorm is dat het beetje remkleppen amper helpt want ik heb even goed gekeken, ze zijn erg klein en zitten exact in de aanstroming van het stabilo.

    GJ
     
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Varieert per toestel als ik op mijn corsair de flaps laat zakken naar 70graden. Dan kan hij prima daarop zonder down mix mee de aproach doen. Echter hij wordt dan net te langzaam voor landings snelheid. Met 2 procent downmix komt hij mooi omlaag en kan ik met iets up spelen de daal hoek bepalen onder juiste snelheid. Landen is rotatie met up en gas van verhoogd stationair naar stationair. En touchdown.

    Mijn carrera sb10 van 5 meter heeft verstoorde welke omhoog komen uit de vleugel. Ik zet de landing te hoog aan en heb de verstoorders op een schuif aan de zijkant van de zender. Met de verstoorders bepaal ik mijn daal hoek door te variëren en kijken wat hij doet. Deze zitten buiten het bereik van het stabilo. Ik kan hiermee perfect mijn daal patroon afregelen en super soepel landen.

    Het is een kwestie van zien wat er gebeurt eventueel aanvoelen met hoogteroer (down of up) wat fijn werkt.
     
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Bij mijn 1.5 meter vakantie zwever die alleen ailerons heeft gebruik ik die als remklep (of als daalhoek regel klep) door ze ongeveer 45° omhoog te zetten.
    Dan heb ik ongeveer 1 á 1.5 mm down bij te mixen op de T-staart om redelijk mijn baan te houden. Wanneer ik dan harder wil dalen moet je up geven waardoor het vleugel middendeel lift verliest en de tippen nog goed sturen.
    Dan kom je echt snel parachuterend naar beneden.
    Ik heb tot 2002 op mijn F5B modellen altijd zo gevlogen.

    Met de Raketenwurm en al mijn wedstrijd zwevers die 4 kleppen hebben moet ik flink omdenken bij de landing. Daar moet je het toestel echt op z'n neus zetten om flink te dalen.
    En met die 4 kleppen heb ik flink wat down nodig ter compensatie, zeker 4 mm en dan in de eerste helft van de flap knuppel ongeveer 3 mm en de tweede helft ongeveer 1 mm meer.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zie je ook wel... Maar in de orde van grootte van 1:20 met de kleppen in, en 1:15 of 1:10 of zo met de kleppen uit. En dat verschil zie ik pas na een aantal seconden, als ik merk dat de kist verder gedaald is dan zonder kleppen.
    Want op 50 meter hoogte zie ik echt niet in één oogopslag of hij 1 meter per seconde daalt, of 2. Dat zie ik pas als ik 10 seconden lang observeer, dan zie ik het verschil tussen 30 of 40 meter resterende hoogte...
    En als ik in de landing recht op me toe vlieg, zie ik ook echt niet in één oogopslag of ik 15 m/sec afleg of 13... Dat valt me pas op als ik ga denken "hee, ik had toch al boven de baandrempel moeten zijn???". M.a.w, dat is een kwestie van mijn hersens calibreren op dit voor mij nieuwe apparaat.

    Maar je ziet hem niet duiken, of van neusstand veranderen of zo. Daarvoor is het effect te klein.
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2020
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zei al, dat ze niet erg duidelijk merkbaar zijn
    en ik zei ook, dat het hoogteroer wat vaag wordt, en wel onmiddelijk, niet pas nadat er een snelheidsverandering opgetreden is
    Volgens mij valt dat reuze mee, als ik bekijk dat ik bij 6000 toeren (wat in de lucht beduidend minder dan 100 Watt is) al licht kan klimmen, en dat vind ik best indrukwekkend voor meer dan 5,5 kilo...
     
  9. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Het verschilt echt per model en dus moeten we niet alles met elkaar gaan vergelijken maar kijken naar wat bij het model past. Persoonlijk ben ik een beetje huiverig met het bij mixen van het hoogteroer als de remkleppen worden gebruikt. :)

    De Ogar is een hoogdekker met een brede koorde en de nodige massa anders dan een middendekker met een slanke vleugel dus zal de Oscar minder gevoelig zijn om in een stall te raken als de snelheid te laag is. Maar als de vliegsnelheid te laag wordt dan kan de Oscar wel in eens flink gaan doorzakken. Het is dus een kwestie om zelf de juiste keuzes te maken wanneer het hoogteroer (erbij) te gebruiken of door wat minder remkleppen te gebruiken ook al is de ervaring van @brutes dat ze nu vrijwel niks doen.

    En dit is het moment als jullie een nieuwe vleugel gaan bouwen om de remkleppen aan te passen en ook te verplaatsen.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Deze post heb ik even gemist, sorry

    Snap ik, maar dat zit tussen de oren. "Iets" in die grijze massa van mij blokkeert me die stick naar voren te duwen. Anders kan ik dat niet uitleggen. Ik heb exact hetzelfde bij nose in hooveren met een heli ("iets" blokkeert dat ik dan die hekrotor een schop geef) of loopings (datzelfde "iets" blokkeert dat ik die cyclic achterover trek). Dat heb ik bij deze kist met aanduiken.
    Min of meer neutraal, maar dat is wat lastig te zeggen vanwege de speling op de aansturing: vanaf rechts komend staan ze anders dan vanaf links komend. In de lucht al dat vanwege de winddruk vast anders zijn, maar op de grond kan ik er niet heel veel van zeggen. Tsja... ouderwetse constructie, he? :rolleyes:
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ho ho... DAT zei ik niet... :D ze doen wel degelijk wat, en veel meer dan je denkt. Ik ZIE dat alleen niet.
    Wat ik wéét, is dat wij bij ons veld een bomenrij hebben van een meter of 10~15 hoog, en met wat veiligheidsmarge vanwege turbulentie en afstand inschatten, zit je daar op 25~30 meter, als je nog ongeveer 250 meter tot het midden van de baan te gaan hebt. Zonder kleppen kom ik dan met geen mogelijkheid op de baan uit, OF ik kom veel te ver uit, OF ik ga veel te hard. MET kleppen krijg ik hem vanaf die hoogte en afstand probleemloos op het veld. Dat laatste is op de video prima te zien, dat dat lukt.
    Dus ze doen echt wel wat, en ze doen ook "voldoende". Maar nogmaals, ik zie met het blote oog en in één oogopslag NIET het verschil tussen 1:10 en 1:15 daalhoek, en ik zie ook niet het verschil tussen 14 m/sec of 15 m/sec.
    Jullie mischien wel, maar jullie zijn ervaren zweefvliegers. Ik niet.

    Ik vind dit profiel eigenlijk prima vliegen, en voor het zelfde geld zie ik na een weekje of twee prima wat die kleppen doen. Mischien verwacht ik ook teveel, ik weet het niet.
    Ik had vanaf het begin gevoelsmatig al het idee dat die kleppen te klein waren, en heb al spul liggen om ze te vergroten, maar ik twijfel, want ik heb er tot nog toe drie keer redelijk moeiteloos de baan mee gehaald zonder op haren en snaren te moeten vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2020
  12. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Ik lees lekker mee, maar wilde even een kleinigheidje toevoegen.

    namelijk dat mij is aangeleerd is om de "remkleppen" netjes verstoorders te noemen, ze verstoren immers het dragende vermogen van de vleugel.

    Hierdoor komt je kist wat makkelijker naar beneden, misschien helpt het in het denk patroon (voor mij wel altans)

    Ga zo door met dit prachtige project!
     
  13. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Die bomen had ik ook gezien en ik zag een ervaren piloot aan de stuurknuppel die bekend is met die bomen daar. :)

    Het profiel is prima ook al is het niet meer van deze tijd en het profiel hoort gewoon bij dit model. Neemt niet weg dat de remkleppen niet de werking van het stabilo mag beïnvloeden ook al heeft de Oscar een T-staart. Voldoende snelheid houden is misschien wel van wezenlijk belang voor een goede werking van het stabilo omdat de Oscar geen pendelhoogte roer heeft.

    Nu kijk ik net nog even naar de foto op pagina 1 en ik moet zeggen dat het op de grens zit waar de remkleppen nu zitten, breed zijn ze wel en om ze dan te verplaatsen richting de tip lijkt mij esthetisch minder mooi.
     
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Maakt het uit of er een beetje up of down bij gemixt moet worden, of niets?
    Je moet dát doen wat nodig is voor het gewenste gedrag ...
     
  15. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Remkleppen verstoren en daarom worden ze ook (terecht) verstoorders genoemd maar remkleppen remmen ook zoals ik uit eigen ervaring heb meegemaakt. Maak maar eens een vluchtje op Terlet in bijvoorbeeld een ASK-13 en vraag netjes aan de piloot de remkleppen uit te doen, ben je toch blij dat je riemen om hebt. :)

    Half open verstoren ze de lucht maar vol uit remmen ze ook flink.
     
    Jonkje en PH-SVV vinden dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan snap je dat ik na de maiden, toen er één klep losgeschoten was, geen tweede vlucht meer deed, want zonder remkleppen/verstoorders red je het anders niet, ben ik bang.
    Normaal wel, maar als ik al weet hoe ze werken, dan maakt de naamgeving me verder niet uit.
     
  17. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Dit snap ik helemaal @brutus.
     
  18. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Herkenbaar, heb ik met een looping voorover.....
     
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Slippen werkt ook, maar dat vergt een beetje oefening.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... Om de hele remkleppen discussie toch even een beetje te "be-eindigen":
    Gisteravond weliswaar maar één vluchtje gemaakt, en niet heel erg lang (mischien 10 minuten max) maar wel een paar dingen gericht kunnen uitproberen.
    O.a. de kist strak horizontaal getrimd, motor op 6000 toeren, ik weet niet wat de airspeed dan is, maar ik schat op 35~40 km/u. Kist op een track dwars voor me langs, boven de bomenrij aan de overkant van het veld, zodat ik goede referentie had, en dan de remkleppen uit en de kist zijn gang laten gaan.
    Dan is, na een aantal seconden, duidelijk te zien dat de kist hoogte verliest. Geen rare pitchbewegingen, geen stuurcorrecties, hij begint gewoon rustig te dalen.

    Maar op het moment van uitdraaien of indraaien van de kleppen "zie je verder niks", het gaat heel geleidelijk.
    Mechanisch functioneren ze verder goed, ze komen gewoon allebei zonder mankeren naar buiten, ik vertrouw ze nu verder wel, en het gebruik in de landing is meer een kwestie van procedure volgen (juiste uitgangshoogte aan het begin van final, kleppen uit op final, kleppen weer in boven de baandrempel, en de kist uitflaren en neerzetten). Voor mijn kennis en ervaringsniveau is er nog geen sprake van "doseren" of een tikkie meer of minder, gewoon procedure aanhouden en dan zou het goed moeten komen.

    Ik ben nu hoofdzakelijk bezig die motor te finetunen qua brandstoftoevoer, en dat gaat met kleine stapjes, maar ook steeds beter.
     
    Rick NL vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina